Gå til innhold
Hundesonen.no

Tysk, belgisk og hollandsk gjeterhund - noen forskjell?


Tabris
 Share

Recommended Posts

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sånn som jeg ser det er det en del likhetstrekk, men også store forskjeller. Nå har også alle rasene mer eller mindre både bruks og utstillingslinjer. Derfor tar jeg meg av brukstypen av rasene her d

Nesten lyst til å si BULLSHITT!!! Nå kjenner jeg ikke så mange belgere av langhårsvarianten, men de jeg kjenner er slettes ikke noen nervøse vrak som tisser på seg av skrekk etter mørkets frembrudd. N

Pelslengden på langhåret så ikke ut til å ha negativ innvirkning på utstilling hos min "korthåret" groenendael. Han fikk ting som ' sjeldent god pelskvalitet ' på kritikken til tross for at han knapt

Handler er i ringen m hunden,eier eller noen hunden kjenner løper på utsiden,roper,piper m pipedyr osv. :)

Sist gang vi var i schæferringen brukte handler på utsiden ball på fiskestang. Det var veldig praktisk for meg som skulle handle en høy gråtass. Blæh :P
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov?

Nei *ler* Hos schæferen så er det på en måte bare blitt godtatt. Jeg har stilt på ett par utstillinger der dommer tillater det for åpen og nedover, men satt en stopper ved bruksklassen, champ og veteran. NKK setter en klar strek der og godtar det overhodet ikke, men det blir gjort mer i det skjult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe. Ok, jeg har ikke peiling. Utstiling er nok ikke noe for meg. Men er det fordi schæfere skal løpe foran at de gjør det? Jeg har stilt engelsk setter en gang da jeg var liten, det er eneste erfaring jeg har om utstilling. Så mens vi først er inne på det, hvorfor skal egentlig schæferne løpe foran? Har det noen som helst sammenligning med bruksøvelsen "gå foran i line"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe. Ok, jeg har ikke peiling. Utstiling er nok ikke noe for meg. Men er det fordi schæfere skal løpe foran at de gjør det? Jeg har stilt engelsk setter en gang da jeg var liten, det er eneste erfaring jeg har om utstilling. Så mens vi først er inne på det, hvorfor skal egentlig schæferne løpe foran? Har det noen som helst sammenligning med bruksøvelsen "gå foran i line"?

Nei da, har ingenting med bruks å gjøre. Det er bare for å få vist fram hundene i hurtig trav.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte meg det. Men hvorfor må de løpe foran da? Hadde det ikke vært mye lettere å bare la de løpe ved siden av?

(jeg benytter anledningen til å spørre om alt jeg ikke tør å spørre om;))

Da får man ikke vist det langstrakte travet og de får ikke opp fronten og hode på den måten. Farten er stort sett høy og det er litt vanskelig å få stilt schæfer uten "spesielle" ringer. Ved tysk mønster skal de også trave fot, men norsk mønster har ikke den biten (ikke spør hvorfor)

Se fra ca 4,19. Da ser du hvor styggfort det går.

Grunnen til at de stilles opp slik de gjør er for å vise steget i trav i "fryst" form. Når de går med hundene fot og flere sammen, er for å se front og bakpart og hvordan det beveger seg i skritt

Stille schæfer er en kunst og du skjønner fint lite om du ikke spør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Men jeg skjønner fortsatt ikke helt det der med fronten og å løpe foran. Å få opp hode og fronten som du sier, betur det at for å gjøre det skal de henge i lina? For i utgangspunktet, hvis de løper "fritt" burde det jo være det samme om de løper foren eller ved siden av. Som på videoen fra 4.19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Men jeg skjønner fortsatt ikke helt det der med fronten og å løpe foran. Å få opp hode og fronten som du sier, betur det at for å gjøre det skal de henge i lina? For i utgangspunktet, hvis de løper "fritt" burde det jo være det samme om de løper foren eller ved siden av. Som på videoen fra 4.19.

Ja jeg er enig med deg, men er noe med det langstrakte travet som da blir fremprovosert... Jeg har dessverre ikke noe fullgodt svar på det

Skal høre med noen som kan dette bedre enn meg jeg

"Det er for å vise over-og underlinja i de ulike gangarter. Vise engasjement, arbeidsvilje og utholdenhet" Tror egentlig dette er en gammel greie som ingen helt vet hvor kommer fra i dag.

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Men jeg skjønner fortsatt ikke helt det der med fronten og å løpe foran. Å få opp hode og fronten som du sier, betur det at for å gjøre det skal de henge i lina? For i utgangspunktet, hvis de løper "fritt" burde det jo være det samme om de løper foren eller ved siden av. Som på videoen fra 4.19.

For å få opp hodet har jo german shepherd-ringen en ekstra show collar-greie de bruker. Nydelige greier...

http://www.fordogtrainers.com/index.php?main_page=product_info&products_id=4003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tabris Min personlige mening: Belgeren gjerne er litt kvikkere, og som noen sa før meg så er det på godt og vondt. Om man takler og liker at ting går litt kjapt så er det flott, viss man ikke takler det så kan det hende at det ikke blir like flott. Belgeren har en fordel på utstilling om det er noe du vil drive med. Brukssch er absolutt ikke et dumt valg til feks bruks, selv hadde jeg foretrukket belger til LP (men det kommer litt an på hvor langt dine ambisjoner strekker seg), pga at de er litt kjappere, mer pressise på en måte, noe som ser bedre ut, selv om begge har forutsetningen for og både jobbe, lære og gjennomføre et lp program. Belgeren kan ha noe usikerhet o.l. men det går på linjer og bør være greit og komme unna om du velger kull etter linjer hvor mental helse har vært i fokus. Sch har jeg inntrykk av har en del stress, ikke nødvendigvis på samme måte som belgeren, men mye lyd, piping, hyling, utagering på andre hunder (selv om de hverken er aggressive eller spes usikre, bare stress). Har for all del truffet mange normale sch også, men føler dette med stress som kommer ut i lyd er en gjenganger, så det ville jeg vært obs på ved valg av sch. Du har jo også en del flere sykdommer og forholde deg til, selv om det finnes oppdrettere med veldig lite sykdom på alle kull de har hatt oppe igjennom, så noen kort som er sikrere enn andre her også.

Alt i alt så er det en del forskjeller ute og går selv om de bruksmessig er mye av det samme, så hva som er best for deg bør nok bestemmes ut i fra både hvilket ambisjonsnivå du har og hvilken type hund du kan trives best med. Og husk at både innen sch og belger så er det store forskjeller mellom linjer, alt fra late, udugelige dyr til heftige greier, så linje og oppdrettervalg er vell så viktig som rasevalg ifht hva du ender opp med..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra innlegg, @Malamuten. Jeg er sånn sett glad for at det fortsatt er et par år til det blir aktuelt med ny hund, for jeg trenger virkelig en del tid på å bestemme meg da det er mye å tenke på og mye som skal falle på plass.

Når det gjelder ambisjonsivå, så har jeg ikke som mål å havne på noe landslag. Men jeg har som mål å konkurrere i de øvre klassene og kunne ha mulighet til å få gode resultater. Det gjelder både LP og bruks. Så jeg vil ha en hund som kan, og vil, jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra innlegg, @Malamuten. Jeg er sånn sett glad for at det fortsatt er et par år til det blir aktuelt med ny hund, for jeg trenger virkelig en del tid på å bestemme meg da det er mye å tenke på og mye som skal falle på plass.

Når det gjelder ambisjonsivå, så har jeg ikke som mål å havne på noe landslag. Men jeg har som mål å konkurrere i de øvre klassene og kunne ha mulighet til å få gode resultater. Det gjelder både LP og bruks. Så jeg vil ha en hund som kan, og vil, jobbe.

Ja, men det er her detaljene kommer inn. Begge både kan og vil jobbe, personlig ville jeg som sagt foretrukket belgeren i lp fordi det ser litt bedre ut med en kjappere og mer pressis hund, om du vil være med i toppen og karve til deg de ekstra poengene som skiller et bra resultat og et supert et. Det er forskjell på sch også, men jeg synes det er for store variasjoner i størrelse og konstruksjon at jeg hadde ihvertfall ikke satset på og finne den "lille kjappe" når man står der og velger en 8 uker gammel valp som kommer til og forandre seg veldig mye frem til voksen alder, selv om de finnes. Du kan nok fint skaffe deg lp championatet med en sch, men ønsker du og konkurrere for best mulig poengsum og bli nr 1 i klassen, da hadde jeg gått for belgeren av de to. På brukssiden så har jeg sett mye bra både fra belger og sch så der hadde jeg hatt hovedfokus på hvilken av de to typene jeg hadde følt passet best til meg, da begge kan nå langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stor forskjell på terv og groen når det gjelder bruks? 2ne skrev tidligere at det var omtrent like mange fra hver med i NM. Husker ikke helt hvor jeg leste det, men var noen som sa at terv kanskje var litt mer villig til å jobbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stor forskjell på terv og groen når det gjelder bruks? 2ne skrev tidligere at det var omtrent like mange fra hver med i NM. Husker ikke helt hvor jeg leste det, men var noen som sa at terv kanskje var litt mer villig til å jobbe?

Groenendaelen scorer litt lavere på samarbeidslysta enn hva terven gjør, både i følge folk som har trent begge deler og en MT-rapport som det var link til på sonen en gang, men som ikke er aktiv nå lenger :) Men jeg syns at terven sliter mer med stress, hvilket kan gjøre at de fliser gjennom øvelser og kanskje slurver litt fordi de helst skulle ha gjort så mye på en gang. Så spørsmålet er hva du vil trives mest med, jobbe opp samarbeid eller dempe stress :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stor forskjell på terv og groen når det gjelder bruks? 2ne skrev tidligere at det var omtrent like mange fra hver med i NM. Husker ikke helt hvor jeg leste det, men var noen som sa at terv kanskje var litt mer villig til å jobbe?

Det generelle inntrykket er vell at terven i større grad/antall er i bruk, mens større andel av groen (enn terv) er "familiehunder" Jeg vil dog ikke ha hengt meg opp i det, for som sagt så er det stort spenn innad i variasjonene, du får både terv og groen etter malle foreldre(eller med malle i nær slekt), det samme med terv, så du får jo omtrent alt fra "malle" med lengre pels(i både svart og brun) til skikkelig nedavlet både terv og gronnis. Så her vil nok det meste være avhengig av valg av kull, oppdretter og linjer, uavhengig om du vil ha svart eller brun :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har hørt at belger sliter en del med mentaliteten - usikker, nervøs, miljøsvak osv. Er dette et utbredt problem i rasen(e), og det er noe som går mer på linjer eller noe som er et problem jevnt over?

Det var ett større problem tidligere enn det er nå. Har møtt en del belgere etter hvert, og ingen har slått meg som nervøse/usikre. Med tanke på miljø kan eg egentlig bare snakke for min egen. Han synes haller er en kjip oppfinnelse, mens overalt ellers er han helt fin å ha med å gjøre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra innlegg, @Malamuten. Jeg er sånn sett glad for at det fortsatt er et par år til det blir aktuelt med ny hund, for jeg trenger virkelig en del tid på å bestemme meg da det er mye å tenke på og mye som skal falle på plass.

Når det gjelder ambisjonsivå, så har jeg ikke som mål å havne på noe landslag. Men jeg har som mål å konkurrere i de øvre klassene og kunne ha mulighet til å få gode resultater. Det gjelder både LP og bruks. Så jeg vil ha en hund som kan, og vil, jobbe.

Hvis du bor i Sandnes så kan du ta kontakt med Belgerklubbens avdeling i Rogaland :) Da har du mulighet til å treffe mange belgere :) De har både bruks og lp treninger :) Se her: http://belgermix.com/ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor i Sandnes så kan du ta kontakt med Belgerklubbens avdeling i Rogaland :) Da har du mulighet til å treffe mange belgere :) De har både bruks og lp treninger :) Se her: http://belgermix.com/ :)

Takk for tips! Bor i Sandnes, ja. Men er vel kanskje litt tidlig å ta kontakt med dem nå, hvis jeg muligens kanskje skal ha en belger om fire år. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...