Gå til innhold
Hundesonen.no

Søknad om kennelnavn


Arielle
 Share

Recommended Posts

Da var det på tide å sende inn søknadden. Etter lang tid med tenking så dukket det perfekte navnet opp for en stund siden. Har søkt på FCI sine sider og finner ingen som verken er like eller kan sammenlignes og det forventet jeg ikke heller siden navnet er veldig personlig og sammensatt at flere ting. Problemet nå er at jeg har ikke noen forslag til "reserve" navn. MÅ jeg ha 3 forskjellige navn? Noen her som har søkt med bare 1 navn eller som kun har ønsker det navnet for de har som nr. 1? Hvis jeg må fylle inn 3 navn så kjenner jeg at jeg har et stort problem. Da må jeg vell tenke et par måneder til å finne 2 ekstra navn når jeg er rimelig sikker på at jeg får det som står som nr.1.

Så lurer jeg på noe annet om søknaden. På den ene linjen skal navnet fylles ut mens det på en annen linje skal det skrives sånn som det skal skrives med valpene navn. Hvis jeg feks. skal ha navnet "bamse" så skriver jeg vell bare Bamse på den første men hvis jeg ønsker at kennelnavnet skal skrives Bamse´s forran valpenes navn hva jeg gjør da? Er det på den andre linjen jeg skal skrive dette og skal jeg da skrive at jeg vil ha det sånn: Bamse´s eller må jeg skrive det sånn: Bamses. Den ene hunden min er jo fra kennel Hempth men kennelnavnet blir Hempth´s Lea på stamtavel og det er sånn jeg vil ha det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det på tide å sende inn søknadden. Etter lang tid med tenking så dukket det perfekte navnet opp for en stund siden. Har søkt på FCI sine sider og finner ingen som verken er like eller kan sammenlignes og det forventet jeg ikke heller siden navnet er veldig personlig og sammensatt at flere ting. Problemet nå er at jeg har ikke noen forslag til "reserve" navn. MÅ jeg ha 3 forskjellige navn? Noen her som har søkt med bare 1 navn eller som kun har ønsker det navnet for de har som nr. 1? Hvis jeg må fylle inn 3 navn så kjenner jeg at jeg har et stort problem. Da må jeg vell tenke et par måneder til å finne 2 ekstra navn når jeg er rimelig sikker på at jeg får det som står som nr.1.

Så lurer jeg på noe annet om søknaden. På den ene linjen skal navnet fylles ut mens det på en annen linje skal det skrives sånn som det skal skrives med valpene navn. Hvis jeg feks. skal ha navnet "bamse" så skriver jeg vell bare Bamse på den første men hvis jeg ønsker at kennelnavnet skal skrives Bamse´s forran valpenes navn hva jeg gjør da? Er det på den andre linjen jeg skal skrive dette og skal jeg da skrive at jeg vil ha det sånn: Bamse´s eller må jeg skrive det sånn: Bamses. Den ene hunden min er jo fra kennel Hempth men kennelnavnet blir Hempth´s Lea på stamtavel og det er sånn jeg vil ha det :)

Litt usikkerpå det første du spør om da jeg hadde 3 forskjellige kennelnavn :)

Til spørsmål nr to, så skriver du f. eks "Bamse" på den første linjen og vil du ha "bamse's ... " som navn på stamtavlen, skriver du det på linje to :) Mitt kennelnavn er Running Spot, men på stamtavlen, heter valpene Running Spot's ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte kun ett alternativ, og fikk det :)

Litt usikkerpå det første du spør om da jeg hadde 3 forskjellige kennelnavn :)

Til spørsmål nr to, så skriver du f. eks "Bamse" på den første linjen og vil du ha "bamse's ... " som navn på stamtavlen, skriver du det på linje to :) Mitt kennelnavn er Running Spot, men på stamtavlen, heter valpene Running Spot's ... :)

Tusen takk begge to :) Da sendes søknaden i morgen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ikke apostrof ved genitiv i norsk. Men vi bruker det ved genitiv i ord som ender på s, z eller x (Markus' bok). Det korrekte blir å skrive "Bamses Hund" om det skal være et kennelnavn. Kjenner jeg ofte får litt fnatt av apostrofer som kastes hit og dit. :P Engelsk går bra, men ikke i norsk.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ikke apostrof ved genitiv i norsk. Men vi bruker det ved genitiv i ord som ender på s, z eller x (Markus' bok). Det korrekte blir å skrive "Bamses Hund" om det skal være et kennelnavn. Kjenner jeg ofte får litt fnatt av apostrofer som kastes hit og dit. :P Engelsk går bra, men ikke i norsk.

Takkkk. :aww:

Tenkte jeg ikke skulle si noe, men jeg er helt enig. :lol:

Hvis kennelnavnet ditt er engelsk, så bør du ha med apostrof (' ved siden av Æ, ikke ` ved siden av +). Hvis det er norsk, er jeg helt enig med Kaja. Litt fnatt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takkkk. :aww:

Tenkte jeg ikke skulle si noe, men jeg er helt enig. :lol:

Hvis kennelnavnet ditt er engelsk, så bør du ha med apostrof (' ved siden av Æ, ikke ` ved siden av +). Hvis det er norsk, er jeg helt enig med Kaja. Litt fnatt. :P

Flott at du er enig med meg, selvom jeg ikke har skrevet meningen min enda :lol: Forøvrig er jeg enig med Bananen, jeg får fnatt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte med to navn og da VISSTE jeg at jeg ikke fikk nr to, fordi det var nesten identisk med et som allerede lå i lista. Så om du vil ha med tre, kan du jo bare skrive to navn som er kjente kennelnavn allerede... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte med to navn og da VISSTE jeg at jeg ikke fikk nr to, fordi det var nesten identisk med et som allerede lå i lista. Så om du vil ha med tre, kan du jo bare skrive to navn som er kjente kennelnavn allerede... ;-)

Hva er poenget med det? Hvis nummer en er ledig vil hun jo uansett få det, og å skrive to kennelnavn som hun vet hun ikke får har jo ikke noe for seg. Da er det like greit å bare la det stå blankt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - man kan føre på 3 alternativer, men man ikke. Men dersom man fører på bare 1 alternativt og det av en eller annen grunn blir avvist så mener jeg å huske at da er de pengene ut vinduet. Om man har ført på 3 alternativer og alle blir avvist får man sende inn nytt uten ekstra kostnad.

Som Ingvild sier, å føre på alternativer man vet blir avvist har ingen ting for seg. De følger alltid prioritert rekkefølge uansett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - man kan føre på 3 alternativer, men man ikke. Men dersom man fører på bare 1 alternativt og det av en eller annen grunn blir avvist så mener jeg å huske at da er de pengene ut vinduet. Om man har ført på 3 alternativer og alle blir avvist får man sende inn nytt uten ekstra kostnad.

Jeg finner ikke noe i reglene om at det medfører ekstra kostnad dersom man bare søker om et alternativ, og det ikke godkjennes, så tror ikke det stemmer. Men det tar jo lengre tid dersom man bare har et alternativ og det forkastes, enn om man har et alternativ 2 eller 3 som går igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke noe i reglene om at det medfører ekstra kostnad dersom man bare søker om et alternativ, og det ikke godkjennes, så tror ikke det stemmer. Men det tar jo lengre tid dersom man bare har et alternativ og det forkastes, enn om man har et alternativ 2 eller 3 som går igjennom.

Nei, er ikke sikkert det stemmer, bare mener å huske jeg fikk vite det i forbindelse med at jeg søkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med det? Hvis nummer en er ledig vil hun jo uansett få det, og å skrive to kennelnavn som hun vet hun ikke får har jo ikke noe for seg. Da er det like greit å bare la det stå blankt.

Nemlig! Jeg mener bare at det er slik man kunne gjort hvis man var nødt til å ha med tre navn, ergo er det liten vits av NKK/FCI å KREVE tre alternativer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig! Jeg mener bare at det er slik man kunne gjort hvis man var nødt til å ha med tre navn, ergo er det liten vits av NKK/FCI å KREVE tre alternativer...

Men det krever de jo ikke, så da er det ikke noe problem da...? Dermed ser jeg fremdeles ikke poenget med å føre opp alternativer man vet at man uansett ikke får godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede være og lakt søknaden i postkassen så da er det bare å krysse fingrene. At det vil ta lengre tid om jeg ikke får det navnet kan egentlig bare være for det ville nok tatt meg flere mnd å finne 2 andre navn jeg kunne tenkt meg siden jeg har slitt så lenge med å finne dette. Det er et veldig personlig navn som også er sammensatt av flere ting så ingen andre har noe som ligner en gang så jeg håper jo det går gjennom :) Har i hvert fall søkt i gooood tid det første kullet blir eventuelt ikke før om minst 1,5år :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om ei som fikk godkjent 2. forslaget sitt, hun sendte inn spørsmål direkte til FCI (mener jeg) og spurte om hvorfor, og fikk da omgjort og registrert 1. alternativet allikevel. Så om man får avslag på 1. valg tror jeg at jeg hadde forsøkt meg på en mail for å få en begrunnelse...

Men er det noen som vet... Jeg hår fått høre at man ikke får godkjent navn hvor de 3 første bokstavene er like. Stemmer det? jeg ønsker meg et navn som er helt likt et annet registrert navn, bare minus første bokstaven.. Er det håp?

Eks. om "Bamse" er et registrert navn. Er det noe vits i å søke om "Amse"? Det er jo strengt tatt et helt annet navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kennel i Finland, med samme rase som meg. Som har fått sitt kennelnavn etter meg som heter snowfrost. Hrmpf. Ikke helt fornøyd med det da merker jeg. Men de sier jo litt om hvor "slappe" de er. i FCI sitt register er jo mitt "snofrost" da de ikke har ø, så det er bare en "w" som skiller navnene og de betyr akkurat det samme og er med samme rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...