Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur med vanskelige hunder, samtidig?


Kaja
 Share

Recommended Posts

Vi har en her i området med 3 mellomstore hunder, en av dem en Fox Terrier, den henger og dingler i selen ved passeringer.

Den gjør ikke noe heller, bare henger der, men går den på bakken så er helvetet løs og de andre klikker også, så jeg syntes eieren har en veldig bra løsning på problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg fikk ideer her nå. Salukien bærer og oier seg noe helt forferdelig på tur i bånd om det kommer andre med hund i mot oss. Vel og merke skjer dette stort sett bare om boxeren er med. Er lukisen alene med meg på tur så er hun slett ikke så tøff, da tier hun som regel stille.

Sånn er min lukis også - tøffere enn toget om han har de andre med seg - laaangt i fra så tøff uten.

Kaja: REgner med Rio er basenji som flipper i vinkel av grime? Ellers så er jo det verd et forsøk. Ellers sleng på han webmaster (sikkert noen som har en brukt billig som passer) og grabb tak i han og gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grime er prøvd, haha. Vi kom ikke en halvmeter engang :P

Men webmasersele må prøves, jeg prøvde å bære forbi i går, og det fungerte egentlig MEN selen er for løs og bare sklir av. Så må ha en "bæresele".

Simira: Tesh er det største problemet når Rio er med fordi hun er så sterk. Hun skaper seg som bare det når de andre "får lov" å tulle :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er min lukis også - tøffere enn toget om han har de andre med seg - laaangt i fra så tøff uten.

Jeg tar ofte tisseturene hver for seg, etter Calle kom hit. De girer hverandre opp. Calle er den som hoier mest, men Hermes kan også hive seg på. Hermes er superenkel alene, og Calle er også greiere å ha med å gjøre da. Så jeg gidder ikke nabolagsturer med begge to, det venter jeg med til jeg har litt mer kontroll på Calle og da kan begynne å trene litt mer på å gå med begge to. I skauen tar jeg de på magebelte og lar de gå som de vil :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva du har prøvd, men har du prøvd å ta båndet rundt buken hans? Kanskje jeg må ta bilde, for jeg får ikke til å forklare hvordan det er. :lol: Da er det ikke like behagelig for ham å kunne "kaste" seg fremover.

Natoløkke gjør VONDT når den strammes til, og er man uheldig kan den klemme kraftig på penis i tillegg til nyrer og lever...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grime er prøvd, haha. Vi kom ikke en halvmeter engang :P

Men webmasersele må prøves, jeg prøvde å bære forbi i går, og det fungerte egentlig MEN selen er for løs og bare sklir av. Så må ha en "bæresele".

Simira: Tesh er det største problemet når Rio er med fordi hun er så sterk. Hun skaper seg som bare det når de andre "får lov" å tulle :P

Men Tesh kan du jo bruke grime på ihvertfall. Ikke ideelt selvfølgelig, men ville gjort det når du går med alle når de er i den alderen og trenger med individuell trening for å oppføre seg sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er min lukis også - tøffere enn toget om han har de andre med seg - laaangt i fra så tøff uten.

Kaja: REgner med Rio er basenji som flipper i vinkel av grime? Ellers så er jo det verd et forsøk. Ellers sleng på han webmaster (sikkert noen som har en brukt billig som passer) og grabb tak i han og gå.

Det er kanskje litt rasetypisk. Jeg burde vært mye flinkere til å gå tur med de hver for seg. Syns det er så vanskelig å få prioritert det. Eller, helt ærlig, tid har jeg vel, men det går vel mer på hva man orker. Må skjerpe meg litt der. Lukisen trenger å lære å stole på seg selv. Hun kan noen ganger hisse seg sånn opp når noen kommer mot oss at hun flyr på boxeren i adrenalinrushet sitt. Teite hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje litt rasetypisk. Jeg burde vært mye flinkere til å gå tur med de hver for seg. Syns det er så vanskelig å få prioritert det. Eller, helt ærlig, tid har jeg vel, men det går vel mer på hva man orker. Må skjerpe meg litt der. Lukisen trenger å lære å stole på seg selv. Hun kan noen ganger hisse seg sånn opp når noen kommer mot oss at hun flyr på boxeren i adrenalinrushet sitt. Teite hund!

tror det er veldig rasetypisk at de er tøffere i flokk, ser det på de to andre mine også da, men det er på et helt annet nivå. Raringer <3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke særlig snilt mot hunden, da ville jeg heller brukt grime eller en ordentlig gå-pent-sele. Kraftige trykk mot den myke delen av buken er sjeldent bra.

Var nok ikke sånn jeg mente, skal se om jeg får tatt bilde og jeg forklarte det veldig dårlig. For jeg vet ikke om Rio er en sånn som reagerer på han får noe "rundt" seg eller oppå seg? Kamar synes ikke det er så veldig behagelig å få kobbelet hvilende oppå ryggen om det plutselig kommer oppå, f. eks (i hvert fall ikke hvis det regner ute, da har labbene grodd fast i bakken). Eller kobbel rundt seg. Kobbelet er festet i selen, og det er selen jeg styrer (altså ikke noe trykk mot myke deler), selv om båndet er "rundt".

Grime funker heller ikke her. Er vi heldige, kommer vi en centimeter fremover.

Men det er mye greiere å gå ute nå. Sitt og vent fungerer, selv om det har tatt tid, så har vi bare vært veldig konsekvente på det.

Er det litt annerledes med salukier og basenjier på det der med å være tøffere i flokk, tro? Kamar er tøffere og mer på vakt når han er alene, roligere når han går med Pøbel. Men Pøbel er roligere alene og mye mer lykke om han går med Kamar. Vet ikke hva det er, men virker som om han konkurrerer om oppmerksomheten (loveydovey all day and all night) dersom Kamar er med, og blir mer giret opp av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker også forskjell på Hermes alene og i flokk. Myndetur med Hermes i bånd kunne være ganske strevsomt. Han blir ikke bøllete, men mer giret, vil fremover, og intens i snusingen sin, som om han søker. Har inntrykk av at mynder i flokk og mynder alene er to ganske forskjellige ting, instinktene deres, jakten og byttedriften, tennes mye kjappere i flokk enn når de går alene. Husk at det er raser som jaktet i flokk, ikke bare små flokker, ofte større flokker også.

EDIT: Er enig i at det nok er noe som kjennetegner hunder generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Kaja, men jeg ler godt av denne tråden altså! Jeg får ufattelig mange bilder i hodet av alle de geniale løsningsforslagene du får. Ingen skal si at sonen ikke er løsningsorienterte altså!

Hvordan pleier du å gjøre det hvis hundene oppfører seg teit? Løfter du opp alle sammen etter selen? :D Syns du må teste ut forslagene! (Jada, jada... Dine hunder oppfører seg jo, men jeg vil se!)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Haha *le ondsinnet* Det har jeg faktisk ikke prøvd, men vil ikke det være særs ubehagelig? Han har ikke webmastersele.

Jeg sier som andre "so?"

Si dette på canis a!! Pleeease!!

*ler så tårene triller og ser for seg arme basselusken i løse lufta sinna som en veps*

*ler*

Jeg sier som andre, grabb tak i selen og løft han opp og la han henge og dingle til dere er forbi. Enkelt og greit - om en stund så kan det være at han finner det såpass ubehagelig at han tar tegninga og driter i å hause seg opp.

Jeg har samme greia forøvrig - Hermine er konstant på jakt når vi er på tur, Noah også egentlig og det er ett av aberne med å bo i byggefelt og ha valper. For når de er små så vil alle dulle dalle og alle hunder må hilse og det er ikke så lett å unslippe på trange fortau, når de så blir store så vil jo ikke folk lenger men hundene vil jo fortsatt. Hermine er ett lite h.... og klart, Noah trekker seg jo opp han også fordi H er trekt opp - heldigvis for meg så er Noah en lydig fyr så han er tilsnakkenes - den lille - not so much, eller - hun er lydig, det er bare såååå verdt det. Min løsning er å ha terven under kontroll og den lille i så kort bånd at hun ikke kommer bort til de vi møter. Hadde hun vært lettere så hadde jeg garantert løfta henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Kaja, men jeg ler godt av denne tråden altså! Jeg får ufattelig mange bilder i hodet av alle de geniale løsningsforslagene du får. Ingen skal si at sonen ikke er løsningsorienterte altså!

Ler godt selv jeg!

Vi har har funnet to løsninger her i heimen, en, vi reiser langt til skogs og slipper han med GPS (ikke at han stikker av haha). Ellers så er det løft i sele. Mannen går med han og Tesh når vi går tur, så har jeg de to små *snille mannen*

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

480592_10152250299295464_1005676201_n.jp

Funker på store duste gutter også! Doffen mister absolutt all kontroll over bump i hump når vi drar han opp etter håndtaket i selen (genialt å ha håndtak :aww: ) og T lar han gå på bakbena og går avgårde med han :P Da blir doffen sånn amagad du er dust :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

480592_10152250299295464_1005676201_n.jp

Funker på store duste gutter også! Doffen mister absolutt all kontroll over bump i hump når vi drar han opp etter håndtaket i selen (genialt å ha håndtak :aww: ) og T lar han gå på bakbena og går avgårde med han :P Da blir doffen sånn amagad du er dust :P

Ha ha ha, sjekk T sitt uttrykk da, og Doffen hengende i løse lufta, dagens latter, herlig bilde :lol::lol::lol::lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

480592_10152250299295464_1005676201_n.jp

Funker på store duste gutter også! Doffen mister absolutt all kontroll over bump i hump når vi drar han opp etter håndtaket i selen (genialt å ha håndtak :aww: ) og T lar han gå på bakbena og går avgårde med han :P Da blir doffen sånn amagad du er dust :P

Det der er et supertriks med fjortisgutter! Kommer ikke til å kunne ha sele uten håndtak jeg :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...