Gå til innhold
Hundesonen.no

Prevensjonsmiddel uten mens


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Men det er da stor forskjell på ben og nerver?? Nervene ligger jo i muskelvevet, som ligger utenpå bena. Den største nerven i rompemuskelen er isjasnerven.

Jeg har vel ikke sagt at det er ikke er forskjell på ben og nerver.. Men hvis du ser på dette bildet:

Fysioterapi-Oslo-birkebeinerklinikken-falsk-isjias.png

Så ligger ikke nerven i det området man stikker.. I alle fall som jeg lærte..

Edit: satt ikke'n på feil sted :P

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hos meg var det motsatt med p-ring.. Den var veldig (alt for lett) å få ut, og under trivelige stunder byttet den ofte partner, for si det sånn.. :angel: Første gangen etter at jeg hadde bytta hadde

P-sprøyte. Bruker depo-provera. Mistet både mens og smerter. Jeg har heller ingen bivirkninger av denne

Jeg brukte p piller noen år før jeg gikk over på sprøyte. I mange år hadde jeg ikke mensen, men kronisk uvi. Etter å ha blitt sjekket for alt konstaterte urologen idag at det var hormonene sin skyld (

Jeg har ekstremt vondt når jeg har mensen, snakk om utagerende eggstokker.. men Synfase tok helt knekken på alt vondteri. :)

Hvordan er huden din på Synfase? Fin, lett kvisete, eller med store svulster under huden...? "Noen jeg kjenner" lurer veldig på å finne et alternativ til de hun nå må begynne på for å få orden på huden igjen, nemlig. :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden man kan snakke om alt på sonen.... :fear:

Jeg sliter så til de grader med menssmerter, og har dermed vondt i magen 5-6 dager i måneden + tilfeldige "stikkende" smerter jevnlig. Smertene er såpass ille at jeg ofte må knaske ibux og tilbringe dagen i sengen.

Jeg går på p-piller og forsøker å hoppe over mensen hver måned, men får det ikke til. Jeg setter på alarm hver kveld så jeg tar pillen til nøyaktig samme tidspunkt, men så glemmer jeg for eksempel å ta med piller i vesken en kveld jeg jobber overtid, og med 1 1/2 times forsinkelse en eneste gang så kommer mensen... Utrolig frustrerende. Ikke bare gjør det vondt, men mensen er upraktisk også.

Å lese på internett gjør meg heller ikke helt klok, for jeg har vurdert spiral og p-stav fordi jeg trodde det stoppet all menstruasjon, men nå leser jeg at det bare er noen få som mister mensen etter langvarig bruk? Finnes det ingen prevensjonsmidler som stopper det 100%?

Så du går på p-piller og har fremdeles like vondt som når du ikke bruker det?

Da skjønner jeg at jeg er heldig. Jeg har "bare" hinsides vondt den første dagen, og så går det over. Men den ene dagen virker jeg ikke heller, det er helt umulig å ta seg sammen, så jeg forstår deg godt.

Men hvis jeg går på pillen så kjenner jeg INGEN ting altså. Virkelig, og jeg har ikke noen mens. Det skjer liksom ikke...

Bruker microgynon, et gammelt merke som det visstnok ikke er så mye østrogen i som mange andre. Sier legen min da.

Jeg har så og si mistet mensen med Cerazette. Det er minipiller da, men progestoren som virkestoff istedenfor østrogen. (Jeg skal heslt ikke bruke østrogen pga en mutasjon i blodet) Er snart et år siden sist jeg hadde antydning til mens.

Nå har jeg veldig uregelmessig og rar syklus fra før av da, så kan hende jeg har vært heldig, men samtlige leger har dog sakt at å miste mens på cerazette ikke er uvanlig. ;)

Vi reagerer ulikt på pillene, og jeg mistet syke mengder hår av Cerazette etter veldig kort tid etter at jeg ble tvunget over på noe nytt. Jeg fikk bytte på flekken. Mens andre har vært veldig fornøyde igjen. Den gamle Triordinol og Trionetta som "alle" brukte og flest var fornøyd med, ble for dyrt for staten så det droppet de selvfølgelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du går på p-piller og har fremdeles like vondt som når du ikke bruker det?

Da skjønner jeg at jeg er heldig. Jeg har "bare" hinsides vondt den første dagen, og så går det over. Men den ene dagen virker jeg ikke heller, det er helt umulig å ta seg sammen, så jeg forstår deg godt.

Men hvis jeg går på pillen så kjenner jeg INGEN ting altså. Virkelig, og jeg har ikke noen mens. Det skjer liksom ikke...

Bruker microgynon, et gammelt merke som det visstnok ikke er så mye østrogen i som mange andre. Sier legen min da.

Har mest vondt i dagene før menstruasjon (stikkende smerter som kommer tilfeldig og varsler om at mensen snart er på vei), for så å ha ekstreme magesmerter første dagen, og deretter blir det litt og litt bedre de resterende dagene. Går også på microgynon og har like vondt når jeg går på den som når jeg ikke går på pillen. :wacko:

Jeg heller fortsatt mest mot p-stav egentlig, fordi det hadde vært deilig å slippe å tenke på prevensjon de neste 3 årene, og forhåpentligvis bli kvitt mensen helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er huden din på Synfase? Fin, lett kvisete, eller med store svulster under huden...? "Noen jeg kjenner" lurer veldig på å finne et alternativ til de hun nå må begynne på for å få orden på huden igjen, nemlig. :P

Bra, i grunn. :) Jeg er velsignet med tørr hud og hormonelle småkviser og det spiller ingen trille hva slag p piller jeg går på :P Men jeg kjenner til flere som har sverget til Diane for å rydde opp i huden sin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mest vondt i dagene før menstruasjon (stikkende smerter som kommer tilfeldig og varsler om at mensen snart er på vei), for så å ha ekstreme magesmerter første dagen, og deretter blir det litt og litt bedre de resterende dagene. Går også på microgynon og har like vondt når jeg går på den som når jeg ikke går på pillen. :wacko:

Jeg heller fortsatt mest mot p-stav egentlig, fordi det hadde vært deilig å slippe å tenke på prevensjon de neste 3 årene, og forhåpentligvis bli kvitt mensen helt.

Uff, nei da må du finne på noe annet ja. Jeg vet at den ene søstern min fikk tilbake smertene sine etter å ha gått på det merket veldig lenge. Når hun byttet til et annet så ble det bra. Men hun begynte på den i utgangspunktet pga smerter og det hjalp i starten.

Håper du finner ut av det fort.

Har du snakket med legen din om det og fått noen tilbakemeldinger på hva som kan være greit for det å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nei da må du finne på noe annet ja. Jeg vet at den ene søstern min fikk tilbake smertene sine etter å ha gått på det merket veldig lenge. Når hun byttet til et annet så ble det bra. Men hun begynte på den i utgangspunktet pga smerter og det hjalp i starten.

Håper du finner ut av det fort.

Har du snakket med legen din om det og fått noen tilbakemeldinger på hva som kan være greit for det å prøve?

Det er 5 år siden jeg begynte på merket og har alltid gått på det, og jeg husker faktisk ikke om mensensmerter er noe jeg alltid har hatt problemer med. Troor det har blitt verre med tiden faktisk! Har fått time til lege i januar, og så får jeg kanskje en henvisning videre til gynekolog derfra? Vet ikke hvem som evt setter p-staven, om det er det jeg bestemmer meg for å bruke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker microgynon, et gammelt merke som det visstnok ikke er så mye østrogen i som mange andre. Sier legen min da.

Det merket brukte jeg i starten, var kjempefornøyd. Jeg hadde mensen pause nesten hver måned, men jeg hadde null problemer med å hoppe over en gang iblant. Ingen negative bivirkninger heller.

Har også hørt det samme som deg ang. østrogen i microgynon.

Kom på en negativ side ved p-staven som er verdt å tenke over. Det er nemlig prisen, den koster endel spesielt siden du må til gynokolog for å få satt den inn. Man må også inn til gynekolog for å fjerne, evt. bytte. Jeg sparte derimot noen kroner på å hente ut resepten i Sverige, men da må man jo sjekke om det fortsatt er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du den P staven har HAUGEVIS av bivirkninger og svært mange tåler den ikke...det er så msnge som ikke tåler den at legene er ofte forsiktig med å anbefale den. Vi var tre venninner som satt staven inn i armen på samme dag...Alle sammen hadde staven i 1 år og alle sammen hadde mensen hver eneste dag i 1 år.... andre jeg kjen er som prøvde det samme opplevde det samme.

og da legen skulle ta ut staven så knakk den inni armen min og hun måtte rote rundt inni armen for å finne den...jeg har nå to arr. Anbefales IKKE!

Hva med hormonspirall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 5 år siden jeg begynte på merket og har alltid gått på det, og jeg husker faktisk ikke om mensensmerter er noe jeg alltid har hatt problemer med. Troor det har blitt verre med tiden faktisk! Har fått time til lege i januar, og så får jeg kanskje en henvisning videre til gynekolog derfra? Vet ikke hvem som evt setter p-staven, om det er det jeg bestemmer meg for å bruke :)

Nå forklarte jeg det kort i innlegget over. Men hele prosessen er legetime ja, deretter henvisning til gynekolog som du sier, og der setter de inn p-staven. Men du må kjøpe staven selv og ta den med, som jeg da anbefaler å gjøre i Sverige om du har mulighet og det fortsatt går an.

De må ta en gynokolog undersøkelse først bare sånn at du er forberedt på det.

EDIT: Til Castella: Det er overhodet ikke alle som reagerer slikt altså, som min egen erfaring viser. Men klart at dette er noe Benedicte bør ta i samråd med sin lege. Min lege nølte ihvertfall ikke et sekund på meg. Klart han fortalte meg om alternativene jeg hadde, men jeg ønsket ikke sprøyte siden jeg da ikke har mulighet til å angre meg på tre måneder. P-staven visste jeg ihvertfall at jeg kunne ta ut når jeg måtte ønske dersom jeg fikk negative bivirkninger.

Endret av Siri Eveline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forklarte jeg det kort i innlegget over. Men hele prosessen er legetime ja, deretter henvisning til gynekolog som du sier, og der setter de inn p-staven. Men du må kjøpe staven selv og ta den med, som jeg da anbefaler å gjøre i Sverige om du har mulighet og det fortsatt går an.

De må ta en gynokolog undersøkelse først bare sånn at du er forberedt på det.

Vi måtte ikke ts gyn undersøkelse først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan evt vurdere p-ring. Den byttes hver uke og du bytter den selv. Du kan gå med den sammenhengende uten å ha pause til blødning (som med p-piller) Den er også lettere å slutte med enn feks stav, sprøyte eller spiral. Det samme med p-plaster, men kjipt å ha et plaster på seg til en hver tid da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan evt vurdere p-ring. Den byttes hver uke og du bytter den selv. Du kan gå med den sammenhengende uten å ha pause til blødning (som med p-piller) Den er også lettere å slutte med enn feks stav, sprøyte eller spiral. Det samme med p-plaster, men kjipt å ha et plaster på seg til en hver tid da.

Byttes vel hver måned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket år var dette?

For hos meg var ihvertfall legen helt klar på at prosessen var slik, og det var i fjor vår/sommer.

Hmm...tenke tenke.... kanskje 5 år siden.

Hvorfor skal legen pirke rundt i underlivet ditt for at du skal få satt inn en stav i armen? hmm jaja men jeg tror deg altså, det er ikke det.

Jeg forstår at de tar blodtrykk osv og undersøker.blodpropp fare men gynokologisk undersøkelse??

Da jeg dro for å ta ut staven igjen så sa gynokologen at svææært mange opplevde uregelmessige blødninger så hun var ikke possitiv lenger til preparatet. Men hvis det funker for deg er det jo perfekt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Men finnes det kanskje kjemisk kastrering (som chip hos bikkjene) for mannfolka...?

Ja, det finnes i form av medikamenter blant annet - men hvordan det er å reversere seinere vet jeg ikke noe om. Var jo snakk om p-piller for menn for en tid tilbake, vet ikke hvor langt man er kommet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket p pille merke du har teller også inn på hvor lett det er og utsette.

Jeg går på yasmin og sliter voldsomt med å utsette, ei veninne går på ett annet jeg ikke husker nå :P Og hun utsetter i 3mnd uten problemer.

Jeg kunne utsette i 3 måneder uten problemer med yasmin, så det varierer fra person til person hvordan man reagerer på hormoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare være litt kjip inni her og anbefale deg å ta en blodprøve for å utelukke mutasjoner i blodet (kalt Leidens mutasjon) som gjør at blodet koagulerer raskere enn vanlig.. Hvertfall hvis du skal gå på prevansjon som inneholder østrogen (Cerazette og hormonspiral inneholder ikke dette, usikker på p-stav og sprøyte..) Sier det bare fordi jeg selv gikk på p-piller i mange år, og ante fred og ingen fare, og alt var vellstand. Prøvde også p-ring. Plutselig en dag satt jeg der med blodpropp utløst av p-piller og føle meg dum da lege spurte om jeg hadde tatt den "obligatoriske" p-pille-blodprøven som viste om man var utsatt for blodpropp av p-piller eller ikke.. :P Sånn ut over det så bruker jeg nå spiral, og er kjempeførnøyd, men anbefaler ikke det til deg hvis du er plaget av smerter. Smertene kan bli verre med spiralen. Hormonspiral kan du miste mensen av, men som nevnt over her så burde du da prøve Cerazette først for å se om du mister mensen av de. mange som mister den helt av de pillene.. Og så mange som blør i en evighet.. jeg har prøvd de to ganger. den ene gangen mista jeg mensen helt, og andre gang blødde jeg i en evighet, så gikk over til Yasmine.. (Blir mongoinlegg fordi jeg ikke får laget mellomrom med enter-knappen! Fler med dette problemet?? Fullstendig OT, men men.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...tenke tenke.... kanskje 5 år siden.

Hvorfor skal legen pirke rundt i underlivet ditt for at du skal få satt inn en stav i armen? hmm jaja men jeg tror deg altså, det er ikke det.

Jeg forstår at de tar blodtrykk osv og undersøker.blodpropp fare men gynokologisk undersøkelse??

Da jeg dro for å ta ut staven igjen så sa gynokologen at svææært mange opplevde uregelmessige blødninger så hun var ikke possitiv lenger til preparatet. Men hvis det funker for deg er det jo perfekt! :)

Med tanke på vår medisinske verden kan jo ting ha endret seg vesentlig på få år da. Nå er det vel meg bekjent ikke blodproppsfare på p-stav da det ikke inneholder østrogen, men jeg har også lest at det kan øke faren så usikker på hva som stemmer. Men undersøkelsen er vel mer for å være sikker på at man ikke har noen sykdommer eller er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...