Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur med vanskelige hunder, samtidig?


Kaja
 Share

Recommended Posts

Jeg merker jeg sliter litt med mine fine små (og stor).

Rio er utrolig vanskelig å gå på tur med, vi trener masse på det men det er veldig lite bedring over tid desverre. Han blir tullebasselusk når vi møter andre på tur, og hauser opp de andre noe inmari. På tur alene begynner han å bli noenlunde grei.
De tre andre er egentlig greie i passeringer, Tesh kan hause seg opp noe, men ikke ut av kontroll på noen måte.
Rio på sin side løper i store runninger, tar Kua og surrer inn alle i bånd. Jeg har "løst" det ved å enten gå med Rio alene på tur, og derreter de andre tre etterpå. Eller at jeg går med to og to. Problemet da er at de ikke får så lange turer jeg gjerne vil gi dem.

Det eneste som fungerer med Rio er å holde stressnivået nede hele turen, så fort han stresser må han sitte på stumpen sin og vente til han roer seg ned. Basenji som han er fungerer ikke dette ved en "sitt" komando, jeg må fysisk sette han ned og sitte sammen med han og holde. Det har fungert fint, og turene er mye roligere så lenge det bare er meg å Rio, sammen med de andre er dette umulig. Han har ikke bedret seg det spor der.

Har prøvd å gå sammen med sambo, hvor han holder tre og jeg tar Rio og gjør det samme som vi gjør når jeg er alene, men det har da ingen effekt.

Er det håp? Hva bør jeg gjøre? Andre måter å trene passering med Rio på? Han tar IKKE godbiter ute, og han responderer ikke på ros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfte han opp idet dere ser en møtende hund og ha han hengende på hofta under passering så han ikke får dratt med seg de andre...?

Blir jo litt av det som tulip skrev, og det går desverre ikke. Han er for tung når han tuller så fælt på armen.

Eller mente du at jeg skal bære han i sele (som en bærepose :lol:) Tulip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mener jeg at du skal bære han etter sela, ikke ta han inntil kroppen. Så får han svømme der i friluft han...

Haha *le ondsinnet* Det har jeg faktisk ikke prøvd, men vil ikke det være særs ubehagelig? Han har ikke webmastersele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal prøves, jeg har prøvd alt annet så hvorfor ikke. Han er og blir sånn tror jeg. Vet ikke hva det kommer av heller, for han er ikke sinna, han vil ikke ta dem eller noe.

Men det gjør turen utrolig sur for meg, og jeg merker at han utelates fra en del morsomheter hvor jeg da får dårlig samvittighet etterpå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo litt av det som tulip skrev, og det går desverre ikke. Han er for tung når han tuller så fælt på armen.

Det trur jeg bare kommer av dårlig bæreteknikk. :teehe: Du har han mellom deg og høyrearmen din, jekker hele underarmen under kroppen hans og fram mellom frambeina, og løfter han opp på hofta i ett løft. Armen din vil holde han fast langsmed kroppen og han kan veive og monge seg så mye han vil. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trur jeg bare kommer av dårlig bæreteknikk. :teehe: Du har han mellom deg og høyrearmen din, jekker hele underarmen under kroppen hans og fram mellom frambeina, og løfter han opp på hofta i ett løft. Armen din vil holde han fast langsmed kroppen og han kan veive og monge seg så mye han vil. :)

da har du ikke løfta Rio før :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg har ikke det, og jeg er helt ydmyk på at det kanskje ikke går, men prøv det i det minste? Jeg hekter knertis opp sånn når det koker over, og hun kan sprelle! :lol: Samme med hysterisk Aiko første gang på svømmetrening også.

Stankelbeinet hekter seg fast i buksa og sparker fra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker dette???

Som i at på sikt vil man kunne passere uten å bære hunden?

Må jo se helt sinnsykt ut for de som passerer :lol: (Bilde? Film? Noen?)

Som trening funker det nok ikke for Rio, men det forhindrer de tre andre å bli opphisset, ergo funker det.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo litt i samme situasjon, selv om jeg bare har halvparten så mange hunder. :P

Min tanke er at man bør ha et minimum av styring på alle hundene ved passering, samt å senke kriteriene for hvor flinke de skal være på passering. For min del sørger jeg først og fremst på at jeg har fysisk kontroll på begge hundene når jeg ser en annen hund. Det betyr stort sett at jeg holder Kovu i halsbåndet og Odin i kort bånd ved passering på turvei f.eks. Dersom en eller begge girer seg opp er det bare om å gjøre å komme seg forbi. Dersom vi har muligheten til det går vi et stykke av veien og venter til de andre har passert. Da kan vi jobbe med kontakten også.

Jeg antar at valpen og Tesh er minst problem å holde orden på, ville det funket om du holdt Rio i kort bånd og løftet opp Kua? Jeg tror at inntil Rio har hatt mer fremgang er det ikke noe poeng i å tenke på å trene i de situasjonene der du har alle hundene med, det vil handle om "minst mulig smertefullt".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva du har prøvd, men har du prøvd å ta båndet rundt buken hans? Kanskje jeg må ta bilde, for jeg får ikke til å forklare hvordan det er. :lol: Da er det ikke like behagelig for ham å kunne "kaste" seg fremover.

Ikke særlig snilt mot hunden, da ville jeg heller brukt grime eller en ordentlig gå-pent-sele. Kraftige trykk mot den myke delen av buken er sjeldent bra.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg fikk ideer her nå. Salukien bærer og oier seg noe helt forferdelig på tur i bånd om det kommer andre med hund i mot oss. Vel og merke skjer dette stort sett bare om boxeren er med. Er lukisen alene med meg på tur så er hun slett ikke så tøff, da tier hun som regel stille.

Lukisen har webmastersele og nå ser jeg for meg at jeg kan bære henne sprellende i løse luften forbi andre hunder. Men jeg tviler jo bittelitt på at jeg klarer å holde 20 kilo ut fra kroppen min.

Men yes, dette skal prøves:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...