Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye koster det å ha bil?


Ingvild
 Share

Recommended Posts

Så driver jeg altså og funderer på dette igjen, da. Når man trener (og etter hvert vil konkurrere i) bruks og lydighet, hadde det unektelig vært litt praktisk å ha en bil. Problemet er at jeg er student med tilhørende studentøkonomi, så jeg måtte i så fall få meg en deltidsjobb for å ha råd. Men hvor mye koster det egentlig å eie og bruke en bil? Uforutsette verkstedutgifter må nesten komme på siden av dette regnestykket, det er noe sparekontoen min heller får lide under.

Hvis jeg skulle ende opp med å kjøpe en bil, ville det blitt en nokså rimelig en, type 15-20 000 i innkjøp. Den ville ikke vært spesielt ny med andre ord, og ville ha gått noen kilometer allerede. Jeg ser for meg at jeg hadde fått et bruk omtrent slik:

2 ganger i uka: kjøring til trening eller tur- og sporområder, 4-20 km.

2 ganger i måneden: kjøring til kurs, stevner, utstillinger eller treninger lenger unna, samt besøke familie i Oslo eller dra på handletur, 50-150 km.

Et par ganger i året: lengre turer, som tur/retur Trøndelag (110 mil) eller til treningstreff, ukeskurs o.l.

Hvor mye sånn omtrent vil et sånt bilhold koste meg i mnd/året, tror dere? Jeg har ikke peiling, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

BUSTED! Jeg eier aksjemajoriteten i NAF, og har startet en hellig krig for å få vervet alle soniser inn. Godt du fikk avslørt strategien der.

Bruker man 1000,- på bilen i mnd så er det hvertfall for meg LETT verdt de ekstra "ca" 500,- for buss/tog, mtp at jeg ikke er avhengig av rutetider og jeg syns det er kjedelig å vente rundt og/eller b

Her er jeg veldig uenig. Ettersom TS skal ha en billig bil kommer hun seg unna med ca 4-6000 på forsikring i året alt etter som hvor langt hun kjører, type bil etc. Og siden bilen garantert vil ha, i

Alt for mye! *hulk* :P

Neida, men særlig om man bruker den mye til "kort-kjøring" så er det rimelig dyrt. Jeg og samboer har en bil, og selv med hans rimelig gode inntekt OG mamman hans som betaler vegavgifta (og jeg som har deltidsjobb med god lønn) - så synes vi det svir hver gang vi fyller bensin :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første er at du antageligvis kommer til å bruke mer bil enn du tror. Fordi det er enklere.

Og har du billig bil kan du jo vurdere å bare ha ansvars forsikring. Evnt del kasko.

Bensin/diesel koster jo og går på forbruk.

Bompenger når du skal nordover.

Bil er dyrt, enkelt å greit :-P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo starte med

årsavgift (2940kr)

forsikring, der ville jeg vurdert kun ansvar om du skal ha en såpass gammel bil (ca 4-5000kr) dette er veldig cirka da

drivstoff (selv kjører jeg 20km per dag og da bruker jeg ca en tank i måneden på 600kr)

Sikkert noe jeg har glemt, men det kommer vel noen andre med.

EDIT: EU-kontroll og service er jo punkter du muligens også kan se bortifra, for den prisen der får du nok en bil som holder frem til neste EU-godkjenning og sannsynligvis ikke så veldig mye lenger (min erfaring da).

Endret av Siri Eveline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også student med bil, er avhengig av bil her jeg bor, ellers hadde det blitt veldig tungvindt...

tja...betaler 4500 i året for ansvarsforsikring.

Bruker kanskje 2000 i mnd på bensin, kommer litt an på hvor langt jeg kjører

Så er det veiavgift ca 3000 kr

Men så er det alle reprasjonene da :P I sommer fikset vi mye på bilen min, det var reperasjoner som lett hadde kommet på 25000 på verksted, men fikk en fyr til å gjøre svart for 8500 hvor jeg skaffet delene fra bilopphuggern.

Så er det nye dekk etter noen år...det koster jo noen tusen...

Nå må jeg fikse hjullagerne på bilen min, det kostet 3000 pr hjullager...

Så ja, bil koster!! er det verdt det? LETT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvis du er under 25 år så anbefaler jeg at dine foreldre tegner forsikringen på bilen og at den er registrert på en av dem i stedet. Det er betraktelig billigere enn om du skal ha forsikringen selv. Da vil en ansvarsforsikring koste rundt 2000-2500kr i året om du holder deg på ca 6000km pr år. Årsavgift koster 3000-3500kr avhengig av type bil. Bompenger er billigere om du skaffer deg bombrikke, drivstoff ligger på rundt 14 kr pr liter. Så jeg vil si at den bilen vil koste deg rundt 18.000kr i året, da inkludert litt oljeskift, vinusviskere, spylevæske, drivstoff, bompenger, forsikring etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er under 25 år så anbefaler jeg at dine foreldre tegner forsikringen på bilen og at den er registrert på en av dem i stedet. Det er betraktelig billigere enn om du skal ha forsikringen selv. Da vil en ansvarsforsikring koste rundt 2000-2500kr i året om du holder deg på ca 6000km pr år. Årsavgift koster 3000-3500kr avhengig av type bil. Bompenger er billigere om du skaffer deg bombrikke, drivstoff ligger på rundt 14 kr pr liter. Så jeg vil si at den bilen vil koste deg rundt 18.000kr i året, da inkludert litt oljeskift, vinusviskere, spylevæske, drivstoff, bompenger, forsikring etc.

Gjensidige operer med 23 års grense, og er egentlig ganske rimelig. At kundeservicen er lav har jo ikke alltid så mye og si, ihvertfall ikke om man har kun ansvarsforsikring og ønsker å spare mest mulig. Pluss at man får igjen endel av tillegget dersom man kjører skadefritt.

If... på sin side har 24 års grense. Det er de to jeg har tett erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Da ser jeg jo at jeg kan ha råd om jeg får inn et par tusenlapper ekstra i måneden og prioriterer riktig. Men det er forskjell på å kunne ha råd og å ville ta seg råd... Jeg liker ikke tanken på å ha bil, sånn egentlig. Plutselig må den ha kjempedyre reperasjoner, og så dør den helt etter et par-tre-fire år (fordi jeg tross alt kjøper en billig og gammel bil hvis jeg ender opp med å kjøpe) og vips er det penger "rett ut av vinduet" (det er jo forsåvidt ikke det da, men for meg er det mye å bruke 20 000 på noe som kanskje ikke varer mer enn tre år for eksempel). Men tenk å kunne komme seg på trening langt uti skauen eller delta på stevner helt uten å være avhengig av andre! Hm.


Ift forsikring er jeg 22 år nå, blir 23 senere i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff bil er et pengesluk! jeg har lyst til å være benektende og ikke regne på det :P Jeg bruker ca 900 i forsikring i måneden, bensin ca 800, 500 i bompenger. Itillegg kommer jo årsavgift, nye dekk, reperasjoner osv som kan bli dyrt. Man blir avhengig av bilen, kommer nok aldri til å bli illøs igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bompenger-bompenber-bompenger-bompenger (det er seriøst bom over alt, og ofte flere bare på èn tur) sånn i tillegg til det de andre har sagt :) Og så må den til legen i blandt for oppfølging, og andre ganger er den syk. Det er et pengesluk bare der :P Men fy så deilig det er! Man blir fort avhenglig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Da ser jeg jo at jeg kan ha råd om jeg får inn et par tusenlapper ekstra i måneden og prioriterer riktig. Men det er forskjell på å kunne ha råd og å ville ta seg råd... Jeg liker ikke tanken på å ha bil, sånn egentlig. Plutselig må den ha kjempedyre reperasjoner, og så dør den helt etter et par-tre-fire år (fordi jeg tross alt kjøper en billig og gammel bil hvis jeg ender opp med å kjøpe) og vips er det penger "rett ut av vinduet" (det er jo forsåvidt ikke det da, men for meg er det mye å bruke 20 000 på noe som kanskje ikke varer mer enn tre år for eksempel). Men tenk å kunne komme seg på trening langt uti skauen eller delta på stevner helt uten å være avhengig av andre! Hm.

Og derfor må du være litt nøktern på EU og service, hvis ikke holder den ikke 3-4 år men maks 2 ( EU er annahvert år og det er sjeldent bilen er nylig godkjent når du kjøper den, i løpet siste året er noe å se etter. ). Å selge en bil du kjøper for 20 etter 1-2 år med mangellapp får du i beste fall igjen 5 for som delebil, verste fall vrakpanten på ett par lapper. Disse pengene kan du like gjerne putte inn i budsjettet ditt først som sist på toppen av alt annet som er nevnt her. Minimum 500,- pr. mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen utgift jeg ikke ser nevnt, er parkering. Det blir mye penger i lengden om det ikke finnes gratis parkeringsmuligheter der en bor/jober/går på skole/kjører. Det har alltid vært et viktig punkt for meg når jeg skal finne et sted å bo - gratis og trygg parkering for bilen.

Ellers vil jeg anbefale et NAF-medlemskap med veihjelp. Det siste halvannet året har de hjulpet meg tre ganger når noe har skjedd så jeg ikke kan/tør kjøre bilen videre - og det har ikke kostet meg en krone hittil, annet enn at jeg måtte kjøpe nytt dekk da det ble kjørt i stykker i Malmö (så ja, hjelpen gjelder i utlandet også).

NAF-kortet gir også rabatt på drivstoff fra Statoil, så medlemskapet blir ikke så dyrt i total, om en tanker trofast der (kombinert med å tanke på tidspunkt da bensinen er billigere enn ellers i uka, for eksempel søndager).

Har du egenkapital til å kjøpe bil, eller må du ha billån?

Det du også skal passe deg for, er å bli den som alle spør om å få sitte på med, eller om du bare kan kjøre dem hit og dit - jeg vil tro det er flere studenter uten bil som vil like tilskuddet i familien. Det blir fort penger og kilometer av snille vennlige ærend. Eksen og jeg diskuterte to versus fem seter, og han ønsket fem seter fordi det var praktisk hvis noen trengte å bli kjørt hjem, skulle være med samme sted, osv. Men prisforskjellen for den type bil og alder vi ønsket på to og fem seter var såpass stor, at vi gikk for to. Jeg kjøper ikke bil fordi noen andre kanskje en dag trenger å haike. Så kjøp bil for ditt behov.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du vil syntes det er verd det om du først tar steget, det er så mye frihet og glede i det å ha bil.
Men jeg tror det lønner seg om du kunne klart å legge litt mer i innkjøpsprisen. Du skal være heldig om du får en god bil til den prisen, og da blir det type å ha den til neste EU kontroll fordi det blir for dyrt å rette opp i alle tingene som antagelig er galt da. Om du klarer 40 000 derimot kan du få en bil du faktisk kan ha en stund. Om du har noen kontakter som kan hjelpe deg til et godt kjøp så er det gull verd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Ellers vil jeg anbefale et NAF-medlemskap med veihjelp. Det siste halvannet året har de hjulpet meg tre ganger når noe har skjedd så jeg ikke kan/tør kjøre bilen videre - og det har ikke kostet meg en krone hittil, annet enn at jeg måtte kjøpe nytt dekk da det ble kjørt i stykker i Malmö (så ja, hjelpen gjelder i utlandet også).

NAF-kortet gir også rabatt på drivstoff fra Statoil, så medlemskapet blir ikke så dyrt i total, om en tanker trofast der (kombinert med å tanke på tidspunkt da bensinen er billigere enn ellers i uka, for eksempel søndager).

Veihjelp er gjerne med i forsikringen og for prisen på ett NAF medlemskap kan du betale 2 egenandeler i året så det er absolutt ikke noe mer "må ha" enn å gi vekk pengene til NAF for noe du allerede har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte bil til 17 000, den har gått en del men ellers går det som ei klokke!

Den ser også helt fin ut.... alle servicene er tatt og bilen er godt vedlikeholdt. Jeg har hatt bilen nå i snart 2 år og jeg er veldig fornøyd. Mekanikerne sier at jeg kan lett ha den 5-8 år til hvis jeg vil. :)

Før den bilen så hadde jeg en bil jeg betalte 80 000 for og med den var ALT feil hele tiden...

Så man må ha litt flaks ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har låst mesteparten av egenkapitalen min i BSU, så det er ca. 15-20 000 jeg kan hoste opp til selve innkjøpet (vil ikke blakke meg heeelt, det er godt å ha noen få tusenlapper stående til uforutsette ting). Kan evt låne noe av foreldrene mine, det ville i så fall gitt meg atskillig bedre lånevilkår enn et ordinært billån. ;)

Parkeringsavgift er ikke noe jeg må ta særlig mye hensyn til når det gjelder det bruket jeg ser for meg. Og jeg vil ikke ha råd til svært mye mer eller annerledes bruk enn det jeg ser for meg nå. Det er rett og slett slik at hvis jeg kjøper en bil er jeg helt nødt til å holde meg i skinnet og ikke la bilbruken skli ut. Det tror jeg faktisk at jeg kan få til. Jeg bor slik at jeg ikke trenger bil til noen av mine daglige gjøremål (til/fra skolen, handle mat, besøke venner også videre). Selvfølgelig kan det nok bli fristende å kjøre i blant om jeg skal besøke de vennene mine som bor uti skauen, men det må jeg nesten bare sette som premiss for meg selv hvis jeg ender opp med å kjøpe - det skal ikke bli en bil som fungerer som privattaxi for venner eller tak for meg bare fordi det regner litt.

Åh, dette syns jeg er vanskelig. Jeg tror det at om jeg først kjøper bil, vil jeg bli helt avhengig av å ha det, og det vil bli nokså vanskelig å kvitte seg med den igjen - eller vanskelig å la være å kjøpe ny om den første dør. Jeg klarer meg jo helt fint nå. For meg er det et ganske stort steg å skulle kjøpe bil, og det er et litt sånn ikke-reversibelt steg (ikke i teorien da, men i praksis kanskje). Det er definitivt et luksusgode som det ikke er gitt at jeg skal ha råd til så lenge jeg studerer. Samtidig vil jeg jo klare å ha råd til det dersom jeg får meg en deltidsjobb - men det vil jo igjen gå utover andre ting. Det at jeg klarer meg uten jobb nå, gir meg ganske stor frihet, i tillegg til at jeg får mer tid til hund, studier, venner og andre fritidsinteresser. Jeg kan ta temmelig mye buss, tog og taxi for de pengene det koster å ha en bil. Men samtidig vil jeg ikke gå inn for å skaffe meg de ekstra pengene dersom jeg ikke kjøper bil... Så det er liksom ikke bare å bestemme seg for å ta masse buss og taxi i stedet for å kjøpe bil heller.

Kjempevanskelig! Åh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du vil syntes det er verd det om du først tar steget, det er så mye frihet og glede i det å ha bil.

Men jeg tror det lønner seg om du kunne klart å legge litt mer i innkjøpsprisen. Du skal være heldig om du får en god bil til den prisen, og da blir det type å ha den til neste EU kontroll fordi det blir for dyrt å rette opp i alle tingene som antagelig er galt da. Om du klarer 40 000 derimot kan du få en bil du faktisk kan ha en stund. Om du har noen kontakter som kan hjelpe deg til et godt kjøp så er det gull verd!

Veldig enig! En bil til 15-20 tusen blir det fort mye reparasjoner på.

Jeg bruker ca 1300 på bensin hver måned. Forsikringen står på mine foreldre, så den koster rundt 400 kroner i måneden. Utenom dette kommer bompenger på ca 300 kr i måneden. Men jeg kjører ganske mye mer enn hva du kommer til å gjøre, bla annet frem og tilbake til jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Finnes det en carpool i Ås blandt studentene da? I og med at du skal bruke bil så lite, så hadde kanskje det vært ett alternativ med hæpping.

Forøvrig ser jeg at jeg må ha en ekstremt god forsikring. Jeg betaler 5600kr i året for min store relativt nye dieselpurke med utvidet kasko og 25.000km i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer nok hvor man bor. Her er det ikke bompenger, men noe dyrere bensin enn i byen. Men legger du penger i en god kvalitetsbil så vil du spare det inn i lengden. Vi har 2 biler, den ene har vi hatt siden 2005 og er en 95 modell, men vi har ikke hatt den på verksted annet enn når vi har skiftet vanlige ting som registerreim, bremseskiver etc. Eu kontrollene har gått veldig bra hele veien. Det samme med den andre bilen vår. Så sånn sett har vi ikke hatt de store utgiftene på bilene.

Det som er dyrt er dekk. Nye sommerdekk og vinterdekk. Det blir lett 4000 kr pr bil for nytt sett. Og vedlikehold. Lurt å lære endel ting selv, eller få kompiser til å skifte olje og filter feks.

Forsikring er nesten ikke værre enn bikkja. :P Ihvertfall 1 bil. Årsavgiften er jo dyr, særlig med 2 biler eller hvis du skal ha en dyr og sprek bil.

Vi er helt totalt avhening av bil her vi bor, så har ikke noe valg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har låst mesteparten av egenkapitalen min i BSU, så det er ca. 15-20 000 jeg kan hoste opp til selve innkjøpet (vil ikke blakke meg heeelt, det er godt å ha noen få tusenlapper stående til uforutsette ting). Kan evt låne noe av foreldrene mine, det ville i så fall gitt meg atskillig bedre lånevilkår enn et ordinært billån. ;)

Parkeringsavgift er ikke noe jeg må ta særlig mye hensyn til når det gjelder det bruket jeg ser for meg. Og jeg vil ikke ha råd til svært mye mer eller annerledes bruk enn det jeg ser for meg nå. Det er rett og slett slik at hvis jeg kjøper en bil er jeg helt nødt til å holde meg i skinnet og ikke la bilbruken skli ut. Det tror jeg faktisk at jeg kan få til. Jeg bor slik at jeg ikke trenger bil til noen av mine daglige gjøremål (til/fra skolen, handle mat, besøke venner også videre). Selvfølgelig kan det nok bli fristende å kjøre i blant om jeg skal besøke de vennene mine som bor uti skauen, men det må jeg nesten bare sette som premiss for meg selv hvis jeg ender opp med å kjøpe - det skal ikke bli en bil som fungerer som privattaxi for venner eller tak for meg bare fordi det regner litt.

Åh, dette syns jeg er vanskelig. Jeg tror det at om jeg først kjøper bil, vil jeg bli helt avhengig av å ha det, og det vil bli nokså vanskelig å kvitte seg med den igjen - eller vanskelig å la være å kjøpe ny om den første dør. Jeg klarer meg jo helt fint nå. For meg er det et ganske stort steg å skulle kjøpe bil, og det er et litt sånn ikke-reversibelt steg (ikke i teorien da, men i praksis kanskje). Det er definitivt et luksusgode som det ikke er gitt at jeg skal ha råd til så lenge jeg studerer. Samtidig vil jeg jo klare å ha råd til det dersom jeg får meg en deltidsjobb - men det vil jo igjen gå utover andre ting. Det at jeg klarer meg uten jobb nå, gir meg ganske stor frihet, i tillegg til at jeg får mer tid til hund, studier, venner og andre fritidsinteresser. Jeg kan ta temmelig mye buss, tog og taxi for de pengene det koster å ha en bil. Men samtidig vil jeg ikke gå inn for å skaffe meg de ekstra pengene dersom jeg ikke kjøper bil... Så det er liksom ikke bare å bestemme seg for å ta masse buss og taxi i stedet for å kjøpe bil heller.

Kjempevanskelig! Åh.

Jeg tror faktisk jeg hadde ventet til jeg var ferdig med studiene når du allikevel har de daglige farteturene så nærme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er superglad for at jeg begynte å betale forsikringene selv med en gang. Det har resultert i at jeg nå (26 år) har opptjent 75% og betaler 3000 i delkasko på en 5 år gammel bil :)

Det som også er lurt hvis du skal bare bruke rundt 20000 på bil nå er å sjekke tester og gå for noe driftsikkert fremfor fancy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veihjelp er gjerne med i forsikringen og for prisen på ett NAF medlemskap kan du betale 2 egenandeler i året så det er absolutt ikke noe mer "må ha" enn å gi vekk pengene til NAF for noe du allerede har.

Nå blir det jo anbefalt at hun knapt skal ha forsikring, så da er NAF et greit tillegg.

Parkeringsavgift er ikke noe jeg må ta særlig mye hensyn til når det gjelder det bruket jeg ser for meg. Og jeg vil ikke ha råd til svært mye mer eller annerledes bruk enn det jeg ser for meg nå.

Men bilen skal jo stå parkert når du ikke bruker den også, altså ved hybelen ;) Finnes det p-muligheter der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en carpool i Ås blandt studentene da? I og med at du skal bruke bil så lite, så hadde kanskje det vært ett alternativ med hæpping.

Nei, ikke som jeg vet av i alle fall. Det er en del studenter som har bil her, men de kjører enten rundt i gamle vrak, jobber masse masse for å ha råd, eller låner biler av foreldrene som foreldrene ikke har bruk for lenger (men som de likevel betaler veiavgift og forsikring og sånt for). Alternativet kunne vel kanskje vært å lease på "vanlig måte" (altså ikke noe spesifikt studenttilbud), men jeg vet ikke helt om det er så mye av det her ute heller egentlig. Og om det er kurant å gjøre det når man skal ha hund i bilen?

Jeg tror faktisk jeg hadde ventet til jeg var ferdig med studiene når du allikevel har de daglige farteturene så nærme.

Det er det jeg heller litt mot jeg også. Jeg drømmer litt om å kunne dra på bruks- og lydighetstreninger på fast basis uten å måtte planlegge masse i forveien og ha en halv mil å gå hver vei og ikke ha noe sted å gjøre av hunden i pausene med mindre jeg har dratt med meg et bur. Men den drømmen ville liksom ikke bli helt gratis. Jeg setter jo veldig pris på å ha den friheten jeg har nå, ved at jeg ikke trenger å jobbe. Og jeg får nesten fysisk vondt av å tenke på å bruke alle sparekontopengene mine (og kanskje låne litt ekstra) på en metallmaskin. Kanskje det pengesluket der rett og slett må vente til jeg er ute i fast jobb og faktisk har litt mer å rute med...

Men bilen skal jo stå parkert når du ikke bruker den også, altså ved hybelen ;) Finnes det p-muligheter der?

Jada, kan parkere i oppkjørselen og har til og med egen carport. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...