Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp i hus - hva nå?


86*modell
 Share

Recommended Posts

Det er nok ikke så dramatisk som overskriften tilsier, jeg HAR hatt valp i hus to ganger før, men det er noen år siden nå, og jeg kjenner at det hadde vert godt med en oppfriskning, og litt ny input, tips og triks!

Så, hva gjør DU når du har fått valp i hus? Hvordan ser de første ukene ut? Hva / hvordan sosialiserer du valpen? Ja.. Less på med hva akkurat du gjør når nurket er kommet i hus! Spennende å lese :ahappy:

F.eks. er tips til å unngå bjeffing VELDIG interessant! Hun bjeffer ikke (enda!), men det gjorde heller ikke den hunden vi hadde før når hun var så liten, men endte opp som en skikkelig "bråkebøtte" som pratet og kjeftet for hver minste lyd...S L I T S O M T ! ! ! Vil gjerne unngå det denne gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever livet som normalt med valp i hus, bare jeg tar hensyn til valpen, gi beskjed på en mild men bestemt måte hva ikke er greit (feks Kiri som skulle gneldre på alle blomsterpotter, det kunne hun drite i så jeg avledet henne). Tar med valpen der jeg går og er, og begynner alenetreningen etter en ukes tid :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpe sikret hjemme, Lot valpen falle til ro et par dager i hjemmet. Lærte valpen å ha på selen og følge båndet når jeg trakk forsiktig. Så dro vi ut på sosialiserings turer...

Korte positive opplevelser :) Var og så på gris, høner, hest, tog, unger, folk i rullestol, andre hunder, folk på sykkel, folk i alle farger, var med hjem på besøk til folk, på stranden, i byen, i skogen...

på veien til disse turene lærte valpen å kjøre bil.

Og samtidig trente vi alene hjemmetrening, husren trening osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ikke så mye utenom det vanlige jeg. Valpene jeg har hatt har vært med på forskjellige ting fra ganske tidlig alder (valpen jeg har når ble med på universitetet dag 2 hjemme :P ). Jeg følger såklart ekstra godt med i forhold til at de tygger på ting, tar de ofte ut osv., men ellers er dagene som vanlig. Skal jeg bort er valpen med, skal jeg handler må valpen ligge i bilen (sammen med min eldre hund). Alenehjemme-trening starter jeg med fra dag en i forhold til at valpen ikke trenger være med på do, være med på badet når jeg dusjer osv.

Om natten har jeg denne gangen sovet på stua med valpen (og eldre hund) i noen dager etter jeg fikk henne hjem. Nå sover hundene på stua om natta med åpen dør med grind inn til soverommet.

Sosialiseringsturer får de egentlig automtisk når jeg tar de med overalt, men jeg har jo dager der jeg tar en bytur med valpen for å kose oss og se på livet :) Valpis jeg har nå er 9 uker og fått 3 byturer og vært med på hundetrening, flere lengre skogturer med folk og hunder (i sekk), vært hjemme hos forskjellige folk, overnatta hos mine foreldre og vært med på bilturer av forskjellig lengde omtrent hver dag.

Sånn er min hverdag, og da må valpis rett og slett bli med. Nå gjelder dette veldig trygge valper som tar livet med ro og nye opplevelser med den største selvføgelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke kjøpt meg valp siden 2001, 4 av de 5 hundene mine er født her, den 5 kom som voksen hund. Så jeg fortsetter egentlig bare det jeg påbegynner med hele valpekullet. De er med på kjøreturer, de er med i skogen, vi går by turer i den stooore byen her :lol:

De er med på hundetreninger og treffer snille hunder av forskjellige raser. De er rett å slett med på det jeg vanligvis gjør. Prøver å la de oppleve så mye som mulig uten å stresse rundt :)

Vi kjører aldri buss eller tog. Jeg har ikke satt mine ben på en buss siden jeg gikk i barneskolen og tog tror jeg det er 15 år siden jeg var på, så ser ikke helt vitsen å trene på det :ahappy: Om vi noen gang skulle rote oss på ett slikt kjøretøy forventer jeg egentlig at det går helt greit.

Jeg har egentlig ingen "hjemme alene" trening da de aldri er alene. Stort sett er det alltid noen hjemme, og andre hunder er det alltid her. Latskap kanskje, men det fungerer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som vanlig, stort sett. Jeg er ikke så innmari glad i valper, så jeg liker å si at "det er viktig å bare la dem være valper, syns jeg", som påskudd for at jeg ikke bryr meg så mye med den før den nærmer seg halvåret og blir mer interessant :icon_redface: Kan fint kose litt og sånn, menneh...ja.

Men jeg blir gal av tissing inne, så de første ukene går jeg ut minst én gang i timen for at valpen ikke skal rekke å tisse inne, har på alarm i starten for å få inn vanen. Går i tillegg ut hver gang den ser ut som den har lyst til å tisse likevel. Og så trekker jeg sakte ut tiden, til den holder seg. Er ikke borte fra den mer enn ca 5 min før den har vært hjemme en ukes tid, da. Men da er jeg borte i, tja, en halvtime-time om gangen, og øker så raskt valpen er komfortabel med. Har da valpen på et mindre område (vi hadde den på kjøkkenet, med barnegrind i døråpninga - har ikke dør, evt i bur i bilen hvis jeg måtte dra et sted), med et utvalg leker/hjernetrimleker, tyggebein, vann, en seng og et teppe. Strør litt godbiter utover og bare går, ikkeno fuzz - så blir det ikke noe fuzz fra valpens side heller.

Trener litt kontakt og innkalling på noen av tisseturene. Lar den hilse på de hundene vi omgås ofte. Lar den stort sett bare løpe løs i skogen mens jeg går turen min, putter den i sekken og går videre hvis den blir sliten. Tar den med hvor jeg er, bryr meg ellers lite så lenge den er trygg og ikke gjør noe avsindig teit.

Hm...noe mer? Jo! Jeg går valpekurs! Og så håndterer jeg valpen hver dag, tar og pirker på den, sjekker ører, øyne, munn og labber, så den blir vant med det. Holder den fast litt, lærer den at når jeg holder den fast slipper den ikke løs før den er heeelt rolig. Og klipper etpar klør hver dag, de første ukene.

Oi, jeg gjør visst masse ekstra når jeg har valp likevel :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sånn som har skikkelig program klart, med tett oppfølging av tisseopplæring og sosialisering. Jeg bor nå på bygda hvor lite skjer, så desto viktigere føler jeg det er at jeg drar litt omkring. Jeg stresser ikke, men jeg gjør mer enn jeg vanligvis gjør da. Drar flere steder, kjører mer, treffer mer folk, trener mer (kontakt, sitt, dekk,innkalling og småtterier)

Så de første ukene/månedene skjer det mer i livet enn det vanligvis gjør og så dabber det rolig av. Litt årstidsavhenging er det også. På vinterstid som jeg alltid har fått valp på, har det vært litt mer vanskelig med tanke på kulde og det å oppholde seg ute. Men er det sommer feks vil det jo da naturlig bli mer farting omkring.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, beundrer dere som tar det easy og lever livet som normalt. Selv har jeg laget en stor kalender med viktige valpe-hendelser og har en liste med ting som skal gjøres. Har tatt 5 uker ferie (som går mot slutten nå) og har vært i valpe-modus hele tiden. :wacko:

Slett ikke noen kontrollfreak eller ordensmenneske til vanlig, det bare blir sånn med valp! Gjelder å gi valpen en best mulig tid i starten og få endel ting på plass før man begynner på jobb, tenker jeg, og da blir det sånn jeg gjør det...

Helt konkret så blir det en lang liste, men generelt så introduserer jeg ting super langsomt. Poenget er at valpen synes det er positivt, og at den har suksess hele tiden. F.eks så har jeg svingt klo-saksa i flere dager uten å faktisk klippe på ordentlig. Liksom klipp og go'bit.

Eller bilburet, herregud, tror jeg har sittet bak der noen timer :rofl:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det eneste jeg syns er litt styr med valper er at de må ut så ofte, at de ikke kan være lenge alene hjemme og at de ikke kan gå så lange turer. Ellers er de med på mitt vanlige liv.

Jeg har en på 4,5 mnd nå. Han måtte naturlig nok luftes oftere enn den voksne hunden i starten, da fikk den småturer alene og jeg lufta den voksne alene noen ganger som start på alene hjemme treninga. Jeg begynte å la den være alene hjemme ganke lenge veldig tidlig, men siden jeg har en voksen hund også er den selvfølgelig ikke helt alene. Helt alene starta jeg med noen minutter mens jeg lufta den voksne, så fikk valpen ganske kjapt være alene mens vi gikk halvtimesturer og timesturer. Når jeg skulle gå lengre turer med den voksne var valpen enten med (i sekk når han ble sliten) eller ble putta i bilen med dekken (vintervalp). Jeg hadde fri to dager pluss helg da jeg henta han, etter det var valpen med og lå i bilen hele arbeidsdagen med en superkjapp lufting i lunsjen. Ikke noe problem. Nå som det begynner å bli for varmt til å ligge i bilen og valpen er 4,5 mnd gammel er han alene hjemme sammen med den voksne hunden. Jeg går litt lengre morgentur enn ellers når valpen skal være alene da.

Ellers er egentlig bare valpen med rundt der jeg skal. Sosialisering med hunder skjer med de jeg kjenner og trener med, ellers er jeg mer opptatt av at han skal kunne oppføre seg rundt andre hunder uten å herje enn å skulle sosialisere med alle vi møter.

Håndtering skjer naturlig daglig, klørne klipper jeg når det trengs og med den fleecepelsen tervvalper har blir børsten naturlig nok brukt ganske tidlig :P Denne gangen bar jeg valpen i trapper første mnd+. Jeg pleier ikke gjøre det, men nå bor jeg i tredje etg med betongtrapp, og opp og ned der så mange ganger i døgnet som en valp må tisse syns jeg ble litt vel voldsomt. Jeg har faktisk aldri valpesikra hus eller leilighet heller jeg, og det går stort sett fint om jeg følger med. Valper er egentlig ikke noe stort hokus pokus :P De blir fort naturlig integrert i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sånn som hadde lest alt jeg kom over av bøker, hadde planer og lister og timeplan på kjøleskapet da jeg fikk valp for snart et år siden - det var første gangen og jeg var livredd. Alt ble selvsagt helt annerledes enn jeg hadde trodd og timeplanen ble kasta fort :P

Den første tiden brukte vi egentlig bare på å kose, leke, bli kjent med og glad i hverandre. Passe på at hun fant seg til rette, ble kjent med katten og resten av familien. Tilbrakte også MYE tid på tisseturer ute i hagen, helst midt på natten i truse og nattkjole... :|

Jeg startet tidlig med sosialiseringen (kanskje etter 5-6 dager), og fikk beskjed av noen at vi var for tidlig ute, men hun har nå blitt en SVÆRT sosial hund som elsker alt og alle. Etter min mening kan sosialiseringen starte tidlig, så lenge man ikke tar unødvendige sjanser og passer godt på at valpen ikke blir skremt eller overveldet. Jeg er hadde henne i en liten ryggsekk på magen og gikk turer i turløyper hvor det er mye folk og hunder, hvor jeg visste at båndtvangen ble respektert så hilsingen skjedde kontrollert, og jeg var streng med hvordan folk hilset, spesielt barn. Etter hvert fikk hun dilte etter meg løs på steder uten folk lenger og lenger, før vi startet med sele og bånd. Fikk henne midt i sommerferien og tilbragte mye tid på strender og plener, hvor vi satt å kikket på verden med alt den innebar av sykler, paraplyer og andre skumle ting, eller jeg slappet av mens hun snuste rundt i langline og hilste på folk og dyr. Og sånn gikk vell den første tida. Og så ble det plutselig høst og valpekurs, trening, lengre turer og hverdagsliv. Savner den første valpetiden, men skulle ønske jeg slappet mer av. Prøv å nyte tiden, før den lille klumpen blir tenåringstroll :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...