Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund drepte sau


minstemann
 Share

Recommended Posts

Det er mitt mareritt at hundene mine skal få dratt på sauejakt. For jeg hadde IKKE fått tak i de igjen på en god stund og lenge etter at en skade, eller fler, hadde skjedd- tror jeg i alle fall. De blokker og går i jaktmodus. Det er jeg overhodet ikke i tvil om. Jeg sikrer de alltid med minst ett bånd eller gjerder. Men uhell kan skje.

Om de noen gang skulle jage sau så vil jeg selvsagt legge meg flat og betale erstatning uten noe problem. Det mener jeg da også sauebonden fortjener. Men jeg hadde ikke uten videre gått med på å avlive hunden som egentlig bare har oppført seg helt naturlig.

Håper jeg slipper å oppleve noe slikt, noen sinne. For alle innvolvertes skyld.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men her er det ikke snakk om et uhell. Her er det snakk om at noen med viten og vilje har sluppet sin hund løs innenfor inngjerdet sauebeite... Og stukket av etterpå, oppgitt falskt navn og unndratt seg sitt ansvar.

Dette kan ikke på noen som helst måte forsvares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her er det ikke snakk om et uhell. Her er det snakk om at noen med viten og vilje har sluppet sin hund løs innenfor inngjerdet sauebeite... Og stukket av etterpå, oppgitt falskt navn og unndratt seg sitt ansvar.

Dette kan ikke på noen som helst måte forsvares.

det er ingen som forsvarer dette? Folk sier bare at de likevel ikke hadde gått å tatt livet av bikkja...det er eieren som bør straffes skikkelig...ikke hunden

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her er det ikke snakk om et uhell. Her er det snakk om at noen med viten og vilje har sluppet sin hund løs innenfor inngjerdet sauebeite... Og stukket av etterpå, oppgitt falskt navn og unndratt seg sitt ansvar.

Dette kan ikke på noen som helst måte forsvares.

Helt enig, finnes ingen unnskyldning for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste bønder hadde krevd hunden avlivet om de kom gjorde opp for seg og beklaget hendelsen. Men når man stikker fra stedet, oppgir falskt navn og viser liten evne og vilje til å rydde opp i de problemene de faktisk har skapt ved sin tankeløshet, uvitenhet eller bare ren skjær dumskap- det hadde jeg ikke tatt nådig opp!!

Faktisk så hadde vel bonden i dette tilfellet sagt at det ikke var nødvendig med avlivning, så det var kun snakk om å betale... Derfor er det jo enda mindre forståelig at de gjør som de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå er det ikke bonden som har sagt dette, det er lederen av rogaland sau og geit. Bonden har bare sagt at han anmelder om de ansvarlige ikke meldte seg innen dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg kan bare ikke fatte at det sitter folk her på sonen og "forsvarer" at faenskapen stakk av???? Skjønner det ikke!

Det er jo ikke rart at hundefolk blir uglesett når selv folk som påberoper seg å være ansvarlige, dyktige hundeeiere synes at det er greit at man oppgir falskt navn og stikker av fra en sånn setting fordi man frykter at hunden kan bli forlangt avlivet?

Og hva er greia med at "hunden fortjener ikke å dø"?? Hva med den stakkars stakkars sauen? Fortjente den det? Fortjener fremtidige sauer å dø pga. samme hunden?

Alvorlig talt! Jeg er sjokkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare ikke fatte at det sitter folk her på sonen og "forsvarer" at faenskapen stakk av???? Skjønner det ikke!

Det er jo ikke rart at hundefolk blir uglesett når selv folk som påberoper seg å være ansvarlige, dyktige hundeeiere synes at det er greit at man oppgir falskt navn og stikker av fra en sånn setting fordi man frykter at hunden kan bli forlangt avlivet?

Og hva er greia med at "hunden fortjener ikke å dø"?? Hva med den stakkars stakkars sauen? Fortjente den det? Fortjener fremtidige sauer å dø pga. samme hunden?

Alvorlig talt! Jeg er sjokkert.

JEg kan er ikke hele sonen men jeg kan si hva jeg tenker. jeg forsvarer ikke noe som helst. jeg mener hundeeierene burde gjort opp for seg. jeg synes ikke sauen fortjente å dø, men jeg synes heller ikke hunden helt automatisk fortjener å bli avlivet fordi den har en eier som tydeligvis ikke skjønner poenget med båndtvang! Smekk på fingre og bot så det svir til eier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare ikke fatte at det sitter folk her på sonen og "forsvarer" at faenskapen stakk av???? Skjønner det ikke!

Det er jo ikke rart at hundefolk blir uglesett når selv folk som påberoper seg å være ansvarlige, dyktige hundeeiere synes at det er greit at man oppgir falskt navn og stikker av fra en sånn setting fordi man frykter at hunden kan bli forlangt avlivet?

Og hva er greia med at "hunden fortjener ikke å dø"?? Hva med den stakkars stakkars sauen? Fortjente den det? Fortjener fremtidige sauer å dø pga. samme hunden?

Alvorlig talt! Jeg er sjokkert.

Om dette sikter til meg så må jeg bare påpeke at jeg i såfall har blitt misforstått.

Det er helt forferdlig for både saueflokk og bonde, og det å stikke av er helt uforsvarlig. Jeg forstår likevel hva som kan drive folk til å stikke av, nemlig frykten for at et stygt uhell skal føre til avlivning av en frisk og kanskje til daglig velfungerende hund. Det samme skjer noen ganger i trafikkulykker; helt normale oppgående folk stikker av fordi de få total panikk. Jeg tror egentlig at disse folka ikke stakk av fordi de tenkte at den sauen kunne bare ha det så godt eller fordi de ikke gidder å betale, men det kan jo hende det også. Det er uansett helt feil å stikke av, det skjønner alle. Hadde det vært min hund hadde jeg gjerne betalt både for sauetap, skade i form av frykt i flokken og en bot. Jeg hadde "med glede" betalt titusner (og holdt bikkja i waier resten av livet), men bikkja hadde jeg ikke avlivet sånn med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også overrasket over at flere tilsynelatende synes at det er greit å løpe vekk fra ansvaret. Når din hund dreper/skader andre dyr så er det da helt på sin plass å gjøre opp for seg. Jeg vet om tilfeller der hund har skadet/drept sau pga. eier som "tok sjansen på at det ikke var sau i området". Helt idiotisk, det var båndtvang. Eier oppførte seg kanskje uansvarlig ved å slippe hunden, men å gjøre opp for seg etterpå var en selvfølge. Hunden ble ikke begjært avlivet. Det synes jeg heller ikke burde være en selvfølge. Det viktigste er å sørge for at det ikke skjer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Uforsvarlig, men forståelig?

Helt ærlig så tenker jeg at loven godt kunne vært så streng at en hund som i båndtvangstiden jager og dreper (dreper også indirekte ved at dyret sprenges) vilt eller bufe automatisk blir avlivet. Hundeeier bør få forbud mot å eie hund i ett gitt antall år samt en klekkelig bot.

Så kanskje folk kan lære at det er skikkelig ULURT å slippe løs bikkjer man ikke har kontroll på i båndtvangstiden.

Det er hauger og lass med saker som denne (også med vilt) hvert år, og det får skjelden særlig konsekvenser - det er trist. Sau og vilt har like stor rett til liv som hund.

Ulv og bjørn skal skytes om de kommer i nærheten av bufe - men ikke hund, stakkars - de har bare kørka eiere de......... vel, i min verden så er det hverken sauen eller rådyret sin feil at en hund har kørka eier heller, og siden man ikke kan avlive folk for å være kørka (hvor enn fristende det måtte være) - så får man ta fra dem muligheten til å fortsette å være naut og fjerne bikkja, og da er avlivning ett greit alternativ mener jeg. En død hund lider ikke, og den blir i alle fall reddet fra å måtte bo med folk som ikke bruker huet.

Nope, det er ikke så mye som gjør meg mer rasende enn saker som denne...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uforsvarlig, men forståelig?

Helt ærlig så tenker jeg at loven godt kunne vært så streng at en hund som i båndtvangstiden jager og dreper (dreper også indirekte ved at dyret sprenges) vilt eller bufe automatisk blir avlivet. Hundeeier bør få forbud mot å eie hund i ett gitt antall år samt en klekkelig bot.

Så kanskje folk kan lære at det er skikkelig ULURT å slippe løs bikkjer man ikke har kontroll på i båndtvangstiden.

Det er hauger og lass med saker som denne (også med vilt) hvert år, og det får skjelden særlig konsekvenser - det er trist. Sau og vilt har like stor rett til liv som hund.

Ulv og bjørn skal skytes om de kommer i nærheten av bufe - men ikke hund, stakkars - de har bare kørka eiere de.... vel, i min verden så er det hverken sauen eller rådyret sin feil at en hund har kørka eier heller, og siden man ikke kan avlive folk for å være kørka (hvor enn fristende det måtte være) - så får man ta fra dem muligheten til å fortsette å være naut og fjerne bikkja, og da er avlivning ett greit alternativ mener jeg. En død hund lider ikke, og den blir i alle fall reddet fra å måtte bo med folk som ikke bruker huet.

Nope, det er ikke så mye som gjør meg mer rasende enn saker som denne...

bland rovdyrsaken inn i debattten og gi dine med"soniser" ( ihvertfall en) meninger de ikke har? ehem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...