Gå til innhold
Hundesonen.no

Tok tre hunder på ett døgn


Margrete
 Share

Recommended Posts

Interessant dog, det er vel ikke så lenge siden det ble diskutert om ulv var farlig for hund eller ikke her på forumet, ble det ikke? Jeg syns jo dødelig er ganske farlig jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant dog, det er vel ikke så lenge siden det ble diskutert om ulv var farlig for hund eller ikke her på forumet, ble det ikke? Jeg syns jo dødelig er ganske farlig jeg..

Enig med deg

Jeg blir helt ærlig litt skremt at av alt dette med ulv.

Mine hunder er aldri lenge borte, men de løper ikke 10-50meter foran meg på stien, de er jakthunder så de tar seg noen runder ute av synet. Ikke noe gøy å gå tur hvor man er litt småredd. Hva skjer om ulven løper etter hundene som kommer til meg. Hva om man møter en flokk osv? Man er jo sjanseløs mot en ulv eller flere.

Jeg prøver å ikke tenke på det, men jeg kjenner på følelsen noen ganger. Og det er ikke behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det, men skjønner skrekken...

Joda, men syns også det går ann å se ting i litt perspektiv. Det er forskjell på en unge og en JRT, liksom.

Hvis vi skal gå rundt å være redd for ulv er det vel på tide å bli litt redd for andre rovdyr å vel? Her i skogene har det vært sett bjørn de siste åra, men jeg slutter ikke å dra med dattera til typen eller bikkjene på tur av den grunn. Også gaupe og jerv er vel store nok til å ta hunder, men de ropes det ikke så høyt om. Hvorfor er det ulven som har blitt the big bad? Litt OT, men det måtte ut. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men syns også det går ann å se ting i litt perspektiv. Det er forskjell på en unge og en JRT, liksom.

Hvis vi skal gå rundt å være redd for ulv er det vel på tide å bli litt redd for andre rovdyr å vel? Her i skogene har det vært sett bjørn de siste åra, men jeg slutter ikke å dra med dattera til typen eller bikkjene på tur av den grunn. Også gaupe og jerv er vel store nok til å ta hunder, men de ropes det ikke så høyt om. Hvorfor er det ulven som har blitt the big bad? Litt OT, men det måtte ut. :P

Fordi det kanskje er dem som dreper hunder og lusker rundt husvegga til folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men syns også det går ann å se ting i litt perspektiv. Det er forskjell på en unge og en JRT, liksom.

Hvis vi skal gå rundt å være redd for ulv er det vel på tide å bli litt redd for andre rovdyr å vel? Her i skogene har det vært sett bjørn de siste åra, men jeg slutter ikke å dra med dattera til typen eller bikkjene på tur av den grunn. Også gaupe og jerv er vel store nok til å ta hunder, men de ropes det ikke så høyt om. Hvorfor er det ulven som har blitt the big bad? Litt OT, men det måtte ut. :P

Jeg har respekt for alle dyr, og spesielt rovdyr.

Er mye ute i naturen da jeg driver med jakt og fuglehunder. Jeg har aldri sett andre rovdyr enn rev ......

Bjørn og jerv er jeg ikke så redd, mest fordi man skjeldent hører historier om at disse lusker rundt og tar hunder. Mitt inntrykk er at bjørnen er mer redd deg enn vi er den. Det føler jeg ikke er det samme med ulven, ihvertfall ikke i like stor grad. Og da blir det skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at bjørnen er mer redd deg enn vi er den. Det føler jeg ikke er det samme med ulven, ihvertfall ikke i like stor grad. Og da blir det skummelt.

Skulle jeg velge om jeg ville møtt ulv eller bjørn, ville jeg definitivt møtt ulv - for min egen sikkerhets skyld. Bjørn VET vi angriper folk om den føler seg truet, ulven flykter vel stort sett i møte med mennesker.

... og når det kommer til min hund, så vil jeg helst ikke at han møter verken ulv eller bjørn - eller elg for den del...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så trist for hundeeierne. Den ene mistet jo to.

Håper andre hundeeiere i området tar sine forholdsregler og ikke slipper hundene sine ut på luftetur alene.

Det er ikke nødvendigvis bare hunder som er "på luftetur alene" som blir tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis bare hunder som er "på luftetur alene" som blir tatt.

Det er vel ikke vanlig at hunder som går tur i bånd blir spist av ulv? Slipper man hunden sine, det være ut på tunet eller når man er på tur, så tar man en risiko. Da kan man enten velge å ta den risikoen, eller man kan holde hunden i bånd i områder hvor det finnes ulv.

Når jeg slipper hundene mine på tur så er jeg jo klar over at de kan drukne i en myr, falle utfor en skrent, bitt av huggorm, tråkke i et vepsebol eller bli påkjørt av bil hvis de løper bort til veien. Det er en sjanse jeg velger å ta når jeg slipper hunden min. Vi har ulv i Norge, og da må man ta forholdsregler. Vi kan ikke forvente å kunne slippe hundene våre hvor som helst.

Over 100 000 sau dør på sommerbeite hvert år av såkalt naturlige årsaker som f.eks. rulle på rygg, falle utfor et stup, sette seg fast i en myr, infeksjoner, påkjørt av bil, påkjørt av tog, spise giftige plater etc. Det hører vi ikke noe om. De få hundre sauene som blir tatt av ulv derimot...

Jeg finner det interessant at mennesket har et så iboende hat for ulven. Opp gjennom historen vår så snakkes det om den store stygge onde vargen. Alle kjenner eventyret om Rødhette hvor ulven spiser bestemoren. Ulven har blitt utryddet fra flere områder etter menneskets forfølgelse av den. Samtidig er det jo nettopp ulven som har gitt oss menneskets beste venn, hunden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten så en blir ulvemotstander bare av å høre at ulvemotstandere visstnok har hørt eventyret om Rødhette og ulven litt for mange ganger, altså *sukk* Jeg er i utgangspunktet for ulv jeg, men det er lov til å innrømme at det er en konflikt mellom ulv og mennesker i områder der det er ulv? Særlig der det er ulv som går på gårdsplassen til folk og forsyner seg av husdyr eller kverker bikkjer?

Jeg googlet forøvrig jerv tar hund, bjørn tar hund og gaupe tar hund, og det er ikke rare treffene man får. Det var ett treff fra 2007 at ei gaupe jakta katt gjennom stuevinduet til eieren av katten, på Mortensrud i Oslo, så åpenbart er det ikke rare konfliktene mellom gaupe og folk, eller gaupe og husdyr, selv om det er - i følge den artikkelen ihvertfall - en 30-40 gauper i Oslo/Akershus. Kan det ha noe med at gaupa er mer sky enn ulven er, tror dere? Eller er det bare fordi at det ikke finnes noe eventyr om Rødhette og gaupa?

For ja, ulven ga oss hunden. Og hvordan ble hunder hunder? Hvorfor var det ulven man temmet og domestiserte, og ikke gaupa? (Ja, vi har huskatter, men vi har ikke det samme forholdet til katter som vi har til hunder, har vi vel?) Eller bjørnen? Eller jerven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet forøvrig jerv tar hund, bjørn tar hund og gaupe tar hund, og det er ikke rare treffene man får. Det var ett treff fra 2007 at ei gaupe jakta katt gjennom stuevinduet til eieren av katten, på Mortensrud i Oslo, så åpenbart er det ikke rare konfliktene mellom gaupe og folk, eller gaupe og husdyr, selv om det er - i følge den artikkelen ihvertfall - en 30-40 gauper i Oslo/Akershus. Kan det ha noe med at gaupa er mer sky enn ulven er, tror dere? Eller er det bare fordi at det ikke finnes noe eventyr om Rødhette og gaupa?

Bare veldig OT, men den veien kjører og går jeg i hver dag! :D Men jeg har søren meg ikke sett noen gaupe her. :getlost: Ekorn til Vidas store glede, men nada gaupe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis bare hunder som er "på luftetur alene" som blir tatt.

Absolutt ikke. Hvis man leser nedover på denne siden: http://www.vargfakta.se/vargfakta/vara-vargdodade-hundar-1998-2011

Så er det flere tilfeller hvor eier har vært tett på hunden når den har blitt tatt av ulv. (hvis 2 meter er langt unna, og utenfor kontroll - så, ja...)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke vanlig at hunder som går tur i bånd blir spist av ulv? Slipper man hunden sine, det være ut på tunet eller når man er på tur, så tar man en risiko. Da kan man enten velge å ta den risikoen, eller man kan holde hunden i bånd i områder hvor det finnes ulv.

Når jeg slipper hundene mine på tur så er jeg jo klar over at de kan drukne i en myr, falle utfor en skrent, bitt av huggorm, tråkke i et vepsebol eller bli påkjørt av bil hvis de løper bort til veien. Det er en sjanse jeg velger å ta når jeg slipper hunden min. Vi har ulv i Norge, og da må man ta forholdsregler. Vi kan ikke forvente å kunne slippe hundene våre hvor som helst.

Over 100 000 sau dør på sommerbeite hvert år av såkalt naturlige årsaker som f.eks. rulle på rygg, falle utfor et stup, sette seg fast i en myr, infeksjoner, påkjørt av bil, påkjørt av tog, spise giftige plater etc. Det hører vi ikke noe om. De få hundre sauene som blir tatt av ulv derimot...

Jeg finner det interessant at mennesket har et så iboende hat for ulven. Opp gjennom historen vår så snakkes det om den store stygge onde vargen. Alle kjenner eventyret om Rødhette hvor ulven spiser bestemoren. Ulven har blitt utryddet fra flere områder etter menneskets forfølgelse av den. Samtidig er det jo nettopp ulven som har gitt oss menneskets beste venn, hunden.

Interessant konklusjon uti fra én setning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Men er det ikke ganske stor forskjell i motivasjonen ulven har for å drepe hund kontra den den ville hatt for å angripe menneske? For er det ikke sånn at revirhevdende ulv dreper hunder i reviret fordi den anser dem som trussel/konkurranse? Den har ikke denne motivasjonen ovenfor mennesker, så vidt jeg vet.

Så det at ulv tar mange hunder i samme området er ikke så rart, om motivasjonen er å fjerne konkurrenter "som har forvillet seg inn i" reviret deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke ganske stor forskjell i motivasjonen ulven har for å drepe hund kontra den den ville hatt for å angripe menneske? For er det ikke sånn at revirhevdende ulv dreper hunder i reviret fordi den anser dem som trussel/konkurranse? Den har ikke denne motivasjonen ovenfor mennesker, så vidt jeg vet.

Så det at ulv tar mange hunder i samme området er ikke så rart, om motivasjonen er å fjerne konkurrenter "som har forvillet seg inn i" reviret deres.

Jeg har også lest at det er forskjell på ulv. En streifulv er ikke så farlig, men en ulv som er revirhevdende kan være skummel. Men hva skjer om jeg kommer i et sånt område uten å vite det og hundene mine kommer løpende til meg, vil ulven da være redd eller vil den kunne prøve seg, spesielt om de er en flokk. Blir spennende å se hva som skjer i østmarka med ulveparet som venter valper. Vil de bli revirhevdene etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Interessant dog, det er vel ikke så lenge siden det ble diskutert om ulv var farlig for hund eller ikke her på forumet, ble det ikke? Jeg syns jo dødelig er ganske farlig jeg..

Tja, nå var vel jeg den av de som dro i gang den diskusjonen. Ser fortsatt ingen grunn til å forandre mening pga av ett enkelttilfelle. Hunder dør hver dag de. Jeg tar meg friheten til å sitere skogvokteren for å nyansere alenemødrenes ubegrunnede frykt litt:

– Uvanlig

Ifølge skogvokter i Gävleborg, Hans Blomgren, er det siste døgnets ulveangrep ekstremt uvanlig. Han mener det mest sannsynlig dreier seg om valper.

– Det finnes en del rådyr i området og det er unge valper som lærer seg å jakte. Og små selskapshunder er lett bytte, sier han til Aftonbladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant konklusjon uti fra én setning.

? Hva er det du mener?

Når jeg snakker om "mennesket" så tenker jeg på mennesket som art, ikke som et individ, og jeg tenker på hva mennesket har gjort mot ulven opp gjennom tidene. Er ikke helt med på hvilken setning du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå var vel jeg den av de som dro i gang den diskusjonen. Ser fortsatt ingen grunn til å forandre mening pga av ett enkelttilfelle. Hunder dør hver dag de. Jeg tar meg friheten til å sitere skogvokteren for å nyansere alenemødrenes ubegrunnede frykt litt:

– Uvanlig

Ifølge skogvokter i Gävleborg, Hans Blomgren, er det siste døgnets ulveangrep ekstremt uvanlig. Han mener det mest sannsynlig dreier seg om valper.

– Det finnes en del rådyr i området og det er unge valper som lærer seg å jakte. Og små selskapshunder er lett bytte, sier han til Aftonbladet.

Skal vi se litt på enkelttilfellene?

Fra 2012:

10 oktober. En sällskapshund av terriertyp släpptes ut från verandan sent på kvällen för att rastas. Några ögonblick senare hörde familjens dotter hur hunden skrek till och en stol vältes på verandan. Tillvägagångssättet pekar mot att en varg tagit hunden. Inga rester hittades av hunden trots idogt letande.

8 oktober. En älghund angreps av en varg under jakt. Hunden kom rusande mot jägaren med vargen i hälarna. Vargen vräkte omkull hunden och ”ruskade den som en vante”. Jägaren skjuter då ett varningsskott i marken men vargen reagerar inte varpå jägaren skjuter och dödar vargen. Hunden tas till veterinär men avlider under kvällen av skadorna.

5 september. En mindre blandras blir tagen av varg på en gårdsplan i Ockelbo. Ägarna befinner sig inom 15 meter när angreppet sker. Vargen ses springa från platsen med den skrikande hunden i käftarna. Efter en stund tystnar hunden.

27 juli. En kvinna i Västergransjö utanför Sollefteå släppte ut sina två små sällskapshundar på tomten. Plötsligt skriker en av hundarna för livet. När hon rusar till fönstret för att se vad som händer ser hon en varg försvinna med den lilla hunden i käftarna.

Fra 2011:

23 oktober. En jakthund i Värmland attackerades och dödades av varg. Vargen påsköts vid attacken men har inte kunnat påträffas.

5 augusti. En sällskapshund av blandrastyp togs av varg utanför ett bostadshus i Smolmark, Årjäng, Värmland. Det skedde ett par meter framför hundens matte som skrikande sprang efter. Men vargen släppte inte och försvann in skogen. Hunden har ännu inte hittats.

24 juli. En hund, av rasen pumi, vargdödades intill en gård i Sör Hörende, utanför Västerfärnebo. Hundens ägare såg hur en varg sprang från platsen med hunden i munnen.

29 juni. En liten sällskapshund dödades av varg vid Kedjeåsen, norr om Karlskoga. Hunden attackerades på eftermiddagen, cirka 30 meter från familjens hus.

17 april. En wachtelhund attackeras och dödades i samband med en familjepromenad av två vargar i Rialareviret, Norrtälje. En av vargarna uppträdde även hotfullt mot en kvinna med barnvagn i samband med attacken.

8 april. En liten sällskapshund dödades av varg i Nybble, straks utanför Kristinehamn i Värmland. Hunden dödades när den rastades straks intill bostadshuset.

9 mars. En golden retriver dödades av varg i närheten av Hagfors. Hunden attackerades och dödades på gårdsplanen, 30 meter från boningshuset. Förmodligen var det varg från Gårdsjöreviret som låg bakom attacken.

Det er flere ulvedrepte hunder på denne siden, jeg har bare tatt med de som har vært i umiddelbar nærhet av eieren (kan du skyte etter ulven, så er du innen synsvidde, ikke sant?), og bare fra 2011-2012. Det er litt mer enn bare enkelttilfeller, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg er for ulv, men de behøver ikke tusle rundt på gårdsplassen til folk og drepe hunder - sånne ulver kan få lov å dø faktisk. Skal man sameksistere med ulv så må ulven være sky - vi kan ikke ha uredde ulver gående i boligområder, da er det ikke rom for ulv.

Det er nok av villmark å ta av enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten så en blir ulvemotstander bare av å høre at ulvemotstandere visstnok har hørt eventyret om Rødhette og ulven litt for mange ganger, altså *sukk* Jeg er i utgangspunktet for ulv jeg, men det er lov til å innrømme at det er en konflikt mellom ulv og mennesker i områder der det er ulv? Særlig der det er ulv som går på gårdsplassen til folk og forsyner seg av husdyr eller kverker bikkjer?

Jeg googlet forøvrig jerv tar hund, bjørn tar hund og gaupe tar hund, og det er ikke rare treffene man får. Det var ett treff fra 2007 at ei gaupe jakta katt gjennom stuevinduet til eieren av katten, på Mortensrud i Oslo, så åpenbart er det ikke rare konfliktene mellom gaupe og folk, eller gaupe og husdyr, selv om det er - i følge den artikkelen ihvertfall - en 30-40 gauper i Oslo/Akershus. Kan det ha noe med at gaupa er mer sky enn ulven er, tror dere? Eller er det bare fordi at det ikke finnes noe eventyr om Rødhette og gaupa?

For ja, ulven ga oss hunden. Og hvordan ble hunder hunder? Hvorfor var det ulven man temmet og domestiserte, og ikke gaupa? (Ja, vi har huskatter, men vi har ikke det samme forholdet til katter som vi har til hunder, har vi vel?) Eller bjørnen? Eller jerven?

Ang gaupe, her i området er det gaupe. Og mange sier her at gaupa har skylden for mange katteforsvinninger. Om dette stemmer har jeg ingen aning om. Vet det er gaupe her, for jeg har sett en for noen år siden. Vet katter forsvinner (inkludert noen av mine dessverre) men de jeg har funnet igjen har vært ofre for biler, ikke gaupe.

Men er det ikke ganske stor forskjell i motivasjonen ulven har for å drepe hund kontra den den ville hatt for å angripe menneske? For er det ikke sånn at revirhevdende ulv dreper hunder i reviret fordi den anser dem som trussel/konkurranse? Den har ikke denne motivasjonen ovenfor mennesker, så vidt jeg vet.

Så det at ulv tar mange hunder i samme området er ikke så rart, om motivasjonen er å fjerne konkurrenter "som har forvillet seg inn i" reviret deres.

Det stemmer bra det, ulv har et spesielt lite harmonisk forhold til hundedyr, fordi den anseer de som konkurrenter. Ulv vil i store deler av verden ikke tolerere større hundedyr i sitt revir. (F.eks. coyoter i USA). Mens små hundedyr (som rev) stort sett går ganske greit. Tamhunder er "store hundedyr" uansett størrelse for ulv virker det som. Antagelig noe å gjøre med hvordan de lukter og deres adferd.

Jeg har også lest at det er forskjell på ulv. En streifulv er ikke så farlig, men en ulv som er revirhevdende kan være skummel. Men hva skjer om jeg kommer i et sånt område uten å vite det og hundene mine kommer løpende til meg, vil ulven da være redd eller vil den kunne prøve seg, spesielt om de er en flokk. Blir spennende å se hva som skjer i østmarka med ulveparet som venter valper. Vil de bli revirhevdene etterhvert?

Østmarkaulvene er revirhevdende så vidt jeg har forstått. Svært uvanlig at ulver får valper uten at de først har etablert et revir.

Edit: Jeg har i alle fall aldri påstått at ulv ikke er farlig for hunder. Jeg har heller ikke noe imot at man tar ut problemdyr. Men når man skyter ned alt som setter en labb feil, ja DA synes jeg forvaltningen er helt feil. F.eks. kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor de på død og liv skal ta ut de streifulvene som har beveget seg i Telemark nå i vinter. De har ikke gjort noe galt overhodet (kun tatt villt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...