Gå til innhold
Hundesonen.no

Prevensjonsmiddel uten mens


Benedicte
 Share

Recommended Posts

  • Svar 145
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hos meg var det motsatt med p-ring.. Den var veldig (alt for lett) å få ut, og under trivelige stunder byttet den ofte partner, for si det sånn.. :angel: Første gangen etter at jeg hadde bytta hadde

P-sprøyte. Bruker depo-provera. Mistet både mens og smerter. Jeg har heller ingen bivirkninger av denne

Jeg brukte p piller noen år før jeg gikk over på sprøyte. I mange år hadde jeg ikke mensen, men kronisk uvi. Etter å ha blitt sjekket for alt konstaterte urologen idag at det var hormonene sin skyld (

Å herlighet man blir koko av å prøve å orientere seg i alt dette. Klarer virkelig ikke å bestemme meg for hva jeg vil. Har veldig lyst til å sette inn en p-stav fordi jeg har hørt mange gode erfaringer med denne, og fordi jeg da slipper å tenke på prevensjon de neste 3 årene.

Men denne Cerazette, må den tas hver dag? Er den reseptbelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herlighet man blir koko av å prøve å orientere seg i alt dette. Klarer virkelig ikke å bestemme meg for hva jeg vil. Har veldig lyst til å sette inn en p-stav fordi jeg har hørt mange gode erfaringer med denne, og fordi jeg da slipper å tenke på prevensjon de neste 3 årene.

Men denne Cerazette, må den tas hver dag? Er den reseptbelagt?

Jeg støtte jo ut p-staven fra armen :/ måtte ta den ut igjen og 1300kr kastet bort.. Men den fungerer bra for mange! verdt å prøve

Cerazette er hver dag ja,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye vil det totalt koste å sette inn en p-stav? Tidligere har jeg brukt private gynekologer og det koster jo fort 1000-2000 kroner, men denne gangen tenkte jeg å først gå til lege og deretter få henvisning derfra. Men hvor mye koster en time hos en offentlig gynekolog (med henvisning)? I tillegg kommer jo prisen for konsultasjon hos legen + selve staven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye vil det totalt koste å sette inn en p-stav? Tidligere har jeg brukt private gynekologer og det koster jo fort 1000-2000 kroner, men denne gangen tenkte jeg å først gå til lege og deretter få henvisning derfra. Men hvor mye koster en time hos en offentlig gynekolog (med henvisning)? I tillegg kommer jo prisen for konsultasjon hos legen + selve staven.

selve staven koster vel 1000-1300 husker ikke helt + timen hos legen. Jeg satte den inn hos legen, trenger ikke gynokolog osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herlighet man blir koko av å prøve å orientere seg i alt dette. Klarer virkelig ikke å bestemme meg for hva jeg vil. Har veldig lyst til å sette inn en p-stav fordi jeg har hørt mange gode erfaringer med denne, og fordi jeg da slipper å tenke på prevensjon de neste 3 årene.

Men denne Cerazette, må den tas hver dag? Er den reseptbelagt?

Fordelen er jo at du kan ombestemme deg med p-stav vs sprøyte.

Her er en liten oversikt. Om det du har nå ikke fungerer så er det feks lurt å bytte til noe annet. Bruker du østrogen nå så prøver du om det har annen effekt å bruke ett preperat med gestagen o.l.

Det beste er faktisk å få en legetime og diskutere det med legen, da kan de finne ut hvilket hormon som fungerer best for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herlighet man blir koko av å prøve å orientere seg i alt dette. Klarer virkelig ikke å bestemme meg for hva jeg vil. Har veldig lyst til å sette inn en p-stav fordi jeg har hørt mange gode erfaringer med denne, og fordi jeg da slipper å tenke på prevensjon de neste 3 årene.

Men denne Cerazette, må den tas hver dag? Er den reseptbelagt?

Ja, den tas hver dag. Er som en p-pille bare med mindre hormoner. Også er det 28 piller på ett brett, så det er ikke meningen å ta "mensen-pause" med de. Du får utskrevet resept hos lege og henter piller på apoteket.

Tror det er lurt å gå på de en liten stund for å få en antydning til hvordan du vil reagere på p-staven. Noen mister mensen helt med en gang, andre har mensen hele tiden og noen (sånn som meg) har mensen som vanlig (men så plutselig ble den borte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare være litt kjip inni her og anbefale deg å ta en blodprøve for å utelukke mutasjoner i blodet (kalt Leidens mutasjon) som gjør at blodet koagulerer raskere enn vanlig.. Hvertfall hvis du skal gå på prevansjon som inneholder østrogen (Cerazette og hormonspiral inneholder ikke dette, usikker på p-stav og sprøyte..) Sier det bare fordi jeg selv gikk på p-piller i mange år, og ante fred og ingen fare, og alt var vellstand. Prøvde også p-ring. Plutselig en dag satt jeg der med blodpropp utløst av p-piller og føle meg dum da lege spurte om jeg hadde tatt den "obligatoriske" p-pille-blodprøven som viste om man var utsatt for blodpropp av p-piller eller ikke.. :P Sånn ut over det så bruker jeg nå spiral, og er kjempeførnøyd, men anbefaler ikke det til deg hvis du er plaget av smerter. Smertene kan bli verre med spiralen. Hormonspiral kan du miste mensen av, men som nevnt over her så burde du da prøve Cerazette først for å se om du mister mensen av de. mange som mister den helt av de pillene.. Og så mange som blør i en evighet.. jeg har prøvd de to ganger. den ene gangen mista jeg mensen helt, og andre gang blødde jeg i en evighet, så gikk over til Yasmine.. (Blir mongoinlegg fordi jeg ikke får laget mellomrom med enter-knappen! Fler med dette problemet?? Fullstendig OT, men men.. )

Faktor 5 Leiden er fulle navnet på mutasjonen. Jeg har også denne. Det er 2 "versjoner" av denne mutasjonen, heterozygot og homozygot. Nå husker ikke jeg hvilken som er hva, men den ene øker risken for blodpropp med 5-10 % mens den andre øker sjangsen med hele 80%.

Har du denne mutasjonen må du også muligens gå på blodfortynnende ved graviditet, operasjon, alvorlig sykdom eller i perioder der man blir sengeliggende og også ved lange flyturer/reiser.

Å herlighet man blir koko av å prøve å orientere seg i alt dette. Klarer virkelig ikke å bestemme meg for hva jeg vil. Har veldig lyst til å sette inn en p-stav fordi jeg har hørt mange gode erfaringer med denne, og fordi jeg da slipper å tenke på prevensjon de neste 3 årene.

Men denne Cerazette, må den tas hver dag? Er den reseptbelagt?

Cerazette må takes hver dag ja. Jeg får den i hver fall på resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med p-sprøyte hadde jeg mens hver 14 dag i 6 mnd.... Man får ikke snudd det heller slik som med andre preperater.

Har selv vurdert p-ring som alternativ for p-piller.

Ja når jeg tenker etter så blødde jeg i starten, men det ble mindre og mindre helt til det forsvant tilnærmet fullstendig.

Å herlighet man blir koko av å prøve å orientere seg i alt dette. Klarer virkelig ikke å bestemme meg for hva jeg vil. Har veldig lyst til å sette inn en p-stav fordi jeg har hørt mange gode erfaringer med denne, og fordi jeg da slipper å tenke på prevensjon de neste 3 årene.

Men denne Cerazette, må den tas hver dag? Er den reseptbelagt?

Men kan du ikke dra til legen og ta en prat da? Forhøre deg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig flink lege som kjenner meg godt, så jeg pleier å ringe henne når jeg trenger henvisning så henter jeg den i resepsjonen uka etterpå, det koster 50 kr eller noe. Husker ikke satsene for spesialister med mener det er rundt 250 kr for en gyn time.

Edit: Jeg synes at folk skal bli flinkere til å bruke gynekolog og ikke bare fastlegen. De er dessverre ikke så gode på underlivet som man skulle tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler ikke helt på at fastlegen vet så mye om prevensjon som en gynekolog, derfor jeg gjerne vil få personlige erfaringer og lese litt på nett før jeg diskuterer det med legen :fear:

bytt lege? :lol: gikk til kvinnelig lege jeg, gikk så fint det. selv min mannlige lege nå har mye informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet veldig med menssmerter tidligere- så ille at jeg ikke klarte å reise meg, og fikk jeg det fks på skolen måtte jeg ut av timen og legge meg ned på gulvet- ofte måtte noen sto eller sitte på ryggen min for å lindre smerten (av en eller annen grunn funket det.. ). Jeg hadde samme problem da jeg gikk på den første p-pille typen jeg prøvde, og det var så uutholdelig at jeg gikk til helsesøster. Fikk skrevet ut Cerazette, for å se om p-stav var noe for meg. Det er visst de samme stoffene i de, så bestemmer du deg for p-stav regner jeg med at du vil bli anbefalt å gå en periode på cerazette først. For meg funket cerazetten veldig bra, og etter en liten periode ble blødningen og smertene helt borte- og den er borte veldig lenge etter du slutter på pillen. Dette er så klart forskjellig, men smertene har vært helt borte omtrent. Både på og av p-pillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktor 5 Leiden er fulle navnet på mutasjonen. Jeg har også denne. Det er 2 "versjoner" av denne mutasjonen, heterozygot og homozygot. Nå husker ikke jeg hvilken som er hva, men den ene øker risken for blodpropp med 5-10 % mens den andre øker sjangsen med hele 80%.

Har du denne mutasjonen må du også muligens gå på blodfortynnende ved graviditet, operasjon, alvorlig sykdom eller i perioder der man blir sengeliggende og også ved lange flyturer/reiser.

Stemmer.. :) Homozygot er vel den som er mest "alvorllig" fordi begge kromosomene har denne mutasjonen, mens hos heterozygot er bare et kromosom angrepet. (Lurer på om jeg leste et sted at det bare er jenter som kan bli homozygote, og at mutasjonen bare angriper X-kromosomet, men det kan være jeg har drømt det :P ) Jeg er ivertfall Homozygot, og må nok gå på blodfortynnende ved lange flyreiser, graviditet o.l. Jeg hadde ikke peiling på at jeg hadde dette før jeg faktisk fikk proppen, og måtte ta testene.. hadde vært mye lettere om legen hadde informert meg om dette (slik de egentlig skal) FØR jeg begynte på p-piller så jeg kunne unngått det.. :) Men, bare noe å tenke på jenter.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare være litt kjip inni her og anbefale deg å ta en blodprøve for å utelukke mutasjoner i blodet (kalt Leidens mutasjon) som gjør at blodet koagulerer raskere enn vanlig.. Hvertfall hvis du skal gå på prevansjon som inneholder østrogen (Cerazette og hormonspiral inneholder ikke dette, usikker på p-stav og sprøyte..) Sier det bare fordi jeg selv gikk på p-piller i mange år, og ante fred og ingen fare, og alt var vellstand. Prøvde også p-ring. Plutselig en dag satt jeg der med blodpropp utløst av p-piller og føle meg dum da lege spurte om jeg hadde tatt den "obligatoriske" p-pille-blodprøven som viste om man var utsatt for blodpropp av p-piller eller ikke.. :P

Jeg vil bare si til deg at det selvfølgelig ikke er ditt ansvar å sjekke hvilke prøver som bør tas, og derfor skal du heller ikke føle deg dum! Det er legen/helsesøsteren som isåfall har "skylda". Det er ikke naturlig å screene unge jenter for Leiden når de ber om p-piller, med mindre man vet at det finnes hjerte/karsykdommer i familien, og dermed forteller det til legen.

Jeg stoler ikke helt på at fastlegen vet så mye om prevensjon som en gynekolog, derfor jeg gjerne vil få personlige erfaringer og lese litt på nett før jeg diskuterer det med legen :fear:

Forstår deg godt, og ved å lese svarene i den tråden her så er det ikke vanskelig å se at folk har vidt forskjellige erfaringer! Les igjennom det folk skriver, og dann deg en mening. Luft bekymringene dine for fastlegen/gynekologen, og hør hva h*n har å si på de forskjellige punktene. Sammen finner dere sikkert ut av hva som kan passe deg best, og som så mange sier - ofte må man bare ta en sjanse og prøve det ut.

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men hvis du er under 24 så er det også en mulighet å dra på helsestasjonen og snakke med en helsesøster - de pleier å være godt oppdaterte (hvertfall hvis de er relativt unge/nyutdannede).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte p piller noen år før jeg gikk over på sprøyte. I mange år hadde jeg ikke mensen, men kronisk uvi. Etter å ha blitt sjekket for alt konstaterte urologen idag at det var hormonene sin skyld (vært uten psprøyte i noen mnd og like lenge uten uvi)

Så hormoner er ikke bare bare!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri blitt sjekket for noe i forbindelsen anskaffelse av p-piller. Og gikk selv til legen for å be om å ta blodprøve for å se om jeg hadde leiden mutasjon ( Dette etter å ha gått på pillen i snart 10år) etter at det ble oppdaget på en av mine foreldre. Heldigvis var prøven negativ:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer.. :) Homozygot er vel den som er mest "alvorllig" fordi begge kromosomene har denne mutasjonen, mens hos heterozygot er bare et kromosom angrepet. (Lurer på om jeg leste et sted at det bare er jenter som kan bli homozygote, og at mutasjonen bare angriper X-kromosomet, men det kan være jeg har drømt det :P ) Jeg er ivertfall Homozygot, og må nok gå på blodfortynnende ved lange flyreiser, graviditet o.l. Jeg hadde ikke peiling på at jeg hadde dette før jeg faktisk fikk proppen, og måtte ta testene.. hadde vært mye lettere om legen hadde informert meg om dette (slik de egentlig skal) FØR jeg begynte på p-piller så jeg kunne unngått det.. :) Men, bare noe å tenke på jenter.. ;)

Mja lurer på om det kun slår ut hos oss jenter, men at mannfolka kan være bærere? For om man har den homozygote typen må man vell ha arvet der fra begge foreldre? Syns å huske legen som tok blodprøven på meg snakket om noe sånt.

Jeg bedde forøvrig selv om den blodprøven da jeg har mye hjerte og kar sykdommer i familien, og 4 tilfeller av blodpropp fordelt på begge sider. Har i senere tid vist seg at både min mor og søster også har leiden. Ingen leger etc har noen gang nevnt denne blodprøven for meg når det har vært snakk om prevansjon tidligere... Ikke legene til min søster eller mor har nevnt den til dem, selv om begge har reagert relativt alvorlig på p-piller tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte inn hormonspiral i mars og har ikke hatt mensen etter det, mistet den med en gang.

Gjorde ikke vondt å sette inn eller noe heller.

betalte vel totalt 1300 kr ca for innsettelse hos gynekolog, fikk henvisning av legen :) så om 5 år må den byttes, hvis jeg ikke vil ha flere barn før det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en tråd om dette temaet, har lenge vurdert å starte en selv.. Men takk Labbis:), nå slapp jeg det :)

Yasmin 28 var den første jeg prøvde. Styr unna. Enkelt å greit.

Jeg har gått på Synfase. Det funka greit, men det siste året har jeg plutselig begynt å blø i histen og pisten, mensen kom og gikk som den ville. Gikk jo selvfølgelig til legen, og konklusjonen var da at jeg rett og slett ikke fungere like bra på Synfase nå, som for 1 år siden (kroppen forandrer seg jo med alderen). Et annet problem jeg hadde med Synfase var at det ble så tørt der nedentil, uansett situasjon, noe som førte til sopp.

Så da har jeg fått prøve Loette28 som da er en lavdose kombinasjons p-pille. Den fungerte helt greit på meg, og det var ikke noe problem å hoppe over mensen. Følte jeg ble litt mer PMS av de, og at det ble litt kviser kanskje.. Jeg vet ikke helt om jeg er helt fornøyd egentlig. Jeg er litt sånn som synes det er trygt å få mensen når den skal komme, hvis ikke blir jeg jo litt usikker. Jeg vurderer cerazette, men er så usikker, for jeg vil ikke miste mensen jeg.

Jeg ville styret unna p-sprøyte og slike ting du ikke kan ta ut av kroppen/slutte med om det ikke skulle fungere for deg. Mener det skal finnes en ppille som er ganske sterk, den skal hemme kvise anfall og uønsket hårvekst. Mener også at den skal være bra for de som sliter med menssmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nå fikk jeg lyst til å prøve Cerazette, for har lurt litt på P-stav.

Sliter selv med mye smerter, dro til gynokolog fordi jeg hadde mistanke om endometriose. Svaret jeg fikk var at alle i større eller mindre grad har endometriose. Det hørtes helt merkelig ut for meg, men fikk anbefalt å prøve P-piller. Begynte da på Yasmin, men jeg måtte avbryte før jeg hadde klart å gått på det lenger enn ca. 2 uker, pga. ekstrem kvalme. Prøvde på nytt måneden etter, men det samme skjedde.

Deretter gikk jeg over på P-ring. Slet med kvalme de første dagene, men det gikk heldigvis over. Smertene var like ille, så valgte å bruke den sammenhengende. Det fungerte perfekt helt til jeg etter den 3. måneden begynte å få svake blødninger (med tilhørende sterke smerter) som fortsatte ut måneden. Så nå bruker jeg den kun sammenhengende i 3 mnd. så en ringfri uke. Men smertene den uken er fremdeles like ille... Så ikke helt optimalt, men mye bedre enn uten :)

Så jeg sitter vel egentlig litt i samme båt som deg.. ;) Men jeg visste ikke om "sammenhengen" mellom Cerazette og P-stav, så det er jo en mulighet. Nå lider jeg av sprøyteskrekk da, så får se hvor tøff jeg er når de kommer med giga-nålen som skal stappes inn.. :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja lurer på om det kun slår ut hos oss jenter, men at mannfolka kan være bærere? For om man har den homozygote typen må man vell ha arvet der fra begge foreldre? Syns å huske legen som tok blodprøven på meg snakket om noe sånt.

Jeg bedde forøvrig selv om den blodprøven da jeg har mye hjerte og kar sykdommer i familien, og 4 tilfeller av blodpropp fordelt på begge sider. Har i senere tid vist seg at både min mor og søster også har leiden. Ingen leger etc har noen gang nevnt denne blodprøven for meg når det har vært snakk om prevansjon tidligere... Ikke legene til min søster eller mor har nevnt den til dem, selv om begge har reagert relativt alvorlig på p-piller tidligere.

Vi har ikke hatt noe hjerte/karsykdom i familien heller vi da.. Tippoldefar hadde vel en blodpropp, men det er det eneste.. Gutta kan få det, de kan være heterozygote vertfall, for det er pappa.. Han testet seg etter at jeg hadde fått det påvist.. Uansett greit å ha i bakhodet om man går på p-piller med hormoner.. Jeg tenkte hvertfall ikke tanken på at det var propp før jeg satt på legevakta og ble husja inn på sykehuset.. :P Det finnes jo også mange gode alternativer nå som ikke inneholder hormoner også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...