Jump to content
Hundesonen.no

Dachs + grand danois

Recommended Posts

Onkelen min hadde en slik en mange år siden. Den var no lavere enn hva denne ser ut til å være. samt at den hadde litt lengre pels. Snodig skapning.

I Oslo for en del år tilbake traff jeg på en Rottweiler/dachs blanding. Man bare så veldig godt at det var det den var blanding av. Lang i kroppen, kraftig og rotweileraktig hode og fargene.

• 1 year later...

Det er jo så enkelt som at CD er dominant. Så blandinger blir jo en dvergvariant... Huff, stakkars :P PGV har det sikkert mye værre enn GGV osv..

Vet. Høyskolen har selv laget blandinger av dachs/eng.setter og dachs/labrador. De ser ut som Vorstehere med korte bein, enkelt og greit :)

CD, PGV, GGV?

Chondodystrofisk dvergvekst (det som gjør at bikkjedyra får korte bein, samme som menneskelige kortvokste) Petit bassett griffon vendeen, Grand bassett griffon vendeen....(samme rase, kort og langbeint utgave... )

• Like 1

Den rottweilerdachsen såg helt syk ut... Og mange av dem har jo heilt feil proporsjoner! Mye kraftigere og tyngre kropp og hode enn en dachs vilke hatt i kombinasjon med dvergbein :/ ikke en god kombo tenker jeg!

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Jeg forstår godt at oppdrettere ønsker å sette ut valper på for. De kan nesten ikke ha alle potensielle avlshunder hjemme hos seg selv. Da er det bedre at de vokser opp i normale hjem, og utvikle seg på best mulig måte der. Jeg skjenner kun ei som sier hun aldri skal bli forvert igjen. Og det er nok fordi oppdretter ikke forholdt seg til kontrakten. (Hun ville ha 3 kull på tispa istedenfor 2 som stod i kontrakten) Ei annen har kjempegod kontakt/samarbeid med oppdretter. Så ved den siste tispen hun hadde hjemme hos seg så gav hun beskjed at hun mente at tispen hun hadde, ikke var egnet til avl pga problemer med gemytt. Siden de har veldig god kontakt og stoler på hverandre, tok oppdretter denne informasjonen til etterretning. Og tispen skal aldri ha valpen (ble omregistrert til forverten) Det viktige er at de har god kontakt/samarbeid, og en god kontrakt.  (Ellers så vet jeg om oppdrettere som selger valper til full pris, og hvor det står i kontrakten at de skal kunne få bruke hunden i avl dersom oppdretter ønsker det. Eier av hund får da betaling for denne tjenesten)
    • Vi skal ha renraset SB. Linjen er ikke så aktiv som de andre forstod jeg. Da vi var hos oppdretter har vi fortalt hvem vi er og hva vi driver med. Så sa de at de hadde en kull på vei som passet oss. Altså, SB er fortsatt aktive hunder, men er noen hakk lavere fra den linjen. Så vi har bestemt for å go for it. Eneste er at vi har sau og høns i nærheten og jeg kjenner jeg er litt redd for at hunden kan stikke av ved et uhell. Er det avliving av hunden da? Eller holder det med å betale erstatning til bonden?
    • De fleste hunder går godt overens med barn om de blir vant til det fra tidlig av og på en fornuftig måte. Det viktigste er å passe på å skjerme barn og valp for hverandre så det ikke blir for voldsomt for noen av dem, og etablere regler for hva som er lov og ikke, både for barn og hund. Barna må lære å ikke forstyrre hunden når den sover eller spiser, eller signaliserer at den vil være i fred, og egentlg tilsvarende for hunden. Det kan være greit å bruke kompostgrinder for å dele av litt så valpen kan være sammen med dere uten å ha "tilgang" til barna, for eksempel.
    • TS; du skriver at dere ønsker en husky. Hva er det slags hund det er snakk om, siberian husky eller alaska husky?  Den førstnevnte er jo en renraset hund mens den andre kan være en mix av både det ene og det andre.. Hvis det er en sb , er det en valp fra showlinjer det er snakk om eller en trekkhund?    Siden jeg ikke har hverken småbarn eller husky av noe slag, skal jeg ikke si så meget om kompabiliteten mellom de to annet enn det generelle; la aldri hund og barn være alene sammen og pass på at barnet ikke plager hunden. Når folk snakker om at hunder er ‘barnevennlige’ er det vanskelig å skjønne hva de referer til, da noen mener at hunden skal finne seg i alt   fra poden uten å mukke ( hvis den gjør det, så er det enveis billett til dyrlegen..) mens andre har en mer fornuftig innstilling til saken. 
    • https://www.nkk.no/getfile.php/13193699-1494239701/Dokumenter/Registrering/Eierskifte/SKJEMA-Forvertsavtale.pdf   Jeg sliter med å forstå hvorfor folk ønsker å ha hund på forvert-avtale. Det finnes mange eksempler på at slike avtaler ender i trøbbel, både for eier/oppdretter og forvert.    Hvis motivasjonen til forvert er lavere hvalpepris, så bør man ha i bakhodet at kjøpesummen ( full pris for valp) som  regel totalt sett er den minste utgiften ved å skaffe hund. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...