Gå til innhold
Hundesonen.no

Rally lydighet - useriøst?


simira
 Share

Recommended Posts

Er det ikke egentlig mye fører det går på?

Og en fører som mistrives med LP vil vel slite mye mer enn en som stortrives med LP?

Dermed vil jeg tro at det er mye av grunnen til at en kan slite med LP1, men fortsatt komme opp i elite i RL. Jeg vet ihvertfall at det var mye lettere å motivere Tinka i freestyle enn i LP. Klart at jeg tror hun lar seg påvirke veldig av sinnstemning til sin fører, men dermed tror jeg også at dersom jeg klarte å være like løs og ledig i LP-ringen så hadde det ikke vært store problemet der. For selve momentene er hun flink på.

Men å kalle sporten useriøs blir feil i mine øyne.

Kan jo for den saks skyld dra inn jakt. Tanten min har hatt stor suksess med å la sin mann føre hunden på jaktprøve. Den enkle grunnen er at hun er veldig stresset fordi hun vil ha premie, mens mannen går akkurat som han pleier på jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes rally er fint, jeg. Det er en fin form for hundetrening som er gøy for både hund og eier, og kanskje ikke like "skummelt" som andre konkurranser. Jeg har tilgode å bli imponert over det jeg

Rally er enklere enn LP på mange plan synes jeg. F.eks dobbelkommando. Jeg kan ikke f.eks si: sitt!*hunden setter seg ikke* sitt! *hunden setter seg* Det regnes som dk og gir trekk. Men jeg kan f.eks

Vi har begynt med rally i år, og har startet et dobbelstevne. Og ja, jeg synes sporten er "lettere" en LP. Om den er morsommere er jo en helt annen sak, det kommer jo an på smak og behag Men det er j

Ja, og skulle du glemme noe, eller bytte om på et par av triksene, så kan du bare smile og late som at det var sånn det skulle være. Det kan man ikke i LP..

Selvfølgelig er det fordeler også. Og for all del, jeg mener IKKE at freestyle er vanskeligere enn LP, tvertimot.. Meeen jeg påpeker vanskelighetene som faktisk er i sporten, men det ligger helt klart mer på fører. Noen fører fryser jo dersom de skulle glemme noe, andre kommer på andre ting. Det er rett og slett en helt annen type sport, med andre utfordringer. Så får den enkelte hundeeiere finne ut hva som passer for den og dens hund.

Selv foretrekker jeg LP, for det er en stor utfordring for meg. Men jeg liker også freestyle for da klarer jeg å løse meg mer opp, samt at jeg får en annen type utfordring basert på å lage et program som passer til enn viss musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet du ikke hvor vanskelig det er å sette sammen et program. Bare det å finne sang er vanskelig, men så skal man attpåtil koreografere dette med triks. Hunden skal også lære endel krevende triks dersom man ønsker å lykkes i de høyere klassene. Tilslutt skal det settes sammen til et helhetlig program på noen minutter.

Inne i ringen er det da opp til en selv å huske hele programmet. Til sammenligning i LP så står det en dommer og forteller nøyaktig hva du skal gjøre til enhver tid.

Jeg har vel aldri sagt at det er gjort over natta, men å sette sammen et program er opp til deg. Du kan ta frem det hunden din er best på osv. I alle andre brukssporter, så er det fastsatt hva man skal gjøre.

Og i "min" sport, så blir det heller ikke fortalt hva vi skal gjøre. Fastsatt program alikevel, bare vi har 3 grener som skal gjøres på samme dag.

Da formulerte jeg meg dårlig. Med å ta øvelsene "på strak labb" mente jeg hvorvidt de bare kunne gå gjennom klassen uten problemer, uten å måtte jobbe noe særlig for det. Jeg kan godt gjenta meg selv og si at jeg ikke tror en lp-hund vil ha noe større problemer med å lære seg en hvilken som helst øvelse enn en hvilken som helst annen hund.

Er det mindre seriøst fordi øvelsene er lettere? Hva er utstilling da? Lurecoursing? Blodspor? Hvor krevende skal en hundesport være for at det er seriøst?

Utstilling er ikke nødvendigvis lettere, fordi det er veldig avhengig av en tredjepart. Ja, det skal i grunn følges rasestandarden, men mange vet at den kan også tolkes. Men det er igjen heller ikke noen som har sagt at utstilling er en hard og krevende sport. Det vanskelige der er vel å finne en god hund ekstriørmessig. I freestyle kan du bruke hvilken som helst hund.

LC er også veldig avhengig av hunden. Ja, eier kan trene masse osv., men når alt kommer til alt så må det ligge litt i hunden også, fordi det er ikke bare fart som vurderes.

Blodspor er vel heller ikke det sporet som er det vanskeligste. Enhver hund kan gå blodspor og potensialet til å gjøre det bra, så lenge fører finner en belønning som er god nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rally er enklere enn LP på mange plan synes jeg. F.eks dobbelkommando. Jeg kan ikke f.eks si: sitt!*hunden setter seg ikke* sitt! *hunden setter seg* Det regnes som dk og gir trekk. Men jeg kan f.eks gi verbal kommando og hånsdignal samtidig, det regnes ikke som dk. Dette gjør jo at jeg ikke trenger å bruke hundens tålmodighet på å trene vekk håndsignalet, noe som er en fordel for oss.

Det er heller ikke samme krav til samme presisjon som i LP noe som igjen gjør at terping ikke er like nødvendig, og som igjen gjør det lettere for mange å holde på motivasjonen. Og her er jo en sentral del av poenget med RL synes jeg. En kan trene og konkurrere uten en hund som har spesielle drifter som jaktlyst, gjendstandsinteresse, stor lekelyst osv, selv om det også her er en fordel. Og det gjør sporten mer tilgjengelig for Hvermansen som har lyst til å gjøre noe gøy og målrettet med familiehunden Fido.

Men nettopp derfor blir det jo også feil å skulle bruke sporten som "brukskrav" eller avlsmeritter slik som LP, bruks eller IPO.

RL er en flott sport som har klart målet sitt med å nå ut til "den vanlige hudneeier" veldig godt. Personlig synes jeg endel rallyfolk burde kvitte seg med mindreverdighetskomplekset og slutte å prøve å gjøre sporten til noe den ikke er. Det blir for meg useriøst.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes RL virker veldig gøy, vanlig lydighet er ikke noe for meg eller Casper, men kunne vært moro å prøvd seg på denne sporten altså. Kanskje jeg skal prøve å lære inn noen momenter for moro skyld...

Det er faste treninger på torsdager i lillehammer ;) tror de begynner å aktive, er en hyggelig gjeng iallefall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Organisert trening ja... det har jeg aldri prøvd :lol: men det kunne kanskje vært gøy ja, hva heter klubben?

Det er veldig lav terskel altså, og de er veldig velkommne overfor nysgerrige spekulanter :D det er lillehammer brukshundklubb ;)

http://lillehammerbrukshundklubb.com/wp/?page_id=78

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lav terskel altså, og de er veldig velkommne overfor nysgerrige spekulanter :D det er lillehammer brukshundklubb ;)

http://lillehammerbr.../wp/?page_id=78

Takk ^^ får se om det kanskje blir noe for oss på nyåret da. Synes sånn er litt skummelt, men Casper hadde nok syntes dette var dritgøy.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Useriøst eller ikke.. Hundene får brukt seg, man får bedre samspill, kanskje øvd seg på konkurransenerver osv osv.

Jeg syns selv sporten er artig, og gir meg mye. Jeg er et ordentlig nervevrak på stevner, men på rallystevnet vi nettopp debuterte på var det ikke så ille når vi sto å venta på tur. Ja, det er kanskje litt "løsere" enn LP, men gud så gøy det er!

Jeg har en vimsesetter som fort detter ut litt, så det er fint for vår del at jeg kan oppmuntre hunden mens vi går.

Syns det er flott at det har blitt en godkjent sport nå, gir ekstra motivasjon til å stå på for vår del. Med neste hund vil jeg også drive med rally for å få motivasjon og trening til å starte LP.

Så lenge man trives med det man driver med, så skal man ikke høre på de som evnt måtte være kritiske til sporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg annser det ikke som useriøst å drive med aktivitet med hunden. Syns det skal være :thumbs: uansett jeg.

Men avlsmessig verdi eller si noe om kapasiteten til hunden, nei det syns jeg ikke. :)

Så enkelt kunne det selvsagt sies :).

Det som er faren med å gjøre en sport offisiell, er jo at man kanskje mister det "ufarlige" med sporten? Blir det offisielt, vil folk satse litt mer kanskje, nivået blir selvsagt høyere - og med høyere nivå vil antakelig kravene til presisjon blir strengere og strengere (det ser man jo med LP-sporten også - det var overhodet ikke like pirkete den gangen jeg drev med sporten som det er i dag) - og man ser seg nødt til å stramme inn på regelverket for å kunne skille klinten fra hveten. Etterhvert blir det kanskje ikke en sport for alle fordi det faktisk BLIR mer prestisje - og vips er man på nivå med LP likevel.

Jeg ser jo bare på hvordan agilitysporten har utviklet seg, fra den gangen norgesmesteren i agility travet rundt banen (1992), til nå da banene er vesentlig vanskeligere, konkurransen er mye større og hardere og folk må trene mye for å nå toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg finner litt fantastisk er at flere litt mer ihuga rally folk jeg møter ser ned på og disser vanlig lp :-P

Jeg har ingenting imot rally selvom mange tror det :lol men jeg synes ikke det er en aktivitet på linje med bruks ol. Og synes det blir feil å f. Ex avertere med rl champion som fantastiske arbeidshunder (ja jeg har fått høre fra rally folk at det var en ihuga arbeidshund, men de klarte ikke å gå spor eller gå et lp program da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg finner litt fantastisk er at flere litt mer ihuga rally folk jeg møter ser ned på og disser vanlig lp :-P

Jeg har ingenting imot rally selvom mange tror det :lol men jeg synes ikke det er en aktivitet på linje med bruks ol. Og synes det blir feil å f. Ex avertere med rl champion som fantastiske arbeidshunder (ja jeg har fått høre fra rally folk at det var en ihuga arbeidshund, men de klarte ikke å gå spor eller gå et lp program da)

Å se ned på og disse andre hundesporter er usportslig og unødvending uansett hvilken vei det går selvfølgelig :) Og jeg er helt enig i at et rallychampionat ikke henger like høyt som et lpchampionat. Men å være stolt av et RLCH, det synes jeg skal være lov.

Edit: og/å feil

Endret av Krelise
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg annser det ikke som useriøst å drive med aktivitet med hunden. Syns det skal være :thumbs: uansett jeg.

Men avlsmessig verdi eller si noe om kapasiteten til hunden, nei det syns jeg ikke. :)

Nei, hvem som har fått ideen om at man skal bruke rally som krav i brukshundklasse vet ikke jeg, men det er ikke noe jeg kan tenke meg har vært tema i klubben ihvertfall...

Så enkelt kunne det selvsagt sies :).

Det som er faren med å gjøre en sport offisiell, er jo at man kanskje mister det "ufarlige" med sporten? Blir det offisielt, vil folk satse litt mer kanskje, nivået blir selvsagt høyere - og med høyere nivå vil antakelig kravene til presisjon blir strengere og strengere (det ser man jo med LP-sporten også - det var overhodet ikke like pirkete den gangen jeg drev med sporten som det er i dag) - og man ser seg nødt til å stramme inn på regelverket for å kunne skille klinten fra hveten. Etterhvert blir det kanskje ikke en sport for alle fordi det faktisk BLIR mer prestisje - og vips er man på nivå med LP likevel.

Jeg ser jo bare på hvordan agilitysporten har utviklet seg, fra den gangen norgesmesteren i agility travet rundt banen (1992), til nå da banene er vesentlig vanskeligere, konkurransen er mye større og hardere og folk må trene mye for å nå toppen.

Ja, den der er jeg også redd for. De har allerede måttet fjerne bruk av godbit i klasse 1, en av de tingene som gjorde rally til en lavterskelsport for å delta. Det har vært en del motstand mot å gjøre sporten offisiell, men - i mine øyne - dessverre ikke nok.

Å se ned på og disse andre hundesporter er usportslig og unødvending uansett hvilken vei det går selvfølgelig :) Og jeg er helt enig i at et rallychampionat ikke henger like høyt som et lpchampionat. Men å være stolt av et RLCH, det synes jeg skal være lov.

Edit: og/å feil

Enig, MEN jeg venter fortsatt på eksempler på navn på ekvipasjer som har sust gjennom og tatt championatet på et par helger. Uten at jeg kjenner detaljhistorikken til alle championene er det kun en jeg tror kan ha tatt alle opprykkene på en sesong, og det er Irene Heggen som konkurrerer i både ag og lp med bcen i tillegg til rl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den der er jeg også redd for. De har allerede måttet fjerne bruk av godbit i klasse 1, en av de tingene som gjorde rally til en lavterskelsport for å delta. Det har vært en del motstand mot å gjøre sporten offisiell, men - i mine øyne - dessverre ikke nok.

Så du synes ikke at sporten skulle bli offisiell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvem som har fått ideen om at man skal bruke rally som krav i brukshundklasse vet ikke jeg, men det er ikke noe jeg kan tenke meg har vært tema i klubben ihvertfall...

Ja, den der er jeg også redd for. De har allerede måttet fjerne bruk av godbit i klasse 1, en av de tingene som gjorde rally til en lavterskelsport for å delta. Det har vært en del motstand mot å gjøre sporten offisiell, men - i mine øyne - dessverre ikke nok.

Enig, MEN jeg venter fortsatt på eksempler på navn på ekvipasjer som har sust gjennom og tatt championatet på et par helger. Uten at jeg kjenner detaljhistorikken til alle championene er det kun en jeg tror kan ha tatt alle opprykkene på en sesong, og det er Irene Heggen som konkurrerer i både ag og lp med bcen i tillegg til rl.

Jeg synes det er fint at sporten blir offisiell jeg. RL er lavterskel nok likevel tror jeg, men klart, en må passe på at det ikke går for langt hvis det skal holde seg slik. NKK har vel foreslått at det kan være en uoffisiell Rekruttklasse hvor godbit fortsatt kan være lov slik som det er i klasse 1 i dag. Det vil jo kunne bidra til å holde terskelen for å starte nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi bare gått et kurs, men det var veldig moro. Vi fikk bedre kontakt sammen og fikk en bedre måte å jobbe sammen, det kunne vi sikkert fått med lp også. Vi har prøvd agility, det skal vi nok fortsette med, nå skal vi snart begynne på et bronsjemerke kurs, det blir sikkert også gøy. Vi har ingen planer om å konkurere i noen av delene, vi skal bare ha det gøy sammen og gjøre noe annet enn bare vanlige turer. Og litt utover våren skal vi på videregående kurs i rl, frem til det starter trener vi hjemme med skiltene :)

Første gang vi gikk en bane ble det litt rør fra min side, stoppet opp og prøvde å huske skiltene :P men nå som jeg kan flere av skiltene utenatt går det veldig lett å gå igjenom en bane (vi er bare i klasse 1 baner) og vi koser oss, og det er deilig å mestre noe uansett hvor lite seriøst det er eller ikke :) de andre som gikk samme kurset som oss hadde de samme ambisjonene som oss: ha det moro, samspill, trening og et avbrekk fra de daglige turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men avlsmessig verdi eller si noe om kapasiteten til hunden, nei det syns jeg ikke. :)

Jeg kan ikke så mye om hverken LP eller RL, men mener du at resultat i LP sier mer om kapasiteten til hunden kontra resultat i RL?

Og isåfall, hva er forskjellen?

Ellers er det rart hvordan noen ting blir oppfattet som useriøst. I mitt miljø så har vi jaktprøver og apportprøver. Og apport prøver blir ofte sett på som "tull", enda alle vet hvor viktig apport er. Rart det der. Men det var litt ot.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke så mye om hverken LP eller RL, men mener du at resultat i LP sier mer om kapasiteten til hunden kontra resultat i RL?

Og isåfall, hva er forskjellen?

Ellers er det rart hvordan noen ting blir oppfattet som useriøst. I mitt miljø så har vi jaktprøver og apportprøver. Og apport prøver blir ofte sett på som "tull", enda alle vet hvor viktig apport er. Rart det der. Men det var litt ot.

Av det jeg har sett av videoer fra DK: vanskelighetsgrad og lengden på programmet.

Og nei, for meg er ikke LP "nok" heller for å si noe om kapasitet før man kanskje er i Elite og har startet over lengre tid i forsjellige miljø (ikke bare oppsøkt de små "lette" utestevnene med minimalt med forstyrrelser) og fått resutlater over lengre tid så man kan se resutater ikke bare hver 6 mnd. Det er nok av de hundene som trener 6 mnd og kan starte ett stevne, så må de faktisk trenes igjen 3-6 mnd for å klare oppnå det samme og ikke falle i do.

Dette er hva jeg annser som å vise kapasitet o.l. Hva andre gjør gir egentlig jeg en lang F i :P

Jeg regner ikke med at apport prøvern heller sier noe om hunden sin kapasitet under jakt eller evnen til å apportere etter ett lengre søk over flere dager?

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner ikke med at apport prøvern heller sier noe om hunden sin kapasitet under jakt eller evnen til å apportere etter ett lengre søk over flere dager?

Nå er det heller ikke før man kommer i eliteklassen i jakt at man trenger å apportere på jaktprøve heller da, og der ender de færreste opp. På en vanlig jaktprøve så er det kun krav til apport dersom hunden ikke har apportbevis (og det er lettere å skaffe enn premie på apportprøve for unghund).

Med tanke på at en apportprøve gjerne går over mange timer, og er delt opp i tre forskjellige deler så vil jeg si at den er ganske verdifull. Heldigvis er den viktig for bl.a. avlsarbeidet til munsterlanderen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det heller ikke før man kommer i eliteklassen i jakt at man trenger å apportere på jaktprøve heller da, og der ender de færreste opp. På en vanlig jaktprøve så er det kun krav til apport dersom hunden ikke har apportbevis (og det er lettere å skaffe enn premie på apportprøve for unghund).

Med tanke på at en apportprøve gjerne går over mange timer, og er delt opp i tre forskjellige deler så vil jeg si at den er ganske verdifull. Heldigvis er den viktig for bl.a. avlsarbeidet til munsterlanderen.

Jeg driver ikke med jakt så det er derfor jeg spør :)

Men sier den noe om evnen hunden har til å finne fugl og ta stand/sekundere?

De jaktfolkene jeg kjenner virker nå som de syns det er mye viktigere enn evnen den har til å ta til seg læring til å apportere :)

Men så kan det jo være de tenker helt anderledes. Og alle oppdrettere/brukere/rasemiljø har ikke det samme tankesettet eller meninger om hva som er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk JeanetteH

Var det jeg trodde, men måtte bare spørre. Kunne jo være at jeg hadde misforstått noe underveis

Jeg regner ikke med at apport prøvern heller sier noe om hunden sin kapasitet under jakt eller evnen til å apportere etter ett lengre søk over flere dager?

Apportprøve sier ikke noe om jakt men om dressurmomentet apport. Siden det er 3 øvelser som utføres (apport søk etter to fugler, vann apport og søk på 200meter) så krever dette en del trening. I tillegg er det en "myte" om at de engelske rasene ikke er så natulig apportører og krever dermed mer trening.

For å oppnå 1 premie i åpen klasse på jakt må du enten vise apport eller ha med bevis på at hunden apporterer. På skogsprøver må hunden vise apport etter hvert fuglearbeid. I vinnerklassen må du også vise apport hver gang.

Apporten på disse jaktprøvene er relativt enkle kontra på apportprøve. Og mange sliter med apport delen på jaktprøver. (derfor mange trener tvangsapport - annen diskusjon).

Det jeg ikke skjønner er at hvorfor en premie på apportprøver (i tillegg til jaktlig dokumentasjon/premie) ikke verdisettes. Ingen av "de store gutta" trener apport og kaller apportprøver for snus og plask ..de snakker ganske nedsettende om disse øvelsene.

At de ikke vil trene det er greit, men hvorfor skal det ses ned på. Det er jo ikke snakk om å kutte ut jakt egenskaper, men verdsette begge deler. Alle fuglehund jegere vet at det før eller siden kommer strengere krav for human jakt og apport.

Men det ble veldig OT.

(når det er sagt så ville jeg aldri basert avl kun på apport prøver, men som et tillegg til jaktlige egenskaper. Apport er en viktig del av jakta som ikke alle bryr seg så mye om. Frustrasjonen er mer på at apportprøver ses ned på, og jeg skjønner ikke hvorfor. Det er jo bare fint at man viser at hunden er en dyktig apportør itillegg til jakt).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...