Gå til innhold
Hundesonen.no

Rally lydighet - useriøst?


simira
 Share

Recommended Posts

Må bare slenge inn at det der er veldig sant, jeg. Men man tenker kanskje ikke over det alltid. Vi var på ukeskurs med Vegar Nordby i sommer, der hadde vi siste dag to konkurranser (Monti var i alle fall DØDSsliten den dagen, og jeg var spent på motivasjonen). Vi starta med en konkurranse han hadde satt sammen som innebar å gå slalom mellom beina, fvf på feil side men stoppe og ha utgangsstilling på rett side, rygge hunden i front, hoppe over og under hinder, etc. Det var rett og slett fascinerende å se hvor mye hundene og eiene senket skuldrene og hvordan alle hundene plutselig fikk fornyet energi og arbeidsglede!

Alt du lister opp der er øvelser i rallylydighet. :P (med unntak av å gå under hinder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes rally er fint, jeg. Det er en fin form for hundetrening som er gøy for både hund og eier, og kanskje ikke like "skummelt" som andre konkurranser. Jeg har tilgode å bli imponert over det jeg

Rally er enklere enn LP på mange plan synes jeg. F.eks dobbelkommando. Jeg kan ikke f.eks si: sitt!*hunden setter seg ikke* sitt! *hunden setter seg* Det regnes som dk og gir trekk. Men jeg kan f.eks

Vi har begynt med rally i år, og har startet et dobbelstevne. Og ja, jeg synes sporten er "lettere" en LP. Om den er morsommere er jo en helt annen sak, det kommer jo an på smak og behag Men det er j

:lol: Poenget var vel å gjøre noe annerledes for å løse opp. Rallylydighet-diskusjonen kan vi la ligge :lol:

Er det en diskusjon? Poenget med rallylydighet er jo å ha det gøy, så ikke rart at man har øvelser der som gjør holdningen litt lettere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes da vanlig LP er veldig gøy og krever mye mer av meg og hunden ;)

Begynner vel å spore litt vel av med diskusjonen her. Om diskusjonen soelvd nevner er her på sonen kan man vel plukke opp igjen den?

Jeg synes rally er mye morsommere enn lp. Det er vel smak og behag, som alt annet. Rally er laget primært for å fokusere på at hund og eier skal ha det gøy sammen, ikke nødvendigvis at det skal være så voldsomt krevende. Selv om hva som er krevende varierer fra ekvipasje til ekvipasje. Når det er sagt er det ikke gjort i en fei å bli champion i rl heller... I'd know...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ang. bronsemerket! Hvor finner jeg "treminlister" hvor og når jeg kan ta det?? Jeg skal gå kl. 1 i romjulen og synes egentlig det hadde vært greit å fått rundet bronsemerket FØR vi går for sølvmerket :)

Ta kontakt med nærmeste hundeklubb eller hundeskole. Bronsemerket er uoffesielt og alle trinn 1 instruktører kan dømme det :) Ofte holdes det etter kurs, men om du melder din interesse lar de deg helt sikkert være med.

Begynner vel å spore litt vel av med diskusjonen her. Om diskusjonen soelvd nevner er her på sonen kan man vel plukke opp igjen den?

Jeg synes rally er mye morsommere enn lp. Det er vel smak og behag, som alt annet. Rally er laget primært for å fokusere på at hund og eier skal ha det gøy sammen, ikke nødvendigvis at det skal være så voldsomt krevende. Selv om hva som er krevende varierer fra ekvipasje til ekvipasje. Når det er sagt er det ikke gjort i en fei å bli champion i rl heller... I'd know...

Hva du syns er moro har lite med diskusjonen å gjøre. Poenget var at det er eiers holdninger og hva denne gjør forskjellig som f.eks. oftere belønninger, mindre krav, gir mer av seg selv el. når man driver med triks og lydighetsøvelser som gjør at triks er moro lydighet er vansklig å motivere til. Da hjelper det ikke å begynne med en enklere hundesport. Det betyr at eier må tenke over hva h*n kan gjøre annerledes i lydighetsøvelsene og kan endre for at det skal bli like moro.

Også er det selvfølgelig noen type øvelser de syns er mer moro enn andre. Kanskje syns retrievern at øvelser med apportering er mest moro, eller spanielen neseprøva hvor den får bruke nesa si? Eller kanskje fartsjunien elsker innkalling? Hunden min liker utfordringer og fart. Han liker lengre og sammensatte øvelser, gjerne med fart og løping. Så han vil ikke få noen av favorittøvelsene sine i rally lydighet. Betyr det at rally lydighet er en mindre morsom hundesport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med nærmeste hundeklubb eller hundeskole. Bronsemerket er uoffesielt og alle trinn 1 instruktører kan dømme det :) Ofte holdes det etter kurs, men om du melder din interesse lar de deg helt sikkert være med.

Hva du syns er moro har lite med diskusjonen å gjøre. Poenget var at det er eiers holdninger og hva denne gjør forskjellig som f.eks. oftere belønninger, mindre krav, gir mer av seg selv el. når man driver med triks og lydighetsøvelser som gjør at triks er moro lydighet er vansklig å motivere til. Da hjelper det ikke å begynne med en enklere hundesport. Det betyr at eier må tenke over hva h*n kan gjøre annerledes i lydighetsøvelsene og kan endre for at det skal bli like moro.

Også er det selvfølgelig noen type øvelser de syns er mer moro enn andre. Kanskje syns retrievern at øvelser med apportering er mest moro, eller spanielen neseprøva hvor den får bruke nesa si? Eller kanskje fartsjunien elsker innkalling? Hunden min liker utfordringer og fart. Han liker lengre og sammensatte øvelser, gjerne med fart og løping. Så han vil ikke få noen av favorittøvelsene sine i rally lydighet. Betyr det at rally lydighet er en mindre morsom hundesport?

Jeg er ikke helt sikker på hva du vil fram til (forøvrig har rally flere sammensatte øvelser med fart og løping, litt avhengig av hva du mener med "lengre". Utsending til kjegle, slalom/tunnell og ymse innkallingsvarianter har ofte mye fart).

Ellers sier du vel akkurat det samme som meg, at det er forskjellig hva ekvipasjer synes er morsomt? Men at rally består av en del "triks", der man roser hunden underveis og jobber på en helt annen måte, nettopp for å sette fokuset på at det skal være morsomt fremfor perfekte tekniske kommandoer og bevegelser.

Moderator: lage en rallytråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare meldte meg på prøven klubben avholdt da jeg ikke trengte kurset.

Ang rally lydighet så hører man jo stadig om de som tar alle opprykkene på en helg eller to. Og da føler jeg det sier sitt :-P og tråd kan jeg skille ut når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare meldte meg på prøven klubben avholdt da jeg ikke trengte kurset.

Ang rally lydighet så hører man jo stadig om de som tar alle opprykkene på en helg eller to. Og da føler jeg det sier sitt :-P og tråd kan jeg skille ut når jeg kommer hjem.

Oi, hvem har gjort det? Jeg har riktignok rykket opp to ganger på et år, men det var fordi vi egentlig var way forbi klasse 1 når vi startet sesongen i år. Har aldri hørt om noen som har gått fra klasse 1 til elite på to helger (uten at jeg har gravd og spurt så veldig). Og de som kan de bruker isåfall ikke lang tid på lp-klassene heller... Om jeg hadde lagt like mange arbeidstimer i lp som i rally etter at jeg kunne begynne å trene med Odin løs, så hadde jeg igrunn regnet med å ha opprykk til klasse 3 der nå (samme som jeg har i rl). Om man allerede går f.eks. kl. 3/elite i agility eller lp så tar det nok ikke like lang tid som om man begynner fra scratch såklart.

Men tenkte akkurat på det, hadde vært morsomt å se hvor fort Maren kunne kommet til elite med en av sine, f.eks. Om hun startet klasse 1 med Amira på firdobbeltstevne i Bø i Januar, f.eks, om hun kunne gått kl. 3 eller elite i løpet av helga, evt. elite på dobbeltstevnet en mnd senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som rykker opp så fort er jo gjerne de som går LP og trener rally som avveksling. Når det er sagt så er det jo en del øvelser i RL fra klasse 2/3 og opp som ikke finnes i LP som må læres inn spesifikt. Jeg gleder meg til RL diskusjonen blir skilt ut. Hvorfor er ikke det like seriøst som LP liksom? Man trener da hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynt med rally i år, og har startet et dobbelstevne. Og ja, jeg synes sporten er "lettere" en LP. Om den er morsommere er jo en helt annen sak, det kommer jo an på smak og behag :) Men det er jo ikke noe galt i at rally er enklere enn LP? Det er jo litt av poenget. Rally har i mine øyne en litt annen målgruppe enn LP. Det hadde jo ikke vært noe poeng i å lage en sport som var det samme som LP (eller en annen allerede eksisterende gren). De som vil trene/konkurrere i LP gjør jo nettopp det, eller begge så klart.

Det som gjør rally lettere enn LP for oss er at jeg kan bruke kroppsspråk og stemme underveis i banen for å holde på fokuset og konsentrasjonen hans. Og, i klasse 1, jeg kunne ha han i bånd :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør rally lettere enn LP for oss er at jeg kan bruke kroppsspråk og stemme underveis i banen for å holde på fokuset og konsentrasjonen hans. Og, i klasse 1, jeg kunne ha han i bånd :P

Dette er en del av det viktige poenget med rally, at det skal være en sport for "alle" og lav terskel for å delta. En av grunnene til at jeg ikke liker at det nå er blitt offisiell sport er at vi må fjerne bruk av godbit. :(

At det skal være så voldsomt utfordrende er ikke så viktig for meg, selv om det er klart at man skal ha utviktling og sette krav til hund og fører. Og det gjør man definitivt. Som du nevner er det øvelser i de høyere klassene som en lp-champion ikke nødvendigvis tar på strak labb.

En del som også går høye lp-klasser sier at noe av utfordringen går på at du må ha kontakt med hunden hele tiden, mens i lp har man jo "pause" mellom øvelsene. I rl må hunden gå 3-4 minutter med kontakt gjennom alle øvelsene.

En hund som går lp har neppe noe problem med å seile gjennom klasse 1 og 2 uten nevneverdige problemer. Så kommer klasse 3, som de sier, "da kommer alle de morsomme øvelsene".

Men at det er mindre seriøst fordi noen mener det er mindre krevende enn LP?

Hva er seriøst med lurecoursing da? Eller utstilling?

Hva skal til for at en hundesport er seriøs? (det kan jo godt være jeg er enig i at rally er useriøst, dersom kriteriene for seriøsitet er "riktige")

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er ingen ting galt i at rally er enklere enn lp. Det er vel det som er hele poenget med rally, og så lenge folk er aktive med hundene sine og har det moro med hundene sine, så er jeg fornøyd :) Og om man vil ha en sport som gjør det enklere å komme ut og begynne å konkurrere, så er det selvfølgelig hyggelig.

Det jeg reagerer på er at Simira stadig hevder at rally er morsommere for hundene enn lp. Selvfølgelig blir det morsommere for hundene når eierne føler at de får det til og klarer å lære hundene øvelsene, men det er helt feil at øvelsene i rally er morsommere for hundene enn øvelsene i lp sånn generelt. Det er også feil at det er mer variasjon i øvelsene i rally enn lp. Det er variasjon i rekkefølgen, men det er jo bare de samme øvelsene i forskjellig rekkefølge hele tida i rally? Det er også feil at man trenger å være pinne stiv og drit kjedelig for å trene lp. Det er også feil at man ikke kan rose hunden under konkurransen i lp (før i elite, der strammes det inn).

Av ren nysgjerrighet Simira; hva er det i de høyere klassene rally som folk som trener lp vil ha problemer med å lære hundene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen ting galt i at rally er enklere enn lp. Det er vel det som er hele poenget med rally, og så lenge folk er aktive med hundene sine og har det moro med hundene sine, så er jeg fornøyd :) Og om man vil ha en sport som gjør det enklere å komme ut og begynne å konkurrere, så er det selvfølgelig hyggelig.

Det jeg reagerer på er at Simira stadig hevder at rally er morsommere for hundene enn lp. Selvfølgelig blir det morsommere for hundene når eierne føler at de får det til og klarer å lære hundene øvelsene, men det er helt feil at øvelsene i rally er morsommere for hundene enn øvelsene i lp sånn generelt. Det er også feil at det er mer variasjon i øvelsene i rally enn lp. Det er variasjon i rekkefølgen, men det er jo bare de samme øvelsene i forskjellig rekkefølge hele tida i rally? Det er også feil at man trenger å være pinne stiv og drit kjedelig for å trene lp. Det er også feil at man ikke kan rose hunden under konkurransen i lp (før i elite, der strammes det inn).

Av ren nysgjerrighet Simira; hva er det i de høyere klassene rally som folk som trener lp vil ha problemer med å lære hundene sine?

Dette er elite klassens spesifikke øvelser:

401 SIDEBYTTE FORAN

402 SIDEBYTTE BAK

403 SLALÅM

404 HONNØR

405 FREMAD SENDING TIL MARKØR

406 DEKK UNDER MARSJ / AVSTANDSKOMMANDO

Kl 3:

301 STOPP – STÅ - DEKK

302 STOPP – STÅ - SITT

303 STÅ UNDER MARSJ - GÅ RUNDT

304 GÅ 3 STEG BAKOVER

305 LENGDEHOPP

306 TUNNEL

307 SEND OVER 2 HOPP

308 SNURR UNDER MARSJ

309 INN I FRONT OG RYGG

310 SIKK-SAKK MELLOM BENA

311 STOPP - STÅ - GÅ IFRA - BERØR

312 TILBAKE - FOROVER FRA STÅ

313 DEKK UNDER MARSJ

kl 2:

201 8 TALL – MAT

202 STOPP – SITT – STÅ

203 STOPP - GÅ IFRA – INNKALLING

204 SNU OG KALL INN

205 AVSLUTT HØYRE

206 HØYRE FREM

207 AVSLUTT VENSTRE

208 VENSTRE FREM

209 STOPP - VRI 180 GRADER – HØYRE – STOPP

210 STOPP - VRI 180 GRADER – VENSTRE – STOPP

211 STOPP - FRA SITT - HELT OM HØYRE OG FREM

212 STOPP - FRA SITT - HELT OM VENSTRE FREM

213 SITT FORAN - 1,2,3 STEG BAKOVER

214 SEND OVER HOPP

215 STOPP - LØP I FRA – KALL IN FORAN I FART

216 STOPP – SITT – SPRINGMARSJ

217 STOPP - HØYRE SKRITT – STOPP

218 HELOMVENDING – VENSTRE

Kl 1

101. STOPP – SITT

102. STOPP – SITT – DEKK

103. STOPP – SITT – DEKK – SITT

104. STOPP – SITT - GÅ RUNDT

105 STOPP – SITT – DEKK - GÅ RUNDT

106 HØYRE SVING

107 VENSTRE SVING

108 HELT OM HØYRE

109 HELT OM VENSTRE

110 270 GRADER HØYRE

111 270 GRADER VENSTRE

112 360 GRADER HØYRE

113 360 GRADER VENSTRE

114 SITT FORAN - HØYRE FREM

115 SITT FORAN - VENSTRE FREM

116 SITT FORAN - HØYRE SITT

117 SITT FORAN - VENSTRE SITT

118 SAKTE MARSJ

119 SPRING MARSJ

120 VANLIG MARSJ

121 SIDE STEG HØYRE

122 STOPP - VRI 90 GRADER HØYRE – STOPP

123 STOPP - VRI 90 GRADER VENSTRE – STOPP

124 SPIRAL HØYRE - HUND UTSIDE

125 SPIRAL VENSTRE - HUND INNSIDE

126 STOPP - 1,2,3 STEG FREM

127 STOPP - VRI HØYRE - 1 STEG – STOPP

128 DOBBEL 8

129 ENKEL 8

http://www.rally-lydighet.com/regelverk%20og%20vedtekter/NYTT%20regelverk%20rev%2020120223.pdf

alt er forklart her. men vil veldig gjerne høre Simira sin versjon altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

405. Fremadsending med stå

Fremadsending til markør: Fører stopper ved skiltet, og hunden sitter eller står ved fører. På

førers kommando sendes hunden frem til en markør (ca 5 meter frem). Her skal hunden

kommanderes ”stå”, avstanden mellom hund og kjegle skal ikke være mer enn 1 m. Deretter

kommanderes hunden tilbake til utgangsstilling med valgfri innsitt. I denne øvelsen skal det

legges vekt på hundens vilje til å gå fremover selvstendig, og til å bli stående i ro ved markør

til neste kommando.

Dette er en elite øvelse, den er jo ikke spesiell vanskelig :blink: Dette er en del av kl 2 lp

406. Dekk under marsj med avstandskommando

Hunden skal dekke på kommando mens fører fortsetter marsjen fremover til markering. Fører

snur seg mot hunden og kommander ”sitt”. Hunden kalles inn på plass enten til høyre eller

venstre side med valgfri innsitt.

Denne er i kl 2 i lp

Jeg har lest litt i regelverket og ser det trekkes for at hunden kommer borti fører (FK - fysisk kontakt). Vil det si at man blir trukket dersom hunden går tett på fvf, har tette innsitt o.l.? Eller menes det "støting" der hunden hopper/dytter fører?

Øvelsen bedømmes slik:

Fører har lov til å hjelpe hunden ned i dekk med kroppsspråk. Er fører nær hunden dømmes

”fysisk kontakt”.'

var litt rar formulering på den setningen.

Jeg har lest litt i regelverket og ser det trekkes for at hunden kommer borti fører (FK - fysisk kontakt). Vil det si at man blir trukket dersom hunden går tett på fvf, har tette innsitt o.l.? Eller menes det "støting" der hunden hopper/dytter fører?

Og hvordan foregår "sitt foran - høyre frem" ift "sitt forn - venstre frem"? Skjønner ingen ting av beskrivelsene... :P

114. Sitt foran - høyre frem

Under marsj kaller fører hunden inn foran seg og kommanderer hunden

ned i sitt. Føreren kan ta opptil 3 steg bakover for å hjelpe hunden til å

snu og sette seg rett i front av fører. Andre del av øvelsen går ut på at

føreren kommanderer hunden til å gå rundt sin høyre side og tilbake til

føres venstre side. Ekvipasjen fortsetter frem mot neste øvelse uten at

hunden setter seg.

Jeg synes liksom ikke 5 minutter i rally lydighet ringen kan sammenlignes med et LP program som er mye lengre og ergo da mer krevende også. De flestes utfordring er jo å jobbe lenge for belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes liksom ikke 5 minutter i rally lydighet ringen kan sammenlignes med et LP program som er mye lengre og ergo da mer krevende også. De flestes utfordring er jo å jobbe lenge for belønning.

Jeg tror heller man tenker på de øvelsene som ikke finnes i LP, som dermed LPekvipasjer må lære inn på lik linje som RLekvipasjer. Som feks fvf høyre side, innkalling i front, snurrer under marsj osv.

Og nei, det kan kanskje ikke sammenliknes - men hvorfor trenger man å sammenlikne det?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes rally er fint, jeg. Det er en fin form for hundetrening som er gøy for både hund og eier, og kanskje ikke like "skummelt" som andre konkurranser. Jeg har tilgode å bli imponert over det jeg får se, men det betyr ikke at det ikke ligger mye god trening bak. Jeg tror det er mindre krevende å komme til topps i rally ift en del andre større hundesporter fordi detaljer ikke vektlegges i rally i samme grad som f.eks LP (og det er detaljene, (fart, bråstopper, fryse kroppen) som er det vanskeligste å få perfekt i et langt LP-program). Dessuten er t.eks et LP-program mye lengre og inneholder ganske mange krevende momenter som man ikke finner i rally (all apportering, neseprøve) Men det er en del momenter i rally som absolutt krever sitt for å få til og som ikke likner på noe i LP. Jeg synes IKKE det er useriøst eller dumt. Jeg synes det er spesielt fint fordi det er en fin inngangsport til andre hundesporter og et VELDIG nyttig verktøy for god hverdagslydighet. Rally vil helt klart styrke båndet mellom hund og fører.

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...