Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannmangel og utstilling


jaktlykke
 Share

Recommended Posts

Kommer helt an på dommeren. Som en dommer sa (husker ikke hvem): "Tenner skal finnes i munnen - ikke på papiret." Andre dommere igjen, løfter jo knapt på leppa ut over at de skal sjekke bittet. Tyske og finske dommere ville jeg nok styrt unna tror jeg. De er manisk på tenner på min rase i alle fall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selv opp til dommer om denne vil godkjenne attesten eller ei, det er ingenting som tilsier at de MÅ se bort fra tannmangelen.

Det kommer også an på rase - på tyske raser er det for eksempel mer kritisk med tannmangel enn på britiske raser.

Men husk at det i attesten må oppgis ID-nummer, så en kan kvalitetssikre at attesten hører til den hunden ved tvil - og be om å få den skrevet på norsk og engelsk. Få dommere leser norsk.

Om det gjelder Amigo, er jo han også veteran, og flere dommere er mer forståelsesfulle for tannproblem på eldre hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er han det gjelder. Er nettopp kommet fra veterinær etter tannsteinsbehandling. Den ene hjørnetanna er gåen og de mener den bør fjernes. Han har vært ganske sliten i den seinere tid og spist mindre men jeg har ikke tenkt tanken engang på at det kunne skyldes noe i munnen - jeg har tenkt at Storm har slitt ham ut samt at det er ryggen som har plaget ham.

Jeg kommer til å ta den vekk såklart dersom det er det som er plagene hans; utstilling betyr jo ingenting sånn sett. Men skal stille ham i veteran på NKK Bergen og var ikke sikker på om det ville være noen vits dersom han stiller litt tannlaus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Om det dreier seg om en hjørnetann så tror jeg nok en attest er en grei sak og de fleste dommere vil forholde seg til det og godta det. Jeg har opplevd at folk har kommet med attester på mangel av P2 og P3 som ikke har blitt godtatt fordi det er ett vanlig problem på rasen at disse tennene kan mangle. Det kan jeg forstå også - tildels. Men jeg tviler på om dommeren kommer til å trekke ned på at han mangler en hjørnetann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du stiller en veteran kan det også hende at de er litt mildere. Det har iaf jeg opplevd :)

Har også noen hunder som har måttet trekke tenner, to av dem har jeg heftet på tannattesten (ja litt ekkelt :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...