Gå til innhold
Hundesonen.no

Frilufts og turutstyrtråden!


Marthe
 Share

Recommended Posts

Var å så på noen jakker i dag. Noen som har erfaring med disse?

SANDEFJORD LADY JACKET

Denne likte jeg veldig godt. Den var fin i fargen og satt bra på. En kjempe grei pris på den også 1500 kr. Men den hadde "bare" en vannsøyle på 10 000 mm og mannen i butikken anbefalte meg en vannsøyle på 20 000 mm om jeg var i skogen i mer enn 3-4 timer, og det hender jo om man er 8 timer i skogen på spor/runderringskurs eks.

SNØHETTA LADY JACKET

Dette var den mannen i butikken anbefalte. Den har en vannsøyle på 20 000 mm. Jeg likte ikke like godt fargekombinasjonen her, men det funker jo, i og med at buksen min er svart. Jeg prøvde den ikke på , så fikk ikke se hvordan den satt på. Den er i en helt annen prisklasse, nemlig 3200 kr.

Andre jeg kun har sett på Bergans sin nettbutikk:

SUPER LETT NEO LADY JACKET

Fin farge, grei pris 2000 kr.

DYNAMIC LADY JACKET

Grei farge, en helt annen pris igjen, 3800 kr.

Jeg hadde så absolutt gått for en med minimum 18-20 000 i vannsøyle, mindre enn det holder ikke i bergensvær. :P

Jeg er veldig glad i Missing Link sine jakker, men det er jo en smakssak :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 467
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ooh, vi gikk i Åfjord (Fosenhalvøya, Trøndelag) i pinsen i fjor, det var helt nydelig Vi plukka oss bare ut et sted som så lovende ut på kartet, Vinnaplassen het det der vi starta, også gikk vi o

I sommer har jeg veldig lyst til å dra helt opp til Glomfjellet/Meløy/Svartisen-området! Vet ikke om jeg får det til pga den lange kjøreturen, men det ser utrolig spennende ut med alle de grottene og

Lola, nå er du på bærtur.

Posted Images

Var inne på salget til Komplett fritid tidligere idag, og jeg sikler veldig etter Lars Monsen Arviat Dunparkasen! Hadde jeg bare hatt penger jeg kunne brukt som jeg ville..

Og jeg har funnet meg en turkompis! Samboeren min er ikke veldig glad i friluftsliv og slikt, men er med på noen turer, men siden jeg vil ut mye mye mye, så ofte jeg kan, så har jeg snakket med en veldig god kompis je ble kjent med i Alta, på friluftslivfolkehøyskolen. Han har nettopp gått ut av et forhold, og da sa jeg at jeg skulle stjele han med på turer fremover. Det ville han veldig gjerne, så nå skal vi se om vi ikke får til noen turer, litt kjipt han bor i Oslo, og jeg i Bergen bare. Men håper vi får til en tur alt i sommer/høst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To spm:

Skal da altså på tredagers fjelltur med to hunder til sommeren, og som langtur-newbie, så lurer jeg selvfølgelig på dette med fôring på tur... Fjotten min råfôres (dvs stort sett V&H), mens den andre fôres med tørt. Ser mange snakker om Provit som turmat, da er det vel i så fall frysetørket vom det er snakk om, men er vom fullfôr.. Er det sjanse for at hunden blir dårlig i magen av å bli fullfôret på vom.. Nå tenker jo jeg hovedsaklig på fjotten, men for hun som er vant med tørrfôr kan det vel fort bli kraftig kost med vom, er det best for hun å bare fortsette med tørrfôr på turen.. Tenker på at vi vil ha minst mulig vekt i sekkene, så er ikke kjempehigen på å drasse på tørrfôr hvis ikke vi må, men er selvfølgelig heller ikke higen på syk hund.

Andre spm; noen som kan anbefale en god tur-/fjellbukse, tenker "tre-sesongers", altså den trenger ikke kunne holde meg varm på vinteren da jeg har en god bukse til det, men den må vaere vind- og vannavstøtende, og slitesterk. Er villig til å betale en del for god kvalitet, om det er en bukse jeg vil kunne ha og vaere fornøyd med i mange år fremover, men betaler ikke masse penger bare for design og merkelapp ;)

Ellers tar jeg altså gjerne i mot tips fra folk som har gått Finse - Geiteryggen - Aurlandsdalen :) Spesielt mtp hvordan man kommer seg fra Vassbygdi til toget med hund, tipper de ikke tar hund med på bussen eller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tre dager tror jeg du klarer deg med V&H. Dypfryst, pakk inn i avis eller annet for å isolere, og det holder seg fint disse dagene. Men det vil jo bli tyngre enn både tørrfor og frysetørket vom. Han bærer ikke maten sin selv, i kløv?

Jeg er fornøyd med min Lundhags-bukse, men den blir fort gjennomvåt i bergensvær. Det er viktig å vaske og impregnere slike bukser med riktig vaskemiddel og impregnering har jeg erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tre dager tror jeg du klarer deg med V&H. Dypfryst, pakk inn i avis eller annet for å isolere, og det holder seg fint disse dagene. Men det vil jo bli tyngre enn både tørrfor og frysetørket vom. Han bærer ikke maten sin selv, i kløv?

Jeg er fornøyd med min Lundhags-bukse, men den blir fort gjennomvåt i bergensvær. Det er viktig å vaske og impregnere slike bukser med riktig vaskemiddel og impregnering har jeg erfart.

Joda, men tenkte mer på vekt enn noe annet (ift å ta med V&H). Ingen av oss er erfarne langturgåere, så vil holde vekten i sekkene så langt nede som mulig. Han baerer kløv, men han er jo ikke vant til tre-dagers turer han heller, så hadde ikke tenkt å ha kløv på han på denne turen. Tenker jo også temperatur ift pelsen hans, ikke nødvendigvis så mye å tenke på oppe i høyden, men kanskje når vi kommer nedover... Vet ikke helt, han burde jo i utgangspunktet klare de si 3 kg'ene med mat han trenger på tre dager helt fint, og litt vann til seg selv også. Er jo båndtvang da, så blir jo til å gå i bånd hele veien. Er bare litt hønemor siden vi ikke har vaert på langtur før :P

Jeg trenger ikke supervanntett-til-Bergenshøst-bukse, til de verste dagene har jeg oljehyre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frysetørket vom er ikke fullfor, men for bare tre dager hadde det ikke bekymret meg. For hunden som kun er vant til tørrfor kan det jo bli litt feit/kraftig kost, men dere kan jo venne han litt til det i dagene fram mot turen?

Så lenge han får den naeringen han trenger på tur, så er jeg fornøyd. Hunden som blir tørrfôret er en hund som venninnen min skal låne av venner, vet ikke om jeg får de til å "styre" med vomtilvenning.

Vet ikke hvor mye denne hunden spiser eller hva de fôrer med, men noen som har en ide om sånn ca hvor mye (i vekt) en hund på ca 25 kg vil spise på tre dager (må vel ha ekstra mat på turen og)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To spm:

Skal da altså på tredagers fjelltur med to hunder til sommeren, og som langtur-newbie, så lurer jeg selvfølgelig på dette med fôring på tur... Fjotten min råfôres (dvs stort sett V&H), mens den andre fôres med tørt. Ser mange snakker om Provit som turmat, da er det vel i så fall frysetørket vom det er snakk om, men er vom fullfôr.. Er det sjanse for at hunden blir dårlig i magen av å bli fullfôret på vom.. Nå tenker jo jeg hovedsaklig på fjotten, men for hun som er vant med tørrfôr kan det vel fort bli kraftig kost med vom, er det best for hun å bare fortsette med tørrfôr på turen.. Tenker på at vi vil ha minst mulig vekt i sekkene, så er ikke kjempehigen på å drasse på tørrfôr hvis ikke vi må, men er selvfølgelig heller ikke higen på syk hund.

Andre spm; noen som kan anbefale en god tur-/fjellbukse, tenker "tre-sesongers", altså den trenger ikke kunne holde meg varm på vinteren da jeg har en god bukse til det, men den må vaere vind- og vannavstøtende, og slitesterk. Er villig til å betale en del for god kvalitet, om det er en bukse jeg vil kunne ha og vaere fornøyd med i mange år fremover, men betaler ikke masse penger bare for design og merkelapp ;)

Ellers tar jeg altså gjerne i mot tips fra folk som har gått Finse - Geiteryggen - Aurlandsdalen :) Spesielt mtp hvordan man kommer seg fra Vassbygdi til toget med hund, tipper de ikke tar hund med på bussen eller...

Jeg fullforer også med vom og hundemat til vanlig, men når vi var på fjellet i sommer så gikk det i frysetørket vom som jeg la i bløt noen timer bare. Det fungerte kjemepfint, og la ikke merke til at de ble noe dårlige/annerledes i magen av det, selv om de ikke hadde fått noe tilvenning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Joda, men tenkte mer på vekt enn noe annet (ift å ta med V&H). Ingen av oss er erfarne langturgåere, så vil holde vekten i sekkene så langt nede som mulig. Han baerer kløv, men han er jo ikke vant til tre-dagers turer han heller, så hadde ikke tenkt å ha kløv på han på denne turen. Tenker jo også temperatur ift pelsen hans, ikke nødvendigvis så mye å tenke på oppe i høyden, men kanskje når vi kommer nedover... Vet ikke helt, han burde jo i utgangspunktet klare de si 3 kg'ene med mat han trenger på tre dager helt fint, og litt vann til seg selv også. Er jo båndtvang da, så blir jo til å gå i bånd hele veien. Er bare litt hønemor siden vi ikke har vaert på langtur før :P

Jeg trenger ikke supervanntett-til-Bergenshøst-bukse, til de verste dagene har jeg oljehyre :P

Gjør det enkelt. Hunden som er vant til tørrfor bør få tørrfor på turen også. Kanskje litt mere enn vanlig, men ikke noe mer hokus pokus enn det. 3 dager er ikke lenge :) Den blir ikke syklig tynn på 3 dager og om dere ikke er vant til å gå overnattingsturer går dere neppe så langt at det blir noe problem for hunden? Da er det værre å være på tur med en hund som blir dårlig av nytt for med mye mere fett enn vanlig. Tørrfor er noe av det letteste å bære med seg. Hunden som er vant til v&h kan bære v&h selv som det ikke er ekstremt varmt (da tiner v&h og blir dårlig). Om det ikke er veldig varmt holder v&h innpakka noen dager uten fryser. Er hunden vant til å bære kløv og i god form er det da ingen sak å bære 3 kg (som blir en kg mindre for hver dag - siste dagen går den med tom kløv). Jeg ville lassa på litt av mitt utstyr også jeg. Det jeg gjør på min som til vanlig får v&h og høyenergitørrfor er å ta med høyenergitørrforet og frysetørka vom. Jeg syns det er beste løsninga med tanke på energi og næring i forhold til vekt. Hunden bærer maten selv da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enkelt. Hunden som er vant til tørrfor bør få tørrfor på turen også. Kanskje litt mere enn vanlig, men ikke noe mer hokus pokus enn det. 3 dager er ikke lenge :) Den blir ikke syklig tynn på 3 dager og om dere ikke er vant til å gå overnattingsturer går dere neppe så langt at det blir noe problem for hunden? Da er det værre å være på tur med en hund som blir dårlig av nytt for med mye mere fett enn vanlig. Tørrfor er noe av det letteste å bære med seg. Hunden som er vant til v&h kan bære v&h selv som det ikke er ekstremt varmt (da tiner v&h og blir dårlig). Om det ikke er veldig varmt holder v&h innpakka noen dager uten fryser. Er hunden vant til å bære kløv og i god form er det da ingen sak å bære 3 kg (som blir en kg mindre for hver dag - siste dagen går den med tom kløv). Jeg ville lassa på litt av mitt utstyr også jeg. Det jeg gjør på min som til vanlig får v&h og høyenergitørrfor er å ta med høyenergitørrforet og frysetørka vom. Jeg syns det er beste løsninga med tanke på energi og næring i forhold til vekt. Hunden bærer maten selv da :P

Takk for svar :) Turen er beregnet til ca 6t dag 1 og 2, og 7t dag 3. Nå har jeg bare en Ruffwear-kløv som ikke er egnet til langtur, men har bestemt meg for å spandere på fjotten en Togo-kløv fra seleverkstedet :) Fjotten er allerede på den litt for tynne enden av skalaen, men hvis jeg bare lar han spise så mye han vil ila turen, så regner jeg med det går fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg få hellere flytte mit spørgsmål herover... Skolen anbefaler disse ski: https://www.oslosportslager.no/produkt/asnes-nansen-fjellski-mfellefeste-1213-14817.aspx og damemodellen er disse https://www.oslosportslager.no/produkt/asnes-cecilie-fjellski-mfellefeste-1213-24878.aspx. Når jeg er ca. 163 cm høj, skal jeg så have de skiene som er 170cm lange eller 175cm lange?

Jeg har ikke gået ret meget på ski, men må jo lærer det... Vurderer at købe nu, mens vi har sne i Danmark og øve mig på løyper på golfbanen i nærheden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg få hellere flytte mit spørgsmål herover... Skolen anbefaler disse ski: https://www.oslosportslager.no/produkt/asnes-nansen-fjellski-mfellefeste-1213-14817.aspx og damemodellen er disse https://www.oslosportslager.no/produkt/asnes-cecilie-fjellski-mfellefeste-1213-24878.aspx. Når jeg er ca. 163 cm høj, skal jeg så have de skiene som er 170cm lange eller 175cm lange?

Jeg har ikke gået ret meget på ski, men må jo lærer det... Vurderer at købe nu, mens vi har sne i Danmark og øve mig på løyper på golfbanen i nærheden...

Sånn ang ski har jeg valgt disse selv: https://www.oslosportslager.no/produkt/asnes-breidablikk-jaktski-mfellefeste-24907.aspx - rett og slett fordi stålkanter og hunder kan bli skummelt.

Ang lengde har jeg null peiling, jeg bare spurte selgern jeg. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg har Breidablikk skiene :) Jeg har de utelukkende bare fordi jeg kjører mye på ski med hundene. Ellers er det ikke særlig digg å ikke ha stålkanter. Jeg fikk Skarverennet i år med dem, og jeg slet virkelig uten stålkanter(ikke mange som kan si at de har gått Skarverennet med de altså! Tipper jeg er den eneste egentlig :D har superlight langrennski, men ikke sko enda, så da ble det slik i år!)

:) I sommer skal jeg to uker på Hardangervidden. Hvor vi skal gå er ikke helt bestemt enda. Skal mest sannsynlig en tur innom Inger Marie og Ralph også. Er invitert på besøk dit. Også går jeg mest sannsynlig en tur fra Finse til Demmevasshytta med en kompis, Nora og hans hund en gang i år. Gleder meg veldig til turer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Breidablikk skiene :) Jeg har de utelukkende bare fordi jeg kjører mye på ski med hundene. Ellers er det ikke særlig digg å ikke ha stålkanter. Jeg fikk Skarverennet i år med dem, og jeg slet virkelig uten stålkanter(ikke mange som kan si at de har gått Skarverennet med de altså! Tipper jeg er den eneste egentlig :D har superlight langrennski, men ikke sko enda, så da ble det slik i år!)

:) I sommer skal jeg to uker på Hardangervidden. Hvor vi skal gå er ikke helt bestemt enda. Skal mest sannsynlig en tur innom Inger Marie og Ralph også. Er invitert på besøk dit. Også går jeg mest sannsynlig en tur fra Finse til Demmevasshytta med en kompis, Nora og hans hund en gang i år. Gleder meg veldig til turer! :)

Breideblikk er vel ekstra brede ski? Jaktski? Jeg har Fischer sine Crosski uten stålkanter. Foretrekker helt klart stålkanter, men syns disse er gode til markatur og lignende. Jeg prøvde de utenfor løypene også, men det gikk ikke like godt, tråkket mye igjennom snøen, de var ikke brede nok.

Hardangervidden høres glimrende ut. Jeg har litt lyst på en høsttur der, men får se. Det blir Huldreheimen/Jotunheimen i sommer, og masse turer i marka med bikkje, fiskestang og kjæreste (ja, hun har sagt hun vil være med, noe jeg ikke hadde forventet). Håper på en kanotur i marka også.

Høres kjempegøy ut med besøk hos Ralph og Inger Marie. Så klipp fra treningsturene deres på Hardangervidda (var det på NRK? min idrett?), ser fantastisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er ekstra breie. Følte jeg gikk på slalomski!

Ja, jeg liker veldig godt vidda! Gleder meg til å få utforska litt mer der oppe :) Blir mest sannsynlig en uke med samboer, og kanskje en uke med en kompis/en venninne og/eller Nina :D Kanskje jeg må ha tre uker der oppe! :)

Ja, hun(de) hadde en film på tv. Husker ikke om det var min idrett. Fikk jo tilbud om å jobbe hos henne i sommer, noe jeg ikke kan, så blir besøk istedet :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
    • Uffa, stakkars lille bullebolle!! Når ambulls halter, da er det vondt😬 Håper dere finner utav dette! God bedring til klumpen🌸
    • Hva er helsestatus på linjene ellers? Hvordan passer foreldrene til de to kullene sammen mentalt? Hvordan er mentaliteten på valpene etter den tispa som fra før har et kull og har hannhundene noen kull å vise til både med tanke på helse og mentalitet?    For meg personlig ville jeg heller tatt risken på C-hofter over en dårlig mentalt sammensatt hund. Og 3 på skudd er ikke nødvendigvis diskvalifiserende, men da skal den ha en ellers svært god mentalitet.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...