Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny bil - modell/drivstoff


Nirm
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

Kjæresten min har en Touran 2006-modell. Han har 2.0 Diesel, som orginalt er 140 hest, men chippet opp til å yte 170 hk.

Vi er veldig fornøyde med bilen, både kjørecomfort, plass og slike ting. Hans bil er grønnskiltet med nettingvegg. Bak i bilen har vi et stort hundebur med plass til to settere+en masse kasser. Kaster man ut disse kassene vil man brått fra plass til et stort hundebur til.

Vi har valgt å sette hundeburet rett bak setene, slik at jeg kan ta hundene ut bakdørere, og sånn at man får brukt plassen bak ved å bruke bagasjeromsdøren.

Om et visst antall år kan vi sette inn setene(som fulgte med bilen) avgiftsfritt. Det som er kjekt med Touran er at det er veldig enkelt å ta setene inn/ut. Har man en 5-seter men trenger mer plass kan man lett ta ut et eller flere seter.

Bilen bruker vel en 0,54 l/mil, noe som ikke er noe ille med tanke på at det er chippet.

Noe vi syns er kjekt at enkelte deler får man tak i veldig billig på nett fra f.eks tyskland, og i tilegg får vi rabatt på slitedeler og verkstedreparasjoner når vi er medlem av volkswagenklubb Norge. Lett å ordne ting, f.eks ny spiller med navigasjon, tusenmetringer, ekstra lys, ryggekamera osv..

Jeg var i starten litt skeptisk til slik type bil, men så langt er vi superfornøyde! Vi har vært et par turer på verksted med "vår", da pga rustsjekk på garanti(mener de har lang garanti når det gjelder rust. Bilder blir tatt og sendt til importør som får vurdere) og risting i bilen(som kommer av svinghjulet trolig pga at den er chippet).

Vet at man bør være litt obs på svinghjulet og rust ved takrails/bakluke, samt turboen om man har 2.0 Diesel.

Alt i alt vil jeg si det er en sprek og flott bil med mye plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellene på automat og manuell gir? Bortsett fra det opplagte, at den ene girer automatisk.

Tenkte på drivstoff-forbruk etc...

For min del var forsjellen 20-40k på samme bil med km stand o.l. når jeg kjøpte bilen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Skreiv litt feil angående forbruk i forrige innlegg. Bilen bruker vel en 0,45 l/mila på langkjøring, ca 0,50 på blandet kjøring og rundt 0,60 på bykjøring. Bilen har manuell giring.

Eneste jeg vet om manuell kontra automat er at sistnevnte har en smule høyere forbruk. Automat har mindre svinghjulfeil, men har hørt om problemer angående styringsenheten til automatkassen. Med tanke på automat er servicene litt dyrere pga at det er mer girkasseolje som må skiftes.

Kjæresten bruker bilen i jobbsammenheng, og kjører ca 5000 km i måneden og han er ihvertfall strålende fornøyd! Da med tanke på drivstoff, plass til verktøy, og han er vel egentlig fornøyd med hele helheten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var forsjellen 20-40k på samme bil med km stand o.l. når jeg kjøpte bilen :P

Såpass ja. :lol: Så bare at det lå en del med automat ute nå... :P

Skreiv litt feil angående forbruk i forrige innlegg. Bilen bruker vel en 0,45 l/mila på langkjøring, ca 0,50 på blandet kjøring og rundt 0,60 på bykjøring. Bilen har manuell giring.

Eneste jeg vet om manuell kontra automat er at sistnevnte har en smule høyere forbruk. Automat har mindre svinghjulfeil, men har hørt om problemer angående styringsenheten til automatkassen. Med tanke på automat er servicene litt dyrere pga at det er mer girkasseolje som må skiftes.

Kjæresten bruker bilen i jobbsammenheng, og kjører ca 5000 km i måneden og han er ihvertfall strålende fornøyd! Da med tanke på drivstoff, plass til verktøy, og han er vel egentlig fornøyd med hele helheten :-)

Takker. :) Det er slike ting jeg ikke aner noe om. :P Får se etter noen med manuell egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

En annen ting jeg kom på som kan være verdt å nevne er webastoen. En del av disse bilene har det, og mange må inn for å låse opp den. Går bilen på lite drivstoff om vinteren kan webastoen få trøbbel med å starte. Etter tre ganger vil den låse seg, og man må inn på Møller for å slette feilkodene/låse den opp.

Anbefaler å ikke kjøre på under kvart tank på vinteren om man har webasto. Koster fort en 750 kroner for å få den i gang igjen. Webastoen vil jo også øke forbruket av drivstoff, men det er jo kun til motoren har oppnådd en 90 grader som er normaltemperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med å se på touran og det er gode biler. Men når jeg fant ut at jeg ville ha med 4wd så endte jeg opp på outlander. Skal hente den på fredag, faktisk. Gleder meg! Men da gikk jeg opp i pris i forhold til hva jeg hadde tenkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...