Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor tidlig starte med vekt trekk?


AnnChristin
 Share

Recommended Posts

I en diskusjon på et annet forum nevnte jeg kjettingtrekk som en god ide på hvordan gi hunden noe å jobbe med, og hvordan aktivisere den.

Jeg nevnte ting jeg har plukket opp her, som starte med lite vekt, la hunden skritte o.l.

Ble regelrett lynsjet om at 10% vekt var noe man puttet på 3-4 mnd gamle valper og at hunden kunne da også fint løpe med denne vekten. Oppvarming og nedkjøling var heller ikke et punkt, og intervalene burde vært lengre enn hva jeg har brukt (5 min kjetting, 1 min uten, 5 min kjetting, 1 min uten, 5 min kjetting). Da på de valpene!

Altså, finnes det faktisk folk som gjør slikt? Personen virket som om han tydeligvis var veldig inn i miljøet og jeg stempler han stille for meg selv som en smule slem og gal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke la valper trekke noe vekt. Når min hund var valp, så prøvde vi å trekke en tom brusflaske med litt småstein i, for tilvenninga sin skyld. Thats it. man skal alltid vente med å belaste hunden til den er mer eller mindre ferdig utvokst, og man skal aldri belaste mye før den er helt ferdig.

Jeg personlig varmer opp og går ned hver eneste gang, uansett hvor hard økta er, bare for å være på den sikre siden.

... må bare også si at jeg er relativt godt kjent med iallefall en god del av wp miljøet, og alle der som jeg har møtt virker som veldig oppegående flinke folk, som aldri ville gjort noe sånt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de jeg kjenner i trekkmiljøet er ca 6 +- mnd ganske vanlig og begynne med lett trekk enten av dekk/kjetting og eller korte turer i spann.

Jeg synes det er en grei alder og det er da jeg har begynt med mine, før det har jeg bare hengt på en flaske/vedskive eller noe i sela kun for og venne på lyd og bevegelse. Men jeg begynner lett og jeg begynner kort, så økes vekt og distanse gradvis ettersom hunden blir eldre og formen blir bedre.

Hvor mye vekt kommer litt an på, selv foretrekker jeg og trene trekk turer fremfor intervaller og vekta blir naturlig litt mindre når det er snakk om konstant trekk i en time kontra et par min også pause. Det må også taes hensyn til underlag og friksjon, nå på vinteren feks er det en smal sak og trekke kjetting, men går man på et jorde på høsten så er det tyngre. Men 10% er ikke så mye, jeg har nok brukt og ligge nermere 30% av kropssvekt på timesturer.

Edit: Oppvarming og gradvis nedkjøling har effekt, det er jo bevist, så det er ikke noe og diskutere sånn egentlig. Selv er jeg nok for dårlig på det området, men jeg prøver. Men jeg starter aldrig rett p åtrekking med en kald hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malamuten, så du tror det er greit å la min 10 mnd gamle Bris begynne å trekke lett nå? Har lyst til å variere treningen litt og begynne litt "styrketrening" på han (når han er gammel nok, og det er kanskje nå?) og få på han litt mer muskler. Skjønner at de ikke kan bli bodybuildere når de er så unge, men få på litt mer muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malamuten, så du tror det er greit å la min 10 mnd gamle Bris begynne å trekke lett nå? Har lyst til å variere treningen litt og begynne litt "styrketrening" på han (når han er gammel nok, og det er kanskje nå?) og få på han litt mer muskler. Skjønner at de ikke kan bli bodybuildere når de er så unge, men få på litt mer muskler.

Jeg mener det, ja. Når mine hunder var 10 mnd trakk de ganske bra belastning og begge de to er friske og fine. Men igjen, spør du noen andre får du vent et halvår til og spør du andre der igjen så får du at hunden skal være minst 2 år.

Jeg er ikke i tvil om at det er greit og begynne tidlig bare man tar hensyn til at hunden er ung og tilpasser vekt i trekket og lengde på trekket deretter og også fysisk form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... må bare også si at jeg er relativt godt kjent med iallefall en god del av wp miljøet, og alle der som jeg har møtt virker som veldig oppegående flinke folk, som aldri ville gjort noe sånt.

Var i trekk miljøet ;)

Men hvordan er det med ledd og hofter når man begynner å trekke så tidlig? Vil det ikke bli påvirket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det, ja. Når mine hunder var 10 mnd trakk de ganske bra belastning og begge de to er friske og fine. Men igjen, spør du noen andre får du vent et halvår til og spør du andre der igjen så får du at hunden skal være minst 2 år.

Jeg er ikke i tvil om at det er greit og begynne tidlig bare man tar hensyn til at hunden er ung og tilpasser vekt i trekket og lengde på trekket deretter og også fysisk form.

Ja, og hunden er jo i god form ellers, men det blir liksom ikke så kraftige muskler av løpe villmann på tur hver dag når terrenget er ganske flatt :P Trekkhunder begynner jo med lett trening tidlig, så jeg tenker også at om man tar det pent går det greit, men har ikke helt visst hvor "stuerent" det er :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og hunden er jo i god form ellers, men det blir liksom ikke så kraftige muskler av løpe villmann på tur hver dag når terrenget er ganske flatt :P Trekkhunder begynner jo med lett trening tidlig, så jeg tenker også at om man tar det pent går det greit, men har ikke helt visst hvor "stuerent" det er :P

For noen helt normalt, for andre ikke stuerent, ikke mitt problem :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 10mnd gamle tispe har fått dratt kjetting flere ganger nå. Jeg startet for ca 1mnd siden. Hun drar ca 3 kilo og vi går på grusbanen men hard grus(ikke mye løs grus) og hun virker ikke til å bry seg noe om de 3kiloene. Underlaget gjør jo sånn at det ikke blir særlig tungt og hun får kun dra noen runder rundt banen. Oppvarming og nedgåing er en selvfølge for meg. Tror ikke hun får dra noe særlig tyngre før hun er ferdig røntget, men det blir nok litt lengre turer og kanskje på et litt annet underlag som gir litt mer motstand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt med måte! En kan fint la 5-6 mnd gamle huskyvalper være med i spann. fortrinnvis store spann, så vektbelastning per hund er liten! det er ikke det samme som å la en ung valp trekke tungt. Det skal være lett, kort og gøy, Både av hensyn til kroppen som ikke er ferdig utviklet og av hensyn til hodet, som også trenger modning.

Poenget med å trene dem fra de er valper er å lære dem å være trekkhund, at det er gøy og jobbing er bra. Poenget er ikke å TRENE dem fysisk. det kommer senere.

Om poenget er å trene trekk for å utvikle muskler alene, så hadde jeg ventet til hunden var 18 mnd med å legge på særlig vekt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må man ikke se an litt individ og rase også?? Ville aldri falt meg inn å gjort det i så ung alder med mine raser... men jeg gikk gode fjellturer o.l før hunden var året selvsagt. Alltid gått tur i skog, fjell og utmark fra valpetiden av :) Men jeg har ikke belastet med kløv eller trekk før 7-8 mnd alder, og da veldig VELDIG lite! hahaha :) Jeg tenker som så... Better safe than sorry!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...