Gå til innhold
Hundesonen.no

God utstillingstrening?


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Jeg skal lede utstillingstreningen i klubben. Hvordan syns dere det funker best under en slik trening? Ha alle hundene sammen, dele opp? Små og store separert? Er litt usikker hvordan jeg skal legge dette opp. Da jeg har vært på noe slikt tidligere har vi delt oss opp i nybegynnere og erfarene i ulike ringer, og så har det hele vært som en slags utstilling rett og slett. Men syns at det gikk litt fort og man fikk lite tips. Men dette var da i en større klubb med mange flere folk som deltok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lede utstillingstreningen i klubben. Hvordan syns dere det funker best under en slik trening? Ha alle hundene sammen, dele opp? Små og store separert? Er litt usikker hvordan jeg skal legge dette opp. Da jeg har vært på noe slikt tidligere har vi delt oss opp i nybegynnere og erfarene i ulike ringer, og så har det hele vært som en slags utstilling rett og slett. Men syns at det gikk litt fort og man fikk lite tips. Men dette var da i en større klubb med mange flere folk som deltok.

Jeg tror jeg ville startet med å hørt med folk om hva de trenger hjelp til :) Så vet du det! Så råder jeg deg til å ha store og små hunder i hver sin ring, da de store vil ta igjen de små når de springer osv. Gå til en og en hund og hjelp dem med tips og slik mens alle "trener" samtidig?

Så kan dere kjøre trening i ring der hunden springer, står, du trener på å ta på den og kommer med tips :)

mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dele opp små og store hunder er nok veldig lurt da det er forskjell i løpefart rett og slett ;)

Ellers så spørs det jo litt hvordan dere har tenkt å legge det opp.. Men det beste er jo at man har noen som kan leke dommer som kan ta litt på hundene, trene på oppstilling og ikke minst: løping.. Og så må det er være noen som kan litt og kan gi tilbakemeldinger ville jeg ha hatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Hadde tenkt å dele opp. Så høre med hver enkel hva de føler de kan og ikke kan. Vet at de fleste som kommer har aldri stilt ut hund før. Så vi må nok ha en gjennomgang på hva som skjer på en utstilling.

I første omgang tenkte jeg å lage en ring, så ta en og en hund inn om gangen, forklare hva som skjer i en ring, hvordan de skal stå og løpe osv. Så får hver enkel prøve seg litt alene med meg som dommer/forklarer. Så etterhver tar jeg inne flere som kan stilles opp i ringen og løpe etter hverandre. Ser for meg at dette ikke skjer første dagen, men kanskje etterhvert når folk skjønner mer. Så er jeg dommer og går over hundene, tar de på bord, sjekker tenner og kropp. Jeg er ikke så dreven på små hunder, men har noen der som vet mer om dette og kan bistå.

Høres det ok ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår utstillingstrening er lagt opp til at vi først går et par runder, så stiller vi opp mens "dommeren" går over alle hundene, så deles gruppen opp i to, hunder som vil på bord og de som ikke vil, så går "dommeren" over alle hundene igjen og vi går opp og ned eller trekant. Hos oss er løpingen løst med at alle løper sammen, store hunder løper utside og små innside, så løper man bare forbi hverandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...