Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mange hunder er det "greit" å gå tur med samtidig?


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Så lenge man har kontroll. Hva som passer, kommer jo an på hundene og eier. Jeg har hatt bedre kontroll på 11 hunder i bånd enn en person hadde på sin ene... Det handler om hundene, teknikk og eier rett og slett.

Signerer. :)

Det er jobben min å gå med 5 hunder i bånd og det går helt fint, både hundene og jeg har rutine på det. Men møter ofte folk med en hund som ikke klarer å passere uten å la den vimse inn i flokken. Og det går likevel bra ettersom vi bare lufter veldig greie hunder. Men man kan jo bli litt irritert iblant over at den med 5 må ta ansvaret kontra den med en. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Så mange som du klarer å ha kontroll på. Også om noe uforutsett skulle skje.

Kunne hatt 20 Citaer i bånd og det hadde vært barnemat i forhold til to Tiaer, så det kommer helt an på

Det nytter ikke å være veltrent om man ikke kan SE kampen, dvs hvem er det som er angriperen og hvem som er offeret. Det er nemlig ikke styrke det går på, men psykologi, som det meste innen hundehold.

Guest Jonna
Såpass. Lurte bare på om det var noen triks jeg kunne lære av deg på å skille hunder ved en slåsskamp.

Da kan du lure videre :)

Leser spørsmålet ditt som spydig så da bruker jeg ikke energi på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt ann på hundene ja;) Bruker passe en veldig sterk og ivrig Dunker da holder det i lange baner med han og frøkena mi. Da er det jo mest han jeg holder også da mi er løs overalt untatt ved veier. Det meste jeg har gått med er 6 middels store tisper som er veldig gode venner. Ingen problem nei ble nå litt surr i båndene så jeg var glad når kom dit de kunne løs;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

To store hunder er maks for meg. Det er det jeg klarer å kontrollere om noe uforutsett dukker opp. Om vi får gå i fred og ro og alle hundene kjenner hverandre og er lydige kunne jeg selvfølgelig hatt med en til eller to, men man skal ha kontroll om det dukker opp en løs idiotbikkje også :) Om jeg hadde vært alene i verden kunne jeg sikkert gått med 10 Ekkoer, for han går rett frem uten å trekke når han får beskjed om det og lager ikke noe båndsurr eller drar av meg armen. Flere virrevalper hadde jeg ikke orka, for blir det mye båndsurr og rykking blir jeg irritert.

Det kommer veldig an på, er de greie og rolige hunder som går ved siden av så spiller det jo nesten ingen rolle hvor mange det er, er de slik som Varga derimot så blir det nesten krøll med en hund :P Personlig så tenker jeg at 3 er max for meg, og max 2 viss det er store hunder(type 35+kg) men nå er ikke jeg vant til og ha hunder som bare lunter ved siden av og ikke bryr seg om noe som helst. Ser de en katt feks så kommer det en reaksjon og da er det greit og være i stand til og holde igjen :)

Hehe eller en Varga sammen med en hund som gjør så godt den kan med å gå rett fram. Tulledyr altså. Lurer på hvem som har lært henne å løpe i sirkler i bånd :P

Jøss ... Har vært med på slosskamper der 3 voksne og kraftige mannfolk ikke engang har klart å skille 2 hunder(labrador og husky). Der både skalling, slag og spark har hatt 0 virkning. Klarte først å skille etter at hunder og folk hadde såpass skader at alle måtte behandles for bittskader.

Hvordan skiller du hunder ved en skikkelig slosskamp? (å ta tak i bakføtter kanskje ... men der igjen har man bare 2 hender?)

Jeg har alene skilt et 6-spann med huskyer som jeg ikke kjente som sloss jeg (eller den stakkars ene løpetispa inni røkkelet sloss vel egentlig ikke) . Og jeg er hverken spesielt stor eller sterk. Det kommer an på hvordan hundene sloss og like mye din holdning og måte å skille dem på som fysisk styrke.

Edit: syns det er litt interessant at flere med mange hunder ikke vil gå tur med mer enn to av gangen. Hvordan rekker dere å gå så mange turer om dagen? Hehe det må jo ta fryktelig mange timer?

Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: syns det er litt interessant at flere med mange hunder ikke vil gå tur med mer enn to av gangen. Hvordan rekker dere å gå så mange turer om dagen? Hehe det må jo ta fryktelig mange timer?

Det er grunnen til at hundene mine MÅ fungere sammen på tur :aww: jeg gidder ikke å gå ørten turer om dagen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine to som ikke er noe problem og gå med. Også har jeg granden til mamma som jeg passer ofte. De tre sammen er ikke noe problem, i by eller ved møte på hund går det fint :) også har jeg hatt med valpen til Lorrie på tur og det tror jeg er min maxgrense :) så fire stykker som jeg kjenner og har kustus på. Men hadde det vært ukjente hunder/krevende hunder, så hadde vel to vært maxgrense :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grunnen til at hundene mine MÅ fungere sammen på tur :aww: jeg gidder ikke å gå ørten turer om dagen.

Jeg synes det er gleden av å ha flere hunder, og kunne aldri tenkt meg og gått med en og en. Er jo en grunn til at jeg har to liksom... :P

Å ha med Nirm, Vida og Bogar på tur var ikke noe problem. Å ha med 3 x Noomi hadde blitt et *******. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: syns det er litt interessant at flere med mange hunder ikke vil gå tur med mer enn to av gangen. Hvordan rekker dere å gå så mange turer om dagen? Hehe det må jo ta fryktelig mange timer?

Fordel da at hundene kan gå sammen :) Ev at der er flere om luftinga :P

Hjemme hos meg er det slik at to hunder blir i minste laget fordi hundene alltid da er "opptatt".Og med kun en hund i huset slippet jeg selv aldri til for å få trent, løpt eller gått med hunden. Selv om "hundestyret" er "mitt", så skummer gjerne resten av familien fløten med turer osv, så det med lufting og tur er det minste av alle "problemer" her i heimen. Der er som regel minst en hund ute på tur med en av familiens 6 tobente medlemmer hver gang jeg snur meg rundt for å gjøre noe med hund selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du lure videre :)

Leser spørsmålet ditt som spydig så da bruker jeg ikke energi på det.

Jeg kan ikke se at jeg så noe spydighet i det første innlegget der?

For min egen del går jeg sjelden med begge hundene. Ja, det var målsetningen og tanken på at det skulle være hyggelig å gå med to hunder sammen, men når de girer opp hverandre såppas som de kan gjøre ved passeringer så er det mer slitsomt enn hyggelig å måtte gå med øyne i nakken og en km foran for å kunne kontrollere passeringssituasjoner tilstrekkelig. Heldigvis er vi to om hundene, jeg orker sjelden å gå flere turer. Når gubben er bortreist eller opptatt hender det jeg går med begge om jeg har overskudd til det, men avslappende er det sjelden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvordan hundene sloss og like mye din holdning og måte å skille dem på som fysisk styrke.

Hvordan de slåss er selvfølgelig medvirkende, men hvis de går skikkelig inn for 'kill' (hvis man kan si det), hvilken måte skiller man de da på best og enklest? (jeg tror ikke de da merker så mye til min holdning? - det er i så fall før det oppstår?)

Nå har jeg 'bare' en whippet, så så fysisk sterk er den ikke. Men når jeg nå straks får en til, så prøver jeg å se for meg en skikkelig fight med annen/andre hunder - vil jo være føre var, så hvis noen har tips til å skille hunder som slåss, så settes det pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når 3 eller flere hunder sloss, er det som regel to eller flere som går på en, og den ene havner som regel underst. Er man alene så får man ikke gjort så mye annet når man skiller 3 eller flere hunder som sloss, enn å ta en hund ut av situasjonen, sikre at denne ikke kommer seg inn i slosskampen igjen ved bruk av bånd eller dører, så ta nestemann, sikre at denne osv, helt til man ikke har noen hunder som sloss lenger. Det lønner seg å være kjapp og selvsikker, panikk kan man få etterpå :)

EDIT: Er det små hunder, kan man selvsagt også ta den hunden som ligger underst og løfte den opp, men det forutsetter jo at både den angrepne hunden og de angripende hundene er små. Med store hunder kan de bite deg i armene eller velte deg i kampens hete, og jeg antar det ikke er spesielt ålreit å havne på bakken midt i en hundeslosskamp :)

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man oppdager at man befinner seg i slåsskamp hvor død er målet, vel da vil jeg påstå at man har vært bittelitt sløv på turen. For slikt eskalerer, det er tre stk som kaster seg over en fjerde for å drepe helt uten signaler og ett par små hint, som man kan forhindre. Nå skal det være sagt at jeg har aldri vært i nærheten av en slik stille slåsskamp, takk og lov for det! Det er jo ytterst sjeldent man står i den situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan de slåss er selvfølgelig medvirkende, men hvis de går skikkelig inn for 'kill' (hvis man kan si det), hvilken måte skiller man de da på best og enklest? (jeg tror ikke de da merker så mye til min holdning? - det er i så fall før det oppstår?)

Nå har jeg 'bare' en whippet, så så fysisk sterk er den ikke. Men når jeg nå straks får en til, så prøver jeg å se for meg en skikkelig fight med annen/andre hunder - vil jo være føre var, så hvis noen har tips til å skille hunder som slåss, så settes det pris på.

Et tips er å se etter den som er en større pådriver enn de(n) andre i slåsskampen og håpe at du velger ut den rette. Viktig således. Får du satt den mest intense ut av spill, da er det straks mye lettere å få kontroll over situasjonen.

Jeg snublet over en hundeslåsskamp for noen år siden. Der var kun en av de tobeinte aktiv i å prøve å skille tre hunder. Dessverre hadde personen sugd fast en hund, mens to andre hunder tygde i vei på den som var holdt fast. Det var ikke særlig fint syn det. Jeg kjenner fortsatt pulsen stige bare med tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, det er virkelig ikke noe morsomt når slikt skjer. Har bare opplevd en slik situasjon der det har vært 'kill' og da var det altså ikke mulig å skille de før etter en stund når de rett og slett ble slitne (tror jeg de ble). Når 3 veltrente menn ikke klarte det, så skjønner jeg ikke hvordan jeg alene skal klare det. Men heldigvis kan man være i forkant de fleste gangene og når det blir bråk, så er det vel ganske sjelden det blir SÅ låst som det ble i den episoden. Tenker med gru hvis det har vært flere enn 2 der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, det er virkelig ikke noe morsomt når slikt skjer. Har bare opplevd en slik situasjon der det har vært 'kill' og da var det altså ikke mulig å skille de før etter en stund når de rett og slett ble slitne (tror jeg de ble). Når 3 veltrente menn ikke klarte det, så skjønner jeg ikke hvordan jeg alene skal klare det. Men heldigvis kan man være i forkant de fleste gangene og når det blir bråk, så er det vel ganske sjelden det blir SÅ låst som det ble i den episoden. Tenker med gru hvis det har vært flere enn 2 der.

Det nytter ikke å være veltrent om man ikke kan SE kampen, dvs hvem er det som er angriperen og hvem som er offeret. Det er nemlig ikke styrke det går på, men psykologi, som det meste innen hundehold. Hunder som er låst fast i et holdebitt er stort sett greie å ta i og få vippet de ut av balanse slik at de slipper, mens hunder som beveger seg rundt og kjekser skal man for guds skyld være forsiktige med å stikke hendene borti, da er det bedre å bruke kobbelet som lasso og få det rundt et ben, halsen el slik at man får dratt den unna uten å risikere stygge bitt på seg selv. Eller gå i mellom med et skjold, som feks lokket på en søppelbøtte, eller hva som enn måtte befinne seg i nærheten. Å ta seg tid til å SE hva som skjer og tenke ut en løsning før man går inn er nøkkelen til suksess.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter ikke å være veltrent om man ikke kan SE kampen, dvs hvem er det som er angriperen og hvem som er offeret. Det er nemlig ikke styrke det går på, men psykologi, som det meste innen hundehold. Hunder som er låst fast i et holdebitt er stort sett greie å ta i og få vippet de ut av balanse slik at de slipper, mens hunder som beveger seg rundt og kjekser skal man for guds skyld være forsiktige med å stikke hendene borti, da er det bedre å bruke kobbelet som lasso og få det rundt et ben, halsen el slik at man får dratt den unna uten å risikere stygge bitt på seg selv. Eller gå i mellom med et skjold, som feks lokket på en søppelbøtte, eller hva som enn måtte befinne seg i nærheten. Å ta seg tid til å SE hva som skjer og tenke ut en løsning før man går inn er nøkkelen til suksess.

Jeg har skilt 3 borzoier, nettopp ved hjelp av denne tankegangen ...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg husker av kampen (jeg så bare på) var at begge føyk framover. Så begge angrep slik jeg så/ser det. Når de prøvde å skille ved å dra, så satt de dønn fast. Når de da prøvde å få de til å slippe, så benyttet de anledningen til klefse/bite om seg og med det ble endel hender også bitt. Så prøvde de å dra, men da satt de fast igjen.

Men tror kanskje det har vært lurere å gjøre slik du sier her - takk for tips! (gjelder alle som har svart på mitt spørsmål)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg husker av kampen (jeg så bare på) var at begge føyk framover. Så begge angrep slik jeg så/ser det. Når de prøvde å skille ved å dra, så satt de dønn fast. Når de da prøvde å få de til å slippe, så benyttet de anledningen til klefse/bite om seg og med det ble endel hender også bitt. Så prøvde de å dra, men da satt de fast igjen.

Men tror kanskje det har vært lurere å gjøre slik du sier her - takk for tips!

Man skal aldri fra fra hverandre hunder som holder fast, de biter seg jo bare mer fast og skadene blir ennå større. Man vipper de ut av balanse slik at de slipper for å ikke slå seg, og drar da hundene fra hverandre slik at de ikke får bitt på nytt. Og man unngår hender+hoderegion uansett type slosskamp.

Jeg skjønner godt at folka ville stoppe kampen, men seriøst, etter de første bitta skulle man tro de ga seg, bedre med skada hunder enn skada hender, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de merket mye til bittene når de var oppi det, men selvfølgelig har du rett i det - jeg tror ikke de tenkte så mye, det var mer panikk handlinger tror jeg.

Så ... bring ut av balanse ved holde-bitt (gjøres ved å løfte bak-føtter? Er det andre måter?)- flere hunder, så gjør det med den angripende og prøv å få den vekk hvis de slipper. (så får man bare håpe motstander da slipper slik at dette er mulig - iom settingen er hvis man er alene) Ved bevegelse/kjekser(?) benytt noe man finner for å ha en 'barrikade' mellom de, og trekk seg unna med sin(e) hunder hvis mulig - er vel noenlunde slik man bør gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de merket mye til bittene når de var oppi det, men selvfølgelig har du rett i det - jeg tror ikke de tenkte så mye, det var mer panikk handlinger tror jeg.

Så ... bring ut av balanse ved holde-bitt (gjøres ved å løfte bak-føtter? Er det andre måter?)- flere hunder, så gjør det med den angripende og prøv å få den vekk hvis de slipper. (så får man bare håpe motstander da slipper slik at dette er mulig - iom settingen er hvis man er alene) Ved bevegelse/kjekser(?) benytt noe man finner for å ha en 'barrikade' mellom de, og trekk seg unna med sin(e) hunder hvis mulig - er vel noenlunde slik man bør gjøre det?

Man kan løfte bakben, vri rundt halen, dytte i sia osv. Poenget er å bringe hundene i ubalanse.

Kjeksing er når hundene hugger rundt seg, de har ikke et fast bitt men prøver å trekke mest mulig blod fra mange småskader/forsvarer seg ved å bite vilt slik at motstander ikke får tak. Man prøver å fjerne angriperen, uansett om det er ens egen hund eller ei. Er det tre hunder, kan "påhengeren" (starter aldri noe selv, men hiver seg med når den tror den kan seire sammen med andre), være den fornuftige å fjerne først, angriperen har ikke lenger støtte og offeret trenger ikke forsvare seg mot to stk på en gang.

Igjen, ta deg TID til å SE an hvem hva hvor og hvorfor, og tenk ut en plan før du hiver deg inn i mølja. Noen ganger kan det løses så enkelt som at alle folka går sin vei, så følger en eller flere av hundene etter eier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...