Gå til innhold
Hundesonen.no

Maiskis Obsidia


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

  • Svar 152
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Æsj får ikke endret tittel på tråden men: DA ER DET BESTEMT!! Det blir lille sorte: Maiskis Obsidia aka Shy!! Avgjørelsen er tatt på grunnlag av litt mer seriøse ting enn bare fargen liksom:

Og et nytt bilde av den lille sorte.. hva tycks nå?

Lille O skal ikke hete Sookie allikevel. Hun skal hete Shy etter hovedpersonen i den nyeste boka til Joe Abercrombie "Red Country"! Og personen heter ikke Shy fordi hun er genert for å si det slik..

Posted Images

Jeg synes 2 og 3 var finest. Den sorte synes jeg hadde en sånn fin "helhet". Likte nok den best ut fra bildene. Men vanskelig å si! Hvordan skal en Kelpie være vinklet bak? Og hva med brystet? Kan ikke så mye om det merker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapp innføring, av de tingene jeg er mest opptatt av :P

Overlinje:Fast og rett.

Lend: Kraftig og muskuløs.

Flanker: Dype.

Kryss: Ganske langt og skrånende.

Bryst: Dypt snarere enn bredt. Godt hvelvede ribben.

Bevegelser:

Frie og utrettelige, har evnen til øyeblikkelig å tverrvende i høyt tempo. Ved øket fart tendens til snoring. For å kunne prestere en nesten grenseløs utholdenhet som kreves av en gjeterhund på store åpne flater, må kelpien være absolutt sunn både i bygning og bevegelse. Enhver tendens til kuhaser, hjulbenthet, stiv trippende gange, dårlig skuldermuskulatur eller begrensninger på grunn av veivende eller padlende bevegelser er alvorlige feil.

Også syns jeg den er for lite utfyllene så da må vi bevege seg over i den utvidete til ANKC:

The shoulders should be clean, muscular, well sloping with the shoulder blades close set at the withers. The upper arm should be at a right angle with the shoulder blade. Elbows neither in nor out. The forelegs should be muscular with strong but refined bone, straight and parallel when viewed from the front. When viewed from the side, the pasterns should show a slight slope to ensure flexibility of movement and the ability to turn quickly.

Drive is a very important breed characteristic, as without it the Kelpie would be useless as a working dog. The dictionary’s definition of “drive” includes the following - “push”, “impel vigorously”, “impel by thrust”.A high stepping dog or a very fast stepping dog does not have drive. The dogs that move with little, fast steps, not covering much ground at each step, but expending a lot of energy for little result, is flashy and eye catching, but lacks drive (i.e. is not a good mover); neither is the dog that is unwilling to move because he lacks true breed character. The Kelpie should have good reach - he should propel himself forward with long powerful, effortless strides, the source of power and strength being his great, well-muscled hindquarters. The dog should flex his hocks and use his pasterns so that the pads can be seen clearly from behind when he is moving away. It should be a free “fluid” action, never stilted or rolling, but giving the impression that the dog is moving with purpose, ease and strength.

If a dog is to move as a Kelpie should, it must be structurally correct, with the required angulation of shoulder and length of upper arm, good legs and feet, a good turn of stifle, powerful hindquarters and the correct length from withers to pelvis. Added to these ingredients for good action, there must be the will to move. A dog so constructed and motivated should move with the required drive. If these characteristics are missing you will see sloppy, stilted, rolling or hackney action.

Og ja, jeg er mest opptatt av kropp og vinkler :P Den viktigste delen av en arbeidshund, da driter pittelitt i om kinnene er dårlig utfylt, eller øynene for lyse. Det har liten sammenheng når den er i jobb, og mer detaljer på to like verdige hunder. ;)

Men veldig artig å høre hva dere aller sier, når noen kommer med kommentarerer så tritter jeg liksom en ekstra gang eller tre bare for å se om det er noe jeg har oversett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel dobbelposte i egen tråd :angel:

Fikk en mail som taler den svarte sin sak, den er vist alltid med "gutta" og alltid tidlig ute for å sjekke hva som foregår og bølle med de som kommer etter :lol::sheep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun, søte og sjarmerende svarte. Ikke pga fargen, men hun har det som man ikke kan sette fingeren på. Det sagt, jeg tror ikke våre meninger spiller så stor rolle. Jeanette vet hva hun vil ha, og lar seg neppe influere stort av oss. Det er bra det. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun, søte og sjarmerende svarte. Ikke pga fargen, men hun har det som man ikke kan sette fingeren på. Det sagt, jeg tror ikke våre meninger spiller så stor rolle. Jeanette vet hva hun vil ha, og lar seg neppe influere stort av oss. Det er bra det. :)

Høye tanker om meg Mari :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en mail som taler den svarte sin sak, den er vist alltid med "gutta" og alltid tidlig ute for å sjekke hva som foregår og bølle med de som kommer etter :lol::sheep:

Selvsagt er hun det :). Det er jo henne du skal ha, så da er det jo bra hun også er sånn *fnis*.

... og jeg er heller ikke fargeblind, jeg foretrekker i grunnen de brune kelpiene, jeg, så... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er hun det :). Det er jo henne du skal ha, så da er det jo bra hun også er sånn *fnis*.

... og jeg er heller ikke fargeblind, jeg foretrekker i grunnen de brune kelpiene, jeg, så... :)

I know, hun har liksom hatt det rette "blikket" hele tiden.

Jeg er jo egentlig mest glad i brune jeg også, men EN gang vil jeg produserer en blå. Og da må jeg jo ha svart på linjene også :P

Alltid. :)

Takk :icon_redface:

Forøvrig har jeg glemt å fortelle at det er stor sannsynelighet for at de valpene er bærer av tan farge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stamtavle:

skjermbilde-2012-10-12-kl-16-44-46.png?w=1000&h=

Litt andre bilder:

Mor:

BH MAISKIS NEMIROO

nemi2011-1.jpg?w=700&h=

Mormor:

Finsk Brukschampion KVA

Finsk Agilitychampion

EK 1, JK 3, Korad

Finsk Lydnadschampion

Internationell Utställningschampion

Finsk Utställningschampion

Estlands Utställningschampion

Litauisk Utställningschampion

Baltic Winner-09, BH JW-07

Cefeus Jillaroo

jillamain1.jpg

Morfar:

SUCH SLCh korad RAMBECHS FAXE

Rambechs%20Faxe2.jpg

Oldemor, morssiden

SUCH RINGBARKA AUSSIE STAR

050528starmiesitter.jpg

Oldefar, morssiden

LP II LP III

Svensk Lydnadschampion

Tjänstehund Bevakning

Svensk Viltspårschampion

Cefeus Vilde

060310vildestar.jpg

Far

Walkabout Laser

img_8687.jpg?w=700&h=

Farfar:

Eurowenben Turbo

Turbo%20(8).JPG

Farmor

C.I.B. SE LCH KORAD Lp2 SE UCH FI UCH NO UCH NORD UCH SE V-07 VICKULAS KYLIE

vickulas_kylie1.png

Oldefar (14 år)

AUCH EUROWENBEN FULL OF ACES

43651_592.jpg

Oldefar

Fin Ag Ch Foxforest Son of the Beast

susi.jpg

Oldemor (som forøvrig var mor til min første AK før jeg fikk Blaze)

KORAD SEUCH SEBCH SESPCH INTUCH SELCH SEVCH Vickulas Ettra

vickulas_ettra1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappaen er veldig flott, men har han litt schäferhode? Veldig grovt og maskulint hode iallfall, og gæærn kamphunddame som jeg er så liker jeg jo sånt. :teehe:

Men favoritten blandt de bildene er mamma Nemiroo. Flott dame altså. Helt nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappaen er veldig flott, men har han litt schäferhode? Veldig grovt og maskulint hode iallfall, og gæærn kamphunddame som jeg er så liker jeg jo sånt. :teehe:

Men favoritten blandt de bildene er mamma Nemiroo. Flott dame altså. Helt nydelig.

Pappaen er vel den jeg annser for å ha ett dårligst hode og kelpie eksteriør av alle de det er lagt ut bilde av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappaen er vel den jeg annser for å ha ett dårligst hode og kelpie eksteriør av alle de det er lagt ut bilde av ;)

Det var bra du sa det og ikke meg. ;) Men schäfer i hodet ja! Og ikke helt kelpie over resten heller uten at jeg kan si hva det handler om. Geo er grov og maskulin han også (iallfall til å være så ung!), men han er nå kelpie all over alikevel. :)

Se der, jeg burde bli spesialdommer jeg. Synes jeg ser kritikken. Wowza.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra du sa det og ikke meg. ;) Men schäfer i hodet ja! Og ikke helt kelpie over resten heller uten at jeg kan si hva det handler om. Geo er grov og maskulin han også (iallfall til å være så ung!), men han er nå kelpie all over alikevel. :)

Se der, jeg burde bli spesialdommer jeg. Synes jeg ser kritikken. Wowza.

:lol: Noen må kapre Mari til dommerutdannelse!!

Kelpie er han ja, og trenger nok litt tid. Men ingen stjerne, jeg vil annse han som en Exl-VG hund på utstilling.

AK skal jo være, hvordan skal jeg beskrive det, røffe uten å bli tønne/tung og samtidig atletiske uten å bli en mynde? Vanskelig å beskrive bilde inni hode mitt.

De er litt som turnere, kompakte uten å bli styrkeløftere :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...