Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Ja, er bare å kaste inn håndkle og si at hu mor ikke har vært noe flink med tanngarden på dyret, eller iallefall ikke like flink som før, for så gærent er det jo ikke. Og hu er jo 5 år straks..

Tenne hennes har begynnt å få et brunt belegg, og jeg synes ikke det ser noe fint ut. Så jeg tenker å bestille en tannskrap hos veterinæren når jeg få lønning igjen nå den 25. Men, dette er helt ærlig, noe jeg ikke har erfaring med i det heletatt.

Hvordan foregår 'inngrepet'? Jeg regner med bikkja blir dopa ned...

Hvordan ble resultatet? Ble du fornøyd? Hvordan reagerte hunden din? Våka den fort av dopet?

Jeg vet jo at jeg selvsagt må bli mye flinkere til å pusse tennene hennes, enn det jeg har vært for å holde de fine etter tannskrapen.

Skrevet

Jeg sendte mine til veterinæren med halvbrune tenner, og fikk dem tilbake med blendahvite tenner :D Så var jo fornøyd med resultatet, men det er jo ikke noe gøy å dope ned hunden sin da. Jeg har jo fått fjerna tannsten på meg sjøl også, og det var så vondt etterpå at det føltes som om jeg hadde blitt skutt i kjeften... :aww: Så håper virkelig ikke det var like ille for dem! Men det var ingenting som tydet på det. De var bare veldig groggy etter dopet, men helt fine igjen innen kvelden :)

Skrevet

Bikkja på bordet, bikkja blir sedert, den får på seg en "tannbøyle" (så den ikke kan klappe igjen munnen mens vet. driver inni), tenna blir skrapa, og bikkja får oppvåkningssprøyta. Det går kjapt, og enkelt. Alt belegg og tannstein blir skrapt bort, og når hunden er ferdig er tenna helt hvite igjen. Jeg gjorde dette ofte med den forrige hunden, da hun på sine eldre dager ble dårlig til tanns, og det er så kjapt og smertefritt (virket det i allefall som på henne) som ingenting. :)

Skrevet

Har ikke fått dette gjort på mine hunder, men det jeg er kjent med er at hunden legges i narkose. Om det er gass eller f.eks. propofolanestesi varierer fra veterinær til veterinær, og også med tanke på hvor mye som må gjøres(lite/mye tannsten, evt. tanntrekk etc.) Tannstenen fjernes og tennene poleres. Det er viktig å ta tak i dette før det utvikler seg videre og tenner må trekkes. Det varierer om hunden får oppvåkning etterpå(det er ikke rutine over alt i alle fall), og hunden er gjerne litt groggy resten av dagen, men de fleste takler dette helt fint. :)

Skrevet
Jeg sendte mine til veterinæren med halvbrune tenner, og fikk dem tilbake med blendahvite tenner :D Så var jo fornøyd med resultatet, men det er jo ikke noe gøy å dope ned hunden sin da. Jeg har jo fått fjerna tannsten på meg sjøl også, og det var så vondt etterpå at det føltes som om jeg hadde blitt skutt i kjeften... :aww: Så håper virkelig ikke det var like ille for dem! Men det var ingenting som tydet på det. De var bare veldig groggy etter dopet, men helt fine igjen innen kvelden :)

Atte hæ? Jeg har også tatt litt tannstein, kunne ikke merka mindre.

Skrevet

Har en gutt som ligger her og holder på å kvikne til etter tannstell hos vet fra tidligere i dag. Normalt sett tar jeg tannstell selv, men han har tenner som er virkelig vanskelig å holde fine så han får behandling av og til (er vel over to år siden nå). Jeg liker heller ikke å dope ham ned, men når han først har sånne tenner så vil jeg ha en skikkelig rens og gjennomgang av og til (tannpine er ikke godt).

Her var vi innom til ryggbehandling (Luno er den som får "alt" av hundene), etter den ble ham dopet ned. Jeg ventet med ham til han var under og hentet etter behandlingen, kanskje halvannen time senere uten at jeg skal sverge på det. Ingen oppvåkningssprøyte, så litt groggy kommer han nok til å være utover dagen, men resultatet ble bra :) Bare ikke gi henne frokost, vent med mat til hun er helt våken igjen og vær obs på at hun kan være litt sår i munnen i et par dager etterpå.

Skrevet

Min hund er også 5 år og har vært til tannsjekk 3 ganger. De to første gangene var han hos en vanlig veterinær og hvor han ble lagt i narkose og tannsteinen ble skrapet av. Den siste gangen valgte jeg bruke en veterinær med tannspesialisering og jeg vil fortsette med det. Denne veterinæren sjekker tennene godt og tar røntgen for å se etter rotbyller. Det blir også tatt røntgen etter at tenner er fjernet for å sjekke at røttene er fjernet fullstendig. Med tanke på at hunder ikke kan si i fra synes jeg det er en ekstra trygghet. Den vanlige veterinæren jeg var hos med Sølve før tok ikke røntgen så hvor vanlig det er vet jeg ikke.

Sist Sølve var til tannsjekk viste det seg at Sølve har periodontitt - noe som er veldig vanlig blant hunder. Sølve måtte fjerne 4 jeksler og det ble slettes ikke billig. Så vær obs på at tannrensen kan avsløre tannproblematikk som må tas tak i og som ikke dekkes av forsikringen. Jeg har forsikring i Agria og de dekker kun tannskader dvs tenner som er knekt - ikke tannsykdom... Så det jeg trodde kom til å koste 1250 kr ble 5000 kr ut av lommeboka.

Sølve var slapp og litt smertepåvirket etter tanntrekkingen, men vi fikk med smertestillende og han var seg selv igjen etter et par dager. Ofte vil hunder som har hatt vonde tenner kvikne veldig til når de vonde tennene er trukket.

Jeg kommer til å ta en årlig sjekk på tennene til Sølve og fortsette med å pusse de hver dag.

Skrevet

Varierer vel fra person til person da :P

Jepp :) Tror ikke det ble gjort noe heavy greier med meg, synes å få sprøyte i munnen er dødsfælt derimot.

Tilbake til hund, TS har du prøvd å gitt hunden din ben? Det tar iallefall allt på jekslene hos mine :)

Skrevet

Jeg har også fått skrapet tannsten, og husker ikke det som behagelig akkurat. Du å du den blodsmaken, æsj ! Klarte ikke spise på to dager :P

Men det høres ut som en relativ normal og trygg prosedyre. Jeg hater å måtte dope ned, er så redd for at hun ikke skal kunne tåle det.. Men hittil har det jo alltid gått bra, og hun har vært i to ganske store operasjoner så.. Får høre litt med veterinærene rundt her i Tønsberg. Noen som har erfaring med Jarlsberg dyreklinikk mtp tannskrap?

Ja hun får jevnig bein og annet å tygge på, men synes ikke det har den effekten jeg ville ha.

Skrevet

Jeg syns ikke det gjør vondt å fjerne tannstein, men jeg syns det klør litt noen dager etterpå :P jeg hadde vist ganske på EN tann, faktisk :P

Sånn for å være litt OT så heter det ikke tannrasp på hund altså, man rasper derimot hester! :P

Skrevet

Jeg synes det var helt forferdelig jeg, hu var ikke mye forsiktig hu tannpleieren :P Men jeg lever nå enda hehe...

Nei det heter vel tannskrap/tannrens ? Tannrasp på hund har jeg aldri hørt om :P

Skrevet

Har skrapa tenner hos Jarlsberg noen ganger og syntes de er veldig flinke til det (som med alt annet :P). Doper ned hunden (med sprøyte), tar han med inn. Putter metall-dings for å holde munnen oppe også bruker de diverse instrumenter. Grusom lyd, og det er blødning i munnen men blir så fint etterpå atte :) Troor jeg betalte 1400 sist, dette var med doping også intravinøst (fordi han nektet å sovne), skraping en stund og oppvåkningssprøyte OG kennelhoste-vaksine. Og han hadde en del tannstein. Du blei sikkert ikke noe smartere, så det er nok lurt å ringe å høre om pris :D

Skrevet

Har måttet gjort det etpar ganger på hunden når han var yngre, før vi startet med råfôring (mange år siden det har vært nødvendig nå, gitt, og min er nå 10 år.)

Men hunden ble bedøvet, ja, og fort gjort før vi fikk ta han med hjem igjen. Ganske groggy i etterkant av bedøvelse ganske lenge, samt det er såklart en risiko ved dette, så anbefaler virkelig å skifte kost eller pusse hver eneste dag for å forebygge. Pusset selv flere ganger i uken tidligere da han fikk tørt, men det var ikke nok på han da.

Skrevet

Følger med i tråden. Mini bull har visst fæle tenner når det kommer til dette. Er spent på om råfôring vil holde det i sjakk slik det har gjort med mine forrige, men tar utgangspunkt i at det ikke gjør det.

Hvor mye betaler dere for fjerning av tannstein, og hvor ofte gjør dere det?

Skrevet
Følger med i tråden. Mini bull har visst fæle tenner når det kommer til dette. Er spent på om råfôring vil holde det i sjakk slik det har gjort med mine forrige, men tar utgangspunkt i at det ikke gjør det.

Hvor mye betaler dere for fjerning av tannstein, og hvor ofte gjør dere det?

Jeg betalte 1500 pr hund, og gjorde det sist for ca 2 år siden. Nå ser jeg at det snart er på tide igjen. Mine to har av en eller annen grunn lett for å få fæle tenner.

• Like 1
Skrevet

Det er en enkel prosedyre :) Det er forskjellig fra klinikk til klinikk hva slags sedering de bruker, her hvor jeg jobber bruker vi full gassanestesi. Noen nevnte blødning, det kommer an på hvor ille de er, har tannstenen fått utvikle seg og det er betennelse i tannkjøttet blør den mer enn hvis tannkjøttet er friskt. Og noen nevnte tannpuss - hvis ikke man pusser hver dag, så er det ikke vits å ta seg bryet.

Aïda råfores, er snart 5 og får skryt for sine fine tenner! Null tannsten :D

Og det verste jeg vet er å fjerne tannsten, det er noe av det ekleste jeg vet :lol: Så ja, noen er mer sensitive enn andre :P

Skrevet

Pippin må få fjernet tannstein minst en gang i året, tror jeg skal begynne å gjøre det oftere nå for da jeg gjorde det sist var det veldig mye. Jeg synes det er greit å få dette gjort rutinemessig, også for at tennene blir skikkelig sjekket med det samme. Symra har også fått det gjort en gang, men hun har mye mindre tannstein. Tror jeg også har betalt ca 1200.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
    • Tusen takk for utfyllende svar! Det er absolutt slitsomt ja.. Burde selvsagt lagt til at han er røntget og resultatene viste plettfri både AD og HD. Vi fikk i tillegg tatt et pr ekstra bilder av ryggen hans da han har hatt noe smerter i ryggen ila året, men heller ingen avvikende resultat der. Skal sies at veterinærene som har sett på han når har har hatt vondt i ryggen (ved to anledninger) kan ikke finne noe ved kontroll og de mener det kan være muskulært. Så absolutt ikke umulig at en fysioterapeut hadde vært hensiktsmessig mtp akkurat det.  Men for å gi litt mer utfyllende kontekst så skjer ikke disse utbruddene i forbindelse med noe som skulle utløse noe smerter og dermed utløse utbrudd. Som regel så kommer det i etterkant av at han har rullet i snø/gress feks, eller at vi har måttet begrense han mye, mye kort bånd. Eller hvis vi «maser» på han eller krever noe av han, gå pent og ikke dra feks. Så det lille vi ser av et mønster er at det henger sammen med stress eller frustrasjon, og overtenning. Å vi har lite tro på at han gjør det fordi det er en form for lek for han, fordi det aldri ender positivt for verken han eller oss. Han vinner aldri disse kranglene, men det gjør ikke vi heller..🥲 For å svare litt på punktene du spør om (setter stor pris på at det spørres, da vi ofte opplever at folk antar at vi er problemet og gjør alt feil, uten å spørre) 1. røntgen er tatt, og kontakte fysioterapeut er ikke en dum ide.  2.riktig og nok aktivitet synes jeg også vi har godt dekket. Han får 3 turer om dagen, en kort på morgenen og en på kvelden (ca 30 min) i tillegg til en lengre tur på 45-75 min etter arbeidstid. Vi bor for tiden i leilighet i Oslo så å lufteturene skjer i bånd. I tillegg er vi ofte i skogen og på privat hundejorde der han få løpe løst. 3. munnkurv og grime har vi også kjøpt ja, å på kurset vi gikk rett før jul fikk vi hjelp til innlæring av disse. Munnkurven har vi skjønt at er litt for liten så den har blitt tilsidesatt. Og grime øver vi fortsatt på, men den blir også et stressmoment for han og han klikker ofte både av å ha den på og få den av. Så vi har ikke kommet så langt at vi kan gå tur med den enda, da det ender mer manisk graving for å få den av, til tross for at vi prver å flytte fokuset hans fremover. Men vi håper å få den bedre til etterhvert. 4. Har vært i kontakt med oppdretter ang dette å til tross for å ha drevet oppdrett i 25år så har heller ikke hun hørt om denne oppførselen. Foreldre er helt fine. De søsknene vi vet om er ikke utenfor «normalen» av unghund oppførsel. 5. Mulig vårt neste steg igjen blir å kontakte en adferdskonsulent ja, som er spesialisert innenfor mer adferd enn trening. For som sagt så har vi forsøkt å trene dette bort på forskjellige måter uten å nå frem. Trenger nok noen som kan evaluere hele han og mønstrene hans, å det er det vi har trodd vi har fått tidligere. Men som regel er det en og en time, å om han ikke klikker ila den timen så får man heller ikke sett problemet. Å da er vi ofte like langt, å ender med å bli fortalt treningsmetoder vi kan prøve men som overhodet ikke fungerer når han tipper, å dermed blir et større stressmoment for han.    Vi holder til i Oslo nå men flytter til Nes i mai. Instruktørene vi har hatt på besøk er en vi fikk anbefalt fra oppdretter, fra Hamar. En dame fra hundeskolen som holdt valpekurset, Norges hundeskole. Og en vi fikk anbefalt, frøken dognanny.  Vi var ikke missfornøyde med noen av disse men har forstått at de kanskje ikke har den rette kunnskapen for vårt problem..
    • Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
    • Hei! Etter å ha kranglet med vår golden retriever hanhund nesten hver dag i ett år så oppdaget jeg dette forumet! Skal prøve å gjøre en lang historie kort. Vi har en golden gutt på 14 mnd som vi plages med. Han er en nydelig hund på alle mulige måter men siden vi fikk han har vi slitt med et og samme problem. Han klikker totalt på tur. Å ikke sånn "han biter i båndet å bjeffer på hunder osv" men ut av det blå så ser han totalt svart å flyr på oss i full kraft. Vi kan gå en kort tur, lang tur, sent eller tidlig, spiller ingen rolle. Ca 85% av turene våre ender i ganske heftige basketak. Vi har vært på valpekurs og grunnkurs og i tillegg hatt 3 ulike hundetrenere hjemme hos oss for å prøve å hjelpe oss. Ingen av de har klart det. Instruktørene på hundekursene fikk også sett noe av adferden hans å mente de kjente det igjen men at han ville vokse det av seg. Trenerne vi har hatt på hjemmebesøk har hatt forskjellige teorier om hvorfor og hvordan det kan løses men ikke noe som har løst problemet.  Vi har forsøkt en hver korrigering vi kan komme over. Vi har avledet, flyttet fokus, godbit søk, distrahere han med leker for å få han til å snappe ut av det. You name it, we've tried it. Vi har også forsøkt å "ta han" ved å fysisk sette han mellom beina våre å holde han fast, men han legger seg ned å biter oppover. Vi har tatt han i nakken, vi har nesten satt oss på han. Ikke for å skvise han men for å få kontroll på han. Vi ser at alle fysiske metoder gjør bare vondt verre. Han eskalerer å blir verre. Problemet er at vi ser ingen mønster i angrepene hans, vi kan gå på fine turer å tro at dette blir en vellykket tur men på 0,5 sekunder så snur han å flyr på oss. Han er 40kg å biter oss i armer, bein, hetten på jakken oppi nakken. Vi har prøvd å stå på båndet men til ingen nytte, han hugger tak i legger og ankler. Den eneste metoden som "funker" er å få bindt han i en lyktestolpe og skape avstand melllom oss å bli stående. Der kan vi bli stående lenge. Til vi tror han har roet seg, forsøker å gå videre å så begynner han igjen å vi binder han på nytt. Har vi ikke en stolpe tilgjengelig så har vi et større problem. Vi har tatt opp dette med flere og de fleste svarer at han vil vokse det av seg å vi må være tålmodige osv, og det kan jeg forstå og være enig i til en viss grad. Men ingen har egentlig sett hvor ille det er til tider. Kan forstå at mye av tullet en unghund gjør er pga alder og umodenhet, men dette er et ekstremt nivå. Å vi kan nesten ikke forstå at dette skal gå over med alderen da det ikke har blitt noe endring i oppførselen hans på ett år, det har bare blitt verre etterhvert som han har blitt eldre. Vi får nye blåmerker å skader på hud og klær hver dag å har ikke "tid" til å vente han ut mer - vi er desperate etter noe som funker kvikt. Det eneste "verktøyet" vi har som faktisk snapper han ut av anfallet er en kompostgrind som han fikk respekt for da han var liten, fordi den veltet. Så om han klikker inne så trengs ikke mer enn å ta i den før han snapper ut av det. Men kan naturligvis ikke gå rundt med den på tur..   Nå ble dette veldig langt, å jeg vet at det er mange ting og detaljer som kunne vært med, men da blir dette en liten novelle. Det vi lurer på er om noen har opplevd lignende å har råd å komme med? Eller eventuelle adferdskonsulenter å anbefale som har ordentlige metoder og erfaringer med denne typen oppførsel? Det er helt tydelig at positiv forsterkning ol. ikke har noen effekt i dette tilfellet. Her må det til en metode som trenger igjennom utbruddet hans.  Håper med dette at noen har kan dele erfaringer eller råd, eller bare en dialog. Å spørr gjerne om noen tenker at detaljer som ikke er med i teksten min er relevant 🙂 Som sagt kunne teksten vært x5 så lang, men frykter at folk ikke gidder å lese da   Legger til at han har vært til flere vetrinærtimer, både kontrolltimer og øvrig, ingenting å bemerke. Vi har begge vokst opp med Golden Retriever og ingen av oss (eller familiene våre) har vært borti den samme adferden. Ikke i denne graden i hvertfall. 
    • Ja, ingen av de du nevner er spesielt enkle å trene eller har lite lyd ihvertfall. Med unntak av whippet og basenji som ikke bjeffer mye, men basenji har ulingen sin. Spanieler luker nok mer hund, og de fleste hunder med underull vil lukte mer enn en puddel. Du kan jo se på de andre vannhundene? Lagotto har hatt mye dårlig gemytt, men portugisisk vannhund er en av mine favoritter som jeg så en del av da jeg drev aktivt med hundesport.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...