Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilvenning til hundegård


SandyEyeCandy
 Share

Recommended Posts

Prosjekt hundegård er rett rundt hjørnet, og jeg tenker litt på hvordan jeg skal vende jentene til å være der.

Siden vi flytta ut til Vinterbro, har de blitt vant med å være ute fra jeg kommer hjem fra jobb i 16-tida og nærmest til vi ordner oss for kvelden rundt 21. Imouto på 2 år vil helst ikke inn, hun kan godt være ute i 8-9 timer på fridager, og tidligere måtte jeg ta i bruk ganske utspekulerte metoder for å lure henne inn. Aiko på 3 år er også ute, men vil etter noe tid legge seg på trappa eller verandaen, og spretter opp for å komme inn om jeg åpner døra. Hun er også den av dem som kan føle seg litt ensom om de blir bundet ute i langline om Marianne og jeg ikke har tid til å følge med på dem hele tida. Ellers er de veldig kule hunder som klarer seg sjøl.

Da vi var på besøk hos Bikipile for en stund tilbake, satte jeg dem rett i hundegården da vi kom fram, og der satt de på toppen av hundehuset og titta i flere timer, uten problemer.

Huseieren vår kom med tips om at hun pleide å sette seg inn i gården sammen med hundene i starten for å lese eller strikke, og jeg tenker at det kan være en grei måte å starte på, og dermed drive hjemme-aleine-trening, bare ute i gården i stedet. Målsetninga er at de skal kunne stå der på dagtid mens jeg er på jobb.

Er det noen her som har noen gode stalltips? Det jeg synes er den største utfordringa, er at ingen av dem er gamle ringrever på å stå i hundegård, og heller ikke har selskap av en stoisk rolig hundegårdshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje brukt burleker som basis sånn i utgangspunktet. Litt avhengig av hund og hvordan de er vant til å jobbe såklart. Men starte med å fôre dem der, sørge for at de har noe å aktivisere seg med (leke, tyggeting), og som du sier, være der sammen med dem å ta "alenetrening" sånn gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje brukt burleker som basis sånn i utgangspunktet. Litt avhengig av hund og hvordan de er vant til å jobbe såklart. Men starte med å fôre dem der, sørge for at de har noe å aktivisere seg med (leke, tyggeting), og som du sier, være der sammen med dem å ta "alenetrening" sånn gradvis.

Ja, det glemte jeg jo selvsagt å skrive. :P Har tenkt til å gi dem noe skikkelig saftig og godt å tygge på også sånn i starten (kanskje faktisk begynne å gi dem frokost der når de skal stå der hele dagen?), og kanskje holde på med litt hagestell sånn at de ser meg også. Lurer på å henge opp en taukveil også, for på hytta til Marianne i sommer, var det å jakte på tauhuska (sånn kveil med knute på) hysterisk kult og eneste måten å fange inn knertisen på når hun stakk av. :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort som du selv nevner over, gitt kjøtt og gode kjøttbein inni hundegården så den forbindes med noe positivt, også etterhvert gradvis vendt dem til å være inni der mens du driver med ting i hagen, så går du inn i huset og er inne i 3 min...kommer ut igjen osv... og sakte bygger på til de slapper godt av i hundehuset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De høres ut til å være kandidater til at det skal gå smertefritt:) Jeg vet ikke om jeg hadde villet dillet så mye med det, eller aktivisert de noe særlig utenom å ha kjøttbein eller noe liknende tilgjengelig i tilvenningsfasen (forutsatt at du er i umiddelbar nærhet... selv de uten ressursforsvar kan finne på å få det når man er på jobb...). I hundegården skal det være ro og lite stress, så jeg tror jeg ville unngått noe særlig aktivisering. Og selvfølgelig også passe på at de er fornøyde og fysisk/mentalt tilfredsstilt før de blir satt inn der i lengre perioder. Da unngår man mye ekstraarbeid:)

Å sitte inne i hundegården den første tiden er jo greit nok, men å drive utenfor å dille mens de er inne"sperret" synes nok mange hunder er stressende og blodig urettferdig :) Men det ser du fort.

Ellers, hus med flate tak, godt underlag som er fint å grave groper i, noen greiner å maltraktere om det kniper? Hundegårder skal primært være ro og avslapping med godt utsyn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sitte inne i hundegården den første tiden er jo greit nok, men å drive utenfor å dille mens de er inne"sperret" synes nok mange hunder er stressende og blodig urettferdig :) Men det ser du fort.

Ellers, hus med flate tak, godt underlag som er fint å grave groper i, noen greiner å maltraktere om det kniper? Hundegårder skal primært være ro og avslapping med godt utsyn:)

Jeg pleier egentlig å dille veldig lite, men det er så typisk meg å ha store planer og tenke gjennom alle eventualiteter, for så å se på hundene og innse at de bare gjør som de skulle helt fra starten av. :lol: Takk for godt innspill, er helt enig med deg i alt du skriver. Jeg vil helst at det at de er i hundegården skal være akkurat det samme som ellers, bare at de nå er ute. Inne ligger de nemlig på sofaryggen og ser ut, og sover jevnt over.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier egentlig å dille veldig lite, men det er så typisk meg å ha store planer og tenke gjennom alle eventualiteter, for så å se på hundene og innse at de bare gjør som de skulle helt fra starten av. :lol: Takk for godt innspill, er helt enig med deg i alt du skriver. Jeg vil helst at det at de er i hundegården skal være akkurat det samme som ellers, bare at de nå er ute. Inne ligger de nemlig på sofaryggen og ser ut, og sover jevnt over.

:)

Jeg tror nok mange skaper forventningsstress uten å tenke over det/mene det når det kommer til ute-alene-tilvenning :) Det er jo bare ro-trening i andre omgivelser i grunn. Klart noen må ha hjelp, f.eks i form av skjerming av inn/utsyn o.l, men om de forbinder det med ro og avslapping etter fysiske aktiviteter fra starten av, får man fort resultater. Og heldige deg har jo to stk. som holder hverandre med selskap :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gode planer, så peis på. Ha de der ute så mye som mulig mens du er hjemme (samme måte som du ellers ville hatt de bare ute i hagen) og når de kan stå der 3-4 timer uten knyst på ettermiddagstid får du begynne å ha de der mens du gjør lørdagshandel etc, og vips så er dere i mål :) Problemet er jo bare hvis de lærer seg å synge eller gaule, men gjør de ikke det når de kjeder seg i hagen, er oddsen liten for at de begynner med det bare for at de flyttes et annet sted :) Regner med du har planen klar for å gi "gamla" et tørt og varmt sted å søke til hvis hun skulle bli kald i skjelettet. DET ville jeg kanskje trent litt burlek på, mine hunder går i hvert fall ikke inn i noe hundehus sånn helt av seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du har planen klar for å gi "gamla" et tørt og varmt sted å søke til hvis hun skulle bli kald i skjelettet. DET ville jeg kanskje trent litt burlek på, mine hunder går i hvert fall ikke inn i noe hundehus sånn helt av seg selv...

Haha, "gamla" mi! :wub: Ja, jeg har jo det hundehuset som skal flyttes inn i hundegården, og skal gjøre det deilig der inne for henne. Tenkte at det nettopp da jeg skal sitte der sammen med dem, sånn at hun skjønner at det er stas å være der inne. Tenker at jeg også skal sette en lenestol ut dit skjerma under tak, sånn at sofagrisene kan slange seg der.

De verken uler eller holder på til vanlig, bortsett fra at Aiko kan bli litt ensom i hjertet sitt når hun er bundet fast. I verste fall får Aiko forbli innehund, mens Imouto kan trone i ensom majestet i hundegården. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hundehus kan bli kaldt og rått når det er uten oppvarming, det er samme luftfuktighet der inne som ute. Så ull er perfekt som underlag å ligge på for hundene der inne. Ull varmer like godt uansett om det er tørt, fuktig eller vått, og luner deilig.

Et saueskinn eller to oppå noe mykt på gulvet kanskje...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hundegård er snart ferdig så kjekt å lese litt tips. Vi har tre hunder hvoran den ene er vandt med hundegård.

Min tanke er å lære de luka, sånn at jeg vet at de kan gå inn/ut.

Bortsett fra det blir det nok kastet i det. Nå får de en uke i nye huset inne før alt er på plass, så da begynner de kanskje å føle at dette er hjemme/trygt og godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

..og jeg tenker

1. Sett opp hundegård med adekvat hus med rom til begge (flatt tak høres ut som en god ide)

2. Sett hundene i hundegården - gi margbein - gå INN å les

3. Gå ut til hundene etter en times tid, slipp ut av hundegård og gå inn

4. Gjenta punkt 3 men øk tiden

5. Sett hundene i hundegården, gå på jobb - be naboer sende melding om de bråker hue av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og jeg tenker

1. Sett opp hundegård med adekvat hus med rom til begge (flatt tak høres ut som en god ide)

2. Sett hundene i hundegården - gi margbein - gå INN å les

3. Gå ut til hundene etter en times tid, slipp ut av hundegård og gå inn

4. Gjenta punkt 3 men øk tiden

5. Sett hundene i hundegården, gå på jobb - be naboer sende melding om de bråker hue av seg.

Det blir taktikken her og var taktikken da vi begynte å ha dem i bånd ute her. Lemp dem ut, gi hvert sitt griseøre, åpne noen rom så de hadde to rom å gå inn i med mykt å ligge på - og dett var dett. Snusern elsker det, Lukisen koser seg, basenjien kan styre seg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hundehuset dere har ser jeg for meg at kan bli en fuktfelle av dimensjoner, også selv om du legger skinn inni. Ja, ull holder seg noenlunde varmt, men våt ull og vått skinn (les: herunder også rått etter nattefukt, frost etc) er ubehagelig og lite innbydende å legge seg på, spes hvis man er litt røtin i skjelettet sitt. Vil du ha Aiko ute hele dagen utover om sommeren ville jeg gjort investeringen med å bygge/ bygge om hundehuset, og lagt inn varmekabler - eller i hvert fall en tildekket tørkeovn (sånn som man bruker inni tørkeskap og sånn) - sånn at du er sikker på at det er både tørt og varmt inni der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...