Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg vil lære mer om hest, men hvordan?


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Kanskje dere hestefolk på sonen kan gi meg noen gode tips her.

Jeg har aldri drevet med hest, men har de siste årene fått mer og mer lyst til å lære mer om disse flotte dyrene i praksis. Jeg har kun ridd noen få ganger og kjenner at jeg er litt skeptisk til det. Jeg vil likevel lære meg og ri og håndtere hest! Jeg skal ikke bli noen proff, men jeg vil bli trygg.

Hovedgrunnen er at jeg burde ha kunnskap og kunne håndtere hest i forhold til jobben min og for senere jobbmuligheter.

Hvor skal jeg starte for å lære og kunne få litt erfaring? Jeg har ikke så altfor mye penger å bruke på dette, så jeg prøver å se etter andre muligheter enn rideskoler. Jeg har vært i kontakt med kjøre- og rideklubben i Ås, men de tilbyr bare kurs til viderekommende studenter for tiden..

Skyt gjerne ut det dere kommer på! Jeg er åpen for det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg er (veldig snart) 18 år, og har gått to år med hest- og hovslegarfag på videregående nå til sommeren. Jeg kan gå ut som læriling som hestefagarbeider nå, men velger å ta påbygg og få meg en sikker jobb. Valgte hestelinja for å kurere mitt syndrom som skolelei, og det fungerte ypperlig.

Vet jo ikke hva du er interresert å lese om, om det er raser, håndtering, grener, sykdommer, foringer, trening ol.

Vil du bli trygg på hest er det viktig å omgåes en hest som er kald i hodet. Gjerne en som ikke er for ung, og selv foretrekker jeg de litt kalde typene. Kaldblods, fjording, Islandshest osv. men må jo bemerke meg ut min favoritt; dølahest! De er gjerne ikke like lette og sprettene som de varme rasene er. Selv om også med hest taes alt med måte, alle er forskjellige og til og med hester kan ha dårlige dager. Om du sliter med å bli trygg på hesteryggen ambefaler jeg å ikke slenge deg oppå med en gang, bruk heller tid på å bli kjent med hesten, og få den til å stole på deg.

Foring av hest er så mangt, og vanskelig å beskrive over nett. Men; en hest skal (minst) ha 1 feh (forenhet hest) pr 100 kg hest til vedlikehold. Dvs. har du en hest på 500 kg, som ikke brukers skal den ha fem feh. Forenhet i høyet finner du ut av foranalyse, er forenheten 0,50 pr kg. da må du opp i 2 kg høy per feh. Som vil si at denne hesten trenger 10 kg høy til vedlikehold. Når hesten brukes skal man legge på forskjellige prosent etter mengden trening (husker ikke det i hode), da hesten trenger mer energi, men det kan jo også gies i form av kraftfor.

På hobbybasis er det ikke like mange som har treningsplan, men det er likevel viktig at hesten får variert trening og ikke går lei. De fleste hester er glade i å være på tur, og gjerne flere hester i lag. Sørg for at hesten du rir er trafikksikker mot alt hvis du er nybegynner. Man kan variere trening med longering, sprang, dressur, kjøring eller bare huske på å ri mange forskjellige stier om du ikke interesserer deg for noe av det andre.

Sjukdommer kan komme av feil foring, trening, skoing ol. og det kan også komme av seg selv. Det jeg har funnet ut er at det er viktig å kunne generelt om vanlige hestesykdommer før man anskaffer seg en hest på egenhånd. Det er ofte mye en eier kan gjøre før dyrlegen rekker å komme, som faktisk kan redde liv. Ville søkt meg opp på forskjellige normale sykdommer som kolikk/tarmslyng (og de forskjellige typene), forfangenhet ol.

om du ønsker har jeg mange forskjellige skriv og notater på dataen min som jeg kan sende deg. Om sykdommer (hva gjør du for å forhindre sykdommen, og hva gjør du når sykdommen har kommet), trening, foring, høver, fordøyelsessystem ol. men er som sagt bare notater, eller så kan du komme med konkrete spørsmål, så skal jeg prøve å svare, men er absolutt ingen ekspert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjenner noen som har hest kan du kanskje være med i stallen? Det står mye fint i bøker, men ingenting er som praktisk læring :)

Ja, hadde det bare vært så lett så.. Kjenner ikke så mange med hest egentlig. Men det hadde virkelig vært det beste!

Heisann! Jeg er (veldig snart) 18 år, og har gått to år med hest- og hovslegarfag på videregående nå til sommeren. Jeg kan gå ut som læriling som hestefagarbeider nå, men velger å ta påbygg og få meg en sikker jobb. Valgte hestelinja for å kurere mitt syndrom som skolelei, og det fungerte ypperlig.

Vet jo ikke hva du er interresert å lese om, om det er raser, håndtering, grener, sykdommer, foringer, trening ol.

Vil du bli trygg på hest er det viktig å omgåes en hest som er kald i hodet. Gjerne en som ikke er for ung, og selv foretrekker jeg de litt kalde typene. Kaldblods, fjording, Islandshest osv. men må jo bemerke meg ut min favoritt; dølahest! De er gjerne ikke like lette og sprettene som de varme rasene er. Selv om også med hest taes alt med måte, alle er forskjellige og til og med hester kan ha dårlige dager. Om du sliter med å bli trygg på hesteryggen ambefaler jeg å ikke slenge deg oppå med en gang, bruk heller tid på å bli kjent med hesten, og få den til å stole på deg.

Foring av hest er så mangt, og vanskelig å beskrive over nett. Men; en hest skal (minst) ha 1 feh (forenhet hest) pr 100 kg hest til vedlikehold. Dvs. har du en hest på 500 kg, som ikke brukers skal den ha fem feh. Forenhet i høyet finner du ut av foranalyse, er forenheten 0,50 pr kg. da må du opp i 2 kg høy per feh. Som vil si at denne hesten trenger 10 kg høy til vedlikehold. Når hesten brukes skal man legge på forskjellige prosent etter mengden trening (husker ikke det i hode), da hesten trenger mer energi, men det kan jo også gies i form av kraftfor.

På hobbybasis er det ikke like mange som har treningsplan, men det er likevel viktig at hesten får variert trening og ikke går lei. De fleste hester er glade i å være på tur, og gjerne flere hester i lag. Sørg for at hesten du rir er trafikksikker mot alt hvis du er nybegynner. Man kan variere trening med longering, sprang, dressur, kjøring eller bare huske på å ri mange forskjellige stier om du ikke interesserer deg for noe av det andre.

Sjukdommer kan komme av feil foring, trening, skoing ol. og det kan også komme av seg selv. Det jeg har funnet ut er at det er viktig å kunne generelt om vanlige hestesykdommer før man anskaffer seg en hest på egenhånd. Det er ofte mye en eier kan gjøre før dyrlegen rekker å komme, som faktisk kan redde liv. Ville søkt meg opp på forskjellige normale sykdommer som kolikk/tarmslyng (og de forskjellige typene), forfangenhet ol.

om du ønsker har jeg mange forskjellige skriv og notater på dataen min som jeg kan sende deg. Om sykdommer (hva gjør du for å forhindre sykdommen, og hva gjør du når sykdommen har kommet), trening, foring, høver, fordøyelsessystem ol. men er som sagt bare notater, eller så kan du komme med konkrete spørsmål, så skal jeg prøve å svare, men er absolutt ingen ekspert :)

Takk for mye fin informasjon :) jeg har igrunn ikke noen konkrete spørsmål akkurat nå. Vil bare se om jeg fikk noen tips i forhold til hvor jeg kan få mer erfaring med hest.

Men tusen takk! Kommer nok til å spørre om jeg kommer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke høre med noen stall i nærheten om du kan komme og være med å stelle hestene? Det er et sted å starte. Mange får betaling i form av å ri litt for arbeidet. Dra på stevner, snakk med folk, spør og vær nysgjerrig. Akkurat slik mange av oss holder på med hund.

Ellers går det jo an å se etter en sommerjobb som har noe med hester å gjøre. Ikke alt er like godt betalt, men det før økonomien din bestemme om hva du må fokusere på (erfaring, eller å tjene penger).

Ta eksempel kontakt med en veterinær som jobber med store dyr og hør om du kan være med ut når h*n har noe med hester å gjøre. Eller en som skor hester. Samme med en salmaker. Hør om du kan komme noen dager. Selv om det ikke direkte går mot din utdannelse, så er det mer erfaring å putte i sekken rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde det bare vært så lett så.. Kjenner ikke så mange med hest egentlig. Men det hadde virkelig vært det beste!

Takk for mye fin informasjon :) jeg har igrunn ikke noen konkrete spørsmål akkurat nå. Vil bare se om jeg fikk noen tips i forhold til hvor jeg kan få mer erfaring med hest.

Men tusen takk! Kommer nok til å spørre om jeg kommer på noe.

Ta kontakt på hesteforum og hør om noen i ditt område kunne tenke seg litt hjelp i stallen foreksempel? Ikke sikkert du får ri hvis du er veldig fersk, men du får garantert lære masse om håndtering og div.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var medlem på www.forumhest.no en gang i tiden, den gangen var det iallefall veldig mange der inne som hadde god kompetanse når det kom til det meste. Der kan det kanskje hende du finner noen som vil ha deg med i stallen så du får prøve og lære litt også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om noe her TS? Jeg får anledningen til å ri litt innimellom, er usikker på om det blir med instruktør eller om det blir med en som har ridd i flere år. Tror det mest blir innendørs i ridehall. Jeg har ridd litt før, hadde bla hest som valgfag da jeg gikk på folkehøgskole, men det er over ti år siden nå og sist jeg ridde var vel for over ett år siden, så jeg vil ikke påstå at jeg kan ri og jeg er rimelig rusten. Har dere noen tips til hva jeg bør tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket ut rideskoler/staller i nærheten selv om du ikke har råd til kurs. Det kan lønne seg å henge rundt og hjelpe til, kanskje spesielt i helgene. Hør om noen vil ha litt hjelp, start som alle oss andre på bunnen med å møkke boks, og jobb deg oppover til gratis ridetimer. ;)

Hesteforaene kan også være et godt utgangspunkt for om noen trenger litt hjelp et sted i nærheten av deg, såklart.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om noe her TS? Jeg får anledningen til å ri litt innimellom, er usikker på om det blir med instruktør eller om det blir med en som har ridd i flere år. Tror det mest blir innendørs i ridehall. Jeg har ridd litt før, hadde bla hest som valgfag da jeg gikk på folkehøgskole, men det er over ti år siden nå og sist jeg ridde var vel for over ett år siden, så jeg vil ikke påstå at jeg kan ri og jeg er rimelig rusten. Har dere noen tips til hva jeg bør tenke på?

Du skal huske på å bare slapoe av. Så fort du sitter i salen: rett i ryggen, blikket frem, hælene ned og god, men mild kontakt på tøylen. Slapp av i setet ditt, altså bekkenet, følg hestens bevegelser og enjoy the ride:)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virkelig anbefale forumet www.equiforum.net

Der lan du lese og spørre alt hva du trenger å vite.

Equiforum har også samme utseende som sonen, så vil tro du straks føler deg hjemme der :)

Velkommen skal du være iallefall :)

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør om noen trenger stallhjelp :) Jeg har gått hestelinje på vgs og har vært med på mange ridekurs, men mest har jeg alikevell lært av min venninde og tidligere stalleier der jeg hadde hest. Finner du en kunnskapsrik heste/gårdseier så kommer du til og lære mye og fort. Man prater om ting, man er der når ting skjer og da lærer man masse. Alltids noen som vil ha hjelp til møkking, stelling og stevner :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...