Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå april!


Anette
 Share

Recommended Posts

Har hatt en samboerdiskusjon en stund, og vi blir aldri enige. Men sonen har jo svar på alt. :aww:

To stykker flytter sammen. En part har med seg et barn fra tidligere forhold og en hund, den andre parten kun en hund.

Hvordan ville dere sett det som naturlig å dele ansvaret for barn og hund? Er det kun foreldren til barnet som skal gjøre noe som helst med barnet (hente/bringe til barnehage, aktiviteter, gi leksehjelp etc), og at man tar seg kun av sin egen hund (lufteturer i hagen og rundt blokka, vi antar at folk trener sin egen hund). Eller deler man på at den som er hjemme, tar med seg begge hundene så de får lufta seg, og at også den parten som ikke er foreldre til barnet også kan bringe og hente, gi leksehjelp etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå har jeg vært ufin og skummet alt om er skrevet siden sist, men jeg vil så gjerne få dele noen gode nyheter med dere: Jeg sto på eksamen i dag! Og siden jeg har outet meg i en annen tråd, kan j

Jeg hentet kjole i posten i dag jeg

Noomi har HD-A.

Posted Images

Nettopp - det er mange forskjellige temaer. Hva var det læreren ville med det? Språk? Kultur? Mobbing? Annet?

Svaret til læreren var helt greit det, og han oppnådde elevinteresse :)

Eh... Poenget mitt var jo nettopp det at unga burde ha klart å trekke iallefall en konklusjon ut av alle de det kan være? Ikke at de skulle vite nøyaktig hva det var som motiverte læreren. Og du mente de var for unge til det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en samboerdiskusjon en stund, og vi blir aldri enige. Men sonen har jo svar på alt. :aww:

To stykker flytter sammen. En part har med seg et barn fra tidligere forhold og en hund, den andre parten kun en hund.

Hvordan ville dere sett det som naturlig å dele ansvaret for barn og hund? Er det kun foreldren til barnet som skal gjøre noe som helst med barnet (hente/bringe til barnehage, aktiviteter, gi leksehjelp etc), og at man tar seg kun av sin egen hund (lufteturer i hagen og rundt blokka, vi antar at folk trener sin egen hund). Eller deler man på at den som er hjemme, tar med seg begge hundene så de får lufta seg, og at også den parten som ikke er foreldre til barnet også kan bringe og hente, gi leksehjelp etc?

Jeg ser på det slik: Forelder har hovedansvar og samboer tar det som faller seg slik. Det samme gjelder hundene. Eier har hovedansvar, den andre parten tar det som faller seg slik.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en samboerdiskusjon en stund, og vi blir aldri enige. Men sonen har jo svar på alt. :aww:

To stykker flytter sammen. En part har med seg et barn fra tidligere forhold og en hund, den andre parten kun en hund.

Hvordan ville dere sett det som naturlig å dele ansvaret for barn og hund? Er det kun foreldren til barnet som skal gjøre noe som helst med barnet (hente/bringe til barnehage, aktiviteter, gi leksehjelp etc), og at man tar seg kun av sin egen hund (lufteturer i hagen og rundt blokka, vi antar at folk trener sin egen hund). Eller deler man på at den som er hjemme, tar med seg begge hundene så de får lufta seg, og at også den parten som ikke er foreldre til barnet også kan bringe og hente, gi leksehjelp etc?

Kommer jo helt an på personene. F.eks, flytter en mann med hund og ei dame med barn sammen, så vil det jo være vanskelig å "unngå å ha noe med barnet" å gjøre om du skjønner. Men flytter en dame med hund med en mann som har barn 1 gang i mnd ei helg pluss en del ymse barnehagekjøring, så er det ingen som tvinger en til å delta i det opplegget :P

Når det kommer til hunden avhenger det jo bare om motparten er interessert i å delta. Har man klart det alene klarer man jo i et par også, men jeg vil anta det er kjipern om ens partner er muggen mot bikkjer. Ser ikke helt det forholdet blomstre, bikkjer er viktigere enn kjærester IMO! :ahappy: (crazy-dog-lady) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på det slik: Forelder har hovedansvar og samboer tar det som faller seg slik. Det samme gjelder hundene. Eier har hovedansvar, den andre parten tar det som faller seg slik.

Enig.

Jeg synes det hadde vært veldig merkelig å aldri kunnet regnet med den andre parten til noe osv- Flytter man sammen så er man jo mer eller mindre da en familie enten man er gift eller ei.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... Poenget mitt var jo nettopp det at unga burde ha klart å trekke iallefall en konklusjon ut av alle de det kan være? Ikke at de skulle vite nøyaktig hva det var som motiverte læreren. Og du mente de var for unge til det??

Nei, men min erfaring er at elevene ønsker å vite hvorfor en ting skal gjøres. De vil vite det er det ene eller det andre som er tema som skal jobbes med. "Hvorfor" er et veldig vanlig spørsmål i skolen - selv i de tilfellene de allerede vet svaret :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en samboerdiskusjon en stund, og vi blir aldri enige. Men sonen har jo svar på alt. :aww:

To stykker flytter sammen. En part har med seg et barn fra tidligere forhold og en hund, den andre parten kun en hund.

Hvordan ville dere sett det som naturlig å dele ansvaret for barn og hund? Er det kun foreldren til barnet som skal gjøre noe som helst med barnet (hente/bringe til barnehage, aktiviteter, gi leksehjelp etc), og at man tar seg kun av sin egen hund (lufteturer i hagen og rundt blokka, vi antar at folk trener sin egen hund). Eller deler man på at den som er hjemme, tar med seg begge hundene så de får lufta seg, og at også den parten som ikke er foreldre til barnet også kan bringe og hente, gi leksehjelp etc?

Det kommer vel helt an på hvordan man er som person osv.

Meg som eksempel: Jeg var veldig opptatt av at min datter var mitt ansvar og at det ikke skulle gå utover min samboer. Han derimot sier vi er i dette sammen og at han har like mye "ansvar" som meg. Dvs at han deltar like mye i det daglige med henne som jeg gjør. Jo jeg kan trumfe gjennom ting vi er helt uenig om, men utenom det så stiller vi likt for vår del. Hadde vi hatt hver vår hund i tillegg ville de begge blitt felles ansvar synes jeg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på "fastboende barn", uansett hvem som tar det med seg inn i samboerskapet.

For meg ville det falt meg naturlig at vi kunne lufta hverandres hunder når den andre parten ikke er hjemme, at hunden til den som er på jobb må kunne være hjemme selv om den andre parten er hjemme og at den som ikke er foreldre til barnet også har noe med det å gjøre. Men jeg er visst langt på jordet har jeg fått høre...

Men jeg synes det hadde bare vært merkelig om barnet kom hjem fra skolen før mor er hjemme fra jobb, setter seg med leksene og spør om jeg kunne ha hjulpet til, og jeg da hadde svart at h*n måtte vente til mor kom hjem. Selv om jeg hadde ansett det som naturlig at det var mor som tok store avgjørelser for barnet.

Men det er godt å høre at jeg ikke er så langt på jordet egentlig... :aww:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lovehearts fra NetCom i posten i dag :-P

:o Jeg og vil ha!! Endel av vennene mine har fått også... Hvor blir min av da?.. Skuffet... :(

:innocent:

*Trenger ikke å snakke om at jeg ikke har vært i posten i dag, men de andre fikk for uker siden..*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sulten og trøtt, og på vei hjem fra jobb. Lurer på om jeg skal være gal og dra på Ålesundsutstillingen alene og bo på campingen eller ikke. Marvin har en god sjanse nemlig. Lille Mus er en annen ting. Men det hadde vært gøy å dra. Bare veldig kjedelig og dyrt med den bilturen alene :P

På den andre siden får jeg sikkert løst mange verdensproblemer oppi hodet mitt :P

Det er en veldig fin kjøretur, om du får kjørt i dagslyset. Jeg har kjørt på natta, og jeg ble VELDIG våken da det en gang etter Dombås brått spratt tre-fire hjort over veien. I januar. På isen. På vei til en begravelse. Jeg foretrekker å kjøre dit på sommeren. Men om du vil ha en god langhelg, så er Ålesund en fin by å feriere i, også altså. Men jeg tror egentlig ikke at jeg får plass til begge dine i bilen min - X'en liker intimsonen sin, mens Foenix kunne delt bur med en av dine, men jeg tror ikke jeg får tre i et bur.

Synes det er morsomt at Vida skakker på hodet og følger med på "Viva la Vida" til Coldplay. :lol:

Foenix sin favoritt er Fun sin Carry On. Kanskje hun forsøker å fortelle meg noe?

Eller kanskje hun bare digger at jeg ofte danser på stuegulvet til den låta...

Har hatt en samboerdiskusjon en stund, og vi blir aldri enige. Men sonen har jo svar på alt. :aww:

To stykker flytter sammen. En part har med seg et barn fra tidligere forhold og en hund, den andre parten kun en hund.

Hvordan ville dere sett det som naturlig å dele ansvaret for barn og hund? Er det kun foreldren til barnet som skal gjøre noe som helst med barnet (hente/bringe til barnehage, aktiviteter, gi leksehjelp etc), og at man tar seg kun av sin egen hund (lufteturer i hagen og rundt blokka, vi antar at folk trener sin egen hund). Eller deler man på at den som er hjemme, tar med seg begge hundene så de får lufta seg, og at også den parten som ikke er foreldre til barnet også kan bringe og hente, gi leksehjelp etc?

Jeg har en lignende situasjon i min omkrets, hvor den ene har et barn fra før av når de flytter sammen. For denne forelderen var det uaktuelt å flytte sammen med noen som ikke både kunne akseptere barnet og inkludere det inn i deres felles liv. Nå har disse også fått barn sammen nå, og det ville jo vært uhørt om ste-forelderen skulle tatt seg av sitt biologiske barn, men ikke det andre. Begge har vært enig i og klare på at begge har en omsorgsrolle for eldste barnet, både i forhold til grensesetting, konsekvenser, belønning, regler, osv - den som ikke er biologisk opphav skal ikke bli en lekepartner eller et kult eldre søskenbarn. Noe annet vil for dem bli vanskelig, da barnet vil kunne utnytte den som ikke er biologisk opphav, og kanskje sette de opp mot hverandre, miste respekt for begge når de ikke sier samme leggetid, osv. Og det må da bli kunstig å bo sammen med en person du ikke skal forholde deg til?

Det tenker de, og det tenker jeg, og derfor kan jeg ALDRI gå inn i et forhold med noen som har barn fra før av. Jeg ønsker ikke mine egne, og jeg ønsker ikke andres. Men jeg ønsker ikke å være "den onde stemora" som overser og er ukomfortabel med barna heller. (Og dette er bare ett av mange punkt som per i dag er dealbreakers. Det er godt jeg ikke har lyst til å endre på sivilstatusen med det første...)

Angående hund, hadde jeg forventet at en kunne slå to fluer i samme smekk - om jeg lufter min hund, lufter jeg min partners hund også. Om vedkommende fôrer sin hund, kan vel denne gi mat til min også - jeg forventer at vi ved et samboerskap kjenner hverandre og hverandres hunder godt nok til å både kunne vite hva de spiser og klare å leie de rundt kvartalet for å tisse.

Men andre ting vil jeg sikkert være kontrollfreak på - type hvilken hannhund jeg skal parre med, pelsstell før en utstilling (med mindre vedkommende er fra rasemiljøet, selvfølgelig, men det skal jo litt til), osv.

Edit: Jeg hadde faktisk forventet av en samboer som selv ikke hadde hund at mitt hundehold var såpass akseptert og forstått fra vedkommendes side, at denne også kunne ta litt del i det. Ikke fordi jeg ikke klarer det på egen hånd, men fordi det å være i et forhold betyr å gjøre noe for hverandre. Så da ville det å lufte hundene mens jeg dusjet være en hyggelig ting å gjøre, mens jeg gjorde noe for vedkommende i en annen sammenheng med dennes hobby/interesse.

Litt på spissen, men likevel et spørsmål i samme gaten: Hvis jeg får en samboer, og vedkommende flytter inn i mitt hus, som jeg har kjøpt for mine penger. Skal ikke vedkommende da delta i husarbeid, matlaging og vedlikehold, fordi det er mitt hus? Skal vedkommende bare vaske sine egne klær, bare sove i eget sengetøy, betale sin egen mat, og spørre om lån før vedkommende ser på en av mine DVD'er?

(Og dette avsnittet er flust av retoriske spørsmål, i fall noen lurer.)

Herregud, Florence Welch, you save my miserable days like no pills ever could!

Less Than Three!

Nå snorker X'en, Foenix sover også, magen min rumler, og komfyren jobber med å bli varm. Naboen pusser opp, og jeg tenker at i morgen kanskje er en fin dag å sjekke ut byens bibliotek for første gang. Jeg mener å huske at en kan lese til eksamen på bibliotek også, når naboen pusser opp gjennom hele dagen og ettermiddagen. Fint for dem å bli ferdig, men jeg har ikke sjanse til å konsentrere meg. Jeg kan spile musikk på høy guffe og pugge latin - men å høre på slipemaskin og hamring, da detter jeg helt ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, det parkerte nettopp en bil vedsidenav meg, og ut kommer tre gutter, den ene kun iført sommerens bademote for menn :P og nei, det ser ikke bedre ut i virkeligheten enn det gjorde på bildene.

Edit: nå kom han tilbake, dro av seg...ja, hva skal vi kalle det? Og skiftet til boxer. Ikke mye sjenert, jeg står parkert på en parkeringsplass ved en fotballbane der de spiller kamp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Jeg og vil ha!! Endel av vennene mine har fått også... Hvor blir min av da?.. Skuffet... :(

:innocent:

*Trenger ikke å snakke om at jeg ikke har vært i posten i dag, men de andre fikk for uker siden..*

Fikk to jeg :lol: En rundt jul og en rundt bursdagen min - aner ikke hvorfor. Sammen med gavekort da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en veldig fin kjøretur, om du får kjørt i dagslyset. Jeg har kjørt på natta, og jeg ble VELDIG våken da det en gang etter Dombås brått spratt tre-fire hjort over veien. I januar. På isen. På vei til en begravelse. Jeg foretrekker å kjøre dit på sommeren. Men om du vil ha en god langhelg, så er Ålesund en fin by å feriere i, også altså. Men jeg tror egentlig ikke at jeg får plass til begge dine i bilen min - X'en liker intimsonen sin, mens Foenix kunne delt bur med en av dine, men jeg tror ikke jeg får tre i et bur.

Foenix sin favoritt er Fun sin Carry On. Kanskje hun forsøker å fortelle meg noe?

Eller kanskje hun bare digger at jeg ofte danser på stuegulvet til den låta...

*klipp*

Det blir isåfall som i Bergen. Jobbe, kjøre, stupe i seng, opp alt for tidlig, utstilling hele dagen, tilbake til campingen og stupe i seng, opp og tilbake til utstillingen, dra hjem rett etter resultatene, hjem alt for sent og stupe i seng, opp grytidlig på jobb :P

Det er nok for liten plass ja, det har du rett i. Og det blir ikke akkurat større plass av en viss liten mus som mener at ingen trenger intimsone heller :lol:

Det gikk an da vi dro til Bø, for Marvin holdt seg i andre enden av buret, men nå blir det for mange hunder rett og slett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir isåfall som i Bergen. Jobbe, kjøre, stupe i seng, opp alt for tidlig, utstilling hele dagen, tilbake til campingen og stupe i seng, opp og tilbake til utstillingen, dra hjem rett etter resultatene, hjem alt for sent og stupe i seng, opp grytidlig på jobb :P

Det er nok for liten plass ja, det har du rett i. Og det blir ikke akkurat større plass av en viss liten mus som mener at ingen trenger intimsone heller :lol:

Det gikk an da vi dro til Bø, for Marvin holdt seg i andre enden av buret, men nå blir det for mange hunder rett og slett :)

jeg er på kurs med amokk den helga, sånn det var.

.. sitter jeg og ser på å feriere i utlandet og dra på kurs samtidig neste sommer :aww: må jo drømme litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er på kurs med amokk den helga, sånn det var.

.. sitter jeg og ser på å feriere i utlandet og dra på kurs samtidig neste sommer :aww: må jo drømme litt!

Ah, lucky you! Hadde glatt droppet utstilling for Amokk-kurs om jeg hadde valget :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...