Gå til innhold
Hundesonen.no

Frilufts og turutstyrtråden!


Marthe
 Share

Recommended Posts

  • Svar 467
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ooh, vi gikk i Åfjord (Fosenhalvøya, Trøndelag) i pinsen i fjor, det var helt nydelig Vi plukka oss bare ut et sted som så lovende ut på kartet, Vinnaplassen het det der vi starta, også gikk vi o

I sommer har jeg veldig lyst til å dra helt opp til Glomfjellet/Meløy/Svartisen-området! Vet ikke om jeg får det til pga den lange kjøreturen, men det ser utrolig spennende ut med alle de grottene og

Lola, nå er du på bærtur.

Posted Images

Oslofolk: tips til fine turområder/teltplasser i marka, forhåndsvis Nordmarka?

Nordmarka er vel der jeg er best kjent, selv om det er litt folksom selv på steder som ligger litt avsidesliggende til. Hadde en superfin telttur i marka for to år siden, hvor jeg gikk fra Ammerud, over Lillomarka ned til Maridalen, opp til Øyungen, over til Kikut og Kobberhaughytta og ned til Frognersetra. Liker området rundt Kobberhaughytta og Kikut godt.

Ellers er jeg veldig glad i Maridalen, Whoopsis her inne er jo født og oppvokst på Movatn, og jeg har vært med henne på noen dagsturer. Fra Movatn togstasjon kan man gå rett inn i skogen og det er ganske lite folk, og koselig å gå.

Ellers slår jeg ett slag for østmarka, som er høyst undervurdert. Ta t banen til Tveita eller Haugenstua, og gå opp i marka. Om man kommer bort fra grusveiene har man plutselig hele skogen for seg selv. Pippin og jeg gikk fra Tveita opp til Haukåsen forrige uke, på sti. Veldig fin dagstur. :)

EDIT: Noe helt annet. Jeg ønsker meg veldig fjellski, men som student har jeg ikke 4000 å bruke på nytt skiutstyr. Er det noen som har tips til litt rimeligere fjellski som allikevel duger? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmarka er vel der jeg er best kjent, selv om det er litt folksom selv på steder som ligger litt avsidesliggende til. Hadde en superfin telttur i marka for to år siden, hvor jeg gikk fra Ammerud, over Lillomarka ned til Maridalen, opp til Øyungen, over til Kikut og Kobberhaughytta og ned til Frognersetra. Liker området rundt Kobberhaughytta og Kikut godt.

Jeg så litt på dette området tidligere i dag. Vi bor litt lengre nord (jeg har ikke vært så mye lengre sør enn Hakadalen enda, møter på lite folk, men er kanksje litt mindre folksomhet her opp?). Lettest for oss er å ta toget mot Oslo hvis vi skal gå lengre nede. Er det fine turmuligheter fra f.eks. Nittedal? Jeg kan kanskje gå mot noen av disse stedene fra Nittedal eller annet sted hvor toget stopper? Nordmarka på kryss og tvers, og kryss igjen, tror jeg blir utbredt aktivitet mellom nattevaktene i sommer :) EDIT: Går forresten mye fra Stryken.

Fjellski: Jeg har som sagt Fischer CrossCountry. Fås med og uten stålkant. Er greit fornøyd med disse, koster en drøy tusenlapp for skiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år går turen fra utgangsdøra (ok, kjører vel noen minutter med bil først) og innover vidda. Vet ikke hvor lenge vi blir ute, og hvor langt vi skal (begrenser seg litt når man har en gutt på straks fem år), men tror det blir bra, og håper på knallvær :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så litt på dette området tidligere i dag. Vi bor litt lengre nord (jeg har ikke vært så mye lengre sør enn Hakadalen enda, møter på lite folk, men er kanksje litt mindre folksomhet her opp?). Lettest for oss er å ta toget mot Oslo hvis vi skal gå lengre nede. Er det fine turmuligheter fra f.eks. Nittedal? Jeg kan kanskje gå mot noen av disse stedene fra Nittedal eller annet sted hvor toget stopper? Nordmarka på kryss og tvers, og kryss igjen, tror jeg blir utbredt aktivitet mellom nattevaktene i sommer :) EDIT: Går forresten mye fra Stryken.

Fjellski: Jeg har som sagt Fischer CrossCountry. Fås med og uten stålkant. Er greit fornøyd med disse, koster en drøy tusenlapp for skiene.

Nittedal har jeg ikke gått opp fra men det vil jeg tro skulle gå kjempefint! Er jo bare å finne en sti på kartet og prøve seg. Vil tro det er en del mindre folksomt enn mye annet i nordmarka. Tenkte jeg skulle gå fra stryken i sommer. Vi burde nesten hatt en egen tråd om turer i oslo-marka!

Takk for tips om ski!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bestilte vi oss sommersovepose (en som er lett å bære på) og nytt liggeunderlag. Skal hente nytt "turkjøkken" og annet snacks fra XXL på posten i dag også, så nå er det ikke mye jeg mangler før turene mine i sommer.

Skal kjøpe telt og tarp (tenker Helsport Ringstind 2 Light og tarp fra Helsport), så går nok noen tusen til det, men det får bli senere. Også trenger jeg ny fiskestang og noen sluker... men jeg har hørt rykter om at det nærmer seg en bursdag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg trænger udstyr for 30.000kr inden jeg starter på studie. *suk*

Gjør du det? Jeg syns det høres fryktelig mye ut. Man trenger ikke det dyreste av alt... Hva er det du må ha da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør du det? Jeg syns det høres fryktelig mye ut. Man trenger ikke det dyreste av alt... Hva er det du må ha da?

Det er heller ikke det dyreste jeg har kigget på. Skolen forventer vi selv ejer alt fra sav, økse til padleåre, fjellski, stave og msr whisperlite.. Det er en lang liste, og så er der de ting, som ikke er på listen, men som man må have. Sæk, liggeunderlag, sovepose® og tøj. Et sæt uldundertøj koster hurtigt 1000-1200kr, om jeg skal holde varmen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trenger telt har jeg et ubrukt ett med nypris 5000kr du kan få for 1500kr :P 3sesongs som ble kjøpt på vinteren og når sesongen begynte var bikkja halt og alt gikk i dass...

Er enig i at ullundertøy er verdt å bruke penger på. Det beste jeg har er det som koster 800kr stk. Dessuten er det forskjell på hva man trenger: skal man bevege seg og gå i 5 timer holder man varmen greit selv og vil derfor kun trenge nettingull (feks), mens uteaktivitet rundt bålet etter min mening gjerne krever tykk rillet ull :) Men så er jeg en frossenpinn uten naturlig isolasjon :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt er en af de eneste ting, som ikke står på listen, så det venter jeg lige med. Jeg har nok ting jeg ellers skal købe...

Jeg har heller ikke mye naturlig isolering, så jeg MÅ ha' godt uldundertøj. Det er ikke moro at være ude i 10 dage på vinterfjell og fryse.. Det gider jeg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er heller ikke det dyreste jeg har kigget på. Skolen forventer vi selv ejer alt fra sav, økse til padleåre, fjellski, stave og msr whisperlite.. Det er en lang liste, og så er der de ting, som ikke er på listen, men som man må have. Sæk, liggeunderlag, sovepose® og tøj. Et sæt uldundertøj koster hurtigt 1000-1200kr, om jeg skal holde varmen...

Men du trenger jo ikke superdyrt ullundertøy til skolestart. De første turene blir sommer/høstturer :) Da holder det fint med ullundertøy til et par hundre kroner delen. Fjellskiutstyr trenger du heller ikke med en gang og kan ofte kjøpes brukt. Du trenger ikke msr whisperlite, du trenger en god brenner :) Følg med på tilbud og finn.no, ikke lås deg helt på merke. På sommer/tidlig høst kan du fint klare seg med en lett og billig gassbrenner (til vintern må du derimot ha en god brenner til f.eks. bensin). God sovepose bør du legge penger i med en gang. Enig der (en ekstrempose er fryktelig varm å bruke på sommern, så kanskje du trenger en tynnere pose også?). Du trenger gode skallklær, men de trenger ikke koste 6000 kr delen. Trenger du både sag og øks? Padleåre? Det ville jeg ikke kjøp før du er der og vet hva du faktisk trenger (merkelig at skolen ikke har det). Det blir jo selvfølgelig en del utstyr totalt, men alt trenger ikke kjøpes nytt og det er ikke alltid dyrt er best (men ofte lettest) og du trenger ikke alt med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sæt uldundertøj koster hurtigt 1000-1200kr, om jeg skal holde varmen...

Jeg har kjøpt noen sett med slikt på XXL i det siste, til billig penge. Både rent ull og blanding mellom ull og kunststoff. Kjøpte nettopp et par nye trøyer til 99,- per stk.

Se etter tilbud. Noe kan du sikkert kjøpe brukt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har kjøpt noen sett med slikt på XXL i det siste, til billig penge. Både rent ull og blanding mellom ull og kunststoff. Kjøpte nettopp et par nye trøyer til 99,- per stk.

Se etter tilbud. Noe kan du sikkert kjøpe brukt også.

Jeg har de der. To sett av dem (de er ganske tynne) er like bra på vintern som ett sett av disse dritdyre :) Hehe jeg syns det er litt galt at friluftsliv skal MÅTTE være så fryktelig dyrt. Det trenger det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du trenger jo ikke superdyrt ullundertøy til skolestart. De første turene blir sommer/høstturer :) Da holder det fint med ullundertøy til et par hundre kroner delen. Fjellskiutstyr trenger du heller ikke med en gang og kan ofte kjøpes brukt. Du trenger ikke msr whisperlite, du trenger en god brenner :) Følg med på tilbud og finn.no, ikke lås deg helt på merke. På sommer/tidlig høst kan du fint klare seg med en lett og billig gassbrenner (til vintern må du derimot ha en god brenner til f.eks. bensin). God sovepose bør du legge penger i med en gang. Enig der (en ekstrempose er fryktelig varm å bruke på sommern, så kanskje du trenger en tynnere pose også?). Du trenger gode skallklær, men de trenger ikke koste 6000 kr delen. Trenger du både sag og øks? Padleåre? Det ville jeg ikke kjøp før du er der og vet hva du faktisk trenger (merkelig at skolen ikke har det). Det blir jo selvfølgelig en del utstyr totalt, men alt trenger ikke kjøpes nytt og det er ikke alltid dyrt er best (men ofte lettest) og du trenger ikke alt med en gang.

De ting jeg har skrevet jeg trænger, står alle på listen fra skolen over ting vi trænger... Så tænker at jeg kommer til at bruge dem alle sammen, og nej, jeg køber ikke ski nu eller andre ting. Men på et tidspunkt trænger jeg nok det hele... Det er vanskeligt at vide hvad jeg trænger med det samme, men de skriver vel ikke tingene på om man ikke kommer at trænge dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de der. To sett av dem (de er ganske tynne) er like bra på vintern som ett sett av disse dritdyre :) Hehe jeg syns det er litt galt at friluftsliv skal MÅTTE være så fryktelig dyrt. Det trenger det ikke.

Det virker på meg som at folk har tatt helt av i utstyrsveien. Syns ærlig talt det er litt morsomt når nabogubben skal ut på sykkeltur og har kledd seg ut som en proff syklist og har den dyreste sykkelen i gaten.

Litt utstyr trenger man, men det er også en god regel å holde seg til det minimale når man skal ut på tur. Gjøre det enkelt.

Men det blir jo litt annerledes for pajko selvsagt, som skal utdanne seg i denne retningen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pajko:
Meld deg inn i en gruppe for Kjøp/Salg/Gis bort i Telemark/Bø, sjekk på finn.no, netthandelen.no (der fikk vi truger for 200NOK f.eks.), tilbud, osv. På høsten er sommerting billigere, på våren kan du nok få tak i billige vinterting, osv.

Til liggeunderlag bruker jeg ugarva reinsdyrskinn, det er gjerne litt tyngre og stivere, røyter som fy (kan ikke skjønne at de fortsatt er fulle av pels :lol:), men jeg kan nærmest garantere at du ikke fryser på rumpa! Når jeg var handler på Femundsløpet i fjor lå jeg i 45- i sommer/høst-sovepose med to skinn under/delvis over, og jeg frøs ikke for å si det sånn! Er ikke så dum pris hvis du finner riktige folk. Vi fikk 10 skinn for 500NOK av noen samevenner liksom.

Den aller, aller viktigste investeringen er ullundertøy og sko. Femund polarlobber er helt fantastiske sko, og selv med bare et par tynne bomullssokker svetter jeg i 15-. Kjøp vintersko som er helst 2 str større, så får du plass til ullsokker OG masse luft, luften inni skoen har nesten mer å si enn sokkene. På nevnte Femundtur hadde jeg rent ullundertøy fra ullvang, helt vanlig polyesterforet utebukse fra Xtaa Protection, islendergenser og en jakke fra Kappahl til 400NOK. Nå har jeg derimot investert i en Fjällreven Nuuk Parka fordi glidelåsen på jakka mi røyk. :P

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article287432.ece

http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/testbasen/klerogutstyr/test-av-billig-friluftsutstyr-3361783.html

http://www.trekkinn.com/# (flere tilbud på f.eks soveposer akkurat NÅ)

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/lykter/led-lenser-h7r.html (god og billig hodelykt som har reddet meg mang en vinternatt, ikke den beste, men en av de beste billiglyktene. Finner den nok billigere på andre nettbutikker også regner jeg med)

http://www.netthandelen.no/products/tur-fritid/Camping-og-turutstyr

http://www.jaktfall.no/butikk/jaktutstyr-turutstyr/kniv-oks-sag

http://villmarksjenta.blogg.no/utstyrstester.html

http://www.xxl.no/Root/Billigkroken/c/900001

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trenger telt har jeg et ubrukt ett med nypris 5000kr du kan få for 1500kr :P 3sesongs som ble kjøpt på vinteren og når sesongen begynte var bikkja halt og alt gikk i dass...

Navn og nummer, holdt jeg på å si. :P Hva slags telt er det du selger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer skal jeg to uker på Hardangervidden. Hvor vi skal gå er ikke helt bestemt enda. Skal mest sannsynlig en tur innom Inger Marie og Ralph også. Er invitert på besøk dit. Også går jeg mest sannsynlig en tur fra Finse til Demmevasshytta med en kompis, Nora og hans hund en gang i år. Gleder meg veldig til turer! :)

Friluftsmagasinet på NRK P1 er en fin podcast å følge med på. 27. april hadde de en episode om hundekjøring, fra folkehøyskole oppe i nord. Det var kanskje der du gikk, Ane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med fjellduken for hund?

http://www.jerven.no/fjellduken-for-hund/jervehiet-str-medium#&variation=192439

Det slår meg, hvis det blir noen fisketurer, at en slik en kunne vært litt praktisk med de pinnedyrene jeg har, særlig whippeten. Skal jeg stå å fiske i gråvær i 3-4 timer, så er det nok en forutsetning at de har et varmt krypinn for at de skal gidde å være med på slike turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med fjellduken for hund?

http://www.jerven.no/fjellduken-for-hund/jervehiet-str-medium#&variation=192439

Det slår meg, hvis det blir noen fisketurer, at en slik en kunne vært litt praktisk med de pinnedyrene jeg har, særlig whippeten. Skal jeg stå å fiske i gråvær i 3-4 timer, så er det nok en forutsetning at de har et varmt krypinn for at de skal gidde å være med på slike turer.

Vel, har ikke erfaring med akkurat denne, men vi bruker slikt på tur på vinteren, og man ser at de kortpelsede hundene setter pris på det altså! Den vi har er forøvrig hjemmelaget, men populær er den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med fjellduken for hund?

http://www.jerven.no/fjellduken-for-hund/jervehiet-str-medium#&variation=192439

Det slår meg, hvis det blir noen fisketurer, at en slik en kunne vært litt praktisk med de pinnedyrene jeg har, særlig whippeten. Skal jeg stå å fiske i gråvær i 3-4 timer, så er det nok en forutsetning at de har et varmt krypinn for at de skal gidde å være med på slike turer.

Jerven <3 Har ikke sånn pose selv enda, men så fort det blir kaldere igjen så skal beaglen få en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...