Gå til innhold
Hundesonen.no

Holde av valp


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Er det vanlig å holde av en valp før tispa er drektig, eller mens hun er drektig? Man vet jo ikke hvor mange valper, om det kommer tisper, hann hunder, om det er en spesiell farge eller noe? Hva gjør dere? Noen som har holdt av?

Eller er det mest vanlig å holde av valp etter at valpene er født? Altså førstemann til mølla? Da må man vell være på nett omtrent hele tiden rundt fødselen og med en gang valpene er født så holder man av? Da vet man vell mere om antall, kjønn og farge ol.

Hvordan gjør dere det?

Lurte egentlig bare for nysgjerrigheten skyld..... ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så er det oppdretter som velger å holde av valp til deg, ikke omvent.

Ellers så praktiserer oppdrettere forskjellig.
På de jeg selv har kjøpt så har jeg fått vite at jeg får valp ved 2 ukers alder, men ikke fått vite hvilken før 8 uker på granden og 7 uker på beaglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er vell vanlig, jeg er ikke oppdretter, men jeg foretrekker både som valpekjøper og fantasioppdretter at valper blir tildelt etter de er født og helst når de er gamle nok til at man begynner og se litt personlighet osv. Det er jo fordi det er da man har størst sjanse til og finne rett hund til rett person. Så utelukkende først til mølla, spesiell farge e.l. er jeg ingen fan av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skulle møte Lita for første gang, ca 3-4 uker gamle, var jeg nr to i køen til å velge valp. Førstemann skulle ha hannhund så jeg var først på tispene. Syns det var en grei løsning, det hadde tatt de valpekjøperene som de mente var egnet til å ha hund sa de. Så ble vi satt i kø :) Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oppdretterer kan jeg si til valpekjøpere som allerede er gransket og funnet som gode hjem DERSOM rette valp dukker opp at de får valp. Jeg er sier gjentatte ganger at det ikke er sikkert tispa får rett kjønn eller valp med rett kvaliteter (farger er ikke blant disse, men andre kvaliteter som valpekjøperne ønsker av et nytt familiemedlem). Jeg forbeholder meg alltid retten til å beholde så mange valper jeg selv vil fra ethvert kull. Planen er som regel kun 1, men kommer det fler jeg vil beholde så gjør jeg det.

Selv etter valpene er født og jeg vet om antall og kjønn, så vil ikke valpene bli fordelt før de er ca 8 uker. Dersom ingen valper ser ut til å passe hjem X så vil ikke vedkommende få valp.

Jeg har riktignok bare hatt 1 valpekull, men jeg har hatt mange kattungekull og det er samme prosessen der.

De valpene jeg har kjøpt så har jeg fått vite om jeg får valp når de er 2-3 uker gamle - gitt at de utvikler seg bra. Og hvilken valp når de har vært 6-8 uker. Oppdretter har valgt, noen ganger til dels i samråd med meg. Men jeg vet så godt at det er oppdretter som ser valpene hver dag og som har best oversikt. Så jeg har alltid endt opp med den valpen oppdretter har trodd passet meg best.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå bestilt valp. Tispa en enda ikke paret en gang men jeg har blitt lovet den valpen jeg vil ha hvis jeg vil ha valp. Jeg ringte oppdretter og sa at det var et spennende kull og at jeg veldig gjerne kunne tenke meg en valp fra det kullet men jeg var usikker på en del. Jeg har 2 hunder hjemme og den ene skal være her uansett og den andre håper jeg blir værende. Skulle det vise seg at den yngste har HD, AA, andre sykdommer eller ikke kan brukes til mitt bruk så må jeg ta et valg(da blir hun sannsynligvis omplassert, eller satt hos mine foreldre), eller hvis han eldste ikke er her mer når valpene er født(håper jo han lever i minst 10år til jeg da), da tar jeg en valp selv. Om det blir tispe eller hannhund er avhengig av hvem av de som forsvinner. Jeg håper jo virkelig at jeg får ha mine 2 her så sannsynligvis blir valpen satt ut på foravtale. Jeg har en mulig forvert allerede og da blir det tispe men hannhund fra dette kullet er også veldig interessangt og hvis den mulige forverten nr2 vil ha valp så tar jeg hannhund.

Det er mye som spiller inn her og det og bestille en valp er ikke som å bestille en genser liksom. Det kan valpene ikke utvikler seg i den retningen jeg vil. Det kan være jeg ikke føler noen av valpene er den rett for meg osv. Jeg setter høye krav og vil ha en oppegående valp med mye driv i samtidig som jeg vil ha en fin valp. Det er ikke et alternativ å ta en valp jeg ikke har tro på. Er de ikke fine nok så venter jeg heller på et annet kull. Og ja jeg vet at det ikke er sikker at den stødigste og fineste valpen blir akkurat det som voksen.

Så ja jeg har bestile valp, jeg får valp hvis jeg vil, men det og bestille valp vil ikke si at det nødvendigvis blir valp. Mye skal være på plass og den rette valpen skal dukke opp. Det er ikke bare en valp som skal dukke opp men faktisk den rette valpen for meg. Så selv om jeg har førstevalget så vil det ikke si at jeg ønsker en av valpene. Vil bare legge til at oppdretter vet om mine tanker rundt dette og er klar over at jeg ikke tar hvilken som helst valp. Nå er den ekstra vanskelig for min del for selv om jeg kan ha valpen selv så er det ikke sikkert helsen min er enig, og jeg må være sikker på at forverten vet hva de går til sånn at jeg plutselig ikke sitte her med 3 hunder hvis helsen ikke er god nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste jeg fikk valp før Bris ble født. Jeg la inn ønske på hvilken type valp jeg ville ha, og siden oppdretter hadde samme kriterier som meg valgte de først valp og så jeg. Jeg plukket ut Bris allerede fra fødselen, og siden han utviklet seg slik jeg ville ble det han jeg kjøpte :) Jeg er glad jeg fikk følge kullet fra parring og til de ble leveringsklare. Jeg skreiv mye med oppdretter på FB slik at jeg følte jeg ble kjent med Bris før jeg hentet han. Jeg besøkte også valpene to ganger før de ble leveringsklare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå venter jeg på valp, og har da andrevalget på tispe etter oppdretter. Det er kanskje ikke så rart når vi eier faren til valpene. Men ingenting er jo sikkert, jeg vet jo virkelig ikke om det kommer en frøken som kan passe inn hos meg.

Det blir nok da et valg jeg tar i samråd med oppdretter, men jeg ønsker logisk nok en finger med i spillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde første rett på valg av valp fra Blondie sitt kull. Oppdretter hadde også et annet kull som var en uke yngre enn Blondie sitt kull, og jeg fikk første retten på det kullet også. Vi skulle ha tispe, men om vi heller falt for en hannhund, så fikk vi det om vi ønsket det. Oppdretter beholdt valp fra Blondie sitt kull, hun tok en hannhund, men vi hadde fått den hannhunden om vi ønsket det.

Vi tok kontakt med oppdretter et halvt år før kullet ble født. Vi besøkte kullet en gang, hadde jevnlig dialog med oppdretter, og bestemte oss etter å ha besøkt valpekullet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kontakt med oppdretter lenge og fulgt med i planene og vist interesse. Så jeg har fått hold av valp leeeenge før kombinasjonen var bestemt. Så spesiellt hvis oppdretteren kjenner deg er det lettere å bli lovet valp lenge før, enn hvis du er helt fremmed. Derfor liker jeg å være tidlig ute og få en god kontakt med oppdretter, slik at de blir kjent med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært/er på flere valpelister de siste mnd, og hos alle får jeg valp om det JEG vil ha kommer. Med unntaket om det kun kommer en tispe som oppdretter da selvsagt har førsterett på. Nå har jeg sagt nei på tre kull, og venter fortsatt på at den rette valpen skal bli født :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok kontakt med oppdretter lenge før tispa fikk løpetid. Når fødselen var overstått fikk jeg vite at jeg fikk valp, men hvem av dem som ble min fikk jeg ikke vite før de var nesten 8 uker gamle. Det kom 5 hanner og 1 tispe, og jeg tror det var flest som ønsket tispe. Hentet han da de var nesten 9 uker.

Oppdretter valgte hvem som fikk hvilken valp. Men vi hadde jo snakket mye sammen så hun visste hva hver enkelt valpekjøper var ute etter og kunne best bestemme hvilken valp som passet best hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært/er på flere valpelister de siste mnd, og hos alle får jeg valp om det JEG vil ha kommer. Med unntaket om det kun kommer en tispe som oppdretter da selvsagt har førsterett på. Nå har jeg sagt nei på tre kull, og venter fortsatt på at den rette valpen skal bli født :P

For meg har valpeletingen vært lik din. Jeg har sagt nei til ganske mange fordi den ikke har vært rett kombinasjon eller bare ikke "den rette". Kresen sa du? :innocent: Man skal tross alt dele hus med skapningen i (forhåpentligvis) 14-15-16 år, så da tar jeg meg faktisk den friheten å velge med omhu. Hadde jeg ikke fått denne tispa, da hadde jeg heller ventet til neste kull hos en annen oppdretter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har valpeletingen vært lik din. Jeg har sagt nei til ganske mange fordi den ikke har vært rett kombinasjon eller bare ikke "den rette". Kresen sa du? :innocent: Man skal tross alt dele hus med skapningen i (forhåpentligvis) 14-15-16 år, så da tar jeg meg faktisk den friheten å velge med omhu. Hadde jeg ikke fått denne tispa, da hadde jeg heller ventet til neste kull hos en annen oppdretter :)

De to jeg skal kjøpe nå er jo utstillings- og oppdrettshåp, så da er jeg mye mer kresen enn om jeg bare skulle hatt en selskapshund til. Alle tre kombinasjonen jeg har sagt nei til har vært flotte, men de har ikke hatt valper med akkurat det JEG vil ha denne gangen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før valpene mine ble født sa jeg til en av de interesserte at de skulle få den tispen de ønsket seg, om det kom mer enn den ene jeg selv skulle ha. Den samme familien sitter i dag med en lekker hannhund, selv om de takket nei til hannhund i et tidligere kull hos en annen oppdretter. Jeg fikk kun en tispe og en hann, så hvem som skulle hvor var bestemt da fødsel var over og de hadde bestemt seg for at de ville ha hannhund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...