Gå til innhold
Hundesonen.no

Fraaa det eeeeene, til det aaaaandre... Analkjertler.


Gjest
 Share

Recommended Posts

1) Dekker agria utgifter iforb. med kronisk betennelse i analkjertlene?

2) Hvordan kan man forhindre betennelse i analkjertlene? Bikkja er fast i magen og driter 2 x daglig. Har aldri før hatt problemet, og det oppstod brått etter 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du byttet fôr i det siste? Min fikk plutselig tette analkjertler og betennelse flere ganger uten at jeg skjønte hvorfor. Hadde byttet fôr noen mnd før dette skjedde men til slutt var jeg smart nok til å bytte fôr da jeg begynte å lure på om det hadde en sammenheng, og siden det har vi ikke hatt problemer *bank i bordet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, på ett vis har vi det. Vi gikk fra purina pro plan laks og ris til Hills j/d, fordi bikkja sliter med forkalkninger. Jeg kjenner jeg er motvillig til å ta henne av j/d da det jo er med på å forhindre forkalkningene, heller analkjertler enn forkalkninger? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra tørrfôr til tørrfôr trur jeg ikke spiller noen stor rolle. Hunder får jo hardere avføring av å spise rått, men jeg opplever slett ikke at Aiko får tømt analkjertlene sine noe bedre for det, hun får bare ekstra vondt for å komme seg på do, stakkaren. Aiko har hele livet lekket litt innimellom fra analkjertlene, men de er ikke betente.

Imouto er ganske fresk sånn, hun kan jeg SE at tømmer dem, og det er et bevisst valg. Spesielt viktig er det å gjøre dette på områder med mange andre hunder, mens hun etter å ha utført dåden sparker barskt ut bak seg som en okse. :lol:

Forsikring skal jo dekke både ulykke og plager som oppstår, så operasjon av analkjertlene vil jeg tru at faller innenfor den kategorien. Men dette er et klart eksempel på der det er best å ringe rett til kilden. ;) Jeg hører stadig skrekkhistorier om slike operasjoner som går galt slik at bikkja ender med å lekke både avføring og analsekret, men har aldri møtt noen av disse grusomme skjebnene, så hvor utbredt det er er vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Operasjon blir iallefall ikke aktuelt på denne siden av dette året. Det er enda under 1 år siden hun ble operert for korsbåndet (Mai i fjor) og under 6 mnd siden hun ble operert for menisken + fjerna forkalkninger (1 desember). Med 2 STORE operasjoner på under ett år kommer det ikke til å skje at hun opereres for å fjerne analkjertlene med det første. Not a chance in le bonne hell. Da får jeg heller bli fattigfant på å dra til veterinæren hver 2-3 uke for å få de tømt :P Akkurat nå har hun fått injisert antibiotika rett i begge kjertlene og vi skal på penicillin-kur nr2. Så det er den generelle behandlingen med tømminger og resept osv som jeg lurer på om dekkes.

Jeg har ringt til agria og de sa "eh, vi tror det dekkes. bare send inn så får du svar". Skikkelig hjelpsomt :P

Hm, så jeg bør altså gå på et område så hun bøtter på med litt revir-her-er-jeg-markering? :lol:

Har aldri aldri aldri hatt noe forhold til eller hørt noe om analkjertler før nå. Ingen hunder i familien har hatt issues med det og ja. Jeg skjønner ikke hvorfor det skjer en gang. Gah :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har hatt tilbakevendende betennelse i analkjertlene. Min vet mener at det kan vaere underliggende aarsaker som utloeser problemene, som feks svak allergi. Dette kan godt komme i voksen alder. Tilbakevendende betennelser vil ogsaa vaere med paa aa deformere kjertlene ytterligere slik at betennelse er mer sannsynlig. Forebygging kan vaere at du laerer deg aa toemme de selv og gjoer dette ukentlig, slik vil du ogsaa laere deg aa kjenne paa de og fort merke dersom noe er annerledes. Ellers er siste utvei operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, så jeg bør altså gå på et område så hun bøtter på med litt revir-her-er-jeg-markering? :lol:

Hehe, jeg trur ikke den framgangsmåten der er så veldig aktuell for så mange andre enn urhund-jenter som føler seg tøffere enn toget. :D De færreste hunder har jo problemer med kjertlene, det er liksom bare når noe oppstår at en blir veldig bevisst den funksjonen der i området. :P

I ditt tilfelle ville jeg bare tredd på meg en plasthanske, smørt den med noe som ikke svir og melka ut gørret med pekefinger inni og tommel på utsida i kl 19-posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har hatt tilbakevendende betennelse i analkjertlene. Min vet mener at det kan vaere underliggende aarsaker som utloeser problemene, som feks svak allergi. Dette kan godt komme i voksen alder. Tilbakevendende betennelser vil ogsaa vaere med paa aa deformere kjertlene ytterligere slik at betennelse er mer sannsynlig. Forebygging kan vaere at du laerer deg aa toemme de selv og gjoer dette ukentlig, slik vil du ogsaa laere deg aa kjenne paa de og fort merke dersom noe er annerledes. Ellers er siste utvei operasjon.

Dette viste jeg ikke men stemmer godt med min. Han fikk som sagt problemer med analkjertlene, betennelse i øre og klødde masse mellom tredeputer, er vel kanskje symptomer på allergi alt det der?

Byttet fôr og nå er det så godt som borte. Vi gikk over fra Royal Canin Malteser tørrfor til Orijen Regional Red :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjøre det sjæl?

Æh.... :ermm:

Neida, altså, jeg har tenkt på det. At det er "ekkelt" er nå en ting, jeg har aldri vært redd for hverken spy eller analsekret eller slikt no. Men jeg tror jeg hadde vært redd for å gjøre feil OG det er den stanka som er uutholdelig. Foreløpig har jeg råd til å gå til vettn trur eg :P

Men det er jo seitans crap at det skal komme på nytt og på nytt. Og ikke kunne forebygges.

Det er sånn AKKURAT når bikkja er haltefri, begynt å bikke ned på mengde smertestillende per dag og musklene i beinet er kommet tilbake - skuldrene senkes..... så dette! Fakkings skjiiiiiiiit-flaks! :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Min har "labbeissues" og blir en ål om klotanga nærmer seg, så jeg drar månedtlig for å få de kjapt og enkelt klippet hos vet., og da sjekkes også kjertlene hver gang (gratis tillegg). Selv redd for at de fylles opp siden han en gang som unghund fikk betennelse så en av de sprakk.


Poenget var bare at det er en måte å gjøre det på, om du ikke tør selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, på ett vis har vi det. Vi gikk fra purina pro plan laks og ris til Hills j/d, fordi bikkja sliter med forkalkninger. Jeg kjenner jeg er motvillig til å ta henne av j/d da det jo er med på å forhindre forkalkningene, heller analkjertler enn forkalkninger? :P

Gå tilbake til proplan iom at hun fungerte på det og gi glukosamin som tilskudd. Det bittelille det er i j/d er ikke verdt prisen, spes med tanke på at det omtrent ikke finnes kjøtt i det, i motsetning til proplan. Du vil komme rimeligere ut av det, samt at analkjertenproblemet mest sannsynlig vil løses.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
Så det vil forebygge infeksjon om vi får de tømt regelmessig la oss si hver 2-3 uke? Eller har ikke det noe å si?

Ja, grunnen til at de blir betente er om de fylles opp uten at det blir tømt (naturlig eller ved hjelp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Dekker agria utgifter iforb. med kronisk betennelse i analkjertlene?

2) Hvordan kan man forhindre betennelse i analkjertlene? Bikkja er fast i magen og driter 2 x daglig. Har aldri før hatt problemet, og det oppstod brått etter 5 år.

Ja med mindre det er behandlet før du evnt kom til agria ol. Issi var tømt på en gang hos vet i karene tiden når jeg fikk henne og fikk nektet operasjon for kronisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke stikke noe inn i baken for å tømme de. Jeg tar de alltid utvendig. Og forholdsvis enkelt, og lett å kjenne når de er fylte.

Om du ikke har vært og tømt analkjertler noe sted før du forsikret henne i Agria, så skal de dekke det. Og siden du har vært der noen ganger, så vil jo også de dokumentere at det er et tibakevennende problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke stikke noe inn i baken for å tømme de. Jeg tar de alltid utvendig. Og forholdsvis enkelt, og lett å kjenne når de er fylte.

Det er ikke alle det går å tømme utenfra, og veldig vanlig at ytterste ledd av pekefingeren må inn for å få noe fortgang. Jeg klarer ikke tømme Aikos kjertler hverken innvendig eller utvortes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke gjort så mye feil med tømming, men kan hende du må ha en finger innvendig, er ikke alle hunder som kan tømmes utenfra, kommer litt på hvor dypt de sitter.

Lukten er det lite å gjøre med *grøss*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkena her blir 7 år i sommer fikk problemer med analkjertlene i fjor. Kom nok av allergi som resultat av det var hun veldig dårlig i magen en lang stund.

De var betente så fikk antibiotika og min oprasjons glade vetrinær ville operere etter kun en betennelse. Sa nei til det jeg da. Usj jeg er ikke så giret på tømme de selv selv om det er jo mere lettvindt å gratis men,uæ ekkelt da!

Var tømte de for noen uker siden da var de helt fine å ingen betennelse men,ser nå at hun starter få problemer gjenn. Hun får pro plan laks og ris som mat. Forrige hunden min tømte de en gang i løpet av sitt 12 år gamle liv hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle det går å tømme utenfra, og veldig vanlig at ytterste ledd av pekefingeren må inn for å få noe fortgang. Jeg klarer ikke tømme Aikos kjertler hverken innvendig eller utvortes.

Sikkert forskjell. Men det går jo an å prøve, og en veterinær vil jo fort se om det går eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja mi sliter med det samme, aldri hatt betennelse, men hender de lekker litt når hun sover, og at hu aker rumpa.

Etter at jeg lærte å tømme de slev, er problemet ikke eksisterende, annet enn at jeg må tømme de hver gang hun bader (ca 1 gang i mnd eller oftere, kommer ann på været og om vi skal stille ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Meh, for meg er det overhodet ikke noe alternativ at bikkja skal opereres for disse kjertel-dritt-greiene.

Er det "et alternativ" til operasjon å tømme de gjevnlig? Eller blir det betent uansett hva man gjør hvis de først er kørka? Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
    • Takk   Skal sjekke de 2, fant allerede masse materialle om eller med dem på youtube.    Dersom din hund begynte på 100 meters avstand! wow da er det kanskje håp for min hund også. Hos oss er det når den andre er i nærheten.  Har også oppfattet det som om han vil "beskytte" oss. Har opplevd at i en hundepark sammen med hannhund har det gått greit, de holder avstand osv. Men så raskt jeg tar på båndet så er rullgardinen nede igjen...:)  Bøkene du nevnte skal jeg ta en titt på. Vi bor på innlandet og privattimer med instruktør er noe vi vurderer.  Takker...:)        
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...