Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå mai!


Anette
 Share

Recommended Posts

Supra også snapper alt som flyr rundt henne, og det gjør det jo ikke bedre at jeg blir på grensen til hysterisk ogvifter rundt som en vindmølle.

Men hva slaga tabletter gir du, Tøfflus? Jeg vet jo ikke om Supra reagerer, men hun ble stukket en gang ute på øya, og da ga jeg henne en sånn tablett mot huggornbitt som hun hadde hengende i halsbåndet.

Jeg husker ikke helt, fikk av vetten første gang hun ble stukket sånn tilfelle hun skulle finne på å "spise" flere. Men det er sikkert kortison/huggorm-tabbis som flere har nevnt. Hun har heldigvis ikke blitt stukket lengre ned enn snuteparti/leppe så det har ikke vært fare for luftveier etc, men verandaleppe fikk hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå må jeg bare SKRYTE litt altså! Døde nesten i går av stress og frustrasjon over eksamen i salgsfaget i dag. Men det gikk helt sinnsykt bra. Jeg var ufattelig nervøs og usikker. Jeg vet jo jeg kan j

Vi har blitt mor og far:D

Ååååhh På sykehjemmet i dag ble jeg vitne til et fantastisk øyeblikk! En av våre faste pasienten sliter voldsomt med smerter, men vil alltid hilse på Thorvald, samme hvor syk han er, så karrer han se

Posted Images

Huggormtabletter er kortison, og kortison demper betennelser og derfor hevelser, og man skal gi kortison særlig om hunden hovner opp i hals/munn. Man skal alltid dra til veterinær om hunden er bitt av huggorm, og man skal alltid dra til veterinær om hunden har fått et stikk som hindrer den i å puste. Kortison kjøper deg tid, det er ingen mirakelmedisin som gjør hunden frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fire KV fra jaktlinjer. Tre fra eget oppdrett. Spør om du lurer på noe, men det er vel kanskje trekklinjer du vil ha fra? Vi bruker våre til trekk, men de går jo ikke like bra som de som er avl til det. Trekkvorsteh er jo de beste sprinthundene i verden :)

Jeg vil vel egentlig bare ha en god allround turhund :) Det er gøy å drømme seg bort, men det blir nok ingen KV så lenge jeg har Mona (og jeg håper jeg har henne i mange år til!). Hun er nok ingen unghund lengre, og må tas litt hensyn til på turfronten.

Men når det evt blir aktuelt med KV skal jeg spørre!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huggormtabletter er kortison, og kortison demper betennelser og derfor hevelser, og man skal gi kortison særlig om hunden hovner opp i hals/munn. Man skal alltid dra til veterinær om hunden er bitt av huggorm, og man skal alltid dra til veterinær om hunden har fått et stikk som hindrer den i å puste. Kortison kjøper deg tid, det er ingen mirakelmedisin som gjør hunden frisk.

Nei kortison kjøper deg ikke nødvendigvis tid. For det første tar det ca 4 timer til maks serum-konsentrasjon etter inntak, og for det andre blir opptaket fra mageslimhinner dårlig om man får en kraftig allergisk reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Vegas har endelig blitt redd veps han! I helgen var vi på gården da en veps surret rundt han, og bikkja kastet seg på bakken, prøvde å løpe fra osv. Håper bare gamlemann lærer snart, for han har tendens til å hovne opp veldig etter stikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate. Jeg hadde VIRKELIG ikke dagen igår! Tok evigheter å pakke i bilen med sutreunge, og når endelig alt var pakket alt i bilen var batteriet dødt. Vi må ha nytt batteri, uten tvil! Uansett. Jeg er jo utrolig fæl til å utsette å tanke opp bilen og tenkte jeg skulle ta det neste gang jeg kjørte ut... Det er jo så kjedelig! Yes da. Tom tank på bilen i nedoverbakke OG flat batteri. Man skulle tro jeg hadde lært fra sistgang?!?! Janka og duden kom til utsetning heldigivis... Nå har jeg kjøpt en sjokkstarter! Og jeg skal slutte med å vente å fylle! Jeg var ikke fremme før klokken 2.30 inatt, fy flate det var hardt.

579515_10151593683310256_1002485519_n.jp

Men nå sitter jeg og koser meg med disse her! Fytti rakkern som jeg gleder meg til mine egne. Og så glad jeg er i rasen min! To forskjellige flokker, 3 hannhunder og tispe nettopp ferdig med løpetid- Men ikke noe stress at all. Alle Bff's med engang og løper&leker sammen.. Og! Det tordner og greier her nå, men ingen av Colliene bryr seg om det overhodet og fortsetter å leke ute. Blir så glad i rasen min når alt går sånn på skinner :)

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kortison kjøper deg ikke nødvendigvis tid. For det første tar det ca 4 timer til maks serum-konsentrasjon etter inntak, og for det andre blir opptaket fra mageslimhinner dårlig om man får en kraftig allergisk reaksjon.

Ikke nødvendigvis, men det kan. Det kan gi deg nok tid til å komme deg til veterinæren, og bivirkningene er ikke så store at man burde la det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, sitter her og blomstrer - savner hostemedisinen min noe skrekkelig for jeg er tett! Men slipper å ligge så da går det vel fint. Halvannen time igjen. Skvipet smakte... skvip - men gikk greit ned - og føler meg helt fin. Så da er det vel håp om et kroppen tåler det? Eller burde jeg føle meg dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huggormtabletter er kortison, og kortison demper betennelser og derfor hevelser, og man skal gi kortison særlig om hunden hovner opp i hals/munn. Man skal alltid dra til veterinær om hunden er bitt av huggorm, og man skal alltid dra til veterinær om hunden har fått et stikk som hindrer den i å puste. Kortison kjøper deg tid, det er ingen mirakelmedisin som gjør hunden frisk.

Bodil ble stikki titt og stadig i munnen/leppa ifjor sommer, smurte da på hydrokortison (etter dyrlegen sin anbefaling) Passet da selvfølgelig på at det ikke hovnet opp så mye at det hindret pusten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi, ferdig med å rette og kommentere en haug med arbeidsbøker!

Sønnen og samboeren tilbød seg å passe Pippin mens jeg er i Svelvik og Drammen, men jeg tør faktisk ikke. De skal være på småbruket/sommerstedet sitt i Rindal, og der vet jeg at folk kommer og går. Pippin må passes av meg når det er folk han ikke kjenner i nærheten. Men søren så fristende å ha med bare Symra til Svelvik, det hadde vært så mye enklere, hun kan gå løst omkring og omgås hvem som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bivirkningene ved hoggormtablettene er at dyret kan bli mer aktivt og dermed øke blodgjennomstrømningen i kroppen, og det gir svært sjeldent dyret mer tid, men gir heller en falsk trygghet. Selv har jeg aldri med kortisontabletter.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodil ble stikki titt og stadig i munnen/leppa ifjor sommer, smurte da på hydrokortison (etter dyrlegen sin anbefaling) Passet da selvfølgelig på at det ikke hovnet opp så mye at det hindret pusten :)

Kortison vil dempe betennelsen og gjøre at hevelsen går raskere ned. Så det er ikke uvanlig å gi på den indikasjonen. Samt at det lindrer kløe.

Skal kortison ha akutt effekt feks ift akutte allergiske reaksjoner må det gis intravenøst/subkutant. Der er forskjell på en "vanlig" hevelse som kommer etter et stikk/bitt og en allergisk reaksjon.

Der er ingen nasjonale anbefalinger som foreligger om å gi hund kortison rutinemessig rett etter huggormbitt (feks på tur i marka), selv om det er tydelig at en del praktiserer dette.

Vedr hoggormbitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate. Jeg hadde VIRKELIG ikke dagen igår! Tok evigheter å pakke i bilen med sutreunge, og når endelig alt var pakket alt i bilen var batteriet dødt. Vi må ha nytt batteri, uten tvil! Uansett. Jeg er jo utrolig fæl til å utsette å tanke opp bilen og tenkte jeg skulle ta det neste gang jeg kjørte ut... Det er jo så kjedelig! Yes da. Tom tank på bilen i nedoverbakke OG flat batteri. Man skulle tro jeg hadde lært fra sistgang?!?! Janka og duden kom til utsetning heldigivis... Nå har jeg kjøpt en sjokkstarter! Og jeg skal slutte med å vente å fylle! Jeg var ikke fremme før klokken 2.30 inatt, fy flate det var hardt.

579515_10151593683310256_1002485519_n.jp

Men nå sitter jeg og koser meg med disse her! Fytti rakkern som jeg gleder meg til mine egne. Og så glad jeg er i rasen min! To forskjellige flokker, 3 hannhunder og tispe nettopp ferdig med løpetid- Men ikke noe stress at all. Alle Bff's med engang og løper&leker sammen.. Og! Det tordner og greier her nå, men ingen av Colliene bryr seg om det overhodet og fortsetter å leke ute. Blir så glad i rasen min når alt går sånn på skinner :)

ubercute poppy dogs <3

MEN HVOR TORDNER DET? :D Jeg vil ha torden!!! :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er jeg nettopp kommet hjem fra jobb og har vannet Nora. 1l vann og litt hundepølse. Her er det 25 grader i skyggen og intet liv for en trekkhund i trening.. Kanskje vi får tatt en tur sent i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig produktiv dag på jobben, har fått løst masse saker og det gir alltid en skikkelig seiersfølelse!

Også topper arbeidsdagen seg med kurs etter jobb og pizza! Det er både gøy og overtidspenger det, i samme pakke!

Bare sørge for at jeg har litt energi til joggetur når jeg kommer hjem. For det er lenge siden sist nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ligger det to fornøyde hunder å sover i sofaen :)

Vi har vært å trent litt lp sammen med bc Sakko og eieren hans, også var vi en liten tur i skogen der hundene fikk bade etterpå. Perfekt formiddag :ahappy:

Vannet var nydelig temp på, må grave frem noe badetøy senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye om bitt og stikk, men jeg tror kanskje jeg kan konkludere med at Supra ikke reagerer, for hun hovnet hverken opp eller fikk noen andre problemer etter hun ble stukket. Uansett kommer jeg nok til å gi en tablett om hun blir stukket igjen, bare for å være føre var :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...