Gå til innhold
Hundesonen.no

Middels stor, middels aktiv, generelt enkel og grei hund


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Nå må dere hjelpe meg. Jeg ser etter en rase til min mor. Elwira (golden retreiver) var mammas hjertebarn. Hun har hatt mye ansvar for henne opp gjennom årene jeg hadde henne, og lånte henne mye, Sammen gikk de turer og pratet masse. Nå etter at Elwira er borte ser jeg at mamma ønsker seg en ny kamerat å ta med på turer og som selskap. Jeg kommer til å ha deleie i hunden.

Kriteriene er:

- Ikke veldig aktiv. Hunden får ca. 45 min - 1 time de fleste dager, men må tåle noen rolige dager. Mamma er hjemmeværende, så selskap vil den ha stort sett hele tiden.

- Størrelsen skal helst være middels stor, 15-20 kg.

- Ikke for mye pelsstell, men litt børsting går fint

- Sosial og glad hund, ikke kjent med for mye samkjønnkjønnsaggresjon

- Ikke en rase som er godt kjent for dårlig helse

- Skal helst kunne gå løs utenfor båndtvangstiden, ikke mye jaktinstinkter

- Hunden kommer ikke til å bli trent med i noen sport, men hun kommer til å få hverdagslydighet og noen grunnleggende kurs

Fins det en rase der ute som kunne passet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Collie? Og slik jeg ofte gjør, så må jeg bare nevne fordelen ved å velge en voksen, satt og forutsigbar hund. Det er luksus det. Pluss at man slipper valgperioden og den slitsomme unghunden. Det k

De kan jo klippes ned også, om dere ikke har noe i mot det. Se så søt en kortklippet cocker kan bli

Jeg tror det blir å se etter en voksen hund, og da blir det nok mer å gå på individ. Ville likevel ha innspill på rase ettersom dette ikke er raser jeg vanligvis har noe kontakt med. Takk for insp

I mitt hodet lyste "Whippet-knappen" opp. Evt italiensk mynde viss den ikke er for liten? De er visstnok selskapssyke :)

Ja, de kunne kanskje ha passet!

Jeg tenkte også på whippet faktisk. Tror det kunne ha passet bra :) Flere andre raser jeg også tenker på, men så er det dette med helsen. Feks. cavalier, tibetansk spaniel, lundehund feks.

Har også tenkt på disse, men jeg tør ikke ta inn en rase med mye helsemessige plager. Lundehund kunne nok passet, men tror den blir for liten

Hvorfor ikke en ny golden? De er vel ett hakk over 15-20 kg kategorien, men hva er det som gjør at hun ikke vil ha golden igjen?

Golden er nok for mye. De er ofte krevende unghunder, og kan fort bli voldsomme. Jeg vil heller ikke gå for en ny golden pga. helse. Jeg sleit for mye med min siste. Mamma tenker det samme som meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere hjelpe meg. Jeg ser etter en rase til min mor. Elwira (golden retreiver) var mammas hjertebarn. Hun har hatt mye ansvar for henne opp gjennom årene jeg hadde henne, og lånte henne mye, Sammen gikk de turer og pratet masse. Nå etter at Elwira er borte ser jeg at mamma ønsker seg en ny kamerat å ta med på turer og som selskap. Jeg kommer til å ha deleie i hunden.

Kriteriene er:

- Ikke veldig aktiv. Hunden får ca. 45 min - 1 time de fleste dager, men må tåle noen rolige dager. Mamma er hjemmeværende, så selskap vil den ha stort sett hele tiden.

- Størrelsen skal helst være middels stor, 15-20 kg.

- Ikke for mye pelsstell, men litt børsting går fint

- Sosial og glad hund, ikke kjent med for mye samkjønnkjønnsaggresjon

- Ikke en rase som er godt kjent for dårlig helse

- Skal helst kunne gå løs utenfor båndtvangstiden, ikke mye jaktinstinkter

- Hunden kommer ikke til å bli trent med i noen sport, men hun kommer til å få hverdagslydighet og noen grunnleggende kurs

Fins det en rase der ute som kunne passet?

Jeg tenkte umiddelbart på Engelsk springer spaniel. Glade friske hunder i riktig størrelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis golden er for mye ville jeg droppet pinscher også. De kan være svært aktive og "kreative" som unghunder, og er ikke nødvendigvis de enkleste å ha løse. Det er selvstendige hunder som kan ha ganske stor radius.

Hva med Berner? :)

Edit: For stor selvsagt. Teflonhjerne :P Og kanskje noen helseissues.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enlig med Krelise. Ville absolut ikke anbefalt pinscher, dersom en golden er for mye.

Jeg tenkte whippet og kanskje engelsk springer spaniel.

De to engelske springer spanielene jeg kjenner kunne i alle fall passet bra, men jeg kjenner ikke noe mer til rasen enn de to, så det kan godt være disse er usedvanlige greie og rolige individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collie?

Og slik jeg ofte gjør, så må jeg bare nevne fordelen ved å velge en voksen, satt og forutsigbar hund. Det er luksus det. Pluss at man slipper valgperioden og den slitsomme unghunden.

Det kan kanskje være en ide?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spaniel som får 45-60 min tur ser jeg for meg blir fryktelig slitsom? Jeg har også sett rolige spanieler (cocker og springer), men de har vært gamle, mitt inntrykk av de yngre utgavene er at det er mye lopper. Men flotte og gøyale er de :) Jeg tror også whippet hadde vært midt i blinken, så lenge den får mulighet til og rase av seg litt :) Evt en collie om de ikke blir for store.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Både springer, cocker, golden og pincer er jo rolige og ikke veldig krevende hunder som voksne. Hvor mange hunder av disse rasene får mer enn en times tur hver dag? Men det er klart. De kan være aktive som unghunder. Collie er kanskje ikke så dumt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kriteriene er:

- Ikke veldig aktiv. Hunden får ca. 45 min - 1 time de fleste dager, men må tåle noen rolige dager. Mamma er hjemmeværende, så selskap vil den ha stort sett hele tiden.

- Størrelsen skal helst være middels stor, 15-20 kg.

- Ikke for mye pelsstell, men litt børsting går fint

- Sosial og glad hund, ikke kjent med for mye samkjønnkjønnsaggresjon

- Ikke en rase som er godt kjent for dårlig helse

- Skal helst kunne gå løs utenfor båndtvangstiden, ikke mye jaktinstinkter

- Hunden kommer ikke til å bli trent med i noen sport, men hun kommer til å få hverdagslydighet og noen grunnleggende kurs

Fins det en rase der ute som kunne passet?

Og så foreslår hele haugen whippet?!? :icon_confused: En hetsjaktende hund?!? Som ofte ikke kan gå løs i det hele tatt i skogsområder, nettopp pga jaktinstinkt...?

I mitt hodet lyste "Whippet-knappen" opp. Evt italiensk mynde viss den ikke er for liten? De er visstnok selskapssyke :)
Whippet. :ahappy:
Jeg tenkte også på whippet faktisk. Tror det kunne ha passet bra :)
Jeg tenkte Whippet eller en Pinscher kanskje :)
Jeg tenkte whippet og kanskje engelsk springer spaniel.
Whippet, sheltie, japansk spisshund, cocker spaniel?

:)

Jeg tenkte umiddelbart whippet!

Jeg tror også whippet hadde vært midt i blinken, så lenge den får mulighet til og rase av seg litt :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere hjelpe meg. Jeg ser etter en rase til min mor. Elwira (golden retreiver) var mammas hjertebarn. Hun har hatt mye ansvar for henne opp gjennom årene jeg hadde henne, og lånte henne mye, Sammen gikk de turer og pratet masse. Nå etter at Elwira er borte ser jeg at mamma ønsker seg en ny kamerat å ta med på turer og som selskap. Jeg kommer til å ha deleie i hunden.

Kriteriene er:

- Ikke veldig aktiv. Hunden får ca. 45 min - 1 time de fleste dager, men må tåle noen rolige dager. Mamma er hjemmeværende, så selskap vil den ha stort sett hele tiden.

- Størrelsen skal helst være middels stor, 15-20 kg.

- Ikke for mye pelsstell, men litt børsting går fint

- Sosial og glad hund, ikke kjent med for mye samkjønnkjønnsaggresjon

- Ikke en rase som er godt kjent for dårlig helse

- Skal helst kunne gå løs utenfor båndtvangstiden, ikke mye jaktinstinkter

- Hunden kommer ikke til å bli trent med i noen sport, men hun kommer til å få hverdagslydighet og noen grunnleggende kurs

Fins det en rase der ute som kunne passet?

Hva med staff? Eller kanskje boston terrier (litt i minste laget kanskje..)?

Den ryker på nevnte kriterium.

Har dere sett på schapendoes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ryker på nevnte kriterium.

Har dere sett på schapendoes?

Siden vi er inne på kriterier.. De schapendoes jeg kjenner har høyt aktivitetsnivå og masse, masse pels som krever en god del jobb.

Greia er jo gjerne at man må se hvilke krav som betyr mest. Jeg kjenner whippets som går løs hele tiden. De har jaktinnstinkt, men er egentlig veldig greie å ha løse.

Jeg foreslår fortsatt cocker btw. :) En i familien har en snill, bedagelig cocker som er med på det meste. Liker den! MEN det er pelsstell på den rasen og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...