Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til hestekjøp


simira
 Share

Recommended Posts

Neida, jeg skal ikke få meg hest (dessverre). Men skal hjelpe tante med å sjekke ut noen potensielle hester for rideskolen. Jeg har jo dillet en del med hest i sin tid, og nylig tatt det litt opp igjen, men kjøpt hest har jeg aldri gjort. Er det noen som kan evt. utvide denne sjekklisten for meg?

Hva som er lurt å spørre om:

  • Hvor lenge har den vært hos nåværende eier ?
  • har den hatt sykdommer ?
  • Allergisk/reagerer på noe (mat feks) ?
  • Vant til å gå i flokk ?
  • Har den utstyr som er mulig å få kjøpt med ? Tenker på sal/dekken/hodelag etc.
  • Er den skodd ?
  • Har den pass ?
  • Trafikksikker (skvetten?)

Stell:

  • Oppfører seg greit når dere kommer inn i boksen (ikke snur rumpa til feks)
  • kan klappe den uten reaksjon
  • legger den på ørene
  • kjenne rundt omkring på kroppen om den har ømme punkt (spesiellt på ryggen)
  • Løfte hover
  • Stramme gjort

</p>

Ved prøving;

  • Ta på hodelag, eller se om det er vanskelig
  • prøve skritt, trav og galopp på begge hender
  • vanskelig å stoppe ? Hard i munnen ?
  • Lyder den sjenkel
  • gjerne trave noen bommer
  • Om du ikke kan hoppe, kanskje noen kan vise den over et par hinder.

Skal prøve ut et par flotte hester i helga, gleeeder meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig viktig og være veldig åpen om bruken av hesten og spørre eier om den vil passe til det. Det er bedre med en for treg hest enn en som er for rask. Det er tryggere for uerfarne ryttere og måtte presse hesten fremover enn å måtte holde igjen fordi hesten bare til fremover raskest mulig. Det er også viktig at den ikke spenner og er hissig mot andre hester for de kommer lett ganske tett sammen hvis det er en del uerfarne ryttere. Er det en hest som lett kan finne på sprell hvis den har for mye energi? Det dere burde se etter er en godt avbalansert hest som er lett å styre men med liten ""motor". Den burde gå fint etter tøylene(for uerfarne) men også kunne gå etter sete og sjenkler. Unge hester vil jeg ikke annbefale for de trenger somregel en del utdanning og godt med vedlikehold for å fungere opptimalt og hvis det ikke er personer som kan lære hesten og ri godt gjennom hesten ofte så er det ikke noe å annbefale. :) Skal hesten gå mange timer til dagen så er det viktig med en hest som trives med det. Noen blir fort lei hvis de ikke får nok utfordringer eller blir gående på en ridebane lenge om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vetsjekk og oppbøying bestilles hvis hesten er aktuell (om det ikke finnes ny attest).

De er ikke på jakt etter trege gamper, det er bla. hester som elevene konkurrerer litt med og etterhvert kan ende opp med å kjøpe på sikt. En del sånt, inkludert utvelging av hester som skal sjekkes ut nærmere blir gjort av de som driver rideskolen. Jeg trenger mer tips om hva jeg bør tenke å når jeg står der med hesten i hånda, og når jeg sitter der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi kjøper hester til rideskolen har vi alltid med et barn som prøverir. Hestene må være av grei størrelse,være gode å sitte på,må kunne starte og stoppe lett,heller litt fremover enn for trege. Fatte galopp og kunne galoppere langsomt. Tåle at rytter mister stigbøylen feks og ikke bli redd om rytteren kommer i ubalanse.Ikke trekke mot utgangen. Gjerne være konkurransehester over 17 år,de har sett og gjort alt og lar seg ikke sjokkere. Ikke svetten,snill og godt bygget. En hest som har gått i sporten er enkel å få opplysninger om på forhånd også. En røntgenfeil feks behøver ikke å gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full vetsjekk!

Skriver under på den og setter to streker under, må alltid fåvet sjekk på hesten.

OG vær 100% ærlige på at dere kjøper hest som rideskolehest, er ikke alle som er like positive til at hesten skal gå i rideskole eller hesten rett og slett ikke passer til det, og eier BØR få vurdere om de vil selge til dere når dere har rideskole.

Ikke for å være slem eller frekk,men dersom du ikke har erfaring nok i å kjøpe hest, så få med deg noen som er hestevante og som har gjort det før ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi kjøper hester til rideskolen har vi alltid med et barn som prøverir. Hestene må være av grei størrelse,være gode å sitte på,må kunne starte og stoppe lett,heller litt fremover enn for trege. Fatte galopp og kunne galoppere langsomt. Tåle at rytter mister stigbøylen feks og ikke bli redd om rytteren kommer i ubalanse.Ikke trekke mot utgangen. Gjerne være konkurransehester over 17 år,de har sett og gjort alt og lar seg ikke sjokkere. Ikke svetten,snill og godt bygget. En hest som har gått i sporten er enkel å få opplysninger om på forhånd også. En røntgenfeil feks behøver ikke å gjøre noe.

Skal se på akkurat en slik konkurransehest. Ellers har skolen voksne ryttere også.

Utvelgelse er som sagt rideskolen som står for, jeg er bare "agent". Har nok erfaring med hest, har bare ikke kjøpt en før (det krever nemlig penger i tillegg til tiden og erfaringen...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har maange års erfaring med hest, har eid flere hester, men jeg har alltid en som er mer erfaren enn meg når hest skal kjøpes ;)

Jeg vil ikke falle i fellen å kjøpe bare fordi jeg selv falt for "noe" ved den og kanskje ser bort fra dumme feil.

Nå er det galopphester jeg handler som skal løpe fort, tåle mye trening og skal være litt tøffe, så fallhøyden er ganske stor dersom det er noe jeg bommer på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi kjøper hester til rideskolen har vi alltid med et barn som prøverir. Hestene må være av grei størrelse,være gode å sitte på,må kunne starte og stoppe lett,heller litt fremover enn for trege. Fatte galopp og kunne galoppere langsomt. Tåle at rytter mister stigbøylen feks og ikke bli redd om rytteren kommer i ubalanse.Ikke trekke mot utgangen. Gjerne være konkurransehester over 17 år,de har sett og gjort alt og lar seg ikke sjokkere. Ikke svetten,snill og godt bygget. En hest som har gått i sporten er enkel å få opplysninger om på forhånd også. En røntgenfeil feks behøver ikke å gjøre noe.

Det hadde jeg aldri turt. Hva om hesten absolutt IKKE er en rideskolehest? Mange mennesker lyver om slikt for å få bort "dritthester". En ting er å sette barna på når hesten allerede har blitt testet ordentlig, men det er noe annet om de fungerer som "stuntrytter". Jeg vil vite hvordan hesten reagerer med nybegynner på ryggen før jeg setter opp en nybegynner.

Og jeg hadde ALDRI kjøpt en hest med røntgenfeil, selv om den ikke virker plaget av det. Feil er feil, altså...

Skriver under på den og setter to streker under, må alltid fåvet sjekk på hesten.

OG vær 100% ærlige på at dere kjøper hest som rideskolehest, er ikke alle som er like positive til at hesten skal gå i rideskole eller hesten rett og slett ikke passer til det, og eier BØR få vurdere om de vil selge til dere når dere har rideskole.

Ikke for å være slem eller frekk,men dersom du ikke har erfaring nok i å kjøpe hest, så få med deg noen som er hestevante og som har gjort det før ;)

Full vetsjekk, med deres egen veterinær. IKKE selger sin. Bare nå i høst har tre hester på stallen måttet bli avlivd nettopp fordi eierne gjorde denne feilen... Og det etter masse utredning osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg aldri turt. Hva om hesten absolutt IKKE er en rideskolehest? Mange mennesker lyver om slikt for å få bort "dritthester". En ting er å sette barna på når hesten allerede har blitt testet ordentlig, men det er noe annet om de fungerer som "stuntrytter". Jeg vil vite hvordan hesten reagerer med nybegynner på ryggen før jeg setter opp en nybegynner.

Og jeg hadde ALDRI kjøpt en hest med røntgenfeil, selv om den ikke virker plaget av det. Feil er feil, altså...

Full vetsjekk, med deres egen veterinær. IKKE selger sin. Bare nå i høst har tre hester på stallen måttet bli avlivd nettopp fordi eierne gjorde denne feilen... Og det etter masse utredning osv.

Det at det er et barn er ikke ensbetydende med at det er nybegynnere.

Jeg red da selv vanskelige hester og ponnier i en alder av 10, etter mange år på hesteryggen.

Antageligvis prøves hesten av en voksen først ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det er et barn er ikke ensbetydende med at det er nybegynnere.

Jeg red da selv vanskelige hester og ponnier i en alder av 10, etter mange år på hesteryggen.

Antageligvis prøves hesten av en voksen først ;)

Det er sant, det gjorde jeg også. Men jeg fikk inntrykket av at dette barnet tester ut hvordan den takler forskjellige ting... Og jeg har selv opplevd at eier av rideskole har klagd på selger av hest, fordi hesten stikker, trekker mot utgang og er vanskelig med barna. Det er sånn de fleste rideskolehester ( i hvert fall de jeg har vært borti, både som elev og ansatt) har vært/blitt.

Ellers så synes jeg egentlig at "eldre" hester skal få bli gamle uten å bli ridd av mange forskjellige hver dag, jeg... Har sett så utrolig mange hester som har forfalt nettopp pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg aldri turt. Hva om hesten absolutt IKKE er en rideskolehest? Mange mennesker lyver om slikt for å få bort "dritthester". En ting er å sette barna på når hesten allerede har blitt testet ordentlig, men det er noe annet om de fungerer som "stuntrytter". Jeg vil vite hvordan hesten reagerer med nybegynner på ryggen før jeg setter opp en nybegynner.

Og jeg hadde ALDRI kjøpt en hest med røntgenfeil, selv om den ikke virker plaget av det. Feil er feil, altså...

Full vetsjekk, med deres egen veterinær. IKKE selger sin. Bare nå i høst har tre hester på stallen måttet bli avlivd nettopp fordi eierne gjorde denne feilen... Og det etter masse utredning osv.

Vi har da ikke med oss skoleryttere for å teste :)) Men vi har noen av de beste 10 åringene i landet til rådighet. Egne barn. Og vi kjøper stort sett hester som har gått i sporten,dvs hester vi har sett mye til. Sånne møkkahester som du nevner vurderer vi ikke til rideskolen i det hele tatt. En røntgenfeil er ofte enkel å vurdere risikoen av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes noe av det viktigste er å få håndtere hesten selv. Løfte på bein og banke litt på sko, sale på selv, stige opp selv, varme opp selv - altså, å bruke hesten som normalt og gjerne uten noe særlig bakgrunnsinfo først. Snakke sammen om bakgrunn og slikt synes jeg er greit å gjøre etter prøveridningen, for da håndterer jeg hesten uten noen fordommer eller forventninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Når man kjøper hest til rideskole synes jeg også det er relevant å høre om å få hesten på prøve få eksempel en eller to uker for å se hvordan den fungerer. Det er vel ikke mange som setter ut på prøve som jeg var vært borti både ved kjøp av rideskolehester, men det skader aldri å spørre.

Nå vet ikke jeg hva slags rideskole det er, men personlig har jeg dårlige erfaringer med for eksempel fullblods i rideskole, da de ofte er heite og vanskelige å fore. Men det er også lett å se på holdet til hesten og forplanen om den er lett og fore eller ikke.

Få ordentlig vetsjekk på den, og se til at alle papirer som trengs er i orden. Hør også om siste tannrasp, vaksine, skoing og ikke minst ormekur- og om den har noe stereotyp atferd (ikke alt blir lagt merke til ved prøving). Det trenger ikke å er noe av betydning med stereotypier, men det kan være større sjans for at hesten vil mistrives enn en uten da det tyder på at den har vært eller er mentalt forstyrret på en eller annen måte.

De fleste andre tips jeg har i bakhodet er alt skrevet, men du/dere får ha lykke til og håper dere finner en passende hest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt to hester nå. :) Var litt skeptisk til den ene selv, men begge hestene var helt supre og kommer garantert til å trives i skolen. Jeg blir veldig overrasket om vi har blitt lurt på noe med de to (de aller fleste prøver jo ikke å lure kjøperene, det er bare så surt med de få som gjør det).

Takk for alle tips! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...