Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanin - hvor får jeg tak i?


Raksha
 Share

Recommended Posts

Skjønner at du gleder deg, det er jo så koselige dyr!

Og neste år får du sette opp en liten jordlapp til gulrot-åker, så kaninene kan få gulrøttene sine! :lol: Kjøp frø og sett i gang til våren. Frø gir jo billig kaninføde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fortsett å svar du, Stella. Kunnskapen din blir satt pris på Jeg synes dette er interessant å lese om og om det blir presentert feilinformasjon så er det veldig viktig at det blir korrigert. Spesielt

Hahahaha! Herregud, noe så fryktelig, men nå lo jeg seriøst høyt og godt her! Det var tidenes mest kliniske spørsmål, trur jeg. *Tørke tårer*

Må ha noen til å lære meg (les Bonden - blir hans jobb det der ) å bruke den ordentlig. Nope Blir ordentlig utegårder Skal det være så skal det være. Som sagt, livskvalitet over avkom og hundem

Har hørt om folk som har brukt disse boltepistolene med forferdelig resultat. :( Uansett må du få noen til å lære deg det skikkelig.

Må ha noen til å lære meg (les Bonden - blir hans jobb det der ) å bruke den ordentlig.

Noe sier meg at du ikke er en slik som har kaninene i bittesmå trekantbur hele året iallefall! :D Var hos noen som drev med oppdrett, var slike små bur utover hele gressplenen... synes det er så stygt gjort!

Nope :lol: Blir ordentlig utegårder :) Skal det være så skal det være. Som sagt, livskvalitet over avkom og hundemat. :)

Du trenger ikke patroner til kanin, et anleggsfeste er nok. Den går inn i skallen og moser hjernen. Og ja, patroner for ku blir aaaaltfor stort, ikke mye kanin igjen da :lol:

Sånn som ganzie mener?

En sånn har i allefall jeg tenkt å bruke til mine kaniner. Fort og humant om man vet hvor og hvordan man bruker den.

Takk! Lagret og skal bestilles. Og få en vet. til å vise korrekt bruk engang den er innom for noe annet. Sånn at vi er sikre på at det blir riktig. Nå skal det jo ikke slaktes noe på noen uker enda. :)

(sånn for å avlite en myte med en gang, gulrot er ikke noe særlig for kaniner :lol: men vi har flere mål med brennesler som kan slåes og tørkes som er finfin kaninsnacks )

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like greit å avlive myten om at kaniner avler som ..eh..kaniner med en gang. De er ikke så lette å avle som ryktet sier. Lite parringsvillighet, tomme hunner, små kull, dårlige mødre osv osv er problemer man som kaninoppdretter ikke er fremmed med dessverre.

Kaniner av stor/mellomstor rase skal tidligst i avl ved 7mnd alder (hunn), og det gir EN generasjon per år. En hunn kan med god fôring gi 3-4 kull i året (sesongen). Gjennomsnittlig 6 unger/kull gir 18-24 unger/hunn/år. La oss si 20, så har man et rundt tall. 4 hunner gir da altså 80 unger/år, om alle lever opp, alle hunnene får kull hver gang de settes på osv. Mange unger ja, og krever mye plass!

Om man har litt mer beskjeden avl med 2 kull i året rekker man å fôre opp ungene fra første påsett før ungene i andre påsett skal avvennes, og man trenger kun plass til ungene fra ett påsett av gangen. Slaktes de ved 3,5-4mnd alder er det før hannene begynner å sloss, så man kan ha hannene sammen.

Dette gir ikke veldig mye kjøtt, og til 4 hunder blir det en smakebit i uka :P Jeg har selv hatt 30 avlsdyr i sommer (dvergkaniner, så mindre slakt og færre unger), og er allerede tom for slaktedyr...og jeg har kun to hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er trygt å ha småguttene sammen så lenge som i fire mnd? Er det en fin slaktealder? Er jo greit å slippe å ha dem en og en om det blir veldig mange hanner. Plass er pr def ikke noe problem, men ønsker meg i hovedsak noen få store binger som de kan bo i, fremfor mange singelbur. (selvsagt skal mammaene få singelbur med redekasse og sånt etter parring).

Kan jeg spørre hvordan du slakter, stella?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er trygt å ha småguttene sammen så lenge som i fire mnd? Er det en fin slaktealder? Er jo greit å slippe å ha dem en og en om det blir veldig mange hanner. Plass er pr def ikke noe problem, men ønsker meg i hovedsak noen få store binger som de kan bo i, fremfor mange singelbur. (selvsagt skal mammaene få singelbur med redekasse og sånt etter parring).

Kan jeg spørre hvordan du slakter, stella?

Binger fungerer supert :) Om noen hanner begynner å bli tullete kan de jo bare slaktes. Men så lenge hannene sitter separat fra hunnene fra ca 12 ukers alder bråker de ikke her hvertfall, ikke før godt og vel 4mnd alder. Og det er en fin slaktealder. Du kan jo slakte ut hannene først, og la hunnene sitte lengst, de bråker sjelden. Slaktedyr trenger overhode ikke singelbur.

Jeg bruker bolt på de minste (opp til 1,5kg) og slår de som er større med en kort metallstang. Bolten dreper ikke de som er større, bare gir dem fæle skader, og etter å ha opplevd dette (ble selvsagt slått umiddelbart, så den led ikke lenge) sluttet jeg å bruke bolten på større kaniner. Det er ikke kult å oppleve, og helt forferdelig å ha påført kaninen dette (selv om jeg håper den fikk så stor skade at den ikke oppfattet traumet, men det vet jeg jo ikke.. :( ). Jeg vil de skal dø av slaget, ikke bare slås i svime, og da er det best å slå selv, med metallrør/stang, baksiden av øksa el.l.

Selve slaktingen gjør jeg raskt med saks. Det trenger ikke være pent når det skal bli hundemat, og saks synes jeg er enklest å håndtere. Det meste man gjør er jo å kutte tynne ting (skinnet og bukveggen), og der er saks glimrende. Og en tang/hagesaks for beina/nakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Binger fungerer supert :) Om noen hanner begynner å bli tullete kan de jo bare slaktes. Men så lenge hannene sitter separat fra hunnene fra ca 12 ukers alder bråker de ikke her hvertfall, ikke før godt og vel 4mnd alder. Og det er en fin slaktealder. Du kan jo slakte ut hannene først, og la hunnene sitte lengst, de bråker sjelden. Slaktedyr trenger overhode ikke singelbur.

Jeg bruker bolt på de minste (opp til 1,5kg) og slår de som er større med en kort metallstang. Bolten dreper ikke de som er større, bare gir dem fæle skader, og etter å ha opplevd dette (ble selvsagt slått umiddelbart, så den led ikke lenge) sluttet jeg å bruke bolten på større kaniner. Det er ikke kult å oppleve, og helt forferdelig å ha påført kaninen dette (selv om jeg håper den fikk så stor skade at den ikke oppfattet traumet, men det vet jeg jo ikke.. :( ). Jeg vil de skal dø av slaget, ikke bare slås i svime, og da er det best å slå selv, med metallrør/stang, baksiden av øksa el.l.

Selve slaktingen gjør jeg raskt med saks. Det trenger ikke være pent når det skal bli hundemat, og saks synes jeg er enklest å håndtere. Det meste man gjør er jo å kutte tynne ting (skinnet og bukveggen), og der er saks glimrende. Og en tang/hagesaks for beina/nakken.

Aha takk! Så siden jeg skal ha mellomstore raser som blir opp mot fire kg, så kan det være likegreit å ha noe å slå med istede for bolt? Bruker slag (og skiller godet fra halsen med en gang) på høns.

Binger høres bra ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for meg en diiiiiger låve med vegg-til-vegg av sprettende kaninunger, jeg.. Kanskje ikke fullt så praktisk eller reelt, skjønner jeg.

Men med litt større hunder som blir rå-fôret - gir man da kaniner hele til dem? Sånn med hud og hår?

Kanskje dumt spørsmål, men dette vet jeg absolutt ikke noe om men bare lurer siden man nå har begynt å følge med på dette prosjektet.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for meg en diiiiiger låve med vegg-til-vegg av sprettende kaninunger, jeg.. Kanskje ikke fullt så praktisk eller reelt, skjønner jeg.

Men med litt større hunder som blir rå-fôret - gir man da kaniner hele til dem? Sånn med hud og hår?

Kanskje dumt spørsmål, men dette vet jeg absolutt ikke noe om men bare lurer siden man nå har begynt å følge med på dette prosjektet.

Susanne

:lol: Fint scenario det da? Men tenker to digre båser med kaniner sprettende :wub:

Jeg tenker hvertfall å flå kaninene før jeg gir dem, og litt avhengig av slaktemetode om jeg gir hodet eller ikke. Aner ikke om jeg skal prøve å bruke skinnet til noe. Men fjerner innvoller og sånt, ser ikke helt hva nytte annet enn hjerte og lunger skal ha for for hundene - men kan jo hende jeg tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for meg en diiiiiger låve med vegg-til-vegg av sprettende kaninunger, jeg.. Kanskje ikke fullt så praktisk eller reelt, skjønner jeg.

Men med litt større hunder som blir rå-fôret - gir man da kaniner hele til dem? Sånn med hud og hår?

Kanskje dumt spørsmål, men dette vet jeg absolutt ikke noe om men bare lurer siden man nå har begynt å følge med på dette prosjektet.

Susanne

Man gir de hele til både store og små hunder, de mindre kan man bytte skrotten til seg når den har fått nok :)

Mange foretrekker nok å gi den flådd, iom at det kan bli endel pelsdotter, men det beste for hunden er å la pelsen være på, slik at de får i seg endel av den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Fint scenario det da? Men tenker to digre båser med kaniner sprettende :wub:

Jeg tenker hvertfall å flå kaninene før jeg gir dem, og litt avhengig av slaktemetode om jeg gir hodet eller ikke. Aner ikke om jeg skal prøve å bruke skinnet til noe. Men fjerner innvoller og sånt, ser ikke helt hva nytte annet enn hjerte og lunger skal ha for for hundene - men kan jo hende jeg tar feil?

Lever, nyrer, milt, øyne og kjønnsorganer er kjempefine vitaminrike organer, hjernen er det største kilden til fett, og hodet til kalsium. Hundene sorterer som regel vekk tarmer og ev magesekk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for meg en diiiiiger låve med vegg-til-vegg av sprettende kaninunger, jeg.. Kanskje ikke fullt så praktisk eller reelt, skjønner jeg.

Men med litt større hunder som blir rå-fôret - gir man da kaniner hele til dem? Sånn med hud og hår?

Kanskje dumt spørsmål, men dette vet jeg absolutt ikke noe om men bare lurer siden man nå har begynt å følge med på dette prosjektet.

Susanne

Mine spiser ute,så jeg flår. Tenkte meg ikke om i sommer og gav dem med alt. Så ganske groteskt ut med 3 små hvite "puser" på plenen som hundene gnagde på. :w00t: Mine liker ikke kanin noe særlig heller så de ble liggende som en massakre. De ble flådd ganske kjapt men noen hyttenaboer fikk sikkert hjerteinfarkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever, nyrer, milt, øyne og kjønnsorganer er kjempefine vitaminrike organer, hjernen er det største kilden til fett, og hodet til kalsium. Hundene sorterer som regel vekk tarmer og ev magesekk selv.

Men det blir skrekkelig mye søl, og med hunder med matforsvar så tror jeg at det er greit å gi dem oppdelt og "sortert" selv. For å ikke snakke om hvor artig det blir med Snusern som sikkert ruller seg i alt hun finner. :lol:

Mine spiser ute,så jeg flår. Tenkte meg ikke om i sommer og gav dem med alt. Så ganske groteskt ut med 3 små hvite "puser" på plenen som hundene gnagde på. :w00t: Mine liker ikke kanin noe særlig heller så de ble liggende som en massakre. De ble flådd ganske kjapt men noen hyttenaboer fikk sikkert hjerteinfarkt

:lol: Lekker!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det blir skrekkelig mye søl, og med hunder med matforsvar så tror jeg at det er greit å gi dem oppdelt og "sortert" selv. For å ikke snakke om hvor artig det blir med Snusern som sikkert ruller seg i alt hun finner. :lol:

Det er jo bare å gi de maten hver for seg utendørs? Tro meg, det vil ikke bli så mange kaniner at du kommer til å fryse ned i bøtter og spann :P Om kaninene er fastet døgnet før de slaktes, er det lite gugge som lukter, så da kan snufser rulle seg så mye hun vil uten at det stinker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å gi de maten hver for seg utendørs? Tro meg, det vil ikke bli så mange kaniner at du kommer til å fryse ned i bøtter og spann :P Om kaninene er fastet døgnet før de slaktes, er det lite gugge som lukter, så da kan snufser rulle seg så mye hun vil uten at det stinker ;)

Ja om sommern og sånt går det fint, men ikke om vintern. Da fryser gutta ihjel :lol: Og snusern må voktes med haukeblikk ute ellers graver hun ned.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(sånn for å avlite en myte med en gang, gulrot er ikke noe særlig for kaniner :lol: men vi har flere mål med brennesler som kan slåes og tørkes som er finfin kaninsnacks )

Det er ikke akkurat usunt heller? Det står oppført som kaninføde på Kanin.org., men det er nevnt som du sier at kaniner godt kan få mye annet. Men bytt ut "gulrot" foran "frø" som jeg nevnte med en annen grønnsak som måtte passe og er lett å dyrke da :-)

Brennesle er jo gratis så det er flott om det kan brukes til kaninføde! :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å gi de maten hver for seg utendørs? Tro meg, det vil ikke bli så mange kaniner at du kommer til å fryse ned i bøtter og spann :P Om kaninene er fastet døgnet før de slaktes, er det lite gugge som lukter, så da kan snufser rulle seg så mye hun vil uten at det stinker ;)

Det å faste kaniner i et døgn før slakting vil jeg betegne som på grensen til dyreplageri. Kaniner er veldig avhengig av å ha mat gjennom fordøyelsessystemet kontinuerlig, og som hester spiser de nærmest døgnet rundt nettopp pga dette. En kanin som har fastet i 24t betegnes som alvorlig syk, og trenger akutt pleie, nettopp fordi det er så farlig for kaniner å ikke spise jevnlig.

Ellers har jeg aldri fått noen av mine hunder til å spise hele dyr, dvs uflådd, så jeg flår før de får dem. Men jeg kan gi hele skrotten, og det eneste de da legger igjen er blindtarm og magesekk, alt annet går ned på høykant. Om man ikke vil ha alt griset med fordøyelsessystemet kan man ta ut dette før man fôrer, men la alt annet være igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å faste kaniner i et døgn før slakting vil jeg betegne som på grensen til dyreplageri. Kaniner er veldig avhengig av å ha mat gjennom fordøyelsessystemet kontinuerlig, og som hester spiser de nærmest døgnet rundt nettopp pga dette. En kanin som har fastet i 24t betegnes som alvorlig syk, og trenger akutt pleie, nettopp fordi det er så farlig for kaniner å ikke spise jevnlig.

Du om det.

Jeg er helt enig i at en kanin som ikke har spist på 24t med mat tilgjengelig er sjuk og må ha vethjelp, men den blir ikke sjuk av å faste et døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å faste kaniner i et døgn før slakting vil jeg betegne som på grensen til dyreplageri. Kaniner er veldig avhengig av å ha mat gjennom fordøyelsessystemet kontinuerlig, og som hester spiser de nærmest døgnet rundt nettopp pga dette. En kanin som har fastet i 24t betegnes som alvorlig syk, og trenger akutt pleie, nettopp fordi det er så farlig for kaniner å ikke spise jevnlig.

Helt enig!

Du om det.

Jeg er helt enig i at en kanin som ikke har spist på 24t med mat tilgjengelig er sjuk og må ha vethjelp, men den blir ikke sjuk av å faste et døgn.

Kaniner spiser om Stella sier, nesten kontinuerlig hele døgnet for å holde fordøyelsesprossessene i gang. Å faste kaninen i et døgn synes jeg bare blir idioti for å slippe "søl".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har regnet ut kiloprisen på kaninene når man avler dem frem selv?

Er det liksom verd det, med jobben som det blir med kaninene og slik. Er kaniner veldig bra mat for hunder når man råforer? Er det annet man kan gi som er like bra/bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har regnet ut kiloprisen på kaninene når man avler dem frem selv?

Er det liksom verd det, med jobben som det blir med kaninene og slik. Er kaniner veldig bra mat for hunder når man råforer? Er det annet man kan gi som er like bra/bedre?

Omtrent null, om man ikke gir kraftfôr, og kan egenprodusere høy. Da får man det beste kjøttet med masse omega3, og rett fordelig av omega6 (kraftfôr gir for lite 3 og for mye 6). Det er veldig god mat, men det er for magert til å være hovedkost uten tilskudd av fett fra et annet dyr. Men høns og kanin er finfine tilskudd som man kan ha nesten gratis om man har litt plass, og gidder å sanke mat til vinteren. Minigris er også et alternativ, men de er dyrere i kosten, iom at de har så elendig opptak av maten (de eter MYE i forhold til vekta de gir) men kan de beite ute om sommeren, og man kjøper grønnsaker kun på tilbud/ spør butikkene om det som kastes er det genialt. Sau og geit kommer dernest, men krever jo mer plass/mat.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...