Gå til innhold
Hundesonen.no

Maiskis Obsidia


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

:lol: Noen må kapre Mari til dommerutdannelse!

I know, right??

De er litt som turnere, kompakte uten å bli styrkeløftere :lol:

Jeg skjønner jo at termer som dette er svært relativte, for det er sånn jeg vil at bull & terriere skal være det. :lol: De skal ikke være bola boller de heller gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 152
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Æsj får ikke endret tittel på tråden men: DA ER DET BESTEMT!! Det blir lille sorte: Maiskis Obsidia aka Shy!! Avgjørelsen er tatt på grunnlag av litt mer seriøse ting enn bare fargen liksom:

Og et nytt bilde av den lille sorte.. hva tycks nå?

Lille O skal ikke hete Sookie allikevel. Hun skal hete Shy etter hovedpersonen i den nyeste boka til Joe Abercrombie "Red Country"! Og personen heter ikke Shy fordi hun er genert for å si det slik..

Posted Images

I know, right??

Jeg skjønner jo at termer som dette er svært relativte, for det er sånn jeg vil at bull & terriere skal være det. :lol: De skal ikke være bola boller de heller gitt.

OT men :P

Slik skal feks ikke en AK være i mine øyner, stuttbent og tønneformet. Se for deg den atletisk hoppe over 2 meter gjerde og holde tritt med en 4 hjuling i røfft terreng. Da tror jeg det evt er ren vilje og ikke eksteriøret som hjelper den på sin vei...

Og handleren må faktisk "slepe" hunden etter seg i ringen. *rister litt på hode*

22417_1418.jpg

22417_1116.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel dobbelposte i egen tråd :angel:

Fikk en mail som taler den svarte sin sak, den er vist alltid med "gutta" og alltid tidlig ute for å sjekke hva som foregår og bølle med de som kommer etter :lol::sheep:

Åå jente som henger med gutta.. må jo bare være bra! Har jo en Emil her, ville passe bra med en Pippi!

Og så må jeg innrømme at jeg synes Walkabout Laser er ganske pen jeg :icon_redface: .. bare litt annerledes proporsjonert, og ikke så reveaktig kanskje..

Som man forstår, det er en grunn til at Jeanette skal få siste ord vedr valpevalg :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo regelrett trippe av spenning, TonjeM?

Trippe er ikke et sterkt nok ord tror jeg... Helt crazy bananas gå i spinn er vel mer riktig.. Og så er det veldig rart denne gangen, for for første gang noensinne har gubben også engasjert seg i kommende valp - på godt og på vondt. Strider har gjort han fryktelig kelpiefrelst - eller kanskje mer riktig å si Strider-frelst.. Veldig uvant og hyggelig når han også vil titte på bilder og ha dem å vise frem på jobben og han allerede satt seg opp på "pappa-perm" på jobben, men så er det litt plagsomt også, bl.a. er han nå mer opptatt av hva frøkna skal hete og det synes jeg er veldig dumt for han har så teit smak i hundenavn!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå jente som henger med gutta.. må jo bare være bra! Har jo en Emil her, ville passe bra med en Pippi!

Og så må jeg innrømme at jeg synes Walkabout Laser er ganske pen jeg :icon_redface: .. bare litt annerledes proporsjonert, og ikke så reveaktig kanskje..

Som man forstår, det er en grunn til at Jeanette skal få siste ord vedr valpevalg :lol:

Som hund er han fin, og han er finere enn mange andre AK. Bare ikke så fin som resten av slekten :lol:

Trippe er ikke et sterkt nok ord tror jeg... Helt crazy bananas gå i spinn er vel mer riktig.. Og så er det veldig rart denne gangen, for for første gang noensinne har gubben også engasjert seg i kommende valp - på godt og på vondt. Strider har gjort han fryktelig kelpiefrelst - eller kanskje mer riktig å si Strider-frelst.. Veldig uvant og hyggelig når han også vil titte på bilder og ha dem å vise frem på jobben og han allerede satt seg opp på "pappa-perm" på jobben, men så er det litt plagsomt også, bl.a. er han nå mer opptatt av hva frøkna skal hete og det synes jeg er veldig dumt for han har så teit smak i hundenavn!

Gubben kan IKKE komme med noe TInka (sorry Ingvild) e.l. altså. Da blir han fratatt retten til noe som helst, da får han faktisk ikke hugge ved i år! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noen som har spurt om dette før, men jeg tar en sjanse på at jeg ikke blir halshugget jeg: kan man stille en working kelpie?

Ser du skriver at det er tan på linjene til valpen du skal ha. Er dette uvanlig på rasen?

Jeg sitter og ser på hjemmesiden til ei med wk, hun har kull nå, tispa er l/t, begge fedrene (jepp - to hanner som var på tispa, blodprøver tatt for å finne ut hvem valp som har hvilken far eller om alle har lik og i så fall hvem det er) er b/t. Ser ene valpen har hvitt i brystet. Er dette tillatt på kelpien?

Jeg synes også faren var litt snasen, men tispa, hun har slik wow-faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben kan IKKE komme med noe TInka (sorry Ingvild) e.l. altså. Da blir han fratatt retten til noe som helst, da får han faktisk ikke hugge ved i år! :lol:

:lol: Der er vi hjertens enige Jeanette! For å illustrere hvor ille han er (og nå håper jeg ikke tråkker for mange på tærne vedr navnesmak altså..) men jeg foreslo på fleip "Hva med Princess eller Senta?" Og han syntes helt alvorlig det var OK navn! *dåne* Men jeg tror nok ikke det blir Sookie allikevel altså.. har et favorittnavn som han selvfølgelig syntes var for tung å uttale.. *himle*.. det får bli en kompromiss på veien der tenker jeg, men av og til ønsker jeg ikke han var så kelpie-opptatt (her har han levd med hunder i snart 30 år og knapt brydd seg - men så fikk vi Strider - og da var det slutt på manglende interesse ja..)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noen som har spurt om dette før, men jeg tar en sjanse på at jeg ikke blir halshugget jeg: kan man stille en working kelpie?

Ser du skriver at det er tan på linjene til valpen du skal ha. Er dette uvanlig på rasen?

Jeg sitter og ser på hjemmesiden til ei med wk, hun har kull nå, tispa er l/t, begge fedrene (jepp - to hanner som var på tispa, blodprøver tatt for å finne ut hvem valp som har hvilken far eller om alle har lik og i så fall hvem det er) er b/t. Ser ene valpen har hvitt i brystet. Er dette tillatt på kelpien?

Jeg synes også faren var litt snasen, men tispa, hun har slik wow-faktor.

Nei WK har ingen rasestandard og kan dermed ikke stilles.

Historisk så var både WK og AK en fellesrase. Men de ble delt. På AK ble helfargene framelsket, og WK har man ikke brydd seg- men tan fargen er mest utbredt der. Men det fins noen som er "dobbel registrerte". Altså linjer som når de ble offisielt delt hadde "nok" fra begge sider til å både være en WK og AK.

Også dukker det plutselig opp på AK også, gener er en rar ting. På linjene til Blaze fins det feks 7 generasjoner siden det var en tan farget, denne ble ikke direkte avlet på, men det dukket opp i kullet til mammaen til Blaze.

Ettersom det fins fra start av så dukker det opp. Det som er litt "trist" er jo at noen har oppdaget at folk syns det er kult med to fargete AK... og har dermed begynnt med sterk innavl for å få det fram og ikke tar hensyn til andre ting.

Men jeg sier ikke det at alle tan fargete AK nå er dårlig avl, missforstå meg rett ;)

Hvitt er tillatt til en viss grad, AK skal jo være helfarget, men det står ingen steder hvor stor flekken i bryste kan være. Bare at den ikke skal dominere.

:lol: Der er vi hjertens enige Jeanette! For å illustrere hvor ille han er (og nå håper jeg ikke tråkker for mange på tærne vedr navnesmak altså..) men jeg foreslo på fleip "Hva med Princess eller Senta?" Og han syntes helt alvorlig det var OK navn! *dåne* Men jeg tror nok ikke det blir Sookie allikevel altså.. har et favorittnavn som han selvfølgelig syntes var for tung å uttale.. *himle*.. det får bli en kompromiss på veien der tenker jeg, men av og til ønsker jeg ikke han var så kelpie-opptatt (her har han levd med hunder i snart 30 år og knapt brydd seg - men så fikk vi Strider - og da var det slutt på manglende interesse ja..)

Han måtte begynne engasjere seg nÅ liksom. OMG han kommer til å skjemme bort den lille saken. Sikker på at det blir din hund Tonje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd som jeg ikke har sett før nå.

Jeg tenkte først tispe to bare fordi jeg ihvertfall ikke skulle være fargeblind. Men da jeg leste svaret til Mona så ble jeg litt, ok kanskje tispe 3 likevel da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trippe er ikke et sterkt nok ord tror jeg... Helt crazy bananas gå i spinn er vel mer riktig.. Og så er det veldig rart denne gangen, for for første gang noensinne har gubben også engasjert seg i kommende valp - på godt og på vondt. Strider har gjort han fryktelig kelpiefrelst - eller kanskje mer riktig å si Strider-frelst.. Veldig uvant og hyggelig når han også vil titte på bilder og ha dem å vise frem på jobben og han allerede satt seg opp på "pappa-perm" på jobben, men så er det litt plagsomt også, bl.a. er han nå mer opptatt av hva frøkna skal hete og det synes jeg er veldig dumt for han har så teit smak i hundenavn!

Svibel! Svibel! Svibel! :cheer:

Skjønner the predicament. På en måte vil jeg gjerne at Marimannen skal være like vill i fletta på hunden vår som meg, men så vil jeg jo at han skal holde fingra av fatet også.

Pappaperm er utrolig søtt da. :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han måtte begynne engasjere seg nÅ liksom. OMG han kommer til å skjemme bort den lille saken. Sikker på at det blir din hund Tonje?

:lol: Han kommer garantert å skjemme henne bort - litt dilemma blir det jo, for Strider skal jo også skjemmes bort - så hun blir vel ikke fullt så bortskjemt som Strider'n for man kan bare skjemme så mye bort og det skal deles på 2 bisker,men til gjengjeld er vi jo 2 stk til å skjemme bort også da.. (så hun får komme til Casa DeepEyes for kalibrering innimellom..).

Min hund.. jo delvis så :P ! Gubben trener jo ikke hund, irettesetter ikke hund, men kose hund gjør han, gå tur med hund, sykle etc - sånne ting! Og så vil han tydeligvis godkjenne navnet hennes..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Han kommer garantert å skjemme henne bort - litt dilemma blir det jo, for Strider skal jo også skjemmes bort - så hun blir vel ikke fullt så bortskjemt som Strider'n for man kan bare skjemme så mye bort og det skal deles på 2 bisker,men til gjengjeld er vi jo 2 stk til å skjemme bort også da.. (så hun får komme til Casa DeepEyes for kalibrering innimellom..).

Min hund.. jo delvis så :P ! Gubben trener jo ikke hund, irettesetter ikke hund, men kose hund gjør han, gå tur med hund, sykle etc - sånne ting! Og så vil han tydeligvis godkjenne navnet hennes..

Skal nok få komme til kalibrering etterhvert som hun må ut i den store verden og funnet tryggheten hos dere. Jeg har alt begynnt å legge noen planer for henne for neste år :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappaen er vel den jeg annser for å ha ett dårligst hode og kelpie eksteriør av alle de det er lagt ut bilde av ;)

Men hvorfor valgte du valp etter han da? Du velger vel ikke valp etter noen du mener er dårlig og er misfornøyd med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor valgte du valp etter han da? Du velger vel ikke valp etter noen du mener er dårlig og er misfornøyd med?

For det er MYE mer til en hund enn eksteriør :)

Han har heller ikke ett eksteriør som på noen måte vil hemme eller belaste han i arbeid. Noen av oss ser på eksteriøret som en bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå har jeg ikke engang litt peiling på hvordan uttrykk kelpier skal ha, men jeg likte ikke utrykket på hverken nummer to eller tre *ler*. For store runde øyne for min smak, men for alt jeg vet så skal de ha sånne øyne *ler*

Kroppslig - vel, da likte jeg nummer 2 best tror jeg :).

De er jo søte alle tre da, veldig søte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Han kommer garantert å skjemme henne bort - litt dilemma blir det jo, for Strider skal jo også skjemmes bort - så hun blir vel ikke fullt så bortskjemt som Strider'n for man kan bare skjemme så mye bort og det skal deles på 2 bisker,men til gjengjeld er vi jo 2 stk til å skjemme bort også da.. (så hun får komme til Casa DeepEyes for kalibrering innimellom..).

Min hund.. jo delvis så :P ! Gubben trener jo ikke hund, irettesetter ikke hund, men kose hund gjør han, gå tur med hund, sykle etc - sånne ting! Og så vil han tydeligvis godkjenne navnet hennes..

Brått vil han :pirate: trene hund også skal du se,nå har dere jo straks to :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det er MYE mer til en hund enn eksteriør :)

Han har heller ikke ett eksteriør som på noen måte vil hemme eller belaste han i arbeid. Noen av oss ser på eksteriøret som en bonus.

Helt enig med deg. Jeg har kjøpt valp etter en hund jeg synes var ballestygg på et område som er et av rasens særpreg. Andre ting var mye viktigere, og det finnes jammen ikke en eneste kombinasjon som har alt og en pose pottis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke engang litt peiling på hvordan uttrykk kelpier skal ha, men jeg likte ikke utrykket på hverken nummer to eller tre *ler*. For store runde øyne for min smak, men for alt jeg vet så skal de ha sånne øyne *ler*

Kroppslig - vel, da likte jeg nummer 2 best tror jeg :).

De er jo søte alle tre da, veldig søte :)

Jeg er enig med deg med øynene. Men i og med at jeg ikke har sett det på linjene eller har det som problem på mine linjer så har jeg valgt å overse den detaljen.

Jeg vipper litt mellom 2 og svart jeg også. Begge har ting jeg liker ved seg.

Men jeg skal jo være så "shallow" at jeg håper den svarte utvikler seg på en slik måte at jeg vipper mer mot henne når de blir eldre.

Faktisk så shallow pga jeg hadde syns det var litt kult å ha en svart å vise fram :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...