Gå til innhold
Hundesonen.no

Å kjøpe hund fra utestengt oppdretter


Justisia
 Share

Recommended Posts

Synes enkelt personer står fritt til å kjøpe hund av hvem de vil, og hvor de vil, uavhengi av om de sitter i styret i en raseklubb, eller om oppdretteren man kjøper hunden av er utsetengt fra rasekluuebn, eller ikke. Om den de kjøper hund av en oppdretter som er utestengt i fra raseklubben, så får enkelt personen ta den vurderingen selv. Antakeligvis sverter en da sitt eget rykte, og får stå til ansvar for det selv. Hvor folk velger å legge pengene sine, er ens egen sak. Så lenge den som er oppdretter følger NKK sine krav, og ikke bedriver vanskjøtsel eller rov avl, så synes jeg ikke et slikt valpekjøp er noe selve raseklubben har med synes jeg. Alt er jo ikke avl, hva om personen ville ha en hund kun til f.eks LP ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er medlem i raseklubben og prøver å følge avlsreglene. Men jeg har flere oppdrettervenner som har meldt seg ut (oppdrettere som avler brukslinjer). De synes de eksteriøre kravene blir for vanskeli

I prinsippet tenker jeg nei. "Ideelt sett" så er jo vedkommede utestengt fordi han/hun har gjort noe relativt alvorlig som skader rasen mtp avl/helse eller indirekte ved å skade raseklubben. Og da gag

Ikke bare styret, men hva med signalet til resten av medlemmene? *vi har regel sånn og sånn for rasens beste som vi "pålegger" dere, mens selv driter vi i det*

Okei.

Så en som innehar styreverv vil finne det vanskelig å finne ut om en oppdretter av annen rase enn ens egen er utestengt fra den rasens klubb? Virkelig?

Jeg har aldri hatt raseklubbstyreverv, men jeg vet like fullt at det kun er å ringe/maile den aktuelle klubben og spørre om oppdretter så og så er medlem. Er svaret nei, spør man om det er fordi den ikke har meldt seg inn, eller om den er utestengt. Voila, så enkelt er det faktisk.

Raseklubben kan si om noen er medlem eller ei, men ikke hvorfor de eventuelt ikke er medlem. Det er mange oppdrettere som ikke er medlem av raseklubber uten at DE har gjort noe galt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, det skal MYE til for å ekskludere noen fra en klubb, uansett styre og agenda, og selv om man er uenig i det flertallet har bestemt der og da må man stå for det, eller gå fra vervet sitt. Det finnes ankemuligheter for utestengte, og man kan få utestengelsen omgjort om det er regelfeil osv. Men en lovlig utestenging er basert på så grove ting at man som styremedlem ikke kan støtte slike.

Skal det? Hvor mye skal det egentlig til før man blir ekskludert fra en raseklubb? Og er man medlem inntil en evt ankesak er behandlet? Justisia skreiv:

Oppdretter fikk dispensasjon til å foreta en parring hvor faren var yngre enn hva klubbens regler sier, men at helseundersøkelser (øyne, kne ol) skulle foretaes FØR parring og leveres klubben. Parring ble foretatt uten at helseundersøkelsene var gjort. Da fjernet klubben kullet fra sidene sine. Da velger oppdretter å melde seg ut av klubben, så søke seg inn igjen senere, men nektet å følge avlsreglene som klubben hadde satt og ble derfor ikke tatt opp i klubben igjen.

I klubbenes reglement står det noe sånt som:

Som medlem kan opptas enhver uberyktet person. Styret kan nekte å oppta som medlem person som med god grunn antas å kunne skade klubben og/eller hundesaken.

Hva som skader klubben og/eller hundesaken er vel et definisjonsspørsmål, særlig når det kommer til avlsspørsmål, det er en gedigen forskjell på hvordan de forskjellige raseklubbene håndterer avlsregler og reaksjoner på at de brytes, f.eks. Man kan, dersom man ønsker det, f.eks tolke mine svar i denne tråden som "å kunne skade klubben og/eller hundesaken" selv om jeg selv bare syns jeg er et kritisk medlem. Man kan, dersom man ønsker det, tolke mine svar om mellompuddelens manglende krav om kjent HD-status til tross for nesten 30 % forekomst av HD som "å kunne skade klubben og/eller hundesaken". Eller min mangeårige kamp om å få krav om kjent status på øynene på belger, det kan også tolkes som "å kunne skade klubben og/eller hundesaken".

- Og nei, jeg har ikke blitt ekskludert fra noen hundeklubb enda, jeg har ikke vært bråkete nok i mange nok år.. Enda :P

Her sitter vi som lekmenn og anbefaler og forkaster oppdrettere når folk spør, men om man sitter i et styre, ja da er det liksom greitt å gå bort fra all sunn fornuft, normer og regler? Fordi det er nettopp derfra man skal ha hund, samma søren?

Hvorfor går du ut fra at man har forkastet sunn fornuft, normer og regler bare fordi man ikke er enig med et styre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det? Hvor mye skal det egentlig til før man blir ekskludert fra en raseklubb? Og er man medlem inntil en evt ankesak er behandlet? Justisia skreiv:

I klubbenes reglement står det noe sånt som:

Som medlem kan opptas enhver uberyktet person. Styret kan nekte å oppta som medlem person som med god grunn antas å kunne skade klubben og/eller hundesaken.

Hva som skader klubben og/eller hundesaken er vel et definisjonsspørsmål, særlig når det kommer til avlsspørsmål, det er en gedigen forskjell på hvordan de forskjellige raseklubbene håndterer avlsregler og reaksjoner på at de brytes, f.eks. Man kan, dersom man ønsker det, f.eks tolke mine svar i denne tråden som "å kunne skade klubben og/eller hundesaken" selv om jeg selv bare syns jeg er et kritisk medlem. Man kan, dersom man ønsker det, tolke mine svar om mellompuddelens manglende krav om kjent HD-status til tross for nesten 30 % forekomst av HD som "å kunne skade klubben og/eller hundesaken". Eller min mangeårige kamp om å få krav om kjent status på øynene på belger, det kan også tolkes som "å kunne skade klubben og/eller hundesaken".

- Og nei, jeg har ikke blitt ekskludert fra noen hundeklubb enda, jeg har ikke vært bråkete nok i mange nok år.. Enda :P

Hvorfor går du ut fra at man har forkastet sunn fornuft, normer og regler bare fordi man ikke er enig med et styre?

Hvis man sitter som styremedlem i en klubb bør man være lojal mener jeg. Det betyr at man kan være uenig i lover og regler, men man følger de likevel. I den konkrete saken så var det slik at vedkommende oppdretter var utestengt fra et annet lands raseklubb (samme rase)? Da ville iallefall jeg som styremedlem hatt sterke betenkeligheter med å kjøpe fra den oppdretteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man sitter som styremedlem i en klubb bør man være lojal mener jeg. Det betyr at man kan være uenig i lover og regler, men man følger de likevel. I den konkrete saken så var det slik at vedkommende oppdretter var utestengt fra et annet lands raseklubb (samme rase)? Da ville iallefall jeg som styremedlem hatt sterke betenkeligheter med å kjøpe fra den oppdretteren.

Jeg er ikke uenig i at man burde være lojal, derav min kommentar om at det bare var nok en grunn til å takke nei til sånne verv. Men å gå ut fra at det er styret som har rett, det gjør jeg ikke automatisk. Jeg har vært i raseklubbmiljøer mer eller mindre i 25 år, en håndfull forskjellige klubber, jeg har hørt og opplevd for mye rart til at jeg tror at bare man blir stemt inn i et styre eller verv, så er man uhildet og klarer å legge bort personlige følelser. Så jeg ville vel først ha hørt hvorfor vedkommende var utestengt før jeg avskrev den oppdretteren, samme om jeg hadde et verv eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde grunnlaget for utestengelsen vært essensielt.

Helse og gemytt kommer for meg i første rekke uansett. Derfor ville det for meg vært uaktuelt å velge en oppdretter som hadde blitt utestengt tidligere for å ha slurvet med dette f.eks. Med mindre jeg opplevde situasjonen helt anderledes enn styret. Slik vil jo alltid bli komplekst fordi det er flere sider av en sak ovs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si i denne konkrete saken der vedkommende ble utvist fikk jo nettopp den personen en dispensasjon til å fravike reglene. Da går jeg utifra at oppdretteren ikke har blitt motarbeidet av styret, da kunne jo bare styret ha sagt at reglene gjelder. Grunnen for utkastelsen etter hva jeg forstod var jo nettopp at oppdretter hadde fått denne dispensasjon dersom hunden ble undersøkt spesifikt mot bl.a. øyne og kne og vidererapporteres til styret for endelig godkjennelse før parring. Da dette ikke ble fulgt ble vedkommende utvist.

Ettersom det er relevant for helsen til rasen vil jeg anse det som dobbeltmoralsk å gå til denne oppdretter å kjøpe i dette tilfelle. Det er for meg nesten som om det er OK for skatteministeren leier folk som jobber svart. Dette er jo selvfølgelig forutsatt at det har gått riktig for seg. Uansett tror jeg det blir vanskelig at ingen i stýret eller av medlemmene syns dette er merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si i denne konkrete saken der vedkommende ble utvist fikk jo nettopp den personen en dispensasjon til å fravike reglene. Da går jeg utifra at oppdretteren ikke har blitt motarbeidet av styret, da kunne jo bare styret ha sagt at reglene gjelder. Grunnen for utkastelsen etter hva jeg forstod var jo nettopp at oppdretter hadde fått denne dispensasjon dersom hunden ble undersøkt spesifikt mot bl.a. øyne og kne og vidererapporteres til styret for endelig godkjennelse før parring. Da dette ikke ble fulgt ble vedkommende utvist.

Ettersom det er relevant for helsen til rasen vil jeg anse det som dobbeltmoralsk å gå til denne oppdretter å kjøpe i dette tilfelle. Det er for meg nesten som om det er OK for skatteministeren leier folk som jobber svart. Dette er jo selvfølgelig forutsatt at det har gått riktig for seg. Uansett tror jeg det blir vanskelig at ingen i stýret eller av medlemmene syns dette er merkelig.

Oppdrette ble ikke utvist, men sa opp medlemsskapet da klubben fjernet kullet fra hjemmesiden sin siden oppdretter ikke hadde fulgt klubbens krav. Da så oppdretter et halvt års tid senere ville bli medlem igjen, fikk ikke oppdretter lov siden oppdretter ikke ville følge klubbens lover og regler når det kom til avl og testing av avlsdyr. Så det er vel feil å si at oppdretter er utvist av klubben, siden denne valgte si opp selv, men ved søknad om nytt medlemsskap, ble dette nektet.

KristinR: Det er samme rase ja, men to forskjellige land.

Stiller saken seg annerledes dersom kjøper/styremedlem ikke kjenner til at oppdretter ikke fikk være medlem av raseklubben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrette ble ikke utvist, men sa opp medlemsskapet da klubben fjernet kullet fra hjemmesiden sin siden oppdretter ikke hadde fulgt klubbens krav. Da så oppdretter et halvt års tid senere ville bli medlem igjen, fikk ikke oppdretter lov siden oppdretter ikke ville følge klubbens lover og regler når det kom til avl og testing av avlsdyr. Så det er vel feil å si at oppdretter er utvist av klubben, siden denne valgte si opp selv, men ved søknad om nytt medlemsskap, ble dette nektet.

KristinR: Det er samme rase ja, men to forskjellige land.

Stiller saken seg annerledes dersom kjøper/styremedlem ikke kjenner til at oppdretter ikke fikk være medlem av raseklubben?

Sorry, my mistake.

Men jeg mener det samme fortsatt. Grunnen er at oppdretteren jo ble positivt forskjellsbehandlet mot at hunden skulle bli helsesjekket. Når oppdretteren så ikke tok dette seriøst mener jeg at man som medlem av styret altså går imot egne beslutninger. Det er likegyldig om personen ikke vet at personen ikke vet at oppdretteren ble nektet medlemskap i mine øyne, hvorfor vil vedkommende kjøpe en valp av oppdretteren som ikke tar helsesjekker og dermed jobben som oppdretter alvorlig og dessuten bryter avtaler? Jeg forstår det ikke. Jeg mener, hvorfor vil vedkommende absolutt kjøpe valp der? Jeg syns det virker merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en perfekt verden så ville jeg sagt at det ikke er greit, men så lever vi nok en gang ikke i en perfekt verden. Det er mye dritt i div raseklubber, også i styret og det er ikke nødvendigvis alltid så vanskelig og bli utestengt og grunnen er ikke alltid like seriøs. Så svaret mitt blir dermed at det kommer an på. Og om en person i styret da velger og kjøpe valp fra noen som har et bra oppdrett som er eksludert på trynefaktor så går jeg mot strømmen og sier at denne personen vil jeg ha i styret for det er jo der man kanskje ka nutgjøre en forskjell, istedet for og gi fra seg plassen frivillig før man må så styret kan få inn enda et hjernevasket gjenmedlem som kan bli med i klanen deres.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Selv om det ikke er samme klubb, ja selv om det ikke var samme rase, så skal en med styreverv ikke kjøpe fra noen som er utestengt fra raseklubben, mener jeg.

Så hvis jeg satt i styret i belgerklubben og plutselig fikk lyst til å få meg schäfer, så må jeg automatisk støtte schäferklubbens regler og praksis? Hva andre raseklubber gjør har da ingen ting med lojalitet til den raseklubben man sitter i styret til? Man forplikter seg bare til lojalitet til den aktuelle klubben man tar et verv i. Ikke alle andre klubber i samma slengen.

Så mye klaner, baksnakking og kompiseri det finnes i en del raseklubber, som ikke har noe med rasens ved og vel å gjøre, så ville jeg nok undersøkt saken nærmere før jeg forkasta enten valp eller styreverv. Det må være lov å ta et styreverv fordi man ønsker å endre noe også? Ikke bare fordi man er enig alt som har blitt bestemt tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hmmmm jeg kjøper hund etter linjer og ikke oppdretter i bunn og grunn.

Hadde kullet oppfylt de tingene jeg syns var viktig så har jeg faktisk mine tvil om at jeg hadde brydd meg.

Har forøvrig att tre kull uten å søke om godkjenning fra raseklubben jeg. For noen raseklubben er faktisk det utvisningggrunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til å søke godkjenning fra raseklubben er vel for at kullet skal annonseres på raseklubbens hjemmesider? Så lenge kullet oppfyller kravene som NKK har, så får man jo registrert. Og en annonse på raseklubbens hjemmesider synes jeg ikke forteller så alt for mye annet enn at kullet er ihht de krav raseklubben setter for å få annonsere på sidene dems.

Men, saken her er at et styremedlem i raseklubben velger å kjøpe valp fra en oppdretter som ikke er ønsket i raseklubben i et annet land grunnet at oppdretteren ikke ønsker følge helsekravene som klubben har satt for rasen.

Styremedlemmet har i flere år jobbet aktivt for at oppdrettere skal følge de få kravene som er satt av klubben. Vedkommende har også gått ut og advart folk fra å kjøpe valp fra oppdrettere som ikke er medlem av raseklubben og som ikke følger kravene.

Jeg mener at det gir feil signaler når et styremeldem som er så aktiv på helsefronten kjøper valp fra en oppdretter som ikke er så opptatt av det. Men, jeg har ikke vært medlem av klubben på noen år, har ikke rasen heller, så sånn sett bryr det meg ikke. Men, er alltid interessant å se hva andre mener om det. Vi hadde en heftig diskusjon rundt det i helgen og tråden vil nok bli tatt opp igjen her hjemme ved anledning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Eneste grunnen til å søke godkjenning fra raseklubben er vel for at kullet skal annonseres på raseklubbens hjemmesider? Så lenge kullet oppfyller kravene som NKK har, så får man jo registrert. Og en annonse på raseklubbens hjemmesider synes jeg ikke forteller så alt for mye annet enn at kullet er ihht de krav raseklubben setter for å få annonsere på sidene dems.

Tror ikke det skjer lengre, men for noen år tilbake så ble iallefall oppdretter utestengt fra Norsk Schäferhund klubb pga de ikke oppfylte vilkårene til klubben, men til NKK.

Nå er det en stund tilbake, men ja det har skjedd.

Jeg mener at det gir feil signaler når et styremeldem som er så aktiv på helsefronten kjøper valp fra en oppdretter som ikke er så opptatt av det. Men, jeg har ikke vært medlem av klubben på noen år, har ikke rasen heller, så sånn sett bryr det meg ikke. Men, er alltid interessant å se hva andre mener om det. Vi hadde en heftig diskusjon rundt det i helgen og tråden vil nok bli tatt opp igjen her hjemme ved anledning :)

Hmm i teorien så hadde det begrenset ganske mye på min rase som jeg kun skulle kjøpt hunder som oppfylte mine krav til helsetester. Da kunne man ikke tatt inn fra rasens hjemmeland og veldig få land i europa. De fleste land har knapt helsekrav sammenlignet med skandinavia.

At jeg jobber aktivt for helsekrav løses jo ikke ved at jeg evt bare linjeavler på det, da får man jo evt andre sykdommer.

Da er det jo i teorien bedre at jeg kjøper inn en hund og kjører full helsetest på den, tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det skjer lengre, men for noen år tilbake så ble iallefall oppdretter utestengt fra Norsk Schäferhund klubb pga de ikke oppfylte vilkårene til klubben, men til NKK.

Nå er det en stund tilbake, men ja det har skjedd.

I Norsk schäferhund klubb skjer det rett som det er at oppdrettere blir ekskludert/suspendert i perioder for eksempel for tyvparring eller oppdrettere som bruker hunder som ikke er godkjent for avl osv. Klubben krever at foreldredyrene skal være avlskåret, er de ikke det fører det til sanksjoner. Mye går på trynefaktor dessverre...enkelte kan gjøre en feil og bli utestengt, andre kan gjøre feil på feil og får kun advarsler. Det vanlige er å bli ekskludert fra alle klubbens arrangementer i 6-12 mnd. Om man da gjør samme feil på nytt kan det føre til utestengelse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge klubbene har samme krav når det kommer til helsen, ja, det andre har faktisk et krav ekstra, noe også styremedlemmet vil ha i klubben her i Norge. Og hadde en oppdretter gjort det samme her i Norge, så hadde denne prompte blitt stemplet som useriøs og at man måtte holde seg langt unna (har skjedd før).

Trynefaktor er det vel i de fleste klubber.

Men hvor viktig er det å være medlem av raseklubber?
Gjør det en til en mer seriøs oppdretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor viktig er det å være medlem av raseklubber?

Gjør det en til en mer seriøs oppdretter?

Jeg er medlem i raseklubben og prøver å følge avlsreglene. Men jeg har flere oppdrettervenner som har meldt seg ut (oppdrettere som avler brukslinjer). De synes de eksteriøre kravene blir for vanskelige å følge opp. Allikevel vil jeg påstå at de er mer seriøse enn mange oppdrettere som står i raseklubben. Disse oppdretterne HD og AD røntger alle individer, de mentaltester hele kull og alle hunder har bruksmeritter før avl. De følger opp valpekjøperne med samlinger og kenneltreff. I mine øyne kan ikke det bli useriøst, selv om de ikke bryr seg om et rasetypisk eksteriør...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

I Norsk schäferhund klubb skjer det rett som det er at oppdrettere blir ekskludert/suspendert i perioder for eksempel for tyvparring eller oppdrettere som bruker hunder som ikke er godkjent for avl osv. Klubben krever at foreldredyrene skal være avlskåret, er de ikke det fører det til sanksjoner. Mye går på trynefaktor dessverre...enkelte kan gjøre en feil og bli utestengt, andre kan gjøre feil på feil og får kun advarsler. Det vanlige er å bli ekskludert fra alle klubbens arrangementer i 6-12 mnd. Om man da gjør samme feil på nytt kan det føre til utestengelse.

Har ikke hørt direkte om noen i nyere tid selv, derfor jeg skrev tidligere. Men da holder de tydeligvis på med slikt enda.. *hurra*

Men hvor viktig er det å være medlem av raseklubber?

Gjør det en til en mer seriøs oppdretter?

Jeg må personlig si at jeg aldri har sjekket om en oppdretter er medlem av raseklubb når jeg har kjøpt hund eller titter på hannhunder (oppdretter/eier). Det er faktisk ikke en faktor jeg har tenkt over en gang.

Edit:

Når jeg tenker meg om så var faktisk ikke kullet til min siste innkjøpte hund godkjent. Dette pga hannhunden hadde ikke oppfylt utstillingskravet til raseklubben på tidspunktet for parring til hjemmlandet.

Det har jeg faktisk ikke tenkt på før nå :lol:

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Bare lurer på hva du mener? Klubben eller "medlemmene" som holder på slik ennå? :)

Klubben (ergo medlemene er jo de som stemmer inn styret ;) ) Og utsenge/sanksjonere på bakgrunn av tyvparring o.l. Og forsjellbehandling på samme "tabbe".

Når det blir mer politikk enn faktisk avl og jobbe for rasen (da tenker jeg ikke bare sch men generellt) så forstår jeg godt at medlemer/oppdrettere velger å melde seg ut av raseklubber :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det blir mer politikk enn faktisk avl og jobbe for rasen (da tenker jeg ikke bare sch men generellt) så forstår jeg godt at medlemer/oppdrettere velger å melde seg ut av raseklubber :)

Det er jeg fullstendig enig med deg i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg satt i styret i belgerklubben og plutselig fikk lyst til å få meg schäfer, så må jeg automatisk støtte schäferklubbens regler og praksis? Hva andre raseklubber gjør har da ingen ting med lojalitet til den raseklubben man sitter i styret til? Man forplikter seg bare til lojalitet til den aktuelle klubben man tar et verv i. Ikke alle andre klubber i samma slengen.

Så hvis noen fra schäferklubbens styre ville ha kjøpt belger som har hatt ting som ikke er bra for rasen, så hadde det liksom vært helt ok? Syns du virkelig det hadde vært et styremedlem som har vært sitt ansvar bevist? Jeg vil si troverdigheten forsvinner. Lojaliteten skal og bør være til rasen(e) og hundenes ve og vell - uavhengig om man er i styre til den eller den klubben. Styreverv er ikke verdt en døyt hvis man kun bryr seg om sin rase .... liksom. Det tyder på personens holdning.

Det bør være grunnen til utestengelsen som skal ligge til grunn. Men for meg betyr det lite om kennel er utestengt og det er en privatperson eller styremedlem som skal ha valp. De må uansett sjekke og undersøke kennel. Snakke med kennel, sjekke dogweb, snakke med folk som har hund derfra, snakke med raseklubb(men ha persontryne faktoren i bakhodet) osv osv ....

Så få fakta på bordet. Er fakta at det kun er trynefaktor elns - altså ikke til rasens ulempe det dreier seg om, så kjøp. Så får man heller gå ut fra styret og melde seg ut, hvis det bare er tull der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...