Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny bil - modell/drivstoff


Nirm
 Share

Recommended Posts

Bilen min er inne på verksted igjen, og dette er enten andre eller tredje gang i år, samt at den stod et par ganger i fjor og. Så nå vurderer jeg å la dette bli siste gang for den. Den skal ha EU kontroll til neste år, men jeg vurderer å bare drite i den, og kjøre til den skal skiltes av og kjøpe meg ny bil. Om ikke det kommer enda mer dritt med den over nyåret.

Så da kommer det til modell og ikke minst drivstoff.

Jeg bor i Oslo, er avhengig av å kjøre innenfor bomringene for å komme meg på jobb og kollektiv er ikke et spesielt godt alternativ egentlig. Det øker arbeidsnatten min med ca 2 timer, og det er 2 timer jeg ikke vil la hundene være alene hjemme. Så da kommer dette dieselbråket inn. Skal man sjanse på ny dieselbil, og ende med å bli stående enkelte dager? Eller bensinbil? Og hvor mye dyrere er en bensinbil egentlig å bruke? Arbeidsukene mine kjører jeg omtrent til og fra jobb bare, friukene mine blir det treninger nord for Oslo. Og så er det noen langturer av og til, type andre siden av Sverige.

Så er det plass. Jeg har tross alt to schäferhunder som skal ha OK plass, men jeg er ikke avhengig av å ha dobbeltbur. Kan godt ha to enkeltbur, slik at en blir tatt ut på siden, og den andre bakover. Nå har jeg luksus med to dører til hver hund, men er klar over at jeg ikke kan få det på alle biler. Jeg vil ikke ha hel vegg noe mer mellom kupeen og lasterommet, og det er ikke aktuelt å gå opp i størrelse Hiace, Transporter o.l. Men jeg vil ikke ha stasjonsvogn eller liknenede. Peugout, Berlingo og Yaris er utaktuelt. Og jeg har vel egentlig ikke lyst på ny Ford heller...

Så sonens orakler. Hva har dere å foreslå? Og bør man gå for deisel eller bensin?

Prisklasse ca 100 000 tenkte jeg forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er ikke det.... Blir matt av å skulle tenke på slikt.

Og forøvrig. Ikke noe monsterbil som koster like mye å forsikre heller. :P Og gjerne en som ikke må fikses på hele tiden også.

Har ikke Caddyen hel vegg? De jeg har sett, har det. Vi har to på jobb som jeg har kjørt (gode biler, men med hel vegg...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hva er problemet med skillevegg? Hvis du syns Caddy er gode biler men problemet er skillevegg så burde du kanskje se på det? St.vgn blir lite med to schäfere syns jeg selvom noen har det. Skal de overnatte og bo i bilen er det altfor lite. Hundre laken får du jo nesten ny caddy. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir for kaldt der om vinteren, samme med å få ned temperatur om sommeren... For det er ingen slike muligheter på Forden, så sant jeg ikke hadde startet å lage masse huller i veggen (altså, jeg vil ha nettingvegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje se på touranen igjen ja... For jeg må ha ny bil. Nå. Den blir dyyyyyr å reparere, og enda fant de ikke alle feilene med de.... Peugot liker jeg ikke. :-P

Altså eneste grunnen til at jeg i det hele tatt ser på peugot en er pga avtale via jobben. Skal jeg kjøpe blir det touran.

Jeg og j hadde fire hunder og pikk pakk på tur :-P gikk fint det :-D

+touran har gode seter. I forhold til din er den bedre på lang kjøring osv. Og det gjør du jo en god del av :-P

Ut og prøv en touran!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sette på VW Touran

Vet ikke hva slags Ford du har, men jeg kjøpte i våres Ford S-Max varebil.

Billig i drift (jeg har diesel om det betyr noe), god å kjøre og kjempe god plass. Faktisk er det større plass i denne enn i Suzuki XL-7 som jeg hadde før.

Skilleveggen er i gitter. Nå har jeg et stort dobbeltbur, men må sannsynligvis ha et dobbeltbur til, da vi til våren skal ha en ny hund.

Så langt er jeg ihvertfall fornøyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er ikke det.... Blir matt av å skulle tenke på slikt.

Og forøvrig. Ikke noe monsterbil som koster like mye å forsikre heller. :P Og gjerne en som ikke må fikses på hele tiden også.

Har ikke Caddyen hel vegg? De jeg har sett, har det. Vi har to på jobb som jeg har kjørt (gode biler, men med hel vegg...).

du får jo satt inn nettingvegg da, men det koster noe. Jeg har sett med nettingvegg :) men hel vegg er nok vanligst :(

Vi hadde Caddy, men vi hadde hel vegg. Ettersom det var vinduer som kunne åpnes, fikk dyra god lufting. Vi har polarhunder, så om det var kaldt baki gjorde ikke så mye. Med nettingvegg får man jo AC i hele bilen, og kan temperaturregulere hele bilen. Det var lite trøbbel med den bilen, eneste er at man må huske å smøre listene med silikon om vinteren, ellers fryse dørene! Billig i drift.

Men hvis det er plass nok i en Touran- hadde jeg valgt den fremfor Caddy. (her har hundeholdet gått helt feil (nei, riktig! ;) ) vei, og vi kjører nå firhjulstrekker og henger). Caddy kommer forøvrig i firehjulstrekker (four motion mener jeg den heter), men det ble likevel ikke ny caddy av praktiske årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Touran :)

Min er 2005 model, utenom to ganger så har jeg bare fulgt service. Den ene gangen var bremsene, noe som faktisk blir slitt og den andre gangen var når nøkkelen brått ikke gikk inn i nøkkelhullet. Den gikk på garanti.

Bilen min har nå kjøprt 160000km jeg kjøpte den ved 60000 km.

Det er lite diesel støy, da det egentlig er en personbil.

Du kan ha to utganger til bikkjene ettersom det er bakdører der også. De burene jeg har nå er det fint plass til en Sch i hvertbur, skulle bare vært litt lengre. Men blir nok litt smalere om du er vant med. Evt kan alternative være å lage løsningen "en bak og en forann" så er det problemet løst.

Det har vært en liten økning på diesel forburket siden jeg kjøpte den til nå, i følge kjørecomputer. Jeg bruker nå ca 0,55-0,6 på milen.

Og en av de tingene som gjør at jeg vil ha bilen igjen er at du ikke har varebil seter, jeg sitter faktisk med god komfor under lange turer. Jeg sleit noe immari med knær og skuldrer når jeg hadde Caddy da det ikke var noen form for støtte.

Min er manuell gir, 2005 model (kjøpte den i 2009/10) var da gått 60000 km, fullgt alle servicer og jeg betalte 135000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

I følge prislista til Møller for 2012 fåes utvidet vegg med gitter som ekstrautstyr til 4500,- :) Står også at det gir 12cm mer plass. :) Litt usikker om disse passer helt tilbake til 2004 eller om det finnes alternativer men det kan jo Møller svare deg på. Støyen du får med gitter kan nok reduseres endel med lydmatter innvendig på veggene i kassa, fåes billig på biltema, jeg har tenkt å gjøre dette på min uansett.

Touran er en bil i en helt annen klasse, og for samme pris får du derfor en eldre bil med mer kilometer. Jeg har kjørt Touran automat og det vil jeg helst slippe igjen må såfall bli manuell gir. Caddy er også en enklere bil og vil naturligvis være mye billigere i service og vedlikehold. Mikkmakk du kanskje ikke trenger koster penger. Caddy III fra 2004> er bygd på Golf så alle argumenter om "personbilfølelse" er nok mer psykisk enn noe annet da det i hovessak er kassa bak som er forskjellen. Kjører selv en Caddy 2000, helt kult til småkjøring og det som har vært av langkjøring er også uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda eller Toyota så får du en god kvalitetsbil. De finnes i ulike varianer, alt ifra stasjonsvogner til suv.

Jeg har honda civic og honda crv. Krute gode biler. Civicen er fra 95 og det er kun slitedeler som har blitt skiftet opp igjennom, ellers ingenting. Crven også er null problem.

Samboer er stor fan av Toyota Avensis. Vi begge har kjørt endel ulike biler i våre yrker og har prøvd mange ulike merker. Jeg er ganske kravstor til biler, og haaater småfeil, plastdeler, løsninger i bilen, opphengte dører og diverse problemer samt at de ikke er gode på veien. Har disse franske bilene i vrangstrupen. blæh!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge prislista til Møller for 2012 fåes utvidet vegg med gitter som ekstrautstyr til 4500,- :) Står også at det gir 12cm mer plass. :) Litt usikker om disse passer helt tilbake til 2004 eller om det finnes alternativer men det kan jo Møller svare deg på. Støyen du får med gitter kan nok reduseres endel med lydmatter innvendig på veggene i kassa, fåes billig på biltema, jeg har tenkt å gjøre dette på min uansett.

Touran er en bil i en helt annen klasse, og for samme pris får du derfor en eldre bil med mer kilometer. Jeg har kjørt Touran automat og det vil jeg helst slippe igjen må såfall bli manuell gir. Caddy er også en enklere bil og vil naturligvis være mye billigere i service og vedlikehold. Mikkmakk du kanskje ikke trenger koster penger. Caddy III fra 2004> er bygd på Golf så alle argumenter om "personbilfølelse" er nok mer psykisk enn noe annet da det i hovessak er kassa bak som er forskjellen. Kjører selv en Caddy 2000, helt kult til småkjøring og det som har vært av langkjøring er også uproblematisk.

hjuloppheng og dempinga bak er (som hos andre varebiler) nok ikke helt den samme som hos mange personbiler. Vi hadde Caddy 2005 modell. helt grei kjørekomfort, men du får biler som er enda bedre å kjøre. Vi bytta den dog ikke ut pga kjørekomforten da- kjørte langt og mye med den bilen uten problem. Får vi færre bikkjer igjen, er det helt klart en aktuell bil!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Har disse franske bilene i vrangstrupen. blæh!.

Ditto. :D

hjuloppheng og dempinga bak er (som hos andre varebiler) nok ikke helt den samme som hos mange personbiler. Vi hadde Caddy 2005 modell. helt grei kjørekomfort, men du får biler som er enda bedre å kjøre. Vi bytta den dog ikke ut pga kjørekomforten da- kjørte langt og mye med den bilen uten problem. Får vi færre bikkjer igjen, er det helt klart en aktuell bil!

Naturligvis, mente heller ikke at det var identisk, min har bladfjører bak. :) I følge wikipedia: The Typ 2K shares 50% of its modules with the Volkswagen Golf Mk5 and Volkswagen Touran. Jeg tørr fortsatt påstå at den største forskjellen på kjørekomfort sitter mer i hodet enn noe annet, førsteinntrykket som gjøres før man i det hele tatt setter seg i bilen osv.

Red: Den store forskjellen på kjøreegenskaper som resultat av oppheng og dempere er først og fremst ved mer krevende kjørestiler og forhold, ikke akkurat "hundebilkjøring" sånn jeg ser det. Sånn jeg kjørte med Golf for 10 år siden er liksom ikke så aktuelt i dag med 2 bikkjer baki okke som.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig foretrekker suv, jeg synes de er gode og kjøre og det er som regel grei plass, ulempen er jo at de gjerne ligger en del høyere i pris enn personbiler og muligens litt høyere på drivstofforbruk, men det er ikke veldig mye. Min pajero bruker feks 0.7l på mila på bykjøring og det kan jeg leve med vertfall. Hadde jeg hatt flere hunder hadde jeg fortsatt kjørt suv, men kjøpt henger i tillegg.

Kassebiler enten de er små eller store forsåvidt, er jo unektelig veldig praktisk, men gjerne ikke så god og kjøre med. Gjerne rimelige og kjøpe også.

Personbiler ala Touran er et godt alternativ, større plass enn i en vanlig stasjonsvogn og bedre kjørekomfort enn en kassebil.

Toyota er jo stort sett et trygt kjøp, men det aller viktigste er jo at bilen er tatt vare på av forrige eier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditto. :D

Naturligvis, mente heller ikke at det var identisk, min har bladfjører bak. :) I følge wikipedia: The Typ 2K shares 50% of its modules with the Volkswagen Golf Mk5 and Volkswagen Touran. Jeg tørr fortsatt påstå at den største forskjellen på kjørekomfort sitter mer i hodet enn noe annet, førsteinntrykket som gjøres før man i det hele tatt setter seg i bilen osv.

Red: Den store forskjellen på kjøreegenskaper som resultat av oppheng og dempere er først og fremst ved mer krevende kjørestiler og forhold, ikke akkurat "hundebilkjøring" sånn jeg ser det. Sånn jeg kjørte med Golf for 10 år siden er liksom ikke så aktuelt i dag med 2 bikkjer baki okke som.

hehe- har aldri vært noen råner med golf jeg, men ser poenget. Uamsett- det har nok litt å si, og ikke bare "oppi hodet". (og så det er sagt: jeg er ikke nøye på hvordan biler ser ut, jeg bryr meg om hvordan de er å kjøre og om de har praktiske løsninger og dekker mine behov). Oppheng og dempere går også på komfort for dem som skal sitte i bilen. MEN: Det er virkelig ikke snakk om en "ukomfortabel" bil. Den har gjort det bra i "tester" av varebiler, bla pga kjørekomfort. Så. jo, delvis enig, Snusken. ganske enig faktisk :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for forslag. :)

Jeg har så mange tommeltotter når det kommer til å gjøre ting og tang som å lydisolere etc, så blir det overhode ikke pent. Men kan jo hende man finner en som har gitter og er lydisolert. Og hva vil evt lydisolering koster ca, om man går for en Caddy?

Er det noen som har noen erfaring med Suzuki Grand Vitara? Jeg har egentlig liiiiit lyst på SUV, fordi mange av de er så kule. :aww: Men jeg trur det er litt utenfor mitt budsjett.

Hvordan er det å forsikre Touran kontra Caddy eksempel?

Har pratet i hele år om å bytte bil, men nå valgte bilen det for meg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent det samme for meg :)

Når jeg sjekket SUV derimot, så ble det kastet på ett stk 0 i beløpet :mellow:

What? :o Såpass. Da trur jeg at jeg unngår det. :lol:

Kan jeg spørre hva du betaler for din i mnd? Send det på PM om du ikke vil ta det offentlig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What? :o Såpass. Da trur jeg at jeg unngår det. :lol:

Kan jeg spørre hva du betaler for din i mnd? Send det på PM om du ikke vil ta det offentlig. :P

Ekke så veldig hemmelig :P

Jeg betaler 6000 i året, da har jeg den full kasko og 30000 km i året.

Jeg hadde ikke opparbeidet full bonus når forsikringsåret startet.

Når jeg sjekket USV så skulle samme firma ha 15000 for å forsikre den bilen under samme vilkår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekke så veldig hemmelig :P

Jeg betaler 6000 i året, da har jeg den full kasko og 30000 km i året.

Jeg hadde ikke opparbeidet full bonus når forsikringsåret startet.

Når jeg sjekket USV så skulle samme firma ha 15000 for å forsikre den bilen under samme vilkår..

Da er den faktisk rimeligere enn Forden å forsikre. Jeg har full bonus på min. Forden fikk jeg sjokk første gangen da jeg forsikret den, så den fellen går jeg ikke i en gang til. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er den faktisk rimeligere enn Forden å forsikre. Jeg har full bonus på min. Forden fikk jeg sjokk første gangen da jeg forsikret den, så den fellen går jeg ikke i en gang til. :P

Det har jo litt med hvor man bor også, med en gang man flytter ut av Oslo og har egen parkering forann hus så "tjener" men på det forsikringsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo litt med hvor man bor også, med en gang man flytter ut av Oslo og har egen parkering forann hus så "tjener" men på det forsikringsmessig.

Ja, det er sant. Tenkte ikke på det med en gang. :P Men men. Jeg må ha bil uansett nå. En som kjører både forover og bakover uten problemer. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...