Gå til innhold
Hundesonen.no

Furunkulose


BernerAyla
 Share

Recommended Posts

Berner-tispa mi på 1 1/2 år sliter dessverre med kronisk furunkulose. Det er huden under labbene/mellom tredeputene på labbene som jevnlig blir sår og betent. Vi greier å holde det noenlunde i sjakk med potesokker og grundig potevask og tørk, men av og til blusser det opp. Nå er det sårt igjen, og vi har vært hos veterinær for å barbere bort all pels, renser med pyrisept daglig og smører med salve på kvelden.

Er det noen av dere som har erfaring med slike plager hos hunder? Jeg tar veldig gjerne imot tips og råd... Største problemet er egentlig at hun har lagt seg til en uvane med slikking. Får hun bestemme selv, vil hun helst slikke labbene jevnlig. Derfor må hun ligge med skjerm når vi ikke er hjemme og passer på. Skulle virkelig ønske at hun snart kunne få slippe denne skjermen, men det ser ikke helt sånn ut... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem med min eldste hund, men kun sesongvis. Det har opptrådt gjennomsnittlig en gang i året bare. Men jeg merker godt at situasjoner der hundens poter utsettes for "trykk" øker frekvensen av utbruddene betraktelig.Det være seg å løpe, gå på ski med oss, agility eller andre ting der potene slår i bakken. Så jeg har bevisst kuttet ut agility f.eks.

En annen ting som utløser slikt kan være fuktighet. Aldri la hunden gå våt på beina lenge.

Og sånn ellers må jeg bare si at jeg vet hva for noe drit det der er. Det er litt ubestemmelg og vanskelig å gi noen konkrete råd, da det ofte føles som at det dukker opp uten mål og mening.

Anbefaler forøvrig bacmycin (?). Bakteriedrepende sårsalve. Og potesokker er helt supert altså. Spesielt viktig på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er kronisk, er det immunrelatert. Jeg ville gått over på råfôr om hun ikke allerede får det, gitt 1500mg C-vit dagen (begynn med 500mg og jobb dere oppover ila en ukes tid) samt gitt en god dose omega 3 for å styrke hunden innenfra. Et fedd hvitløk et par ganger i uka kan også være veldig nyttig.

Hold potepelsen helt kortklippt til enhver tid, og spray gjerne med Optima pH hudspray etter vask, og gjør alt dere kan for at hun skal slutte å slikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweileren vår fikk furunkulose ved ca 3-4 års alderen. startet med ben og labber og nå er det også utbrudd andre plasser. Vi får skikkekig hestekur med antibiotika for å knekke svineriet, frem til neste utbrudd... frem til i fjor fikk han kur 2-3 ganger i året! I år får han nå doser jevnlig forebyggende fordi vi fikk furunkuloseutbbrudd og hårsekkmidd samtidig og hunden var i veldig dårlig form, raste ned i vekt og var generelt slapp. Han gikk da på 2 mnd ++ kur med antibiotika, prednisolon og middmiddel...

Han er 10 år nå og blir 11 i juli... Det beste er å unngå fukt og slikking, tørk poter etter tur, få hestekur av veterinæren. gi lakseolje og dog vitality! Høsten er typisk utbruddstidspunkt :-/ desverre!

Vi har det også kronisk på vår hund! Og det er tydelig at immunforsvaret er dårlig... Å klippe ned pelsen er lurt, det holder det lettere tørt :-) Og grønnsåpe er ikke dumt, bare få tørka godt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuktighet har vi funnet ut er vår verste fiende! Så vi bruker alltid potesokker når det er vått eller når det er snø ute, og vi tørker grundig om de blir våte. Jeg kommer også til å innføre jevnlig barbering under labbene, for det er så mye enklere å holde det rent og tørt når det ikke er pels der..

Det brøt ut første gang rundt påsketider i år, og da fikk vi først en 10-dagers kur med antibiotika. Den gjorde det bedre, men svineriet brøt ut igjen på nytt. Denne gangen enda verre. Så da ble det hestekur med antibiotika i nesten 2 måneder, og i tillegg 3 ukers prednisolonkur. Vi vaska i grønnsåpebad, tørka, rensa med pyrisept og smurte med diverse salver. Bacimycin prøvde vi, men det hjalp dessverre ikke. Det har ikke vært flere slike utbrudd, men vi ser at huden er svært ømfintlig under der, og vi har hele tiden renset og tørket og gjort alt vi kan for å forebygge. Blir det vått, så blir huden rød og hissig med en gang. Denne gangen har vi hittil sluppet antibiotika tablettkur, men vi smører med en type salve med antibiotika i. Skal på kontroll igjen på mandag, så får vi høre hva dyrlegen mener vi skal gjøre videre..

Hun har fått omega 3-olje hele livet, får det fortsatt hver dag på maten. Homeopatmedisin har vi ikke forsøkt, så det skal jeg jammen prøve å få tak i! Det er verdt et forsøk. Takk for tipset! Har snakket en del med dyrlegen om denne vaksinen som det går an å få laget, så det kommer vi nok til å forsøke etterhvert.

Det var utrolig frustrerende i sommer, når vi hadde så lyst å gå i fjellet med henne. Men det var så vått overalt, så vi kunne ikke ta henne med. Potesokkene ble gjennomvåte med en gang, så vi måtte bare snu. Dere som har hunder som sliter med det samme, bruker dere potesokker ute når det er vått for å forebygge? Eller bare tørker når dere kommer inn igjen? Evt hvor lenge er dere ute i fuktig miljø før dere går inn og tørker?

Å vaske i jod-vann har vi heller ikke forsøkt! Det skal jeg også notere meg. Takk igjen for tips! Har dere tips til hvordan vi skal få henne til å slutte og slikke?? Hadde hun sluttet med det, så hadde alt vært utrolig mye enklere.. Hun er heldigvis vant til skjermen, og har godtatt den, men det føles likevel like fælt å sette den på hver gang..

Dog Vitality har vi heller ikke gitt henne. Det skal vi absolutt begynne med!

Vet dere om det finnes noe som kan smøres under labbene (når huden er frisk og fin), for å beskytte huden mot ytre påkjenninger? Som en slags voks som er vannavstøtende? Vi har vanlig potevoks, men det ser ut som den kun er beregnet på selve tredeputene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ille at hunden deres er så plaget.

Pawz hundesokker kan kanskje være et alternativ til vanlige potesokker. Pawz er vanntette gummisokker sitter god på poten og finnes i mange størrelser. De ser sånn ut:58_438365563.jpg

Jeg kjøpte en pakke med 12 pawz på Buddy, men jeg tror de er billigere på Ebay.

Jeg ser du har fått mange gode tips, men jeg vil bare understreke at akupunktur eller homeopati kan være veien å gå for å ta tak i årsaken til furunkolosen. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Så ille at hunden deres er så plaget.

Pawz hundesokker kan kanskje være et alternativ til vanlige potesokker. Pawz er vanntette gummisokker sitter god på poten og finnes i mange størrelser. De ser sånn ut:58_438365563.jpg

Jeg kjøpte en pakke med 12 pawz på Buddy, men jeg tror de er billigere på Ebay.

Jeg ser du har fått mange gode tips, men jeg vil bare understreke at akupunktur eller homeopati kan være veien å gå for å ta tak i årsaken til furunkolosen. :)

En litt mere holdbar variant er potesokker av sykkeldekkslanger. Vil tippe de blir ganske vanntette også. Har sett du får kjøpt det en del steder hvor det selges potesokker og utstyr til hundekjørere. Litt usikker på om du får dem i stor bernerlabb størrelse da. Problemet med helt tette sokker er jo at labbene er der på kroppen hunder svetter, så det vil jo bli fuktig og klamt etterhvert selv om det er vanntett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt mere holdbar variant er potesokker av sykkeldekkslanger. Vil tippe de blir ganske vanntette også. Har sett du får kjøpt det en del steder hvor det selges potesokker og utstyr til hundekjørere. Litt usikker på om du får dem i stor bernerlabb størrelse da. Problemet med helt tette sokker er jo at labbene er der på kroppen hunder svetter, så det vil jo bli fuktig og klamt etterhvert selv om det er vanntett.

Og det løses ved å ha potetmel i sokken :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ille at hunden deres er så plaget.

Pawz hundesokker kan kanskje være et alternativ til vanlige potesokker. Pawz er vanntette gummisokker sitter god på poten og finnes i mange størrelser. De ser sånn ut:58_438365563.jpg

Jeg kjøpte en pakke med 12 pawz på Buddy, men jeg tror de er billigere på Ebay.

Jeg ser du har fått mange gode tips, men jeg vil bare understreke at akupunktur eller homeopati kan være veien å gå for å ta tak i årsaken til furunkolosen. :)

Vi har sett på disse gummisokkene, men jeg har vært litt skeptisk da det fort blir klamt og fuktig inni? Hvilke erfaringer har du med det? Er de slitesterke? Tåler de en tur på grusvei/asfalt for eksempel?

De potesokkene vi har brukt siste halvåret, er svært slitesterke, men også de blir det litt klamt inni. De har omtrent som en skosåle under, og så er det tøy/stoff som puster oppå. Stoffet er vanntatt til en viss grad.. Andre potesokker slites det hull på ganske raskt, vi har etterhvert kastet ganske mange par!

Skal definitivt sjekke ut dette med homeopati! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt mere holdbar variant er potesokker av sykkeldekkslanger. Vil tippe de blir ganske vanntette også. Har sett du får kjøpt det en del steder hvor det selges potesokker og utstyr til hundekjørere. Litt usikker på om du får dem i stor bernerlabb størrelse da. Problemet med helt tette sokker er jo at labbene er der på kroppen hunder svetter, så det vil jo bli fuktig og klamt etterhvert selv om det er vanntett.

Sykkeldekkslanger? Ser ikke helt for meg hvordan disse potesokkene ser ut? Er hele sokken av gummi her også, bare litt tykkere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sett på disse gummisokkene, men jeg har vært litt skeptisk da det fort blir klamt og fuktig inni? Hvilke erfaringer har du med det? Er de slitesterke? Tåler de en tur på grusvei/asfalt for eksempel?

De potesokkene vi har brukt siste halvåret, er svært slitesterke, men også de blir det litt klamt inni. De har omtrent som en skosåle under, og så er det tøy/stoff som puster oppå. Stoffet er vanntatt til en viss grad.. Andre potesokker slites det hull på ganske raskt, vi har etterhvert kastet ganske mange par!

Skal definitivt sjekke ut dette med homeopati! :)

Som Tulip nevnte er det ikke verre enn å ta litt babytalkum i potesokken for å forhindre fukt. :) Min erfaring er at Pawz sokkene sitter veldig godt på poten, bedre enn fleece sokkene fra dogbooties.com. Min hund har ennå ikke mistet en Pawz sokk, mens fleece sokkene har falt av flere ganger. Nå har jeg en dvergpuddel så han ikke den største slitasjen på sokkene uansett, men jeg synes enn så lenge at Pawz sokkene slites lite - spes med tanke på at de er biologisk nedbrytbare. Sånn sett er vil jeg nok tro at egenlagde sokker av sykkeldekkslanger har lengre levetid. Jeg kjøpte Pawz sokkene for å unngå våt nedsaltet asfalt og til mitt bruk har de vært veldig bra. :)

EDIT: Jeg glemte at dogbooties.com har vanntette gummi(?)potesokker. De finnes ikke i liten nok størrelse for Sølve - han bruker XXXS - men kan hende de kan være et mer robust alternativ til Pawz sokkene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...