Gå til innhold
Hundesonen.no

Rekordstort kull hos den Kinesisk nakenhunden Maja


MiO
 Share

Recommended Posts

Skulle akkurat til å poste denne saken her, og reagerte på dette med 5 kull på 5 år... Om man avler første kull ved 18mnd, som er tillatt, og så ett kull per år siden blir det 5. kull ved 5,5års alder... Det er produksjon det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mye at en hund på 5 har hatt 5 kull? :fear:

Tenkte akkurat det samme, nesten så noen skulle prikka NKK på skulderen med mindre bikkja løper hver 14 uke?

Selv om bikkja straks fyller 6 (som ikke vil komme frem her) er vel det mye? Og dette er jo et stoort kull.

Men er kanskje vanlig på miniatyrer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kullene registrert hos NKK da?

Etter hva jeg kan se på NKKs side så er minumumsalder 18mnd, og så ett kull per år (max 5 kull) helt greit. Det går til og med å ta to kull på ett år (på påfølgende løpetider), men da må tispa få pause minst ett år... Så ja, dette kan fint være registrerte kull etter hva jeg forstår av teksten på NKKs sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg kan se på NKKs side så er minumumsalder 18mnd, og så ett kull per år (max 5 kull) helt greit. Det går til og med å ta to kull på ett år (på påfølgende løpetider), men da må tispa få pause minst ett år... Så ja, dette kan fint være registrerte kull etter hva jeg forstår av teksten på NKKs sider.

Slik jeg forstår den teksten også, så det er nok dette som har hendt her vil jeg tippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispas første kull er registrert i NKK etter at den fylte to år - men det er kun 3 kull som er registrert hos NKK. Jeg antar hun har hatt enten et uregistrert kull før fylte 2 - evt kull mellom ett av de som er registrert kanskje...

... jepp - og så lett kan man finne info på nett liksom :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra oppdretterens Facebookprofil:

Meeen dette er Maja sitt fjerde kull - ikke femte.Jeg har aldri hatt 5 kull på noen tispe noensinne, og kommer aldri til å ha det heller. 5 kull er maksgrensen til NKK, men min egen grense stopper på fire. Så litt dumt at de ikke fikk med seg den, for jeg sa klart til dem at "dette er hennes fjerde og siste kull".

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Journalisten har endret til fjerde nå da.

Mange kull er det og kredit til eieren som sier stopp etter det fjerde. Er mange nok oppdrettere som presser gjennom 5 kull fordi NKK tillater det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte akkurat det samme, nesten så noen skulle prikka NKK på skulderen ...

Det der er så typisk Sonen. Mange som liker å leke snoke-leken og sladrehanker. Men det er visst ikke noe å sladre om i denne saken, så da ble du vel lei deg.

Hva hadde du tenkt du skulle fortelle NKK da? At noen har hatt det maks tillatte antall kull på hunden sin (5 er grensen satt av NKK), og "du liker det ikke"???

Nå viste det seg at det var 4 og ikke 5, men selv det er for fælt for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det der er så typisk Sonen. Mange som liker å leke snoke-leken og sladrehanker. Men det er visst ikke noe å sladre om i denne saken, så da ble du vel lei deg.

Hva hadde du tenkt du skulle fortelle NKK da? At noen har hatt det maks tillatte antall kull på hunden sin (5 er grensen satt av NKK), og "du liker det ikke"???

Nå viste det seg at det var 4 og ikke 5, men selv det er for fælt for mange.

Eh sladrehank? Det er snakk om dyrevelferd. Nå har ikke NKK regler på det, men retningslinjer, så pirking på skuldern hadde nok ikke kommet noen vei, men jeg syns det er helt greit å "sladre" om at noen driver rovdrift på ei tispe på den måten jeg. Og helt greit å dra det fram i diskusjoner og advare valpekjøpere. Det er snakk om å promotere god dyrevelferd og prøve å stoppe sånn rovdrift med de midlene man har. Eller syns du det er greit å la ei tispe på 5 år ha hatt 5 kull?

Nå var jo fakta feil, og saken er en helt annen med 4 kull enn 5 på 5 år (men det er en del det og da). Men hadde det vært som det sto i artiklen først, så syns jeg det er værre og ikke si noe. Men journalisten sin feil og fakta er retta opp nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er så typisk Sonen. Mange som liker å leke snoke-leken og sladrehanker. Men det er visst ikke noe å sladre om i denne saken, så da ble du vel lei deg.

Hva hadde du tenkt du skulle fortelle NKK da? At noen har hatt det maks tillatte antall kull på hunden sin (5 er grensen satt av NKK), og "du liker det ikke"???

Nå viste det seg at det var 4 og ikke 5, men selv det er for fælt for mange.

Nå tenkte jeg ikke nødvendigvis på denne oppdretteren i seg selv, men generelt når det kommer frem at folk har unormalt mange/hyppige kull på tispen sin. Har selv varslet NKK da de registrerte et kull der en av foreldrene ikke var HD-rønget. Fy jeg burde skamme meg som er en slik snoker som stikker nesa i andres ting, var jo ikke min tispe! Nå viser det seg jo at dette var fjerde kullet, til denne tispen og derfor er det vel innenfor i forhold til regler og anbefalinger fra NKK. At man har forskjellige meninger om antall kull på ei tispe er vel ikke nytt og bare sunt på alle måter. Men jeg ble indelig lei meg som ikke fikk sladret på henne, det var jo min største intensjon...

Men herregud, hører du om en tispe som har satt 8 kull til verden ved 6 års alderen må du selvfølgelig holde kjeft, hva som faktisk er sunt for en tispe er vel uvesentlig om man vil unngå å bli stemplet som sladrehank?? Jeg er veldig redd for det, faktisk tror jeg alle med varselmeldinger til NKK/Mattilsynet med mer burde passe sine egne saker, tenk så mye bedre verden hadde blitt da?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ble indelig lei meg som ikke fikk sladret på henne, det var jo min største intensjon...

:hug:

Jeg føler meg skyldig her altså, siden jeg kopierte hva oppdretteren skrev. Kan du noen sinne tilgi meg? Jeg kan sikkert finne noen andre du kan sladre på :snill:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

*klippe*

Har selv varslet NKK da de registrerte et kull der en av foreldrene ikke var HD-rønget.

*klippe*

Da kan jeg vise til det motsatte, at ansatt hos NKK faktisk nektet å registrere et kull fordi foreldredyrene ikke var HD-røntget, selv om rasen ikke står på listen over de som har krav til kjent HD-status.

(at rasen burde stå på den listen er en helt annen sak...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...