Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanin - hvor får jeg tak i?


Raksha
 Share

Recommended Posts

Da har Bonden lovet at han kan ta seg av slaktingen av kaniner. Så da er det bare å sette i gang. :D Men jeg trenger tips til hvor jeg får tak i to gode eksemplarer av raser/blandinger som egner seg som matkaniner. Tenker belgisk kjempe, fransk wedder, tysk etellerannet... event. Hvit land? Noen som kjenner noen som kan kjenne noen som holder til helst nord i hedmark eller sør i sørtrøndelag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fortsett å svar du, Stella. Kunnskapen din blir satt pris på Jeg synes dette er interessant å lese om og om det blir presentert feilinformasjon så er det veldig viktig at det blir korrigert. Spesielt

Hahahaha! Herregud, noe så fryktelig, men nå lo jeg seriøst høyt og godt her! Det var tidenes mest kliniske spørsmål, trur jeg. *Tørke tårer*

Må ha noen til å lære meg (les Bonden - blir hans jobb det der ) å bruke den ordentlig. Nope Blir ordentlig utegårder Skal det være så skal det være. Som sagt, livskvalitet over avkom og hundem

Hehe, gjør ikke det :P Driver lite oppdrett, men ikke av kjøttkanin. Men hundene mine har fått endel kaninkjøtt da, sikkert lett å blande! Men vet at Stella her iallefall har planer om å drive med kjøttkanin etter hvert.

Skal vi se, spør i denne gruppa: http://www.facebook.com/#!/groups/135740806497155/?fref=ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo totalt ot (eller litt iallefall), men måtte se på gruppen, og ser en av reglene er "Greit å ta bilder når di ligger i redet,men vær snill og ikke vis oss bilder når ungene ligger på tepper,gulv o.lig.

Bildene av ungene må minst være 3 uker."

Hva betyr det? Hvorfor kan man ikke vise bilder av dem på tepper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det så er det de største rasene som oftest blir brukt som matkaniner, MEN at alle kaniner kan brukes og smaker omtrent likt :) Så da er det vell bare å velge da?

Det visste jeg faktisk ikke. Men er mer mat på noen av disse større kaninene, så tenker at de bør ikke veie mye mindre enn 4 kg hvertfall, enklere å flå og sånt også når det er litt størrelse på dem, tror jeg?

Dette er jo totalt ot (eller litt iallefall), men måtte se på gruppen, og ser en av reglene er "Greit å ta bilder når di ligger i redet,men vær snill og ikke vis oss bilder når ungene ligger på tepper,gulv o.lig.

Bildene av ungene må minst være 3 uker."

Hva betyr det? Hvorfor kan man ikke vise bilder av dem på tepper?

Er vel fordi ungene helst ikke skal røres før de er godt over 3 uker, og hvertfall ikke fjernes fra redet. Trur eg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg faktisk ikke. Men er mer mat på noen av disse større kaninene, så tenker at de bør ikke veie mye mindre enn 4 kg hvertfall, enklere å flå og sånt også når det er litt størrelse på dem, tror jeg?

Er vel fordi ungene helst ikke skal røres før de er godt over 3 uker, og hvertfall ikke fjernes fra redet. Trur eg?

Åja, det var liksom formulert slik at jeg tolket det som om det ikke var greit med bilder av unger uansett, bare i redet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemperasene er ikke de beste til kjøtt. De har mye bein (og ører!) i forhold til kjøttmengde, og de krever MYE mat i forhold til hva de gir av kjøtt. Avlsdyrene skal jo også fores når de ikke er i produksjon, og du kan vedlikeholdsfore mange noe mindre kaniner på det en belgisk kjempe må ha. Hvit land, new zealand white og red, trønderkanin, stor sølv og californian er nok mer typiske kjøttraser. Noen mener dessuten at tilveksten på blandinger av rene kjøttraser er enda bedre enn på renrasa dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemperasene er ikke de beste til kjøtt. De har mye bein (og ører!) i forhold til kjøttmengde, og de krever MYE mat i forhold til hva de gir av kjøtt. Avlsdyrene skal jo også fores når de ikke er i produksjon, og du kan vedlikeholdsfore mange noe mindre kaniner på det en belgisk kjempe må ha. Hvit land, new zealand white og red, trønderkanin, stor sølv og californian er nok mer typiske kjøttraser. Noen mener dessuten at tilveksten på blandinger av rene kjøttraser er enda bedre enn på renrasa dyr.

Aha! Takk :D Ser det er ei som selger trønderkaniner på rena, så kanskje jeg skulle hørt med henne. Eventuelt får en belgisk kjempe ol hun og en mindre hanne? Skal ha foreldredyrene som kosedyr altså, så gjør meg ikke noe å fore på dem altså.

Neida, bare å røre og sjekke over de fra de er små :) Det gjør alltid jeg, null problem, er omtrent som med valper. Men ikke ta nyfødte unger ut av redet liksom, iallefal ikke lenge av gangen.

Aha! Huff, alt man skal lære. :lol: Trodde man ikke skulle røre i starten fordi mora kunne bli sinna? mener jeg ble fortalt det en gang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Takk :D Ser det er ei som selger trønderkaniner på rena, så kanskje jeg skulle hørt med henne. Eventuelt får en belgisk kjempe ol hun og en mindre hanne? Skal ha foreldredyrene som kosedyr altså, så gjør meg ikke noe å fore på dem altså.

Aha! Huff, alt man skal lære. :lol: Trodde man ikke skulle røre i starten fordi mora kunne bli sinna? mener jeg ble fortalt det en gang.

Da er det isåfal dårlig gemytt på den hua :aww: Viktig å sjekke at det ikke ligger dødfødte unger eller unger med skader der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det isåfal dårlig gemytt på den hua :aww: Viktig å sjekke at det ikke ligger dødfødte unger eller unger med skader der.

Aha, det kan nok hende ja, var stor kaninstall med angorakaniner. Så aner ikke hvordan temperamentet var på dem.

Men nå lurer jeg på å kjøpe meg vanlige litt store kosekaniner og la dem få et kull og se hvordan det blir med slakt og mat og sånt. Hmmm. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle kaniner funker som matkanin - vil det ikke være enkelt nok å skaffe seg noen av de som gis bort på Finn, da? Også avle fram avkom til slakt... (Å reise rundt for å hente alle mulige gratiskaniner for å slakte de blir nok veldig dyrt, liksom...)

Da ville man jo dels gjøre en god gjerning ved å ta hånd om hjemløse dyr - samtidig som man kan dra nytte av dem senere.

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle kaniner funker som matkanin - vil det ikke være enkelt nok å skaffe seg noen av de som gis bort på Finn, da? Også avle fram avkom til slakt... (Å reise rundt for å hente alle mulige gratiskaniner for å slakte de blir nok veldig dyrt, liksom...)

Da ville man jo dels gjøre en god gjerning ved å ta hånd om hjemløse dyr - samtidig som man kan dra nytte av dem senere.

Susanne

Joda, men helst småtasser på rundt kiloet som gis bort har jeg intrykk av, og det er jo ikke et måltid engang for de store hundene mine. :lol: Vil helst ha kaniner på minst fire kg. Trønderkaninene har idealvekt fra fire og oppover.

Edit: også er det veldig mange som aldri, ever, ville gitt bort kaninen til et slikt formål, selv om den aktuelle kaninen får leve lenge og lykkelig og ikke blir mat. Og jeg syns det er viktig å være ærlig om det, sånn at tidligere eier ikke føler seg lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle kaniner funker som matkanin - vil det ikke være enkelt nok å skaffe seg noen av de som gis bort på Finn, da? Også avle fram avkom til slakt... (Å reise rundt for å hente alle mulige gratiskaniner for å slakte de blir nok veldig dyrt, liksom...)

Da ville man jo dels gjøre en god gjerning ved å ta hånd om hjemløse dyr - samtidig som man kan dra nytte av dem senere.

Susanne

Jo, det hadde nok funka- forutsatt at de som skal gi bort søte, lille Trampe vil gi den til noen som skal spise de stakkars, små ungene dens, da. :P

Naboene våre hjemme startet med tilfeldige FINN- kaniner, og avlet inn noen større etter hvert, så det er absolutt mulig, selv om slaktevekta nok sikkert er ganske lav på en gjennomsnittlig finn.no- kanin.

Det eneste er jo sykdommer både (arvelige og smittsomme) og gemytt da, det er det nok litt enklere å holde styr på om man skaffer fra noen som driver litt mer seriøst.

Edit: Also: trønderkanin! :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, fikk positivt svar på trønderkanin! Men jeg kunne ikke få ubeslektet par, de blir halvsøsken, så da må jeg finne på noe lurt. Skal jeg først ha en så sjelden rase så kunne det jo vært artig å solgt noen unger også, ikke bare bruke som mat. Og da vil jeg ikke ha halvsøskenparringer. Så tipper jeg kjøper en eller to hunner fra henne, så jeg har renraset utgangspunkt og sjekker med de to landbrukskolene som har trønderkaniner (øya og jønsberg) om jeg kan få kjøpt en hanne av dem etterhvert. Da kan jeg skaffe meg en mindre omplasseringshanne om det drøyer med renraset hanne, sånn for hundematens del liksom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at kaniner er mye mer motstandsdyktige mot innavlsproblemer enn det f.eks hunder og katter er, da. Naturlig nok for et kolonidyr av den typen, kanskje. Det kjennes skikkelig fælt ut å si det inne på et hundeforum, men parringer innen nær slekt er forholdsvis vanlig og uproblematisk innen seriøs kaninavl. Far- datter- parringer er f.eks både en måte å få sjekket om det ligger sykdommer på linjene (særlig hvis avkommet uansett skal til slakt), og en måte å bedrive linjeavl (i positiv forstand) på. Da gjerne med utkrysninger underveis. :)

http://kanin.org/innavl

Du kan jo kjøpe et par hunner og en hann i første omgang, og så se om du får tak i ubeslektede individer fra andre steder? Jeg vet blant annet at Øya vgs har en bevaringsbesetning med trønderkaniner, og de skal ha dyr til salgs.

Men jeg kom til å tenke på en ting. Så vidt jeg vet, er trønderkaninen kjent for å slite litt med fertiliteten, og får gjerne ganske små kull. Så for kjøttproduksjonen sin skyld kunne det kanskje være lurt å ha en hunn av f.eks hvit land også, for å øke kullstørrelsen og tilveksten litt?

Edit: så ikke at du nevnte Øya i innlegget over. :P

Edit II: Gammel sonentråd med lignende tema, og fornuftig innlegg fra Powers: http://hundesonen.no/forum/topic/34313-min-soete-lille-kanin/#entry528000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips og innspill! Da skal jeg lese innlegget til powers i morgen, og tenke litt mer på eventuelt ta med en hanne også ja. Kaaan hende jeg får en fransk wedder hanne og hun etterhvert også, hvis det går i orden med frakt.

Øya blir nærmere her enn jønsberg, så tenker jeg tar kontakt med dem i første omgang ja. :) Kombinere med besøk hos trøndersoniser. Liiiine! Vil du ha besøk? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips og innspill! Da skal jeg lese innlegget til powers i morgen, og tenke litt mer på eventuelt ta med en hanne også ja. Kaaan hende jeg får en fransk wedder hanne og hun etterhvert også, hvis det går i orden med frakt.

Øya blir nærmere her enn jønsberg, så tenker jeg tar kontakt med dem i første omgang ja. :) Kombinere med besøk hos trøndersoniser. Liiiine! Vil du ha besøk? :lol:

Null stress, jeg har litt abstinenser siden jeg ikke kan ha kaniner der jeg bor nå. :P

Powers sitt innlegg er på en måte en kortversjon av det som står i den kanin.no- linken, hvis du vil grave litt dypere anbefaler jeg å lese begge deler :) (hvis du ikke allerede har lest den, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...