Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundehår i heimen


Floyd
 Share

Recommended Posts

Forøvrig - hadde jeg visst hvor mye hår det er på en liten fralle og hvor ****** de røyter så hadde den aldri kommet i hus rett og slett - fy søren......

Sukk. Jeg hadde håpet at det var litt bedre med en liten hvit hund kontra en stor en. :(

Men ja, jeg tror ikke folk helt forstår omfanget av røytingen til en hvit, korthåret hund. Det må bare erfares. De trosser de fysiske lover, legger igjen mer hår enn de er i volum liksom.

Jeg har hatt korthåret hund i andre farger og det er en helt annen (og mer normal!) virkelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tenker at man ikke bør være redd for hår når man kjøper seg hund, så da blir det idiotisk å flytte bikkja ut i garasjen.

Den dagen hundene mine blir plassert i garasjen håper og tror jeg at noen tar dem fra meg!

Støvsuger når jeg får "ånden" over meg,har kjøpt sånn fin koste greie nå og den tar jeg en runde med hver dag.Ellers plukker jeg kaniner egentlig hele tiden... Kattene har uten tvil skylden for det

Har i et par uker gått med planer om å vaske gulvet, men det blir liksom aldri tid eller ork til det. Om jeg legger meg ned på gulvet så ser jeg at det ligger en del hår der, men gulvet er så lyst at det vises ikke om man ikke vet om det. Men du og du så fort hybelkaninene formerer seg når man har to veldig hårete dyr som ikke engang er i røyteperioden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig renslig rase, noe jeg foretrekker, så her er det ikke så mye hår eller skitt. Støvsuger 1 gang i uken, men det er ikke sånn at det vises mye hår på gulvet. I røyteperidoden kan det være mer hår, men ellers ikke. Liker det sånn jeg. Jeg kunne ikke hatt en pelset hund som røytet mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg haaaater hundehår i sengetøy og på klærne mine. For meg finnes det ikke noe mer irriterende enn de hvite hårene til Leja på alle de svarte klærne mine, faktisk. Så jeg er utrolig glad for at den av hundene mine som røyter slipper minimalt med pels i forhold til det en kan forvente av en hund med "røytepels". Jeg sverger til portugisisk vannhund i fremtiden. En liten del av årsaken til det er at de ikke røyter. MEN når det er sagt. Jeg ville aldri kastet ut bikkja pga hår. Da velger jeg heller raser som ikke røyter, slik jeg har gjort til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Sukk. Jeg hadde håpet at det var litt bedre med en liten hvit hund kontra en stor en. :(

Men ja, jeg tror ikke folk helt forstår omfanget av røytingen til en hvit, korthåret hund. Det må bare erfares. De trosser de fysiske lover, legger igjen mer hår enn de er i volum liksom.

Jeg har hatt korthåret hund i andre farger og det er en helt annen (og mer normal!) virkelighet.

Ja, jeg trodde ikke det var mulig jeg - og jeg er ikke spesielt pirkete altså - men den der lille kjøttklumpen røyter mer enn noen annen hund jeg har hatt, og det er absurde mengder. Hun har jo nesten ikke hår, men skilt fra kroppen er det helt usanssynlig. Heldigvis slipper hun lite mellom røyteperiodene og hun løper bare to ganger i året så vi har to røytinger i året - men hjelpes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig - hadde jeg visst hvor mye hår det er på en liten fralle og hvor ****** de røyter så hadde den aldri kommet i hus rett og slett - fy søren......

Jeg hadde på meg rød fleecejakke en gang jeg var hos deg :aww: Den plukker jeg fremdeles hvite, stive og korte hår av. Jeg hadde blitt gal av å ha noe sånt i hus.

Belgerpels er genial. Den samler seg i dotter, så i røyteperioden er det bare er å plukke hybelkaninene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håret faller jo av uansett, men viss du vil ha (noen lunde) ren og pen sofa så hjelper det mye og ha et teppe i den. Legg teppe der hundene ligger og evt sleng teppe over hele sofaen når de skal være alene hjemme.. Ellers er skinnsofa tingen ja, merker jeg. Jeg savner skinnsalongen min!

Jeg har aldeles ikke støv på hjernen, men hundehår overalt er litt irriterende til tider, spesielt på finklær o.l. men Støvsuge hver dag? Neppe.. Det hender seg at jeg sveiper over kjapt daglig i værste røyteperiode, men sånn gjevnt over så er det 1 dag i uka hvor det både støvsuges og vaskes nøye og evt kjapt ved behov i tillegg.

Jeg har aldrig skjønt helt greia med og være så hysterisk for og ikke være perfekt, samme om det gjelder unger, hunder eller hva som helst annet, jeg er glad jeg slipper og ekymre meg for det. Her er alle velkomne, med hunder, unger, fjøstøy, turtøy osv, og det er ganske greit synes jeg :)

Nja, teppe funker ikke så bra,hårene sniker seg inn over, under, bak, ved siden av osv. Mine hunder har sjeselongen, der ligger det alltid pledd, men det blir allikevel hårete og lukter fort hund til tross for regelmessig vask. Gleder meg til den dagen jeg har råd til ny sofa :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det ikke er røyteperiode, er det overhodet ikke noe problem med hundehår i heimen, annet enn i senga. Men det er egentlig helt greit, når jeg ser at det er skittent så skifter jeg bare - så det er en helt grei måte for å få meg til å huske på å skifte på senga. :P

Men i røyteperiodene, to ganger i året... grøss og gru altså. Da lar jeg være å se på maten når jeg spiser, jeg. For jeg klarer ikke få meg til å spise et hundehår når jeg har sett det, men hvis jeg ikke har sett dem, så kan jeg late som om det ikke skjer... :lol: Jeg har funnet hundehår i en boks leverpostei det øyeblikket jeg åpnet den for første gang. Sukk. Og DA børstes hunden ute daglig, jeg plukker hybelkaniner kontinuerlig og går over med tørrmopp hver gang det blir mer enn jeg klarer å ta opp med hendene.

Jeg har absolutt ikke støv på hjernen altså, men når det er synlige hybelkaniner så synes jeg det er litt ekkelt. I tillegg er jeg faktisk allergisk mot støv (og hund...), så jeg bør prøve å holde det noenlunde rent. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss merker jeg egentlig ikke noe spesielt til hundehårene. De pleier å samle seg i dotter i hjørner (forkledd som svarte hybelkaniner) og blir plukket opp. Ellers så støvsuges det 3 ganger i uken, men det er mer fordi stemor har et lite støvkorn på hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Marianne sier, så har vi 4 bikkjer i hus. Den ene slipper lange, hvite silkehår som gjerne krøller seg rundt øyeeplet ditt om du er heldig, den andre slipper brune strøhår som sprer seg over hele gulvet, og de to av samme rase lager ulldotter som ligger langsmed veggene og som limer seg på alle svarte klær. Jeg holder seriøst på å bli gal av hundehår, men innser at jeg må velge hvor fælt jeg vil ha det. :P

Å ha bikkjene noe annet sted enn sammen med oss er jo ikke aktuelt, bortsett fra at de godt kunne vært forvist fra badet, men vi stuller og steller og har det egentlig ganske så lekkert mtp alle hundene, synes jeg. :) Ikke lukter det hund annet enn i gangen, ikke trur jeg noen synes det er ekkelt på kjøkkenet vårt, og seriøst, velger du å sette deg i sofaen, så får du jaggu tåle hundehår, det er de som bor der, ikke de besøkende. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en sånn tråd som jeg leser med skrekkblandet fascinasjon :P

Jeg har hatt hund i 10 år og er oppvokst med hunder i familien, men røyting har aldri vært et tema faktisk. :) Sånn er det når puddel er den eneste hunderasen som gjelder for meg og resten av familien. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blåser i hundepelsen. Det er liksom ikke mulig å få de fjernet helt og holdent, selv om vi sveiper over med støvsugeren hver dag. Jeg synes det beste var da en kompis hadde kjøpt seg en bagett - åpnet plastikken og sier "jupp, Pøbelpels i maten!". :lol: Men det setter seg ikke spesielt mye på klærne eller møbler, mest i alt annet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det beste var da en kompis hadde kjøpt seg en bagett - åpnet plastikken og sier "jupp, Pøbelpels i maten!". :lol: Men det setter seg ikke spesielt mye på klærne eller møbler, mest i alt annet.

I går åpna jeg en plastkartong med blåbær på vei hjem fra jobb, og blei møtt av et hvitt ullhår. Takk, Aiko, for at du alltid er med meg! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blåser i hundepelsen. Det er liksom ikke mulig å få de fjernet helt og holdent, selv om vi sveiper over med støvsugeren hver dag. Jeg synes det beste var da en kompis hadde kjøpt seg en bagett - åpnet plastikken og sier "jupp, Pøbelpels i maten!". :lol: Men det setter seg ikke spesielt mye på klærne eller møbler, mest i alt annet.

Jeg måtte flytte til ny leilighet og bo der i et år før jeg slutta å finne pels etter flatten jeg passa noen ganger i uka i et år :lol: Bikkja har også i mellomtida flytta til østlandet :P Retrieverpels er mitt nemesis :lol:

Burde vært flinkere til å støvsuge, enkelt og greit :/ Working om it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påfallende mye mindre løspels nå som Dronningen er borte, Norris har aldri hatt pelsmengder som henne, og krøllebølla røyter jo ikke.

Støvsuger nå og da, men har en sånn fin gummikost jeg har fått av frisørtanta mi som jeg svinger et par ganger i uka, den er sabla god på å få opp pels og drit fra gulvet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støvsuger en til to ganger i uka. To hvis jeg tar pelsstellet på Blaze et par dager etter siste runde med støvsugeren. Felix sine hår merker jeg ikke så mye til må jeg innrømme.

Bortsett fra når han sniker seg inn i bilsetene, DER sitter de godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haaater å støvsuge! Jeg vasker gulvet en eller to ganger i uka. Mer hvis det er regn, fordi jeg slipper hundene ut i hagen fra stua. Det viser mye bedre enn de få hårene de slipper. Synes det er ganske lite hår egentlig. Diss tre røyter mye mindre til sammen enn vår ene Cavalier gjorde. DA var det hvite hår som samlet seg til hybelkaniner overalt! Enkle å plukke opp ifht de korte Boston hårene, men du og du så mye mer synlige. Da måtte jeg støvsuge ofte, nå gjør jeg det sjelden. Bare når jeg må. Som regel drar jeg over med moppen heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt begeistra for alt håret, og skifter sokker med en gang jeg kommer hjem, om jeg har vært hos hundefolk som ikke støvsuger ofte :P

Når jeg hadde to boxere støvsuga jeg hver dag. Har blitt sløvere etter jeg fikk hollenderen i hus... :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster over gulvet hver dag,støvsuger og vasker en gang i uka. Engelsk Setteren jeg hadde før røytet mystisk nok nesten ingen ting!! Merkelig husker jeg børstet hun å kom aldri hår på børsta engang;)! Korthårs dyret her derimot legger fra seg endel gitt men,Settern var det jo mye mere sand fra. Er ikke over nøye nei men,er renholder så liker ha det rent;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til å finne igjen hundepels så fant foreldrene mine pels etter schæferen vi hadde, 3 år etter at han var borte. Et "hemmelig" depot rundt ene sengebeinet og et tjukt lag pels som gjemte seg mellom lister og vegg (fant igjen når vi pusset opp).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dunker, og han har røytet overraskende mye. Vi støvsugde vel to ganger i uken før, men etter at vi begynte med fiskeolje i hundefôret hver kveld har røytingen avtatt veldig :) Nå støvsuger vi når det ligger hårdotter i hjørnene eller hvis han drar inn mye sand og grus. Har liten leilighet med inngangsdør i stua, så det må vi nesten. Har blitt veldig tolerant for hundehår, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har hundehår i hus? Ingen kommentar...

Neida, det er faktisk ikke så ille nå som mutten er mye ute og har vinterpels, men fy så grusomt det er i røyteperioden! Da tror jeg hu skal få bo ute omtrent altså :P

Når jeg hadde golden var det mye verre. Da var det hår overalt. Det som var litt håpløst var at hun i tillegg hadde husstøvallergi.. Bikkja produserte jo nesten sine egne allergener. Jeg støvsugde flere ganger i uka, men det var søren meg hår overalt likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støvsuger og vasker huset en gang i uka - jeg liker å ha det sånn nogenlunde rent rundt meg. Men det hender det går lenger tid - mitt største problem er at jeg roter så ******. Jeg fatter ikke at ett menneske kan rote så inni gamper...a - og av og til blir jeg rasende på meg selv.

Nå skal jeg i gang med vårrengjøring og da blir det skrubbing av vegger og tak - nåskal det bli skikkelig reint faktisk.

Forøvrig - hadde jeg visst hvor mye hår det er på en liten fralle og hvor ****** de røyter så hadde den aldri kommet i hus rett og slett - fy søren......

Uthevet:

Jeg har samme problemet. Jeg ryddet og gjorde det pent til mannen skulle være alene en hel helg, jeg kommer hjem søndag kveld og det ser ut som ingen har bodd her mens jeg har vært borte.

Så drar han på jobb og jeg har vært alene nå i under ett døgn og det ser **** ikke ut?!?!

Jeg støvsuger dog ganske ofte :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...