Gå til innhold
Hundesonen.no

Whippetene (2)og "den der"


Vimsy
 Share

Recommended Posts

Søster'n min (bikipile) ville jeg skulle lage en introduksjon av bikkjene mine, så da får jeg vel prøve på det. :-)

Starter med min aller første hund:

- Winnie. Født 28. april 2006

post-11727-0-25877300-1360872040.jpg

(Bildet er tatt av fotograf Heidi Dubourgh Pedersen)

Min vakreste Winnie. Hun gjør det ikke best på utstilling, men hun har vært en perfekt førstegangshund. Da jeg fant annonsen var jeg egentlig ikke sikker på om jeg ville ha hund akkurat der og da, men etter å ha lest annnonsen visste jeg at her var min hund... og det ble hun. Jeg fikk henne da hun var 3 år gammel, og hun hadde da vært i flere hjem, men hun har få spor etter dette. Hun har også hatt ett valpekull på 3 valper hos oppdretteren. Hun er tålmodig, morsom, rolig og leken.Og et stort, stort matvrak. Vi har hatt det mye moro sammen i disse snart 4 årene jeg har hatt henne. Hu er med på alt nytt! Vi har prøvd litt agility, men dette lå ikke helt for henne Jeg "tar henne frem" en sjelden gang i blant, og da synes hun det er gøy. Men en gang i uka har rett og slett vært for ofte. SI fjor startet jeg å gå spor med henne, og skjønner ikke hvorfor jeg ikke har prøvd dette før, hun storkoser seg og går kjempefint!!

Hund nr 2:

- Noma. Født 19. november 2010

post-11727-0-11697000-1360872074.jpg

Jeg skulle ha en agilityhund... en brukshund... en allroundhund! Jeg letet opp og ned og i mente... men alt jeg ville ha var en whippet med brukshode. Og det var ikke barebare å finne. Så fant jeg ut at jeg ville ha corgi, men en agilityinstruktør frarådet meg dette... så tenkte jeg på dansk-svensk gårdshund, men slet med å finne oppdrettere i nærheten som skulle ha valper til rett tid... deretter så jeg på lancashire. Instruktøren som frarådet meg corgi visste om ei tispe som skulle omplasseres, men det viste seg at hun ikke var så glad i andre tisper eller katter, så hun ble uaktuell for meg. Hun som hadde denne tispa var oppdretter, men skulle ikke ha noen kull til "rett tid" heller. Jeg sendte så utrolig mange mailer rundt omkring! Så søkte jeg på finn... "whippet"... og der dukket Noma opp. Blanding av Gordon Setter far og buhund, whippet, BC, dunker, husky og schæfer mor. Og da visste jeg det igjen. Denne valpen må jeg sende mail på. Hun hadde så mye bruksraser i seg, og jeg ville ikke ane hvordan hu kom til å bli, og derfor syntes jeg det var greit. Jeg ble forberedt på å være uforberedt. Jeg sendte "oppdretter" såå mange spm om valpene, og vi fikk veldig god kontakt med en gang. Noma ble min, og jeg har pr dags dato fortsatt kontakt med hun som solgte henne til meg. Noma har vært både en drøm og et mareritt. Valpetiden var grusom. Unghundstiden var grusom. Men hu har vært lett og morsom å lære nye ting, og hun elsker å jobbe for en godbit. Hun elsker agility (litt for mye, så hun tar gjerne en hurrarunde eller to), gå med kløv og trekk. Akkurat den brukshunden jeg ønsket. :-)

Plutselig rundt fylte 2 år er hun blitt en mer fokusert type, så jeg gleder meg bare mer og mer til å se videre fremgang i denne søte, snille, viltre saken! Og aldri... ønsker jeg meg noe så godt blandet igjen.

Hund nr 3:

- Fant. Født 22. november 2012

post-11727-0-24424200-1360872257_thumb.j

På høsten fikk jeg se et bilde... av datteren til Winnie og en hann som var ganske lik Winnie... de skulle parres - og nå kom det nesten garantert til å komme mini-Winnier! Men jeg kunne da ikke ha en hund nr 3... kunne jeg? Noma nærmet seg 2 år, men jeg syntes ikke det var tilstrekkelig aldersforskjell. Oppdretter er en voksen dame... kunne jeg satse på at denne tispa ville ha enda et kull? Jeg rådførte meg rundt. Jeg er student. Har jeg tid... Har jeg kapasitet til å trene 3 hunder? Hva vil jeg bruke en evt ny hund til? Det tok ikke lange tida på å bestemme meg. Jeg kunne ikke la denne sjansen gå fra meg, da ville jeg angret stort. Jeg ville ha en hann som jeg muligens kan bruke til avl og ga beskjed til oppdretter. Jeg havnet på venteliste som nr 2 over hann. Jeg var heldig. Tispa løp tidligere enn forventet og ventetiden frem til fødsel ble kortet ned til 3 måneder. Etter 5 måneder fikk jeg min lille prins hjem. Winnies barnebarn. I dag er han 12 uker, og han er en helt herlig valp. Er ikke mye styr med han i forhold til Noma. Han får mer og mer utholdenhet, men lar jeg han leke en liten stund, så sover han en lang stund etterpå. Å trene han er også veldig morsomt. Det tar litt lengre tid enn med Noma, men han er ivrig og blir superhappy når han gjør noe riktig. Tar gjerne et par gledeshopp. :-) Nå venter jeg bare på å melde han på noen valpeshow!!

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 150
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Søster'n min (bikipile) ville jeg skulle lage en introduksjon av bikkjene mine, så da får jeg vel prøve på det. :-) Starter med min aller første hund: - Winnie. Født 28. april 2006 (Bildet er t

I dag er Fant 12 uker, og vi har vært hos dyrlegen. Det gikk helt fint. Noma var og tok nesedråpevaksina, og hun var også superflink, da det er første gang hun får noe i nesa. Men hu stod helt still

Det er november!

Posted Images

I dag er Fant 12 uker, og vi har vært hos dyrlegen. Det gikk helt fint.

Noma var og tok nesedråpevaksina, og hun var også superflink, da det er første gang hun får noe i nesa. Men hu stod helt stille på bordet med hodet til værs. Hun ville helst kose med dyrlegen da, søt som hun er.

Winnie tar vaksine på høsten.

Senere tok jeg med Fant til ei som har en Cairn. Fant var ca like stor som han, men så klart langt i fra like kraftig. De ble perlevenner etterhvert og lekte som bare det. Hjemme nå, så er Fant helt ferdig,

Jeg prøver å stille Fant opp ganske ofte, og tar oppstillingsbilde nesten hver uke.

Slik ser han ut i dag:

post-11727-0-03662600-1360874345_thumb.j

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen!

ååh, nydelig whippetvalp! nå fikk jeg ihvertfall ikke lyst på whippet nr.2 :ahappy:
Ja, hvorfor ikke? You can't have just one. ;)
Flink lillesøs :P winnie ser jo så fornøyd ut med den krona på hodet :lol: Gleder meg til å se Fant igjen, det ser ut som han har vokst en del :)
Han har nok vokst mye siden da ja. Veide han i dag: 7.15 kg!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen! Ja, hvorfor ikke? You can't have just one. ;) Han har nok vokst mye siden da ja. Veide han i dag: 7.15 kg!!

må vente til sommeren i hvertfall - i tillegg til at jeg vipper litt mellom det å være alenehundeier og så skulle ha to mtp. arbeid, trening osv. men virker som whippeter trives ilag så det er vel verdt det! ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må vente til sommeren i hvertfall - i tillegg til at jeg vipper litt mellom det å være alenehundeier og så skulle ha to mtp. arbeid, trening osv. men virker som whippeter trives ilag så det er vel verdt det! ::)
Trene hund? Kommer an på hvor mye liv du har ellers da... hehe. :) Jeg synes ikke det har vært noe problem å ha to hunder. Tre blir nok litt mer utfordrende og jeg må nok ta sportraskinga litt mer på alvor fremover for at de skal få bruke hodet sitt.
Ai, denne karen likte jeg! Ser lovende ut, Hvor er han fra? :) Fin de andre også :wub:
Åh, takk! Ja jeg håper jo at han er fin :wub: Han er en Librium ('s Noble Fant). Etter Siprex Amelie Made For Librium og Veredon Vanilla Ranger at Windwalker. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, takk! Ja jeg håper jo at han er fin :wub: Han er en Librium ('s Noble Fant). Etter Siprex Amelie Made For Librium og Veredon Vanilla Ranger at Windwalker. :)

Han er det, kjempevakker. Blir spennende å se hvordan han utvikler seg fremover, ser lovende ut så det holder iallefall :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er det, kjempevakker. Blir spennende å se hvordan han utvikler seg fremover, ser lovende ut så det holder iallefall :)
Åh, du rører et matmorhjerte. Hehe. <3 Det blir veldig spennende å se, men jeg synes han har ligget ganske jevnt hele tiden. Forrige uke var han veldig mye "bein" så da syntes jeg han så karperygget og rar ut, men denne uka igjen er han fin. Så de forandrer seg hele tiden disse små :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, du rører et matmorhjerte. Hehe. <3 Det blir veldig spennende å se, men jeg synes han har ligget ganske jevnt hele tiden. Forrige uke var han veldig mye "bein" så da syntes jeg han så karperygget og rar ut, men denne uka igjen er han fin. Så de forandrer seg hele tiden disse små :)

Jepp, de forandrer seg mye i den tida der, og ikke minst i tida fremover, men han retter seg nok fint ut igjen :ahappy:

Når vokseperioden kommer skikkelig i gang og han begynner å strekke seg både i lengda og høyden, så kan han raskt bli "bein" igjen. Men helt vanlig, og det kommer seg det også. Syns ikke han var noe bein på det bildet du posta, helt perfekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jeg veldig sansen for, så han bli stilt ut i Bergen en gang, og både jeg og samboeren min ble litt betatt av han.
Jeg tror han og Amelie har vært en perfect match også, for når jeg skrev til eier av Indy (hannens daglignavn), så hørtes det ut som om de hadde et veldig likt lynne ^^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han og Amelie har vært en perfect match også, for når jeg skrev til eier av Indy (hannens daglignavn), så hørtes det ut som om de hadde et veldig likt lynne ^^

Ja, min samboer pratet litt med eier da de var i Bergen, og han fortalt mye godt om Indy sitt lynne. Kjenner ikke Siprex-hunden, men de Siprex-hundene jeg har møtt har bare vært snille og greie og fine whippeter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bedre forslag?? ;)

Stakkars Noma, hu er/ har vært jo litt "den der" :lol: Men hun er jo så god da, det bare bobler litt over til tider (kanskje bobla kunne ha vært et bra navn :P ). Når det er sagt, så synes jeg jo hun har blitt en helt annen hund i det siste. Helt fantastisk hva du har fått til, og jeg er veldig stolt av deg :D

Dagens skryt!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min samboer pratet litt med eier da de var i Bergen, og han fortalt mye godt om Indy sitt lynne. Kjenner ikke Siprex-hunden, men de Siprex-hundene jeg har møtt har bare vært snille og greie og fine whippeter :)
Ser du bor på Lunner, skal du på Pinseutstillinga? Det skal jeg, men tror ikke jeg kommer til å stille Winnie, men kanskje tar jeg henne med. Winnie og Amelie er i hvert fall prikk like i oppførsel (finnes ikke like i utseendet). :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du bor på Lunner, skal du på Pinseutstillinga? Det skal jeg, men tror ikke jeg kommer til å stille Winnie, men kanskje tar jeg henne med. Winnie og Amelie er i hvert fall prikk like i oppførsel (finnes ikke like i utseendet). :)

Jeg stiller ikke whippet, da Hermes er krypt, men godt mulig det blir en tur for å hilse på folk og fe. Har ikke vært der tidligere, men så flyttet vi også til Lunner (fra Bergen) i høst :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du bor på Lunner, skal du på Pinseutstillinga? Det skal jeg, men tror ikke jeg kommer til å stille Winnie, men kanskje tar jeg henne med. Winnie og Amelie er i hvert fall prikk like i oppførsel (finnes ikke like i utseendet). :)

Fant skal jo vises fram der, med mattante som heiagjeng :bananas:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars Noma, hu er/ har vært jo litt "den der" :lol: Men hun er jo så god da, det bare bobler litt over til tider (kanskje bobla kunne ha vært et bra navn :P ). Når det er sagt, så synes jeg jo hun har blitt en helt annen hund i det siste. Helt fantastisk hva du har fått til, og jeg er veldig stolt av deg :D

Dagens skryt!

Hihi... jeg trur jeg sitter og rødmer!! :wub:

Hun ble sint på den hinkende dyrlegen i går, men det gikk over så snart hun kom på bordet og fikk snust litt på han. Hun fikk nesedråpe-vaksina, og hun kunne ikke brydd seg mindre om å måtte stå med hodet opp i været og få drypp i nesa. Etterpå ville hun bare susse på dyrlegen... han sa etterpå "Det er i hvert fall en kjælen hund du har"... jeg kunne ikke annet enn å le og si "Ja det er noe så veldig også det" :-)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...