Gå til innhold
Hundesonen.no

Hallo, endetarmskontroll pliis?


Recommended Posts

Et par ganger mens Imouto var bitteliten valp, hendte det at jeg fant en enkel lort i senga hennes om morgenen. Da hadde hun i mellomtida lagt seg et annet sted. (Hun har kun bæsja inne en gang, og da var hun 9 uker og hadde fortvila forsøkt å fortelle oss at hun måtte ut før hun bare måtte la det stå til. Sånn blei det når hun var litt ulv ulv med gnålinga si. :hmm:)

Så gikk tida, og jeg glemte hele greia. Men i løpet av de siste månedene har dette med lorten skjedd tre ganger! Jeg våkna i natt av at hun sto ved siden av meg i senga og skrapte nesa i sengeteppet som alltid ligger på deres side av senga, fordi hun forskrekka prøvde å komme vekk fra lorten (som lå rett ved siden av meg!! :frantics:). Heldigvis har hun helt tørre og sandete lorter, så de lukter nærmest ingenting og er heller ikke bløte, men hallo, altså!

Jeg opplever at hun er veldig forskrekka og fortvila idet hun holder på med denne nesedyttinga, og at hun ikke synes det er noe ålreit. Det er åpenbart at de liksom "plopper" ut mens hun sover, for forrige gang det skjedde lå den fortsatt på plass rett under halen hennes, for da hadde hun ikke våkna enda, men spratt opp da jeg skrudde på lyset og ikke helt kunne tru mine egne øyne.

Alt på Imouto er liksom spent. Hun er som en stålfjær i kroppen, og kjennes ut som en eneste stor muskel å holde, er alltid på alerten og jetlauncher fra 0 til 100 på nanosekunder. Hun har et ganske ekstremt energinivå, og sover aldri dypt annet enn på natta. Hun kan godt ligge på sofaen ved siden av meg, men da er hun veldig tilstede, for å si det sånn. :P At det plopper ut en lort i ny og ne er nesten bare fint, for da skjønner jeg jo at hun faktisk slapper ordentlig av, men det kunne godt gitt seg utslag på andre måter, altså. :teehe:

Jeg innser at det ikke er så mye å gjøre med saken, annet enn å flytte dem inn på eget hunderom og ikke ha dem i senga lenger. *Hytte med neven* Hun luftes selvsagt godt hver dag og bæsjer hver eneste gang hun må.

Noen andre som har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vell skjedd et par ganger. Vet ikke om det er Kuma eller Boris.. Det har vært hvis vi har fôret på tørrfor ene og alene. Med V&H har ikke det vært et problem.

Ser du ikke forskjell på lortene deres? Her i huset kan vi lett se forskjell på alle fires lorter. :lol: Jeg er veldig glad for at det plopper ut fordi det er så hardt, med tørrfôr blir det jo litt våtere på mine i alle fall, og det hadde jo vært helt krise å få i senga. Men da hadde hun jo ikke ploppa det ut... Hm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om hunder som lekker urin i søvne altså, men bæsjer, nei det har jeg verken opplevd eller hørt om før, faktisk (men det er vel ikke alle ting folk forteller om heller :))? Har hun dårlig lukkemuskel kanskje?

Nei, jeg tenker jo at ikke alle er like utleverende på graverende detaljer som jeg er, haha! Stakkars knertis og tjukkis. :wub: Jeg kan ikke helt skjønne at hun generelt har dårlig lukkemuskel heller, for hun står jo og trykker som bare det når hun bæsjer, og må virkelig jobbe fordi det er så hardt. Det jeg kan tenke meg som en mulig årsak, er at hun jo kanskje ikke har tid til å gjøre seg heeelt ferdig, sjøl om det føles sånn for henne, for etter at hun har gått på do, så kan hun gå forholdsvis normalt igjen, mens hun før hun får satt seg ned holder et vanvittig tempo for å finne "stedet". Da blir det kanskje liggende en liten plutt igjen i endetarmen som plopper ut idet hun virkelig slapper av...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du ikke forskjell på lortene deres? Her i huset kan vi lett se forskjell på alle fires lorter. :lol: Jeg er veldig glad for at det plopper ut fordi det er så hardt, med tørrfôr blir det jo litt våtere på mine i alle fall, og det hadde jo vært helt krise å få i senga. Men da hadde hun jo ikke ploppa det ut... Hm.

Jo, men det kan jo ha ligget der hele natta og tørket. Tipper det er eldstemann, da han får ekstreme mengder avføring av tørrfôr. På en annen side så går han på do når han må, mens Kuma er litt særere og gidder ikke å bæsje hvor-som-helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men det kan jo ha ligget der hele natta og tørket. Tipper det er eldstemann, da han får ekstreme mengder avføring av tørrfôr. På en annen side så går han på do når han må, mens Kuma er litt særere og gidder ikke å bæsje hvor-som-helst.

Dette kommer vi nok ikke til bunns i. Hvem er synderen? :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tenker jo at ikke alle er like utleverende på graverende detaljer som jeg er, haha! Stakkars knertis og tjukkis. :wub:

Jeg kan ikke helt skjønne at hun generelt har dårlig lukkemuskel heller, for hun står jo og trykker som bare det når hun bæsjer, og må virkelig jobbe fordi det er så hardt. Det jeg kan tenke meg som en mulig årsak, er at hun jo kanskje ikke har tid til å gjøre seg heeelt ferdig, sjøl om det føles sånn for henne, for etter at hun har gått på do, så kan hun gå forholdsvis normalt igjen, mens hun før hun får satt seg ned holder et vanvittig tempo for å finne "stedet". Da blir det kanskje liggende en liten plutt igjen i endetarmen som plopper ut idet hun virkelig slapper av...

Det er kanskje ikke HELT sammenlignbart, men for oss kvinner blir det jo sagt at om vi presser på når vi tisser, så kan lukkemuskelen bli slappere pga det, og at det da er lettere for oss å bli lekk (dårligere bekkenbunnsmuskulatur eller noe sånt). Kanskje det gjelder for den der bak også? :lol: Nei, jeg aner ikke jeg, altså *ler*. Jeg bare kom til å tenke på det :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke HELT sammenlignbart, men for oss kvinner blir det jo sagt at om vi presser på når vi tisser, så kan lukkemuskelen bli slappere pga det, og at det da er lettere for oss å bli lekk (dårligere bekkenbunnsmuskulatur eller noe sånt). Kanskje det gjelder for den der bak også? :lol: Nei, jeg aner ikke jeg, altså *ler*. Jeg bare kom til å tenke på det :D.

Hehe, jeg ser den, faktisk. Men burde ikke anus vært litt slakk hele tida, da? Imouto sitt rompehull er jo 25 % så stort som Aiko sitt, mener jeg, ganske uptight. :P

(For en diskusjon! :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke for tørr avføring da?

Jeg har jo tidligere utbrodert om Blaze når hun går 100% på V&H, og da sitter jo bæsjen fast samme hvor mye hun trøkte og den kunne rett og slett sitte fast midt i åpningen uten at den kom noen vei.

Vel å merke kom den aldri på natten, men hun måtte bevege seg og slutte "trøkke" for å få resten ut.

Kanskje noe lignene med henne? Bare og rett og slett må slappe av på natten for at den siste kulen skal komme seg ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke for tørr avføring da?

Jeg har jo tidligere utbrodert om Blaze når hun går 100% på V&H, og da sitter jo bæsjen fast samme hvor mye hun trøkte og den kunne rett og slett sitte fast midt i åpningen uten at den kom noen vei.

Vel å merke kom den aldri på natten, men hun måtte bevege seg og slutte "trøkke" for å få resten ut.

Kanskje noe lignene med henne? Bare og rett og slett må slappe av på natten for at den siste kulen skal komme seg ut?

Ja, det er akkurat det jeg tenker også. Men helst ikke i senga mi. :P Stakkars, jeg får jo litt vondt av henne også, hun blir så lei seg over å være "ekkel". Hun har ikke klart å gå på do i hagen vår engang før i går, og da må hun gå heeelt til enden av hagen for å ikke skitne til området sitt. Hun spiser litt tørrfôr hver dag, men det har tydeligvis ingen nevneverdig effekt, sjøl om det har det på Aiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er akkurat det jeg tenker også. Men helst ikke i senga mi. :P Stakkars, jeg får jo litt vondt av henne også, hun blir så lei seg over å være "ekkel". Hun har ikke klart å gå på do i hagen vår engang før i går, og da må hun gå heeelt til enden av hagen for å ikke skitne til området sitt. Hun spiser litt tørrfôr hver dag, men det har tydeligvis ingen nevneverdig effekt, sjøl om det har det på Aiko.

Da er det jo bare til å prøve gi henne fiber en periode og se om det blir borte :)

Selv fungerer magen til Blaze best på 50/50 tørt/v&H hvert måltid for at magen skal være normal. De vanlige tingene å tilsette v&h fungerte ikke på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker logisk det JeanetteH sier faktisk. Jeg heller også litt mot det. Når jeg tenker meg om blir for eks. 100% v&h også for tørt for Dany slik at det er vondt å få det ut. Og når det kommer så er det relativt lite og klumpete, knusk tørt og har en ordentlig fart. Ser helt unormalt ut. (*fniser av temaet*) Får hun iblandet litt mer tørrfor også, er avføringen veldig fin. Så det er en mulighet for at det er noe med det å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lo så hardt av førsteinnlegget nå at Casper tittet opp og jeg sprutet knekkebrød på skjermen :lol:


Casper sitt rumpehull er forresten dritstort og brunt, dalmatinervenninnen hans er dobbelt så lite. Ikke så veldig relevant, men jeg følte for å dele det med dere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg humret meg gjennom denne tråden, men nå ler jeg så jeg griner. Akkurat når jeg var ferdig med å lese, så prompet hunden min en høylytt fis her. Snakk om morsom timing! :lol: Jeg ler jo, så når jeg snur meg mot han, da sitter han som et "lite" lys og vifter med halen :wub: Jeg ler så det gjør vondt!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det BESTE ordet jeg noensinne har hørt!!! :lol::D:rofl: Jeg har aldri hørt det, men forstår helt intuitivt hva det betyr, haha!

Men nei, det trur jeg ikke. Hører nesten aldri henne fise, mens Aiko er ganske så skamløs.

:lol: prompeglont er ett helt normalt ord i mitt vokabular :lol:

Hector hadde noen prompeglonter når jeg fôret han på kun v&h. Han driver kun med snikpromping også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du ikke forskjell på lortene deres? Her i huset kan vi lett se forskjell på alle fires lorter. :lol: Jeg er veldig glad for at det plopper ut fordi det er så hardt, med tørrfôr blir det jo litt våtere på mine i alle fall, og det hadde jo vært helt krise å få i senga. Men da hadde hun jo ikke ploppa det ut... Hm.

Nei, lortene til de to er ganske like selv om det er stor størrelseforskjell på de. Jeg er ikke enig med Bård om at det har skjedd når vi har fora på tørrfor. Det er nemlig jeg som har plukket opp disse småsakene, og de har vært veldig tørre. :P Jeg tror at det er Kuma sin. For det hadde aldri skjedd før hun kom i hus. En annen grunn er at en gang så lå det en i kurven, og der ligger bare hun om natta. Med mindre Larsern har vært oppe og plassert en "gave" til Kuma på natta da.

Men det er så rart, for Kuma har ALDRI bæsja inne. Hun er jo helt ekstrem. Det skjedde et tre-fire ganger for et halvt år siden, og så har vi ikke sett noe mer til det. Kanskje det er en shiba-ting og henger sammen med bæsjeraritetene som de har? Jeg vet at Kuma kan gå og holde seg altfor lenge for å finne det perfekte stedet før hun vil bajse, så det har jo kanskje noe med det å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...