Gå til innhold
Hundesonen.no

Å kjøpe hund fra utestengt oppdretter


Justisia
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Så hvis noen fra schäferklubbens styre ville ha kjøpt belger som har hatt ting som ikke er bra for rasen, så hadde det liksom vært helt ok? Syns du virkelig det hadde vært et styremedlem som har vært sitt ansvar bevist? Jeg vil si troverdigheten forsvinner. Lojaliteten skal og bør være til rasen(e) og hundenes ve og vell - uavhengig om man er i styre til den eller den klubben. Styreverv er ikke verdt en døyt hvis man kun bryr seg om sin rase ... liksom. Det tyder på personens holdning.

Det bør være grunnen til utestengelsen som skal ligge til grunn. Men for meg betyr det lite om kennel er utestengt og det er en privatperson eller styremedlem som skal ha valp. De må uansett sjekke og undersøke kennel. Snakke med kennel, sjekke dogweb, snakke med folk som har hund derfra, snakke med raseklubb(men ha persontryne faktoren i bakhodet) osv osv ...

Så få fakta på bordet. Er fakta at det kun er trynefaktor elns - altså ikke til rasens ulempe det dreier seg om, så kjøp. Så får man heller gå ut fra styret og melde seg ut, hvis det bare er tull der.

Det er jo ikke sikkert jeg syns den andre raseklubben jobber for hverken rasen eller hundenes beste. Det er noen raseklubber jeg mener jobber direkte mot hundenes beste. Skal jeg måtte støtte disse og deres avgjørelser bare for at jeg sitter i styret i en helt annen rase hvor jeg støtter klubben og dennes arbeid (noe jeg ikke gjør)? Kanskje en oppdretter jeg mener gjør en god jobb har blitt utestengt fra klubben pga konflikten om hva som er for rasens beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er medlem i raseklubben og prøver å følge avlsreglene. Men jeg har flere oppdrettervenner som har meldt seg ut (oppdrettere som avler brukslinjer). De synes de eksteriøre kravene blir for vanskeli

I prinsippet tenker jeg nei. "Ideelt sett" så er jo vedkommede utestengt fordi han/hun har gjort noe relativt alvorlig som skader rasen mtp avl/helse eller indirekte ved å skade raseklubben. Og da gag

Ikke bare styret, men hva med signalet til resten av medlemmene? *vi har regel sånn og sånn for rasens beste som vi "pålegger" dere, mens selv driter vi i det*

Det er jo ikke sikkert jeg syns den andre raseklubben jobber for hverken rasen eller hundenes beste. Det er noen raseklubber jeg mener jobber direkte mot hundenes beste. Skal jeg måtte støtte disse og deres avgjørelser bare for at jeg sitter i styret i en helt annen rase hvor jeg støtter klubben og dennes arbeid (noe jeg ikke gjør)? Kanskje en oppdretter jeg mener gjør en god jobb har blitt utestengt fra klubben pga konflikten om hva som er for rasens beste?

Nei, selvfølgelig bør du ikke det. Men det er som sagt uavhengig om det er den klubben du sitter i eller ikke. For det er ikke ensbetydende med at det kun er andre klubber som bestemmer slik, det kan være i den klubben du ev sitter også det. Et styremedlem har kun 1 stemme og hvis da flertallet bestemmer der(eller i andre klubber) ting som du ikke er til rasen og hundens beste(etter din mening), så kan du ikke gjøre mye med en stemme(eller 0).

Du er vel ikke lojal mot egen klubb heller hvis de gjør dette, er du vel? Har egentlig styreverv/medlem noen betydning i så måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nei, selvfølgelig bør du ikke det. Men det er som sagt uavhengig om det er den klubben du sitter i eller ikke. For det er ikke ensbetydende med at det kun er andre klubber som bestemmer slik, det kan være i den klubben du ev sitter også det. Et styremedlem har kun 1 stemme og hvis da flertallet bestemmer der(eller i andre klubber) ting som du ikke er til rasen og hundens beste(etter din mening), så kan du ikke gjøre mye med en stemme(eller 0).

Du er vel ikke lojal mot egen klubb heller hvis de gjør dette, er du vel? Har egentlig styreverv/medlem noen betydning i så måte?

Hva mener du? Mener du at dersom jeg sitter i styret i en raseklubb skal jeg være lojal mot alle andre raseklubber sine avgjørelser? For det var det du siterte meg på først i min kommentar til Tulip.

Jeg mener man fint kan være uenig både tidligere avgjørelser i egen raseklubb og andre raseklubbers avgjørelse og handle i mot disse, selv om man sitter i styret i egen raseklubb. Men man bør selvfølgelig være lojal mot denne klubbens avgjørelse mens man sitter i styret og ikke motarbeide dette. Hva som er greit eller ikke kommer selvfølgelig an på hver enkelt sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Mener du at dersom jeg sitter i styret i en raseklubb skal jeg være lojal mot alle andre raseklubber sine avgjørelser? For det var det du siterte meg på først i min kommentar til Tulip.

Jeg mener man fint kan være uenig både tidligere avgjørelser i egen raseklubb og andre raseklubbers avgjørelse og handle i mot disse, selv om man sitter i styret i egen raseklubb. Men man bør selvfølgelig være lojal mot denne klubbens avgjørelse mens man sitter i styret og ikke motarbeide dette. Hva som er greit eller ikke kommer selvfølgelig an på hver enkelt sak.

Jeg sier det ikke bør være avhengig av om man sitter i styret eller ei. Lojaliteten bør være for rasen(e) og hundens ve og vel - ikke hvilke verv man har. Ja, hva som er greit eller ikke kommer an på hver sak - her mener jeg det bør være ovenfor alle raseklubber, ikke bare sin egen.

Det er ikke noe rart at det er mye styr og bråk med avl og klubber, hvis de andre klubbene 'saboterer' på tvers av sin klubb. Da saboterer man egentlig sin egen klubb, iom at alle andre bør jo drite i jobben klubben gjør - det er jo det man nesten oppfordrer til da.

Så hvis du ikke er enig med en raseklubb sin utestengelse av kennel og bestiller valp derfra, mens du selv har bestemt samme regler i egen klubb, så syns nå jeg den lojaliteten til egen klubb blir latterlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...