Gå til innhold
Hundesonen.no

Australsk cattledog i Norge?


Greenhusky
 Share

Recommended Posts

jeg har border collie selv.. men jeg tanker mye når side jeg også har sauer.. så jeg har noe nytt rase som mer kort pels enn border collie..

jeg søker litt om cattledog, men fant veldig vanskelig få i norge, fant ikke noe linke eller kennel i norge.. jeg lurer på det er sjelde rase eller noe her som har de rase?

hvordan er de som gjeterhund ?

vært interssant hvis noe vet hvilke kennel og hjemmeside? linke?:-)

jeg selv veldig interssant disse rase.. selv jeg aldri møte en ennå.. selv om jeg vært med utstilling mange gang, uten sett noe disse vakker rase.:-)

derfor jeg spør her:-)

post-10493-0-41754800-1366197635.jpg

nydelig australian cattle dog, som fant i google;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanita da! Du skal ha Beauceron du :P

Har truffet et par på utstilling. Noe usikker på hva jeg synes om dem, men eierene til de jeg snakket med fortalte masse om rasen.
Du får melde deg på til NKK Drammen eller NKK Bjerke, da får du møtt noen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanita da! Du skal ha Beauceron du :P

Har truffet et par på utstilling. Noe usikker på hva jeg synes om dem, men eierene til de jeg snakket med fortalte masse om rasen.

Du får melde deg på til NKK Drammen eller NKK Bjerke, da får du møtt noen.

Haha.. ja, jeg tenkt sjekk rundt første før jeg bestemt blir noe av det:-) neste gang etter Chiva (Border collie) tro jeg kommer ikke ha mer BC.. men ønskes seg andre "ny gjeterhund" ;-) jeg ser mange andre rase rundt keplie, beauceron, de flere til :lol: men ville sett selv på den.. men derfor jeg aldri sett en.. :no: vært NKK utstilling tr.heim forrige år.. ingen der. beauceron sett jeg.. så vakker. mest de med "bluemerle" :lol: stor og flott..:-) men uansett ville spør og se om de er sjelde eller? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rasespesial for cattledog og kelpie 19mai i fredrikstad :)

Vet du om det pleier å komme mange cattledogs?

Ellers har jeg litt erfaring fra rasen da jeg pleide å være på en stall der han som drev det hadde to stykker. Da var jeg meget uerfaren med hund (ikke at jeg skal påberope meg noe særlig nå, men nå er jeg endel mer aktiv i miljøet).

Det jeg merket meg var vel at dem kan være ganske skarpe, altså til sammenligning med golden osv. Eieren følte at de trengte en bestemt hånd, og resultatet var jo lydige hunder som var løse på stallen. Disse to hadde litt vokt i seg, men ikke noe jeg la spesielt merke til. Jeg aner dessverre ikke hvor de kom fra.

Har selv hatt et lite øye til rasen, men savner sikkert det samme som deg, nemlig å møte endel individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.. de kan være litt sky over fremmed av natur og veldig aktiv, er ikke nok være sofahund.. jeg har Border collie selv.. vet ikke om de likne samme mosjon måte og lydighet.. og jeg har 8 SH med høtenergi.. men den rase cattle dog, nok den vil bli gjeterhund og lydighet.. nok de bc og cattle dog bare forskjellig personlig hos de tenkt jeg.. skulle gjerne komme dit der hilse noe.. :-) bare ville se noe her hatt disse rase.. ser som de er ikke mange i norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.. de kan være litt sky over fremmed av natur og veldig aktiv, er ikke nok være sofahund..

Min var ihvertfall ikke det, og var den mest sosiale hunden mot mennesker jeg har eid til dags dato.

Men rasen skal egentlig være reservert mot mennesker.

http://s387.photobucket.com/user/Emma__/media/Khal/IMG_2461_Khal_lite.jpg.html'>IMG_2461_Khal_lite.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forsto det da jeg snakket med en oppdretter var at det var litt uenighet om hvordan rasen skal være mot folk. Det er jo en gammel rase og mange vil at den skal være litt "urhund" og derav greit at den er reservert, småskarp osv. Andre mener at rasen må følge samfunnet og det har blitt andre krav for en hund og derfor må hundene være mer tilgjengelig.

Jeg selv er ikke i miljøet, så jeg aner ikke.. Men dette var i alle fall jeg fikk forklart av en oppdretter da jeg undersøkte rasen.

Sent from my GT-I9100

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner spesielt til et par ACD'er som ikke er sky i det hele tatt :)

Den ene kan ikke få kommet bort til deg fort nok, den andre møtte meg første gang litt som en kelpie. Forskjellen var at han stoppet idet den holdt på å deise inn i nesa mi, og susset forsiktig istedet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel forskjell på skal være reservert , og kan være reservert også
Og synes mange bruker reservert om hunder som er redde, aggresive, usikkre osv.(ikke bare på ACD,men generelt)


De fleste ACD jeg har truffet har vært trivelige med folk, noen litt mer overlegne, men fortsatt trivelig.

Har også truffet ACD jeg ikke har fått lov å hilse på, med begrunnelse om at hunden er reservert... :|
Men generelt er min oppfatning at rasen er bedre enn sitt rykte, henger litt i fra gammelt av, og kommer litt ann på hvilke linjer man kjøper fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner spesielt til et par ACD'er som ikke er sky i det hele tatt :)

Den ene kan ikke få kommet bort til deg fort nok, den andre møtte meg første gang litt som en kelpie. Forskjellen var at han stoppet idet den holdt på å deise inn i nesa mi, og susset forsiktig istedet :P

Og begge disse er vel kullbrødrene til Khal som det er bilde av. :) De der ACD-sussene er virkelig noe for seg sjøl, altså. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel forskjell på skal være reservert , og kan være reservert også

Og synes mange bruker reservert om hunder som er redde, aggresive, usikkre osv.(ikke bare på ACD,men generelt)

De fleste ACD jeg har truffet har vært trivelige med folk, noen litt mer overlegne, men fortsatt trivelig.

Har også truffet ACD jeg ikke har fått lov å hilse på, med begrunnelse om at hunden er reservert... :|

Men generelt er min oppfatning at rasen er bedre enn sitt rykte, henger litt i fra gammelt av, og kommer litt ann på hvilke linjer man kjøper fra.

Dette ser jeg også en del av. Og jeg er helt enig i det du sier her.

Og begge disse er vel kullbrødrene til Khal som det er bilde av. :) De der ACD-sussene er virkelig noe for seg sjøl, altså. :wub:

Jeg aner ikke hvem som er kullsøsken med hvem altså, men de er fra samme oppretter ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...