Gå til innhold
Hundesonen.no

Fraaa det eeeeene, til det aaaaandre... Analkjertler.


Gjest
 Share

Recommended Posts

Meh, for meg er det overhodet ikke noe alternativ at bikkja skal opereres for disse kjertel-dritt-greiene.

Er det "et alternativ" til operasjon å tømme de gjevnlig? Eller blir det betent uansett hva man gjør hvis de først er kørka? Noen med erfaring?

Min erfaring er at det kommer veldig lett igjen når det først har blitt et problem. Men det å holde hunden hard i magen hele veien, gjør ting bedre enn om de har en skikklig flytende frolic drit til en hver tid. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skulle kjøre forbytte. Det koster jo ingen ting, bør være en grei sak å teste ut enn å begynne med operasjon...

Hun er "hard" i magen men det kan sikkert bli enda hardere, om that makes sense :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt artig å tømme dem selv :P men jeg digger alt av ekle ting :P

Stella sliter litt med å tømme kjertlene...jeg ser hun slikker og drar seg etter underlaget stadig vekk og da er det på tide å sjekke. Det virker som hun ikke får tømt dem skikkelig selv, selv om avføringen er hard.

Tar en plasthanske med litt vaselin på fingern :P Stikker fingern inn i til det første leddet, så kjenner jeg litt rundt i kanten om jeg finner en liten drue lignende klump.... Så klemmer jeg på den og det renner ut gørr...

Går så fint så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får dere bikkjene til å tolerere det egentlig? Bikkja har alltid hatt "noia" for rumpa si, even more so nå når hun har vondt der bake. Når hun tømmes hos veterinæren må en person holde bikkjas front (hun er som en laks når hun kjenner vi skal bak der, åler seg og rister seg helt panisk), en person må holde "bakdelen" oppe (hun setter seg ned) og samtidig holde halen opp (den er særdeles muskuløs og PRESSES ned) og en tredje person må inn og tømme med fingern :P

Etterpå står hun med hengehale, kulrunde utvidede svarte pupiller og mener hun har blitt utsatt for noe fryktelig grusomt. Prøver å forklare at det er medisinske årsaker men jeg får bare slengt "F U" tilbake :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun her hadde jo betennelse for første gang før i år fikk medisin å ble bra. Nå må de tømmes ofte var i uka her gjenn da var det kun 3 uker siden sist men,var kun fulle ikke betente da. Så dyrlegen mente går nok bra holde de i sjakk med tøme de ofte.

Synd jeg ikke har lyst til gjøre det sjøl da men! Hehe. Er jo veldi redd hos dyrlegen hun her men,når de tømmes står hun helt i ro;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meh, for meg er det overhodet ikke noe alternativ at bikkja skal opereres for disse kjertel-dritt-greiene.

Er det "et alternativ" til operasjon å tømme de gjevnlig? Eller blir det betent uansett hva man gjør hvis de først er kørka? Noen med erfaring?

Ja, det er det :) Hvis du tømmer regelmessig blir du også vant til hvordan de er normalt, og ser lettere hvis det er noe unormalt. Betennese kommer når de er overfylte.

Min erfaring er at det kommer veldig lett igjen når det først har blitt et problem. Men det å holde hunden hard i magen hele veien, gjør ting bedre enn om de har en skikklig flytende frolic drit til en hver tid. :P

Det med hard mage er veldig individuelt og trenger ikke å ha noe å si hvis feks det er allergi som utløser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt fór til Vom og Hundemat så blir den hard og fin i avføringen som popper ut kjertlene..

Bland det gradvis inn i tørrfóret.

Har klippet ut et innlegg fra Facebook.

"Du vil oppleve at hunden din både kan kaste opp og få løs avføring hvis du går over til dette for brått (bruk gjerne en uke på overgangen). Den tar imidlertid ingen skade av for brå overganger. Det er mest ubehaglig for oss mennesker... Du kan eventuelt blande inn nøytral biola eller skummet kulturmelk. Det hjelper på bakteriebalansen. Lykke til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har nå vært på kylling og ris (purina pro plan) siden 24 april. Ingen typiske kjertel-problemer foreløpig. Drar rompa litt innimellom men etter å ha vært på do slutter det med en gang. Vurderer å ta en siste "tømmesjekk" hos veterinær om litt, men forbytte har absolutt fungert for oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Mnja, jaja, i dag var vi hos veterinæren med analkjertel-dritt som var gulgrønt igjen. Ny antibiotikakur.

Hva kan det komme av? Hun har vært så utrolig bra etter forbytte, men det har liksom "tetna seg til" de siste 2 ukene - halvanna uka. Hun får ingen uvante ting det har ikke vært noen endringer på noe. Jeg nekter å operere noe mer... Men det må jo være noe som forårsaker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Går bare bra nå! Vet ikke hvorfor hun fikk tilbakefall for litt siden. Status quo er null betennelse, det skjer i ny og ne at hun drar rompa bortover gulvet, men etter hun har vært på do "forsvinner det", så det er tydelig at konsistensen er av avgjørende art for oss :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...