Gå til innhold
Hundesonen.no

KIP - Kan ikke premieres


Sasha&Kiara
 Share

Recommended Posts

Skjønner at jeg kanskje missforstår denne litt.

Eller ikke missforstår, men kanskje litt uenig med når den bør brukes.

Hva mener dere?

Jeg har hørt at 3xKIP fører til utestengelse.

Og hvis dette stemmer, så mener jo jeg at KIP kun trenger å brukes til aggressive eller ekstremt folkesky hunder. Altså ved dårlig gange, dårlig pels osv, så syns jeg heller de kan slenge ut en grønn feks.

Men er jeg alene på den tanken?

Opplevde en som fikk KIP i Ålesund i helgen.

Hunden er ikke aggressiv, ikke folkesky, men hun gikk i passgang.

Ikke noe den hunden alltid gjør, men hadde vel en litt ekstra dårlig dag på kunstgress, jeg vet ikke.

Og tenker ikke synse sånn veldig i akkurat det. :P

Men syns liksom KIP er en ekstremt streng bedømming og syns den burde brukes altså til agressive hunder.

Men hva tenker dere andre?

Er det jeg som er litt på jordet her. :P

Kan godt hende det altså, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare 3 x 0. premiering grunnet temperament (aggresjon) som gir utstillingsstopp?

KIP gis vel til de som ikke går an å vurdere, f.eks. om den halter ellernoe?

Mener ihvertfall det er sånn, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KIP er jo bare det det sier, altså at hunden ikke kan bedømmes. Går hunden i passgang kan jo ikke dommeren bedømme bevegelsene heller.

Det er mange nok 0 som får konsekvenser. KIP kan vel hunden få så mange ganger uten at noe skjer.

Det er jo f.eks bedre å få KIP enn å ryke ut med en grønn, og ha det på CV'en? En CERT-verdig hund kan jo ryke på KIP den og på en dårlig dag, ville heller hatt det enn en urettferdig grønn iallefall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KIP er jo bare det det sier, altså at hunden ikke kan bedømmes. Går hunden i passgang kan jo ikke dommeren bedømme bevegelsene heller.

Nei du kan jo ikke bedømme den ene tingen, men en hund er jo mer enn det.

Altså en hund er jo mer enn bevegelse.

Så skulle jo tro man kunne finne NOE på hunden som er ok liksom.

Så 0. premie er dårligere enn KIP? :P

Har helt ærlig ikke vært så altfor mye borti de gradene der, heldigvis hehe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du kan jo ikke bedømme den ene tingen, men en hund er jo mer enn det.

Altså en hund er jo mer enn bevegelse.

Så skulle jo tro man kunne finne NOE på hunden som er ok liksom.

Så 0. premie er dårligere enn KIP? :P

Har helt ærlig ikke vært så altfor mye borti de gradene der, heldigvis hehe. :)

Ja en hund er jo mer enn bevegelse, men på utstilling bedømmer jo dommeren hvordan hunden ser ut stående, og hvordan den beveger seg, så det er jo en viktig del av det hele. Dommeren fant sikkert bra ting på hunden som ble sendt ut og, det står sikkert på kritikken? For den får de jo uansett.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ofte ganske greit i utstillingsreglene:

http://web2.nkk.no/wp-content/uploads/2012/02/Utstillingregler-1-3-2013-versjon2_april-siste1.pdf

"

12.5 0. premie i kvalitetsklasse (diskvalifisert)

Skal tildeles hund som:

A: Er eksteriørt utypisk for rasen eller har feil

som angis som diskvalifiserende i rasens

standard.

B: Har anatomiske defekter som vesentlig

påvirker hundens helse og sunnhet, med spesielt

vekt på rasens opprinnelse/

funksjon/bruksområde.

C: Hannhund som ikke har normalt utviklede

og normalt plasserte testikler.

D: I ringen viser aggressivitet eller tydelig

fluktoppførsel, dvs. om hund kaster seg panisk

fra dommer og det ikke finnes noen mulighet

for å tilnærme seg hunden på naturlig

måte.

Om 0. Premie(diskvalifisert) tildeles som følge

av pkt. D, skal dommeren signere premielisten

spesielt for dette.

Andre avvikelser i mentaliteten skal bedømmes

i følge rasestandarden.

Grunn til 0. Premie(diskvalifisert) skal alltid

angis på kritikken.

Hunder som 3 ganger får 0. premie på grunn

av gemytt jf. pkt. D, gis utstillingsforbud"

"

12.6 KIP (kan ikke premieres)

Hund som vises i en slik tilstand at dommeren

ikke kan gjøre seg opp en oppfatning om

dens kvalitet, kan ved unntak tildeles KIP (kan

ikke premieres). Eksempel på det er om hunden

har åpenbare mangler i oppvisnings‐ og

ringkultur (slik som uvant med kobbel eller

valpete temperament) eller vises i dårlig

kondisjon (er overdrevent mager eller fet).

15

Det samme gjelder en hund som er så nylig

trimmet at dommeren ikke kan gjøre en sikker

bedømming av kvaliteten på hundens

hårlag. Videre kan en hund på grunn av skade

vise seg så dårlig at dens bevegelser er vanskelige

å bedømme.

Årsaken til premieringen skal anføres på

kritikkskjemaet."

"

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du kan jo ikke bedømme den ene tingen, men en hund er jo mer enn det.

Altså en hund er jo mer enn bevegelse.

Så skulle jo tro man kunne finne NOE på hunden som er ok liksom.

Så 0. premie er dårligere enn KIP? :P

Har helt ærlig ikke vært så altfor mye borti de gradene der, heldigvis hehe. :)

Det er jo en sannhet med modifikasjoner da.. Det er under bevegelse du får se hvordan hunden virkelig er bygd.. En god handler klarer å fikse opp et dårlig kryss, dårlig overlinje osv. Ingenting klarer man å skjule like godt under bevegelser.. Så man kan jo sette ting på spissen og si at en hund er ikke bedre enn dens bevegelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er passgang grunn til å gi KIP? Som trekkhunder sier en at om hunden foretrekker passgang, er det ikke farlig, noen hunder foretrekker å løpe i denne gangarten, Men om den plutselig legger om til å passe, da er det fare på ferde. En hund som passer i ringen kan "vippes" ut av balanse, så den traver. Har da sett flere passende hunder i ringen, uten at de får KIP pga det? Er ikke passgang mer en feil, enn grunn til å ikke kunne premiere? Men noen foretrekker kanskje å gi KIP fremfor å trekke den ned i premiegrad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KIP står ikke for kan ikke bedømmes - den får en bedømmelse. Men den kan ikke premieres, f eks om den ikke lar dommer sjekke testikler eller tenner, eller om den halter eller passer.

Ja det er sant, jeg tenkte meg ikke om før jeg skrev. Men var egentlig det jeg mente :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk aldri KIP på mine dobermenn som alltid gikk i passgang i utstillingsringen. Fikk da bare blått eller ikke gikk videre.

For et par år siden var Nitro halt i ringen og dommeren syns det var veldig synd for han likte Nitro veldig godt, men han kunne ikke dømme han rett pga den haltingen. Så da fikk jeg blått, men i mine øyne skulle jeg da egentlig ha hatt KIP. Eller kanskje ikke.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk aldri KIP på mine dobermenn som alltid gikk i passgang i utstillingsringen. Fikk da bare blått eller ikke gikk videre.

For et par år siden var Nitro halt i ringen og dommeren syns det var veldig synd for han likte Nitro veldig godt, men han kunne ikke dømme han rett pga den haltingen. Så da fikk jeg blått, men i mine øyne skulle jeg da egentlig ha hatt KIP. Eller kanskje ikke.. :icon_confused:

Jo, da skulle du nok strengt tatt hatt en kip. Fikk selv det på halt hund for litt siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en hund med VG der det ville vært mer riktig med en KIP, for hun fikk VG pga bevegelsene hun overhodet ikke viste. Noe kritikken også gjenspeiler. Det som står der er bare den hunden på en særdeles dårlig dag hvor hun var kenguru og klovn i stedet for hund.
Ikke at en VG gjør meg noe, men hun burde fått KIP.

KIP brukes når hunden ikke kan premieres pga ting som kan endre seg til neste gang med stor sansynlighet (som halthet), mens 0 (disk) brukes på ting som ikke endres eller som er sterkt uønsket, som manglende testikkel, for høy eller lav iht standard, agressivitet osv.

Var i alle fall dette "vi" kom frem til når jeg snakket med noen dansker hvorav 1 er dommer

ellers se utstillingsreglene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nei du kan jo ikke bedømme den ene tingen, men en hund er jo mer enn det.

Altså en hund er jo mer enn bevegelse.

Så skulle jo tro man kunne finne NOE på hunden som er ok liksom.

Det hjelper jo ikke om bikkja er pen som fanden om den ikke kan bevege seg.

KIP er en helt ok greie å gi til en hund som ikke kan gå i diagnalgang - og spesielt nå som det er fokus på sunnhet og helse på utstillingshunder så er det helt ok å gi KIP til en hund som ikke går normalt. Da kan ikke dommeren si om den er funksjonell og ferdig med det.

Vi burde sett mer av det egnetlig mener jeg.

er passgang grunn til å gi KIP? Som trekkhunder sier en at om hunden foretrekker passgang, er det ikke farlig, noen hunder foretrekker å løpe i denne gangarten, Men om den plutselig legger om til å passe, da er det fare på ferde. En hund som passer i ringen kan "vippes" ut av balanse, så den traver. Har da sett flere passende hunder i ringen, uten at de får KIP pga det? Er ikke passgang mer en feil, enn grunn til å ikke kunne premiere? Men noen foretrekker kanskje å gi KIP fremfor å trekke den ned i premiegrad?

Passgang er en avlastende gangart - en hund som konsekvent velger pass kan ha smerter og stivheter som gjør at den velger pass for å slippe smerte. At trekkhunder velger pass etter en stund er jo helt normalt, man får vondter av å løpe langt og lenge og pass er en energibesparende gangart.

I utstillingsringen derimot skal hunder gå i trav - og gjør den ikke det så er det korrekt av dommeren å gi KIP eller 0 for da KAN den ha smerter eller andre defekter som gjør at den ikke KAN bevege seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KIP er riktig premiering på en hund som ikke klarer å vise opp riktige bevegelser.

Min første DP ble bitt i låret under utstillingen på Nesbyen et år og ville ikke sette ned det ene bakbeinet han fikk KIP, men en flott kritikk. Helt fair.

Men han var også for stor, og fra tid til annen slo dommere strengt ned på det, og han stod vel til slutt med 5stk 0' premieringer. Så lenge 0' en ikke er relatert til gemytt kan den stilles videre, om den derimot får 0' pga gemytt/aggressivitet blir den utestengt etter 3 stk 0' premieringer.

Jeg syntes vi burde ha et slikt system som i Sverige at om hunden får 0 pga aggressivitet eller fluktforsøk så står det Raporttkode: A inne på Hunddata, slik at alle kan de det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er inne på dette med passgang, hvorfor går vi automatisk ut fra at hunder som passer har vondt et sted? På islandshest er det jo ønskelig at de skal passe, har alle passgang-islandshester vondt et sted?

Jeg bare lurer, for Nora passer. Dina passet. Flesteparten av avkommene til Dina passer/passet. De kan ikke alle sammen ha/hatt vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er inne på dette med passgang, hvorfor går vi automatisk ut fra at hunder som passer har vondt et sted? På islandshest er det jo ønskelig at de skal passe, har alle passgang-islandshester vondt et sted?

Gjør vi det?

Å ha passgang som energibesparende gangart på tur er da ikke nødvendigvis noe symptom på at hunden har vondt. Den samme hunden vil jo kunne trave når farta går opp og man kommer inn i en utstillingsring. Hvis man derimot stiller hunden sin og ikke får den opp i trav (og særlig hvis det vanligvis ikke er noe problem), kan man jo heller begynne å lure på om hunden har vondt noe sted. Det er forskjell på å lunte avgårde på tur og når man kommer inn i en utstillingsring og skal konsentrere seg litt om å ha hunden i riktig gangart.

---

Hvis man er i ferd med å gi KIP for passgang syns jeg dommeren bør være litt fair og gi hunden en sjanse til til å bevege seg. Er det for eksempel en uerfaren eier, er det ikke sikkert vedkommende er klar over at hunden skal trave, og en beskjed om å øke farten kan være nok til at hunden legger fra seg passgangen og dermed går fra KIP til f.eks. rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er inne på dette med passgang, hvorfor går vi automatisk ut fra at hunder som passer har vondt et sted? På islandshest er det jo ønskelig at de skal passe, har alle passgang-islandshester vondt et sted? 

 

Jeg bare lurer, for Nora passer. Dina passet. Flesteparten av avkommene til Dina passer/passet. De kan ikke alle sammen ha/hatt vondt? 

Hvis en hund normalt har travet og så "plutselig" bare passer mener jeg det er fare på ferde..

Men uansett så er det ikke "normalt" at hunden passer.. Det er en avlastningform.. Hester passer ikke naturlig de heller, selv om mange klarer det..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Siden vi er inne på dette med passgang, hvorfor går vi automatisk ut fra at hunder som passer har vondt et sted? På islandshest er det jo ønskelig at de skal passe, har alle passgang-islandshester vondt et sted?

Jeg bare lurer, for Nora passer. Dina passet. Flesteparten av avkommene til Dina passer/passet. De kan ikke alle sammen ha/hatt vondt?

Det er ingen som sier at de automatisk har vondt noe sted om de passer, men de KAN ha det (vesentlig forskjell).

Og nei, det er ikke ønskelig at islendinger skal gå i pass hele tiden - enkelte av de har imidlertid evnen til å gå i pass og da kan den hentes frem om man ønsker det, men den skal ikke velge å tasle avgårde i det vi kaller grisepass hele tiden. Det er IKKE ønskelig, det er heller ingen indikasjon på at hesten kan bære seg i flyvende pass. Velger den grisepass når den burde skrittet, travet eller tøltet så er det sannsynlig at den har vondt, salen er feiltilpasset eller noe annet plager den.

Noah passer også - når han er sliten - og igjen, det er fordi pass er en avlastende gangart. Dina var lat og da er det lett å velge pass - de gangene hun var på hugget var det ikke mye pass å spore der?

Å være passgjenger er arvelig også, og nei - det betyr ikke at de MÅ ha vondt noe sted - de kan ha det. Timo var flink til å gå fryktelig fort i passgang - han hadde ingen vondter, man han kunne også trave.

Hermine - født traver, i fjor høst begynte hun å velge pass oftere enn trav - i trav haltet hun fort - det viste seg at det var en grunn til at hun valgte pass - vridd bekken - nå, når bekkenet er fikset - velger hun igjen trav.

Så nei - de MÅ ikke ha vondter, men de kan ha det - om de har vondt når de er slitne vet jeg ikke - men mine hunder har stort sett valgt pass når de har vært slitne, eller vi har gått for sakte.

En hund som bare velger pass i utstillingsringen - vel, jeg synes KIP er helt ok - den KAN ha vondt, det er ikke nødvendigvis sånn - men siden man VET at pass er en avlastende gangart så er det greit å bruke det som utgangspunkt at hunden avlaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør vi det?

Å ha passgang som energibesparende gangart på tur er da ikke nødvendigvis noe symptom på at hunden har vondt. Den samme hunden vil jo kunne trave når farta går opp og man kommer inn i en utstillingsring. Hvis man derimot stiller hunden sin og ikke får den opp i trav (og særlig hvis det vanligvis ikke er noe problem), kan man jo heller begynne å lure på om hunden har vondt noe sted. Det er forskjell på å lunte avgårde på tur og når man kommer inn i en utstillingsring og skal konsentrere seg litt om å ha hunden i riktig gangart.

---

Hvis man er i ferd med å gi KIP for passgang syns jeg dommeren bør være litt fair og gi hunden en sjanse til til å bevege seg. Er det for eksempel en uerfaren eier, er det ikke sikkert vedkommende er klar over at hunden skal trave, og en beskjed om å øke farten kan være nok til at hunden legger fra seg passgangen og dermed går fra KIP til f.eks. rødt.

Hvis en hund normalt har travet og så "plutselig" bare passer mener jeg det er fare på ferde..

Men uansett så er det ikke "normalt" at hunden passer.. Det er en avlastningform.. Hester passer ikke naturlig de heller, selv om mange klarer det..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Det er ingen som sier at de automatisk har vondt noe sted om de passer, men de KAN ha det (vesentlig forskjell).

Og nei, det er ikke ønskelig at islendinger skal gå i pass hele tiden - enkelte av de har imidlertid evnen til å gå i pass og da kan den hentes frem om man ønsker det, men den skal ikke velge å tasle avgårde i det vi kaller grisepass hele tiden. Det er IKKE ønskelig, det er heller ingen indikasjon på at hesten kan bære seg i flyvende pass. Velger den grisepass når den burde skrittet, travet eller tøltet så er det sannsynlig at den har vondt, salen er feiltilpasset eller noe annet plager den.

Noah passer også - når han er sliten - og igjen, det er fordi pass er en avlastende gangart. Dina var lat og da er det lett å velge pass - de gangene hun var på hugget var det ikke mye pass å spore der?

Å være passgjenger er arvelig også, og nei - det betyr ikke at de MÅ ha vondt noe sted - de kan ha det. Timo var flink til å gå fryktelig fort i passgang - han hadde ingen vondter, man han kunne også trave.

Hermine - født traver, i fjor høst begynte hun å velge pass oftere enn trav - i trav haltet hun fort - det viste seg at det var en grunn til at hun valgte pass - vridd bekken - nå, når bekkenet er fikset - velger hun igjen trav.

Så nei - de MÅ ikke ha vondter, men de kan ha det - om de har vondt når de er slitne vet jeg ikke - men mine hunder har stort sett valgt pass når de har vært slitne, eller vi har gått for sakte.

En hund som bare velger pass i utstillingsringen - vel, jeg synes KIP er helt ok - den KAN ha vondt, det er ikke nødvendigvis sånn - men siden man VET at pass er en avlastende gangart så er det greit å bruke det som utgangspunkt at hunden avlaster.

Altså. Gi meg litt kreditt a. Jeg skjønner det jeg og at en hund som vanligvis skritter eller traver, som plutselig bare passer har vondt et sted. Men jo, ut fra innleggene her ser det ut som at man mener at passgang = vondt et sted, ergo bør jeg tydeligvis ta med Nora til veterinær (igjen), for hun passer ganske mye på tur. Det har hun alltid gjort, akkurat som Dina gjorde det, akkurat som Emma gjorde det, og Tjukken, Nyx, Stitch, Whiskey og Lilli gjorde det. De er tydeligvis veldig late alle sammen, eller så lider de alle sammen av ett eller annet som gjør vondt. Av hva jeg har hørt, så ligger tydeligvis denne latskapen eller vondten på linjene til Dina, for ifølge oppdretteren til faren til Dina, så var det noe som fulgte en bestefar eller oldefar eller hva det nå var.

Passgang i en utstillingsring er liksom ikke det største problemet syns jeg, det går det an å få de ut av, og gjør de ikke det, så ja, da er jeg enig i at det kan være noe som gjør vondt ett sted. Men å mer eller mindre gå ut fra at hunder som passer har vondt eller er late, kjenner jeg at jeg sliter litt med. Nora er ikke lat. Så vidt jeg har sett, så har hun ikke vondt noe sted heller - og da er det i så fall en mer eller mindre medfødt vondte, for hun har passet i perioder fra hun var liten. Så igjen. Bør jeg ta henne med til veterinæren og kjøre full sjekk av bevegelsesapparatet hennes, eller kan det være sånn at for noen hunder så er passgang forholdsvis naturlig?

- Og ja, jeg lurer helt seriøst. Det hadde ikke overrasket meg om det feiler den bikkja noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det helt i orden å gi en hund som bare passer i ringen en KIP. Dommeren har ikke sjanse til å se om hunden faktisk beveger seg korrekt eller ikke når den passer, og da er det i grunnen et fett ha som er årsaken til passgangen: I en utstillingsring vil en slik gangart gjøre det vanskelig å bedømme hundens bevegelser, verken mer eller mindre (såfremt du ikke har en rase som faktisk i følge standarden også kan vises i passgang).

Både Willy og Babs var kroniske passgjengere. Babs var vanskelig å få ut av passgangen også, selv på sykkeltur, Willy er mer fartsavhengig når det gjelder valg av gangart, men det har aldri slått meg en eneste gang at de skulle hatt vondter her og der når de velger/valgte grisepass.

Er det ikke forresten travløp for hester som går i passgang? Mener jeg så noe slikt fra USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det helt i orden å gi en hund som bare passer i ringen en KIP. Dommeren har ikke sjanse til å se om hunden faktisk beveger seg korrekt eller ikke når den passer, og da er det i grunnen et fett ha som er årsaken til passgangen: I en utstillingsring vil en slik gangart gjøre det vanskelig å bedømme hundens bevegelser, verken mer eller mindre (såfremt du ikke har en rase som faktisk i følge standarden også kan vises i passgang).

Både Willy og Babs var kroniske passgjengere. Babs var vanskelig å få ut av passgangen også, selv på sykkeltur, Willy er mer fartsavhengig når det gjelder valg av gangart, men det har aldri slått meg en eneste gang at de skulle hatt vondter her og der når de velger/valgte grisepass.

Er det ikke forresten travløp for hester som går i passgang? Mener jeg så noe slikt fra USA?

Joda, det er ikke uvanlig i USA det.. Men det er tillært og ikke naturlig.. Bruker spesielle seler og slikt i innlæringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang passgang og smerter- det er ikke så enkelt som at en hund som passer, har smerter. Hvorfor passer hunden? Det vet man jo ikke helt sikkert, det er jo som noen nevnte en energibesparende gangart, det kan være en forklaring. Det kan ha med lengde på rygg i forhold til beinlengde, mener noen. Så det er ikke så svart/hvit! Jeg trodde tidligere at hunder som passer måtte ha vondt eller være skadet, inntil jeg ble kjent med kiropraktorer og veterinærer som kan mye om trekkhunder (jeg tok med en av mine som passet mye til kiropraktor, fordi jeg trodde det måtte bety skade...) . Men om hunden PLUTSELIG begynner å passe, og foretrekke det som gangart, da er det viktig å følge dette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...