Gå til innhold
Hundesonen.no

Billig shampoo til hund


Recommended Posts

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, hvis noen skrev det på internett i 2001 så må det være sant.

Vel, jeg merker forskjell på pelsene til mine hunder avhengig av hva slags shampoo jeg bruker - kanskje ikke de store forskjellene, men nok til at det har en betydning i utstillingsringen, og betaler

Grønnsåpe, Utvannet grønnsåpe, 1 del såpe og 2 deler vann. Funker fint det på "ikke show bikkjer" Edit: er nok noen som bruker det ellers og, men da får jeg fnatt

Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal være så ekstremt gjerrige på sjampo. Det er jo faktisk ikke dyrt. 100 lappen for en halvliter som kan tynnes godt ut.

Grønnsåpe, eddik og what not, dere brukere det sikkert ikke på dere selv, så hvorfor skal hunden måtte bruke det?

KW er vel ansett som en billig sjampo, det er vel den som er mest utbredt i dyrebutikker,men det er den jo absolutt ikke sammenlignet med andre kvalitetsmerker. Bruk nå den ekstra 50 lappen i året på en ordentlig sjampo, så får pelsen det mye bedre og hunden vil nok også se mye bedre ut.

Ikke noe forsøk på å rakke ned på KW, bruker bare den som et eksempel ettersom det muligens er sjampoen som er mest brukt av hvermansen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsåpe, eddik og what not, dere brukere det sikkert ikke på dere selv, så hvorfor skal hunden måtte bruke det?

Jeg bruker det på meg selv, null problem. Nei, jeg bruker ikke grønnsåpe som kroppsvask (det er faktisk sjeldent jeg bruker såpe i dusjen uansett) men jeg bruker det på bena ofte og håret innimellom. Eddik er fast følgesvenn i klesvasken, husvasken og hårvasken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal være så ekstremt gjerrige på sjampo.

Det har ikke så innmari mye med å være gjerrig å gjøre, og jeg kan virkelig ikke se at det på noen som helst måte er din sak hva jeg bruker til å vaske mine hunder med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke så innmari mye med å være gjerrig å gjøre, og jeg kan virkelig ikke se at det på noen som helst måte er din sak hva jeg bruker til å vaske mine hunder med.

Har aldri sagt at det er min sak hva du vasker hundene dine med. Poenget er at jeg ikke ser nytten i å dytte ting i pelsen som ikke er beregnet for det, og muligens gjør mer skade enn godt.

Bruk for all del grønnsåpe hvis det er det du mener er best for pelsen.

Til informasjon så har både grønnsåpe og salmiakk en PH på 11-12, så det er vel like greit å bruke salmiakk da vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sagt at det er min sak hva du vasker hundene dine med. Poenget er at jeg ikke ser nytten i å dytte ting i pelsen som ikke er beregnet for det, og muligens gjør mer skade enn godt.

Og hva eksakt for slags skade gjør grønnsåpe og eddik da? Siden det er det som er bekymringa di, liksom..

Bruk for all del grønnsåpe hvis det er det du mener er best for pelsen.

Det funker minst like fint som de dyre pelspleieproduktene har gjort.

Til informasjon så har både grønnsåpe og salmiakk en PH på 11-12, så det er vel like greit å bruke salmiakk da vil jeg tro.

Tja. Grønnsåpe brukes bl.a til å trekke ut verk fra sår, du kan jo prøve å gjøre det med salmiakk, og se om du legger merke til en forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal være så ekstremt gjerrige på sjampo. Det er jo faktisk ikke dyrt. 100 lappen for en halvliter som kan tynnes godt ut.

Grønnsåpe, eddik og what not, dere brukere det sikkert ikke på dere selv, så hvorfor skal hunden måtte bruke det?

KW er vel ansett som en billig sjampo, det er vel den som er mest utbredt i dyrebutikker,men det er den jo absolutt ikke sammenlignet med andre kvalitetsmerker. Bruk nå den ekstra 50 lappen i året på en ordentlig sjampo, så får pelsen det mye bedre og hunden vil nok også se mye bedre ut.

Ikke noe forsøk på å rakke ned på KW, bruker bare den som et eksempel ettersom det muligens er sjampoen som er mest brukt av hvermansen :)

Jeg ser overhode ikke forskjell på pelsen om jeg bruker KW eller PP eller andre dyre, fancy merker.Akkurat nå bruker jeg dyrt merke, men jeg vet ikke helt hvorfor, for billigere funker jo akkurat like bra på sånn pels som terven har ihvertfall. Grønnsåpe har jeg ikke prøvd på han jeg har nå, men på forrige hunden funka det akkurat like fint som dyre, fancy shampoer. Mulig forskjellen blir større på klipperaser eller raser som fort får floker, det vet jeg ikke.

Hvorfor skal det være noe ille for hunden å bruke grønnsåpe? Det brukes jo etter anbefalling fra veterinær og leger med en gang man har sår og betennelser, så hvorfor skal det være skadelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva eksakt for slags skade gjør grønnsåpe og eddik da? Siden det er det som er bekymringa di, liksom..

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_legen/1259034.html

Grønnsåpe er ikke og har aldri vært sunt, ikke for mennesker og tvilsomt stort annerledes for hunder. Denne grønnsåpe myten har pågått i noen år nå, og hvorfor den ikke er lagt død for lenge seiden skjønner jeg ikke. Det finnes faktisk ting der ute som er beregnet til hårvask, så hvorfor tviholde på noe som ikke er ment for det og som ikke er særlig sunt i lengden, det skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_legen/1259034.html

Grønnsåpe er ikke og har aldri vært sunt, ikke for mennesker og tvilsomt stort annerledes for hunder. Denne grønnsåpe myten har pågått i noen år nå, og hvorfor den ikke er lagt død for lenge seiden skjønner jeg ikke. Det finnes faktisk ting der ute som er beregnet til hårvask, så hvorfor tviholde på noe som ikke er ment for det og som ikke er særlig sunt i lengden, det skjønner jeg ikke.

Okay, la meg omformulere spørsmålet: Hva eksakt for slags skade gjør grønnsåpe og eddik på HUND da? Og gidder du å opplyse veterinærkontorene om disse skadene, i all den tid de anbefaler grønnsåpebad for f.eks såre poter, og eddik-vask mot sopp?

EDIT: Jeg gikk forøvrig til fotterapaut for noen år siden, gjett hva slags såpe det var i fotbadet? Grønnsåpe :) Fikk ingen skader av det heller, bare reine og myke føtter :P

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg merker forskjell på pelsene til mine hunder avhengig av hva slags shampoo jeg bruker - kanskje ikke de store forskjellene, men nok til at det har en betydning i utstillingsringen, og betaler jeg nesten 400 kroner for å være tre minutter i en ring skal i hvert fall pelsen være optimalt stelt når jeg går inn. Så kan billigere shampoo som primært får de rene brukes i hverdagen.

Men ulike shampooer fungerer ulikt på ulike hunder - det er shampooer her som er skamskrytt av fornøyde brukere som var heller meeh på mine pelser, og jeg vet andre ikke fikser shampooen jeg sverger til.

Men det er ER forskjell på utstillingsstell og hverdagsstell her i heimen, i hvert fall.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser overhode ikke forskjell på pelsen om jeg bruker KW eller PP eller andre dyre, fancy merker.Akkurat nå bruker jeg dyrt merke, men jeg vet ikke helt hvorfor, for billigere funker jo akkurat like bra på sånn pels som terven har ihvertfall. Grønnsåpe har jeg ikke prøvd på han jeg har nå, men på forrige hunden funka det akkurat like fint som dyre, fancy shampoer. Mulig forskjellen blir større på klipperaser eller raser som fort får floker, det vet jeg ikke.

Hvorfor skal det være noe ille for hunden å bruke grønnsåpe? Det brukes jo etter anbefalling fra veterinær og leger med en gang man har sår og betennelser, så hvorfor skal det være skadelig?

Ser du ikke forskjell så er jo det bare bra, da kan du jo gå etter det som lukter best, evnt. er drøyest i bruk.

Grønnsåpen tar knekken på betennelsesgrunnen, det er ikke dermed sagt at det er bra for huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, la meg omformulere spørsmålet: Hva eksakt for slags skade gjør grønnsåpe og eddik på HUND da? Og gidder du å opplyse veterinærkontorene om disse skadene, i all den tid de anbefaler grønnsåpebad for f.eks såre poter, og eddik-vask mot sopp?

EDIT: Jeg gikk forøvrig til fotterapaut for noen år siden, gjett hva slags såpe det var i fotbadet? Grønnsåpe :) Fikk ingen skader av det heller, bare reine og myke føtter :P

Ikke interessert i å krangle med deg, jeg skjønner jo at du ikke vil innse at grønnsåpe ikke er like bra som noen ønsker å tro.

Det beste vil naturlig nok være en såpe som er i nærheten av PH verdien til en hund, og der er grønnsåpe langt unna.

Hvorfor skal du ha det til at grønnsåpe er så mye bedre for hunder enn mennesker? De tåler det nok bittelitt bedre enn oss pga. at PH'en til hunden er litt høyere en vår, men det er ikke stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Ser du ikke forskjell så er jo det bare bra, da kan du jo gå etter det som lukter best, evnt. er drøyest i bruk.

Grønnsåpen tar knekken på betennelsesgrunnen, det er ikke dermed sagt at det er bra for huden.

Du har fortsatt ikke svart på hvorfor grønnsåpe skal være så ille å bruke. Hvorfor er det ikke bra for huden når både hud og pels ser bra ut etterpå?

Nå vasker ikke jeg hundene mine mer enn 4-6 ganger i året da. Mulig jeg hadde tenkt annerledes om jeg hadde vaska med såpe ukentlig, men med moderat vasking og når hud og pels ser bra ut etterpå har jeg fortsatt ikke fått noen grunn til at det skal være galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket i sta, 340 skulle dyrebutikken.ha for 470 eller no ml kw shampoo og bikkja mi vaskes maks 3 ganger i året. Derfor ute etter noe som kanskje er rimeligere og kun for å fjerne lukt. Skal jeg ha en velfrisert og pent pelsa hund spyler jeg han med hageslangen ute 3-4 dager før han skal noe, såpe og styr gjør han alltid så rar i pelsen syntes jeg ;-)

Ph messig skal jo faktisk biltema shampooen nesten fungere da, med en ph på ca 6,0 ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fortsatt ikke svart på hvorfor grønnsåpe skal være så ille å bruke. Hvorfor er det ikke bra for huden når både hud og pels ser bra ut etterpå?

Nå vasker ikke jeg hundene mine mer enn 4-6 ganger i året da. Mulig jeg hadde tenkt annerledes om jeg hadde vaska med såpe ukentlig, men med moderat vasking og når hud og pels ser bra ut etterpå har jeg fortsatt ikke fått noen grunn til at det skal være galt.

Grønnsåpe tørker ut huden. Brukes det sjelden så er det nok ikke noen stor krise. Pass på å få skyllt ut all såpen, ligger det igjen litt så kan det faktisk forårsake etseskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den lille KW flasken, koster 170 tror jeg. Jeg blander den ikke ut da, gidder ikke Jeg bare tar det rett i pelsen :P

På en langhåret hund er det sikkert enklere å blande den ut på forhånd.

Biltema sin shampo er sikkert helt grei den.

Vi vaska BCen våres med zalo flere ganger hvert år, iom at hun rullet seg i mannaskit når hun fikk mulighet... Var fin og blank i pelsen hun, ingen flass av den grunn. :P

Har også brukt menneskeshampo på hunder, gått fint det også, i alle fall når man har hunder som bare dusjes noen ganger i året. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke interessert i å krangle med deg, jeg skjønner jo at du ikke vil innse at grønnsåpe ikke er like bra som noen ønsker å tro.

Det beste vil naturlig nok være en såpe som er i nærheten av PH verdien til en hund, og der er grønnsåpe langt unna. Hvorfor skal du ha det til at grønnsåpe er så mye bedre for hunder enn mennesker? De tåler det nok bittelitt bedre enn oss pga. at PH'en til hunden er litt høyere en vår, men det er ikke stort.

Hvis du ikke er interessert i å krangle, hvorfor fremstiller du folk som bruker grønnsåpe som noen gjerrigknarker som sjanser på etseskader på hundene hver gang de bades bare for å spare noen kroner da?

Jeg har samme type hund som -Therese-, den bades kanskje 4 ganger i året, og jeg passer alltid på, samme hva slags såpe eller shampo jeg bruker, å skylle ut alt. Fordi all såpe eller shampo som blir liggende i pelsen kan gi kløe. Grønnsåpe har blitt brukt på sånn type pels her i noen ti-år nå, uten at noen hund har hatt etseskader eller tørr hud av den grunn, og grønnsåpebad blir anbefalt både av leger og veterinærer for sårvask, så hvorfor fremstiller du det som at grønnsåpe etser høl på huden så fort det er kontakt?

Jeg har vasket puddelen i grønnsåpe 1 gang fordi vi tilfeldigvis var tomme for shampo og balsam (Chris Christensen-produkter, burde være dyrt nok det), og hun luktet etter ei uke på hyttetur. For en hund som henne, som bør bades 2-4 ganger i måneden fremfor i året, så er det et poeng i å ha ordentlige pelsprodukter, fordi ordentlige pelsprodukter hjelper til med å holde orden på pelsen. Men hun har ingen etseskader eller tørr hud hun heller av å ha blitt vaska med grønnsåpe en gang, og skulle vi være tomme for shampo og balsam til henne senere en gang, så har jeg null problemer med å bruke grønnsåpe som såpe igjen. Fordi superenkel forskning sier at den største bivirkningen ved å bruke grønnsåpe i hundepels, er at hundepelsen lukter nyvaska gulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Optima PH sin nå, vil jeg ha litt ekstra god lukt har jeg en aloe Vera shampo liggendes. Jeg merker ikke forskjell på billig og dyr shampo, men så har ikke mine hunder noe særlig pels å snakke om heller da :P

Og jeg bruker grønnsåpe bad annenhver dag i perioder på potene til ene bikkja mi, ikke noe etseskader eller tørr hud der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve meg på dyr sjampoo for første gang med neste hund. Mine to forrige hunder har luktet ekkelt uansett hva jeg vasket dem med og hvor ofte, og mine hvite hunder har alltid blitt gule og sett skitne ut. Det må være noe i vannet mitt eller noe.

Nå skal jeg prøve White on White fra Chris Christensen, og jeg har så høye forventninger at jeg kjenner fallhøyden kan gjøre vondt! :lol:

Ellers har jeg brukt alt fra grønnsåpe, til ren Zalo (jepp!), til iHerb hundesjampo, til menneskesjampo, til Biogroom til, Optima pH, til MalAcetic, til alt under himmelen føles det som. Bortsett fra fancy og dyrt... Men egentlig synes jeg ikke prisen var så innmari ille egentlig, siden den skal blandes ut så utrolig mye. Jeg mener 129,- for et hundeprodukt? Dyrt? Really?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne grønnsåpe myten har pågått i noen år nå, og hvorfor den ikke er lagt død for lenge seiden skjønner jeg ikke.

Når folk faktisk ser at det virker, så er det ikke en myte, vettu... så myten er vel i hodet ditt tror jeg - og ikke hos oss som kan finne på å bruke grønnsåpe til sårvask eller pelspleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker EZ-groom på min, og den er ikke så dyr med tanke på at den blandes ut :) Hadde ikke gjort meg noe å bruke billig sjampo hvis jeg feks hadde en labrador men bruker man "feil" sjampo i forhold til havanaisens pels ender man fort opp med en pels som tover noe vanvittig og masse ekstraarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, grønnsåpe KAN gi etseskader eller tørr hud. I ren utgave vel og merke, og hvem i all verden tørrvasker bikkja med (grønn)såpe? Og om grønnsåpens fortreffeligheter er en myte, hvorfor finnes det da medisinsk grønnsåpe? Om du slår opp ingrediensene og produsentene, ser at at eneste forskjellen er garantert fritt for parfymestoffer på den medisinske. Både betennelse og store brannskader har grønnsåpebad som standard behandling.

Grønnsåpe er heller ikke fettfjernenede, det er fettGIVENDE. Det er det eneste vaskemiddelet anbefalt til ubehandlet treverk, nettopp fordi det tilbakefører fett slik at treverket ikke tørker ut. Om du noen gang har vasket gulv med grønnsåpevann, kost og klut, vil du ha sett stripa med støv som blir igjen det du stoppa vaskekosten som du må tørke opp med kluten for hånd. Hvordfor er den der tror du? Jo, fordi fettstoffene i grånnsåpa blir liggende igjen når friskjonen blir borte. Fett fanger fett slik at det kan tørkes av, derfor er det et ok vaskemiddel (men bare ok, nettopp pga fettstripene som lett blir igjen) mens salmiakkens tensider løser opp fettmolekylene slik at det festes i kluten, istedenfor å bli liggende igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...