Gå til innhold
Hundesonen.no

Mat etter trening


Gjest
 Share

Recommended Posts

Når jeg har vært ute og jogget trenger jeg mat med en gang jeg kommer inn. Når jeg nå så smått har begynt å ta med hunden på joggeturer føler jeg for å gi han en liten matbit etter turen også.

Når vi var på kurs med OHS for noen mnd siden fikk vi vite at man absolutt IKKE måtte gi mat innen to timer før og to timer etter trening pga fare for magedreining. Før trening sier seg jo selv at er en dårlig ide, men ser at både hundekjørere og jegere anbefaler et lite måltid med en gang etter endt løp eller jaktdag?

Kan noen komme med litt vitenskapelige fakta her? Kan magedreining forekomme av et lite måltid når hunden uansett går rett og legger seg etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tradisjonelle er å vente før og etter aktivitet som du skriver.

Jeg snust litt rundt på nettet, og har sett veterinærer uttale at de får inn tilfeller av magedreining hvor hunden ikke har spist på lang tid. Det kan med andre ord ramme en tom mage også. Så noe klart svar kan du ikke vente deg.

Men hvorfor ta sjansen. Det er ikke krise for en hund å vente etter aktivitet før den får maten. Og hvorfor gi anbefaling fra hundekjørere og jegere forrang over andre "fagfolk"?

Prøv å søke selv, det er lettest på engelsk, magedreining kalles da Canine Bloat.

Veterinarians have no definitive data as to why canine bloat occurs and despite attempts to intentionally recreate canine bloat in laboratories they have been unsuccessful in doing so as of yet. There are, however, a variety of theories relating to factors that are believed to contribute to bloating. One of the factors that is popularly thought to contribute to the development of bloat is the feeding of one particularly large meal per day instead of breaking a dogs daily food allowance in to two or three smaller meals. Part of this theory comes from the fact that a dog that eats only once a day is generally starving by the time mealtime rolls around and will gulp their food down quickly and along with it they will swallow large pockets of air that contribute to gas buildup.

fra

http://www.caninejournal.com/canine-bloat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så nøye på det, og det er rett og slett fordi at det er sjeldent at hunden min er utsatt for så sinnsykt hard aktivitet at jeg ikke tørr gi den mat på to timer. Dessuten så bruker vi jo somregel slutten av turen på og roe ned og kanskje skal vi kjøre hjem ergo er det uansett gått en stund siden hardkjør når vi kommer inn døra. Venter som regel litt da, men sånn rundt en 45-60 min etter trening hadde ikke jeg vært bekymret for og fore og vertfall ikke et lite måltid. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det tradisjonelle er å vente før og etter aktivitet som du skriver.

Jeg snust litt rundt på nettet, og har sett veterinærer uttale at de får inn tilfeller av magedreining hvor hunden ikke har spist på lang tid. Det kan med andre ord ramme en tom mage også. Så noe klart svar kan du ikke vente deg.

Men hvorfor ta sjansen. Det er ikke krise for en hund å vente etter aktivitet før den får maten. Og hvorfor gi anbefaling fra hundekjørere og jegere forrang over andre "fagfolk"?

Prøv å søke selv, det er lettest på engelsk, magedreining kalles da Canine Bloat.

Nå er det like mange meninger om dette blandt veterinærer som andre hundefolk, og veterinærer som driver med hundekjøring og jakt gir også litt mat etter høy aktivitet.

Jeg ser ikke noe poeng i å gi hunden noe mat etter en joggetur på en halvtime/time. Det trenger de ikke. Men etter hard trening er min erfaring at de tar seg inn igjen mye raskere om de får litt mat etter trening. Hundekjørere "snacker" forresten hundene i en lang og hard treningsøkt også de (mulig jaktfolk gjør det også, men jakthunder har jeg lite erfaring med). Magedreining finnes vel, men er ikke noe utbredt problem blandt løpshunder. Men det er ikke snakk om store mengder og hele måltider rett etter aktivitet. Det er kanskje en 100 g kjøtt bit el. (litt forskjellig hva de sverger til :P ).

Første hunden min (av en rase som er kjent for å ha lett for å få magedreining) fikk forresten magedreining ca 5 timer etter siste måltid som ble gitt over en time etter rolig kveldstur... Det er like mye genetikk og anatomi som avgjør risikoen for magedreining som foring, men nøyaktig hva som er årsak til magedreining er omstridt. Men jeg er helt enig i at det ikke er noe poeng i å gi et stort måltid rett etter hard aktivitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Det blir jo uansett ikke rett etter joggeturen, men kanskje 30-45 min etter siden vi bruker tid på å gå ned etterpå samt kjøre hjem. Men som du sier, Syverud, hvorfor ta sjansen?

Tenkte bare om hunden følte samme sult- og utmattelsesfølelse som meg (noe han sikkert ikke gjør siden han er en hund), så hadde det vært ok for ha å få en liten matbit også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer gjerne etter aktivitet. Ikke rett etter jeg kommer inn døren, men f.eks. etter jeg har tatt en kjapp dusj. Særlig hvis det er kjøttbiter jeg vet de bruker god tid på.

Jeg forer aldri før aktivitet. Helst ikke i det hele tatt tidligere på dagen jeg skal være veldig aktiv med de. Forer da kun på kveld, etter aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verst å mate før aktivitet. Tenk å jogge/løpe med magen full, ikke behagelig og noen kan få økt gassdannelse særlig ved økt stressnivå. Noen raser er ikke plaget med magedreining, andre er mye mer utsatte. Jeg mater ikke før aktivitet, og lar hunden få roe seg litt ned før mat også, men har ikke inntrykk av at mat etterpå er like farlig som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet man ikke umiddelbart kan sammenligne hunder med ulver, men hunden er jo fortsatt et rovdyr. Leste et innlegg i en annen debatt om magedreining, der det stod noe om at en ulv (eller hund) i naturen ikke stopper og hviler etter en intensiv jakt, men hiver seg på kjøttet med en gang. Jeg vil likevel tro det er store forskjeller mellom rasene, men er det ikke et poeng? Min hund får en liten neve kuler når han kommer inn, og så mer senere. Det har hendt at han har fått i seg en hel porsjon mat rett etter trening, da ble han oppblåst og uvel. Så det unngår jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...