Gå til innhold
Hundesonen.no

Her skyter politiet to kamphunder som angriper sin egen bevisstløse eier


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

For det første, om jeg ikke så feil så var det en av politimennene som beveger seg veldig brått mot hundene og de kommer i mot, greit nok, deretter synes jeg de avfyrer skremmende mange skudd på tilsynelatende rolige bikkjer... Utover det så er det sikkert greit at de ble avlivd mtp hva de nettopp hadde gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamphunder ja..

Uansett så synes jeg faktisk at politiet gjorde det riktige her. Når hundene allerede angriper sin egen bevisstløse eier, så kan de utgjøre stor skade. Klart de har sikkert reagert på eieren som har blitt bevisstløs, eller noe skjedde før hendelsen. Leit er det uansett.. Håper det går bra med eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at polisen i Sverige må få bedre skytetrening jeg. 20 skudd mot to hunder. Og da i tillegg rettet mot der en mann ligger skadet. Yey!

Er ellers enig med Malamute her, om at det later til at hundene ikke gjør noe som helst utfall mot politiet før de hopper frem mot dem. Men, er og enig i at hunder som har angripet eieren sin, angrepet og bitt i det hele tatt, skal avlives.

Synes også disse "kamphundene" har kupert hale og minner om Rottweilere.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamphunder ja..

Uansett så synes jeg faktisk at politiet gjorde det riktige her. Når hundene allerede angriper sin egen bevisstløse eier, så kan de utgjøre stor skade. Klart de har sikkert reagert på eieren som har blitt bevisstløs, eller noe skjedde før hendelsen. Leit er det uansett.. Håper det går bra med eieren.

Hva mener du her? At det er normalt at hunder angriper bevisstløse mennesker???

Tror vi alle bør slutte å la våre hunder sove i våre senger sammen med oss :angel:

For dere som antakelig ikke driver med å mye skyting, så vil jeg bare si at det kan være vanskelig å få inn et dødelig skudd på et såpass lite dyr som en hund, når det gjør kjappe bevegelser som dere ser i filmen her. I tillegg så må de passe på å ikke treffe eieren som også ligger der.

Er langt lettere i såpe-politi-serier på TV enn i virkeligheten :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunnen uvesentlig eller ikke om man driver med skyting eller ei (noe jeg forøvrig har gjort i flere år), for man må da få lov til å mene at politi som bærer skarpladde våpen faktisk bør være litt mer treffsikre. Jeg vil vel tro det var flaks som gjorde de ikke traff eieren.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunnen uvesentlig eller ikke om man driver med skyting eller ei (noe jeg forøvrig har gjort i flere år), for man må da få lov til å mene at politi som bærer skarpladde våpen faktisk bør være litt mer treffsikre. Jeg vil vel tro det var flaks som gjorde de ikke traff eieren.

Hvordan kan du sitte å påstå at det er flaks at de ikke traff eieren?

Du var ikke til stede, videoen er filmet på langt hold

Vil jeg heller si at de var veldig gode skyttere som klarte å avlive bikkjene uten å treffe eieren!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politimennene er noen tøffinger... Nei! Det kan se ut til at dem sparker litt i hundene når dem er reist til himmelen. Rart. Politiet har ikke lest noen hundebøker i det siste eller? Atferd? Ja, dette våpenet dems klarer dem ikke håndtere riktig heller. 20 skudd for å avlive et par hunder, ja det er bare flaks dem ikke traff eieren om hundene var treffpunket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg sikkert så det holder; men: jeg syns ikke de kunne gjort noe annerledes. Ja, kanskje vært mer treffsikre, men hvor ofte må skandinavisk politi faktisk SKYTE ting da? Annet enn å skadeskyte kriminelle kanskje, men sjelden for å drepe? Vil også tro at med TO aggressive hunder som spretter rundt så blir det løsnet flere skudd enn nødvendig bare for å være på den sikre siden.

Ca 10 skudd pr hund er det vel uansett snakk om, ikke over 20 pr hund. Husk at det var to hunder der.

Meningsløst å begynne å skylde på hva politiet burde gjort eller ikke gjort, hundene hadde allerede gått til angrep på sin egen eier og lagt denne i bakken! Hva skulle de gjort da, latt dem rive og slite i mannen mens de ventet på en hundehvisker? Prøvd å lokke dem til seg (fritt for å ikke stå først i køen)?

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Hva skulle de gjort da, latt dem rive og slite i mannen mens de ventet på en hundehvisker? Prøvd å lokke dem til seg (fritt for å ikke stå først i køen)?

Eller team sonen avd. Besserwisserne? :jump:

I grunnen uvesentlig eller ikke om man driver med skyting eller ei (noe jeg forøvrig har gjort i flere år), for man må da få lov til å mene at politi som bærer skarpladde våpen faktisk bør være litt mer treffsikre. Jeg vil vel tro det var flaks som gjorde de ikke traff eieren.

Godt observert, har du tilgang på klippet i høyoppløsning du?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hverken uvanlig eller ukjent at hunder kan rive og slite i eieren sin om eieren blir syk og/eller bevisstløs. Det er ikke uvanlig eller ukjent at de reagerer aggressivt når det kommer bort fremmede heller, om eieren ligger nede. Det betyr ikke at det har vært et angrep, eller at hundene er farlige når eieren er oppe og går.

Det er mye mulig at det er lettere å treffe blink på film enn i virkeligheten, men da bør vel kanskje politiet droppe å leke at de er på film? For de skuddene avfyres ganske tett, og med tanke på at det ligger en bevisstløs mann mellom de bevegelige blinkene til politiet, så hadde det sikkert ikke vært en dum ide å sikte før man trakk av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg sikkert så det holder; men: jeg syns ikke de kunne gjort noe annerledes. Ja, kanskje vært mer treffsikre, men hvor ofte må skandinavisk politi faktisk SKYTE ting da?

Hvis de aldri skyter på ting, så burde de selvsagt ikke bære våpen heller.

Jeg regner med politiet har skytetreninger.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg sikkert så det holder; men: jeg syns ikke de kunne gjort noe annerledes. Ja, kanskje vært mer treffsikre, men hvor ofte må skandinavisk politi faktisk SKYTE ting da? Annet enn å skadeskyte kriminelle kanskje, men sjelden for å drepe? Vil også tro at med TO aggressive hunder som spretter rundt så blir det løsnet flere skudd enn nødvendig bare for å være på den sikre siden.

Ca 10 skudd pr hund er det vel uansett snakk om, ikke over 20 pr hund. Husk at det var to hunder der.

Meningsløst å begynne å skylde på hva politiet burde gjort eller ikke gjort, hundene hadde allerede gått til angrep på sin egen eier og lagt denne i bakken! Hva skulle de gjort da, latt dem rive og slite i mannen mens de ventet på en hundehvisker? Prøvd å lokke dem til seg (fritt for å ikke stå først i køen)?

Om man ikke skal slakte politiet så kan man iallefall diskutere de som (ikke)deler ut midler til de. Viss det tar 20 skudd og skyte 2 hunder som står relativt rolig så synes jeg det er litt skremmende, og får de ikke nok trening, ja da burde de kanskje ikke bære skytevåpen heller. Tross alt, det kan gjøre like mye(evt mer) skade enn nytte. Et lite snabbkurs i adferd rundt (aggressive)hunder kunne også kommet godt med. Om det er slik at ingen andre enn de som er i kampens hete som får mene noe om ting så er det vel bare en vei det kan gå. All honør til de som setter livet på spill for og holde oss trygge, ikke så mye honør til de som sitter og ruger på oljepengen mens ting tydeligvis ikke fungerer spesielt bra på en del andre plan.

Ang den siste delen av innlegget ditt så skjønner jeg ikke hva du mener? Det er vell ikke mange (ingen?) så vidt jeg har fått med meg som har reagert på at de skjøt hundene. Det er forskjell på og synes at politiet (eller hvem som helst andre) med skytevåpen burde ha litt mer kontroll en og fyre av 20 tette for og knerte to hunder og det og stå å vente på CM...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på det som ble nevnt med at politiet beveget seg "feil" mot hundene :).

Uansett hvilket land det er i når det publiseres videoer hvor de skyter hunder så ser politiet ut til å alltid måtte trenge mer enn to tre skudd, jeg lurer på hvorfor. Kanskje det ER vanskelig å skyte ihjel en hund (jeg lurer oppriktig altså) som spretter rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på det som ble nevnt med at politiet beveget seg "feil" mot hundene :).

Uansett hvilket land det er i når det publiseres videoer hvor de skyter hunder så ser politiet ut til å alltid måtte trenge mer enn to tre skudd, jeg lurer på hvorfor. Kanskje det ER vanskelig å skyte ihjel en hund (jeg lurer oppriktig altså) som spretter rundt.

En ting er type amunisjon som brukes. Nå vet jeg ikke hva politiet har i pistolene sine, men tipper det er helmantel. Kan aldri tenke meg de har lov til å bruke bly/hulspiss, da dette gjør stor skade når det treffer (og det er jo dumt om de må skadeskyte folk) Helmantel kan gi et svært snevert skuddsår, og evt. gå tvers i gjennom. Man må derfor treffe veldig riktig, for å gi et dødelig skudd.

Nr.to er at hundene som skytes i så opphetede situasjoner trolig er dønn fulle på adrenalin. Dermed skal det et ekstremt riktig skudd til før dyret går pang i bakken (og kombinert med helmantel vil det være vanskelig - nærmest umulig) Regner med at de ikke slutter å skyte før bikkja ligger flatt ut, og da vil det nødvendigvis gå litt tid, og endel skudd.

Hadde de skutt bikkja med hagle, ville det blitt en helt annen skuddreaksjon;-)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er type amunisjon som brukes. Nå vet jeg ikke hva politiet har i pistolene sine, men tipper det er helmantel. Kan aldri tenke meg de har lov til å bruke bly/hulspiss, da dette gjør stor skade når det treffer (og det er jo dumt om de må skadeskyte folk) Helmantel kan gi et svært snevert skuddsår, og evt. gå tvers i gjennom. Man må derfor treffe veldig riktig, for å gi et dødelig skudd.

Nr.to er at hundene som skytes i så opphetede situasjoner trolig er dønn fulle på adrenalin. Dermed skal det et ekstremt riktig skudd til før dyret går pang i bakken (og kombinert med helmantel vil det være vanskelig - nærmest umulig) Regner med at de ikke slutter å skyte før bikkja ligger flatt ut, og da vil det nødvendigvis gå litt tid, og endel skudd.

Hadde de skutt bikkja med hagle, ville det blitt en helt annen skuddreaksjon;-)

Ja, du har helt rett. Politiet i både Sverige og Norge bruker helmantel. Hadde hundene blitt truffet av jaktammunisjon så hadde de blitt stoppet mye raskere. Ja, det er vanskelig å skyte hunder i bevegelse. Selv om man er en god skytter. Det kan virke som om 20 skudd, hvis det stemmer, er mange skudd. Men til dere som er kritiske til politiet her så kan jeg bare si at dere aner ikke hva dere uttaler dere om.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på det som ble nevnt med at politiet beveget seg "feil" mot hundene :).

Uansett hvilket land det er i når det publiseres videoer hvor de skyter hunder så ser politiet ut til å alltid måtte trenge mer enn to tre skudd, jeg lurer på hvorfor. Kanskje det ER vanskelig å skyte ihjel en hund (jeg lurer oppriktig altså) som spretter rundt.

Det skal ikke mye bevegelse til på et lite objekt (og da definerer jeg hund som lite), for at det skal bli vanskelig å få inn et dødelig skudd

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på det som ble nevnt med at politiet beveget seg "feil" mot hundene :).

Uansett hvilket land det er i når det publiseres videoer hvor de skyter hunder så ser politiet ut til å alltid måtte trenge mer enn to tre skudd, jeg lurer på hvorfor. Kanskje det ER vanskelig å skyte ihjel en hund (jeg lurer oppriktig altså) som spretter rundt.

Men og hoppe/løpe brått mot en aggressiv hund er sjeldent lurt, da ber man om og bli bitt(og det sier jeg for politiet sin del, ikke for hundenes del). Politiets oppførsel har vært rimelig lik i de videoene jeg har sett av politit og hund, om de ikke hadde gjort så mye rart så hadde antagelig hundene vært roligere og enklere og avlive. Greit for alle, er det ikke? Kritiserer jeg de som står midt oppi det? Nei. Jeg skjønner at det er en ekkel situasjon. Jeg hadde heller ikke vært spesielt høy i hatten om jeg hadde stått nært 2 aggressive rottisser/buller/schæfere eller hva det skal være. Poenget her er bare at ting kunne og burde vært annerledes. Første gang, okei, men dette er ikke første gang man ser slike ting, alikevell virker det ikke som det er tengt og feks gi opplæring i hvordan man oppfører seg i hundesituasjoner, noe jeg tror alle kunne hatt nytte av. Er vi ikke interessert i at farlige situasjoner løses på tryggest mulig måte? Er vi ikke interessert i at de som forsvarer oss skal ha det de trenger for og være så trygge som de kan være? :icon_confused:

Og ikke bare opplæring heller. Kanskje burde de ha pistoler med annen amunisjon tilgjengelige i tifelle slike situasjoner, enten det er vilt eller husdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Men og hoppe/løpe brått mot en aggressiv hund er sjeldent lurt da og politiets oppførsel har vært rimelig lik i de videoene jeg har sett av politit og hund, om de ikke hadde gjort så mye rart så hadde antagelig hundene vært roligere og enklere og avlive.

Ja de kunne jo bare sneket seg enda nærmere til hundene ble så presset at de angrep for så å forsøke treffe på millisekundet på 1 meters avstand. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis man har f. eks en politibetjent som er redd for hunder da, selv med opplæring vil det jo være veldig vanskelig for denne personen å reagere "riktig" i vanskelige situasjoner.

Og, som hundeeiere, så vet vi vel alle at det er ikke alltid teori og praksis går over ens i litt heite situasjoner :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de kunne jo bare sneket seg enda nærmere til hundene ble så presset at de angrep for så å forsøke treffe på millisekundet på 1 meters avstand. ;)

Ja, eller bare skutt fra der han sto, istedet for og løpe bort, nesten bli bitt også trekke seg tilbake til der han sto i utgangspunktet og skyte derfra. ;)

Hva hvis man har f. eks en politibetjent som er redd for hunder da, selv med opplæring vil det jo være veldig vanskelig for denne personen å reagere "riktig" i vanskelige situasjoner.

Og, som hundeeiere, så vet vi vel alle at det er ikke alltid teori og praksis går over ens i litt heite situasjoner :P .

Ja, så da er det ikke noe vits i og få opplæring? Eller da er det en uting og ha amunisjon så man kanskje klarer og knerte bikkja på første skudd? eller vanskelig og skyte fra der man står istedet for og gå nermere?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...