Gå til innhold
Hundesonen.no

Cesar Millan


Annik
 Share

Recommended Posts

Noen gjør et stort poeng av å irritere seg over at jeg har valgt å bruke "tssjt!"-lyden i stedet for "Nei!" til min hund.

Jeg ler litt når jeg hører folk bruker lyden, samtidig som jeg er litt redd for at de bruker alt fra programmene. 'tsshhh' er jo blitt en mote-lyd. Skulle jo ikke tro folk har egen evne til å lage lyder selv. Vil man ikke bruke 'nei', 'ehhh', så kan man jo bruke 'whinnnng', eller samme hva. Hva gjorde alle disse som bruker lyden, før de så programmene?

Samme for meg hva man bruker av lyd, men det er ikke lyden i seg selv som er poenget, så hvorfor 'alle' må kopiere akkurat den lyden blir for meg litt "det er sånn han gjør det, så da må jeg gjøre det samme" - ja, for jeg tror endel ikke skjønner helt poenget.

Har sett og hørt nettopp det. De korrigerte helt feil og det var 'tsshh' på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 239
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Aldri vært fan. Kommer aldri til å bli en fan. Og kommer aldri til å la hverken han eller noen fan av han ha noe som helst å gjøre med trening av mine hunder. Hva man ønsker å utsette sine egne hunder

Du får kongens fortjeneste medalje i både sølv og gull

Hvorfor er det å ta i hunden fysisk automatisk forbundet med vold og aggresjon? Det et da helt feil. Jeg hverken slår eller sparker hunden min, det kunne aldri falle meg inn. Men å ta den fysisk, ja

Jeg kjenner flere som har den tssjt-lyden, som har hatt den før CM ble hundehvisker på norsk tv. Jeg og flere jeg kjenner har også brukt dette dyttet (det han kaller etterligning av bitt) med hånda lenge før CM ble hundehvisker på norsk tv. Er ikke nødvendigvis en motedille selv om noen tilfeldigvis gjør det på tv nå, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Er vel med CM som de fleste andre trenere, noe kan man bruke og annet kan man ikke bruke.

Tror forresten alle hundene mine ville dødd om hun Victoria Stillwell dama kom her med stemmen sin :P Ikke at hun sier noe galt, hun har bare veldig mye stemme.

Jeg ler litt når jeg hører folk bruker lyden, samtidig som jeg er litt redd for at de bruker alt fra programmene. 'tsshhh' er jo blitt en mote-lyd. Skulle jo ikke tro folk har egen evne til å lage lyder selv. Vil man ikke bruke 'nei', 'ehhh', så kan man jo bruke 'whinnnng', eller samme hva. Hva gjorde alle disse som bruker lyden, før de så programmene?

Samme for meg hva man bruker av lyd, men det er ikke lyden i seg selv som er poenget, så hvorfor 'alle' må kopiere akkurat den lyden blir for meg litt "det er sånn han gjør det, så da må jeg gjøre det samme" - ja, for jeg tror endel ikke skjønner helt poenget.

Har sett og hørt nettopp det. De korrigerte helt feil og det var 'tsshh' på alt.

Hmm... det jeg synes er krise er at jeg har brukt den lyden fra jeg fikk min første hund for sånn ca. ****** mange år siden - og jeg bruker den fortsatt - og jeg bruker den IKKE fordi CM gjør det, men fordi det funker for å få oppmerksomhet fra hunden.

Det har jeg alltid gjort og det kommer jeg alltid til å gjøre.

Jeg må innrømme at jeg nok synes CM tidvis gjør en god jobb, jeg er langt ifra enig med alt han gjør - noen av de bikkjene han handterer burde heller fått ei kule i panna - og det er ikke alltid det han babler om henger på greip i forhold til det vi vet om læringsteorier og mentalitet - men who cares - han får bikkjer til å fungere og eiere til å forstå hva han snakker om på en sånn måte at de faktisk klarer å få hunden til å funke. Og det virker - leste vel ett eller annet sted at han hadde en ekstremt høy suksessrate i forhold til andre "guruer". Og jeg presiserer - jeg er ikke nødvendigvis enig i at han gjør alt rett - men at det virker er det jo ingen tvil om.

Forøvrig - om det er en hundetrener jeg ALDRI ville hatt i nærheten av mine hunder EVVER så er det Victoria Stillvell - ... for det første så er hun en så rævva pedagog at jeg får helt mavesår av å se på. Først så bruker hun halve programmet på å fortelle eiere hvor udugelige de er, hvor feil de gjør ting, hvor inkompetente de er osv. - så bruker hun nesten like lang tid på å fremheve sin egen ekspertise og viser hvor flink hun er og hvor fantastisk enkelt alt er - og så får vi fem minutter med eier som får "lære" alt det fantastiske mens frøken Stillwell passer på å slenge inn en negativ kommentar om hva de gjør feil for så å igjen vise hva som er rett - ros til eier er svært skjeldent.

I tillegg er dama utstyrt med slutboots............. OMG - hun er grusom. Og det er vel forøvrig ett par år siden at jeg leste på en eller annen engelsk side at det ikke var særlig med varige resultater heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tsssj-lyden. Brukt den lenge og det før CM hysteriet begynte. Men jeg bruker også neei, duh, ahah, hmhm. Hei og diverse andre lyder... De skjønner poenget men med tssjs lyden bryter Lita fortere fokus enn med vanlige lyder. Og jeg bruker ikke CM metoder ellers :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De korrigerte helt feil og det var 'tsshh' på alt.

Ja, det er en del "tssshh" omkring. Noen klarer vel å bruke lyden riktig i forhold til det de mener, men ser oftest det motsatte - og da er det åpenbart at de trenger å lære seg mer enn bare lyden.

Jeg har lenge lurt på trene inn et triks med den lyden som signal. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke tssssj, fordi det har liksom blitt signalet for katt, på en eller annen måte. Jeg klarer meg fint med "nei" eller kremting. Det er ikke ordet eller lyden som betyr noe, men konskvensene av det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg ler litt når jeg hører folk bruker lyden, samtidig som jeg er litt redd for at de bruker alt fra programmene. 'tsshhh' er jo blitt en mote-lyd. Skulle jo ikke tro folk har egen evne til å lage lyder selv. Vil man ikke bruke 'nei', 'ehhh', så kan man jo bruke 'whinnnng', eller samme hva. Hva gjorde alle disse som bruker lyden, før de så programmene?

Samme for meg hva man bruker av lyd, men det er ikke lyden i seg selv som er poenget, så hvorfor 'alle' må kopiere akkurat den lyden blir for meg litt "det er sånn han gjør det, så da må jeg gjøre det samme" - ja, for jeg tror endel ikke skjønner helt poenget.

Har sett og hørt nettopp det. De korrigerte helt feil og det var 'tsshh' på alt."

Skulle ikke tro folk har evne til å lage lyder selv?

Hva mener du med det?

Man kan selvfølgelig lære hunden at "kake" betyr det samme som "nei", men da må jeg innrømme at jeg måtte ledd litt...

Synes det er litt typisk Cesar Milan-motstander å lese en liten del av innlegget, og bruke det som en anledning til å fremheve hvor kortskallet du tror alle som bruker noe fra ham er. Jeg skriver jo i innlegget at jeg slett ikke bruker alle metodene hans...

Man blir ikke nødvendigvis hjernevasket selv om man ser tv-programmet hans.

Legger du like godt merke til om folk som bruker "nei!" til hunden sin korrigerer helt korrekt alltid?

Har du lagt merke til om hunden reagerer på det når eieren bruker ordet i andre sammenhenger?

Eller når andre mennesker roper "NEI!" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som har den tssjt-lyden, som har hatt den før CM ble hundehvisker på norsk tv. Jeg og flere jeg kjenner har også brukt dette dyttet (det han kaller etterligning av bitt) med hånda lenge før CM ble hundehvisker på norsk tv. Er ikke nødvendigvis en motedille selv om noen tilfeldigvis gjør det på tv nå, liksom.

Selvfølgelig ikke, CM har ikke oppfunnet det liksom. Men jo, det er nok 'mote' slik jeg ser det. Før hundeviskeren kom på TV, så hadde jeg ikke hørt noen bruke det - nå bruker ganske mange det. Det er altså det inntrykket jeg sitter med og hørt flere som har lagt merke til det.

Hva mener du med det?

Man kan selvfølgelig lære hunden at "kake" betyr det samme som "nei", men da må jeg innrømme at jeg måtte ledd litt...

Synes det er litt typisk Cesar Milan-motstander å lese en liten del av innlegget, og bruke det som en anledning til å fremheve hvor kortskallet du tror alle som bruker noe fra ham er. Jeg skriver jo i innlegget at jeg slett ikke bruker alle metodene hans...

Man blir ikke nødvendigvis hjernevasket selv om man ser tv-programmet hans.

Ja, nettopp, du hadde ledd litt. Her har en vært på TV og folk kopierer 'kake' (tssjt-lyden) - Man kunne f.eks laget "Ssshhh" lyd, eller hvilken som helst annen litt skarp/rapp lyd. Ja, det er 'kake' jeg ler litt av - som sagt før, så er ikke lyden i seg selv det viktige og folk får bruke hva de vil for meg - men må jo få lov å flire litt av det. Selvfølgelig får du også le av 'kake' - skulle bare mangle ;) Jeg tror nemlig endel folk som nettopp har kopiert lyden, også hadde brukt det hvis han har brukt det i sine program.

CM har positive ting og negative. Jeg selv bruker også ting han bruker, så slapp av, det er ikke myntet på deg personlig.

Legger du like godt merke til om folk som bruker "nei!" til hunden sin korrigerer helt korrekt alltid?

Har du lagt merke til om hunden reagerer på det når eieren bruker ordet i andre sammenhenger?

Eller når andre mennesker roper "NEI!" ?

Ja, jeg legger merke til det uansett hvordan og med hvilken lyd/måte de gjør det. Helt enig med deg i at man helst bør bruke andre ord enn "nei" iom at det er så mye brukt ellers.

Nei, samme hva folk bruker, så korrigeres det ikke riktig bestandig. Det var heller ikke poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CM har positive ting og negative. Jeg selv bruker også ting han bruker, så slapp av, det er ikke myntet på deg personlig.

Nei, samme hva folk bruker, så korrigeres det ikke riktig bestandig. Det var heller ikke poenget.

Jeg er helt avslappet, og tar det ikke personlig, hvorfor skulle jeg det?

Hva var det egentlig som var poenget, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt avslappet, og tar det ikke personlig, hvorfor skulle jeg det?

Hva var det egentlig som var poenget, da?

Hørtes bare slik ut - sikkert jeg som missforstod.

Poenget var at det er endel som kopierer lyd, som ikke helt skjønner tegningen, som sagt innledningsvis. De kopierer lyden uten å egentlig skjønne poenget med timing, når korrigering bør/kan brukes osv.

F.eks overvar jeg e* som gjorde det bare for at hunden snuste litt ++ (normal bruk av nesen). Jeg snakket litt med h*n og det viste seg at det var første hunden denne eide. H*n syns det var rart, for hunden gjorde ikke utfall mot meg eller min hund - den gjorde det vanligvis. H*n hadde endel utfordringer mentalt på den, men etter at h*n hadde første kull på den, så var det litt bedre. Så ville prøve et kull til for å kanskje få det ennå bedre. Hadde også prøvd klikker og den metoden, men det virket ikke. (ikke så rart, for slik det ble forklart, så ble det brukt helt feil)

H*n stresset egentlig opp hunden ganske så 'bra' selv (med gjentatte 'tsshh' og napping i bånd helt uten nødvendighet), når det var det som egentlig også var en av utfordringene. Sammen med nervøsitet mm. (grunnen til at den ikke reagerte på oss var vel at jeg og min hund lot den komme til oss og jeg sa ifra når h*n ville at den skulle hilse - la den komme selv hvis den vil)

Det kan nesten virke som noen tror det er en mirakelkur lyden i seg selv. Ja, jeg blir litt flirfull når jeg hører såpass mange bruker lyden nå. (selvfølgelig bruker endel det riktig også, likt med andre lyder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er frustrerende og lattervekkende å overvære ukyndige hundeeiere.

Det virket bare som at du satte det i sammenheng med bruken av spesifikt "tsssjt" lyden som korreks, som om de som bruker den lyden generelt er dårligere på å time korreksen enn de som bruker lyder som "nei", "kake" eller annet.

Beklager hvis jeg misforstod :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler litt når den brukes riktig også jeg, for jeg har som sagt ikke hørt den før hundeviskeren kom på TV. (ikke at det er ille å bruke, men ler litt til at det er så mange som har hengt seg på eksakt den lyden) Litt sånn Justin Bieber feeling på det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at man ikke bare kan bruke "nei" jeg. Det er tonefallet det ligger i, sant? Da spiller det vel ingen rolle hvor mye man bruker "nei" ellers...

Min Hund responderer mye bedre på tsssj enn bare lyden av "nei" fra stemmen min. Den fanger oppmerksomheten hans mye fortere. Når jeg har han med på besøk da, f.eks, istedet for å dundre "NEI" med sint stemme gir jeg han et lite "tssj" om han gjør noe ugreit. Skjønner ikke at det kan være et problem at jeg IKKE bruker nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at man ikke bare kan bruke "nei" jeg. Det er tonefallet det ligger i, sant? Da spiller det vel ingen rolle hvor mye man bruker "nei" ellers...

Seriøst grim? Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal legge ser opp i hvilke ord andre bruker på hundene. Jeg har som noen andre har nevnt brukt tsss på hestene lenge før jeg så cm på tv. Det er en skarpere lyd enn nei. På hundene brukes det ikke såå mye fordi eyyyh har blitt en vane. Man finner det som passer for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nå missforsto dere. Jeg har da ikke noe imot tssj eller andre lyder. Jeg er bare ikke enig i at det er dumt å bruke nei. Funker fint det. Like fint som om jeg sier døh, eller oi, eller nååå, eller kremter eller bruker navnet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nå missforsto dere. Jeg har da ikke noe imot tssj eller andre lyder. Jeg er bare ikke enig i at det er dumt å bruke nei. Funker fint det. Like fint som om jeg sier døh, eller oi, eller nååå, eller kremter eller bruker navnet hans.

Da er vi enige ;) Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk ikke kan si "nei" eller "bra" fordi det er ord man bruker ofte i dagligtalen. Hvis jeg sier "Nei i dag var det bra vær." Så kobler hvertfall ikke min hund det opp mot "nei" og "bra"i forbindelse med trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man f.eks barn, så er jo "NEI" noe man kanskje bruker i samme toneleie på andre enn hunden? Når hunden da er der og den blir korrigert uten at det er korrigering iom det er myntet på ungen, så er det vel ikke ideelt? Joda, man bruker jo blikk og kropp også, men når hunden står vendt bort, eller er ute av syne, så vet den jo ikke og må ev søke opp deg for å vite - da blir jo kommandoen brukt, uten at den er det - forvirrer ikke dette litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man f.eks barn, så er jo "NEI" noe man kanskje bruker i samme toneleie på andre enn hunden? Når hunden da er der og den blir korrigert uten at det er korrigering iom det er myntet på ungen, så er det vel ikke ideelt? Joda, man bruker jo blikk og kropp også, men når hunden står vendt bort, eller er ute av syne, så vet den jo ikke og må ev søke opp deg for å vite - da blir jo kommandoen brukt, uten at den er det - forvirrer ikke dette litt?

Tja, jeg vet ikke jeg.... Spør enhver som trener hunden sin om hunden kan kommandoen SITT når du står med ryggen til? Ikke det nei... Det er nok mye mer som skal til for at en hund tar til seg et NEI, enn bare ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vår hund på tur, så kan ikke teste nå. Men det er vel ikke om den kan det med ryggen til jeg snakker om. Det er når kommandoen kommer - hvordan oppfatter hunden det. Reagerer den og ser mot eier - kontra et annet ord med samme trykk som den ikke har lært inn som kommando. Reagerer den på "Sitt" med å se mot eier, men ikke "bommelom", så er det jo en reaksjon.

Blir det samme på "nei", så blir det jo så den må sjekke eier om det er han/hun som gjør noe feil, eller ikke - vil jo tro det forvirrer litt?

Vår hund kommer i alle fall på "kom", uansett om han står med ryggen til, eller er ute av syne.

Edit: Det kan jo også ha med at det er en viss forskjell på 'sitt' og 'nei' iom at man vanligvis har kontakt med hunden under 'sitt', men ikke 'nei' - f.eks når den står med hodet ned i søppelkassen elns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er toneleiet mine hunder reagerer på, ikke ordet. Jeg kan si nei, tur og mat helt uten at mine hunder reagerer på det, helt til jeg sier det på den måten.

Men jeg har jo forstått det sånn at mine hunder er spesielt intelligente :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vanlig 'nei' sier seg selv, men hvis man skal avverke noe, så bryter man lett ut et 'nei' i samme toneleie tror nå jeg. Men det kan jo være at du aldri avverger noe fra barn eller andre, eller du har et veldig spesielt toneleie forskjell på det ;)

Jeg merker i alle fall på meg selv og madammen at vi bruker ganske likt toneleie på 'ehhhh', 'kremt' og 'nei' korrigering på hunden(e) som vi gjorde når barna var små. (nå har vi ikke småbarn lengre, men saken er jo uansett om det kan forvirre litt)
Har jo hørt flere med både hund og unger som korrigerer på samme måte/toneleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vanlig 'nei' sier seg selv, men hvis man skal avverke noe, så bryter man lett ut et 'nei' i samme toneleie tror nå jeg. Men det kan jo være at du aldri avverger noe fra barn eller andre, eller du har et veldig spesielt toneleie forskjell på det ;)

Jeg merker i alle fall på meg selv og madammen at vi bruker ganske likt toneleie på 'ehhhh', 'kremt' og 'nei' korrigering på hunden(e) som vi gjorde når barna var små. (nå har vi ikke småbarn lengre, men saken er jo uansett om det kan forvirre litt)

Har jo hørt flere med både hund og unger som korrigerer på samme måte/toneleie.

Jo, men i og med at det er toneleiet hundene reagerer på, ikke ordet "nei", så vil uansett et avvergende "nei" være noe hunden tar til seg? Samme om det er til dem eller naboen som holder på å rygge på bilen din, liksom?

Nå har du to hunder, har du ikke? Bruker du kremting på den ene og "ehhh" på den andre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...