Gå til innhold
Hundesonen.no

Bronsemerket


laikamor
 Share

Recommended Posts

Jeg har nå begynt å trene lydighet med den lokale (nyoppstartede) hundeklubben. De trener mot å ta bronsemerke, og jeg tenker da å hive meg på og prøve med Laika også. Vi har vel stort sett øvelsene inne, men alle må nok finpusses litt på. Men, jeg synes Laika er litt treig i denne sammenhengen. F.eks. ved innkalling, og med lineføring så kommer hun av og til for langt bak. Hvordan kan jeg få mer fart på henne, og få henne til å være litt mer engasjert?

Jeg prøver å belønne med både leke og godbiter, og jeg belønner ikke HVER øvele HVER gang. Prøver å gjøre det litt forutsigbart. Men, jeg synes likevel hun er litt treig. Hun liker å trene, men føler kanskje lydighet blir litt for "kjedelig" for henne. I agility klarer jeg jo såvidt å holde følge med henne...

Det som hjelper mest er å la henne gå slalom mellom bena først, det synes hun er kjempemorsomt, men vil ikke at hun skal være avhengig av å gjøre det hele tiden, før og underveis hver trening.

Så, hvordan bør jeg trene for å få henne mer engasjert og fartsfylt? :)

Og, et spørsmål til. Ved tannvisning, skal hunden sitte i utgangsstilling hele tiden, eller KAN den reise seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha begynt å belønne oftere.. Du er jo heller ikke nødt å trene hele øvelser hver gang.. Tren momenter..

Jeg belønner ofte, men prøver å gjøre det slik at hun aldri vet når hun får belønning. Men, som sagt så belønner jeg ofte, og med noe hun liker (pannekaker, fiskepudding, pinne, ball, drakamp osv.). Det er heller sjeldent jeg trener hele øvelser uten å belønne, men jeg gjør det også innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, et spørsmål til. Ved tannvisning, skal hunden sitte i utgangsstilling hele tiden, eller KAN den reise seg?

Jeg trur ikke det er noen god idé å ikke belønne "alltid" når hunden viser at hun ikke synes det er sås tas. Hvorfor skal hun feks gidde å komme styrtende på innkalling hvis hun ikke forventer at det skjer noe kult? Når hun begynner å gå ordentlig fint kan du begynne å strekke det litt lenger. At hun ikke alltid får vite når du belønner er kjempebra, men det kan bety belønning etter to perfekte skritt, og belønning etter ti dersom disse er bra.

Under tannvisninga skal hunden sitte rolig ved førers side, og skal ikke reise seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur ikke det er noen god idé å ikke belønne "alltid" når hunden viser at hun ikke synes det er sås tas. Hvorfor skal hun feks gidde å komme styrtende på innkalling hvis hun ikke forventer at det skjer noe kult? Når hun begynner å gå ordentlig fint kan du begynne å strekke det litt lenger. At hun ikke alltid får vite når du belønner er kjempebra, men det kan bety belønning etter to perfekte skritt, og belønning etter ti dersom disse er bra.

Under tannvisninga skal hunden sitte rolig ved førers side, og skal ikke reise seg.

De øvelsene som ikke sitter helt, slik som innkalling, belønner jeg alltid, det nevnte jeg vel ikke. De jeg ikke alltid belønner er de hun kan. Eller altså, jeg går f.eks. lineføring uten å belønne, men så går jeg rett videre på dekk, for så å belønne dekk. Så, jeg belønner vel alltid, bare at noen ganger tar jeg felere øvelser etter hverandre uten å belønne hver enkelt øvelse. Ikke så flink til å forklare, men pointet mitt er at jeg vil være litt uforutsigbar, men likevel belønne ofte nok til at hun vet at det alltid kommer en belønning, en eller annen gang.

Lineføring er en av de øvelsene som sitter best, og her varierer jeg veldig meg belønning. Av og til får hun belønning bare hun sitter i utgangsstilling, av og til ved vendinger, mens andre ganger går jeg lenger og med flere vendinger før jeg belønner.

Ved innkalling bruker jeg stort sett leke til belønning, for å vise henne at det er skikkelig kult å komme til meg. Men, jeg føler ikke det hjelper så veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under tannvisninga skal hunden sitte rolig ved førers side, og skal ikke reise seg.

Men man får bestått på øvelsen selvom hunden reiser seg (bare dommer få "sett på tennene"), men man får noen poengtrekk. Dette sier jeg bare fordi man ikke skal miste håpet om DET er det eneste problemet. Men det lønner seg å trene på at hunden skal sitte stille ved førers side - helt klart!

Det jeg ville gjort med de andre problemene er (som de andre har sagt) å dele opp øvelsene, og heller trene momenter. For det ER kjedelig å trene hele øvelser, og kanskje flere øvelser etterhverandre. Neste gang når du kaller inn, og hun har bra fart, så setter du igang med belønning og avbryter hele øvelsen og har det moro. Da er du uforutsigbar, og hunden aner ikke når belønningen kommer.

Om du syns det er vanskelig å få opp fart, så gir henne opp. Kanskje få noen til å holde henne igjen, mens du løper fra. Og når hun har topp fart, så er det rett i belønning, og ikke noe krav om å sette seg på plass...

Samme med lineføring/fvf... Gå noen skritt tilbake og begyn fra "start". Få hunden på plass, få god kontakt, kommander og gå... Om det første skrittet er akkurat sånn du vil ha det, så belønn det!

Jeg prøver å ikke gjøre det kjedelig, så når vi går fvf under trening, så går jeg litt, tar f.eks plutselig en vending eller et brått temposkifte, og hunden blir mer "på" fordi den må henge med for å få med det jeg gjør. Og da er det frem med belønning med en gang!

Man må bare prøve å gjøre det beste ut av det, og gjøre det mer morsomt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man får bestått på øvelsen selvom hunden reiser seg (bare dommer få "sett på tennene"), men man får noen poengtrekk. Dette sier jeg bare fordi man ikke skal miste håpet om DET er det eneste problemet. Men det lønner seg å trene på at hunden skal sitte stille ved førers side - helt klart!

Det jeg ville gjort med de andre problemene er (som de andre har sagt) å dele opp øvelsene, og heller trene momenter. For det ER kjedelig å trene hele øvelser, og kanskje flere øvelser etterhverandre. Neste gang når du kaller inn, og hun har bra fart, så setter du igang med belønning og avbryter hele øvelsen og har det moro. Da er du uforutsigbar, og hunden aner ikke når belønningen kommer.

Om du syns det er vanskelig å få opp fart, så gir henne opp. Kanskje få noen til å holde henne igjen, mens du løper fra. Og når hun har topp fart, så er det rett i belønning, og ikke noe krav om å sette seg på plass...

Samme med lineføring/fvf... Gå noen skritt tilbake og begyn fra "start". Få hunden på plass, få god kontakt, kommander og gå... Om det første skrittet er akkurat sånn du vil ha det, så belønn det!

Jeg prøver å ikke gjøre det kjedelig, så når vi går fvf under trening, så går jeg litt, tar f.eks plutselig en vending eller et brått temposkifte, og hunden blir mer "på" fordi den må henge med for å få med det jeg gjør. Og da er det frem med belønning med en gang!

Man må bare prøve å gjøre det beste ut av det, og gjøre det mer morsomt.

Ser det at jeg må bli enda flinkere til å belønne, og passe på når jeg belønner, og gjerne ENDA oftere enn jeg gjør..

Når det gjelder tannvisning så har vi aldri trent på dette før, vi fikk bare testet det på trening i går. Med litt trening tror jeg det skal gå bra :)

Skal prøve dette på trening i morgen, så håper jeg at jeg får til å gjøre treningen mer morsom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til lineføring

Mange hunder liker avstandsbelønning, du kan ta en skål og legge godbiter i den, slik at hunden ser og trene på å gå. Bare gå med hunden, og om hunden ikke følger med deg (siden den går langt bak), så gå bare noen skritt før du snur og går en annen retning. Ha et godt tempo. Her er poenget bare å trene på å gå fra hunden. Med en gang hunden viser interesse for å gå ved siden av deg, så er det full fest og dere løper sammen bort til godbitskåla.

Jeg trener posisjon på lineføring/fri ved fot med min lille valp nå og gjorde det også med Isak da han var valp. Bare hold en godbit i hånda rett ned ved låret ditt, og hunden vil gå tettere og på riktig plass. Om hunden blir skeiv, med feks snuta mot din høyre side og rompa ut, kan du prøve å ta hånda di litt ut, men du skal ha den mest mulig naturlig. Prøv deg litt fram, få noen til å hjelpe deg med å se :) Gå bare noen skritt om gangen, og for å bare trene på momentet å gå ved siden av deg så må du passe på å ha full fest og belønning uten at dere går. Altså, hun går bra i et par skritt, og du belønner henne og gir henne belønning mens dere går et par skritt før dere stopper. Når hun kan dette kan du også legge på at hun skal sette seg når du stopper.

Du må også passe på at du har verdens kuleste forsterker. I Isak sin verste hormontid hadde jeg en hel pølse i hånda, og belønningen var å få gnage litt på enden av den. Han syntes dette var veldig kult :D

I innkalling kan du få noen til å holde hunden for deg, mens du går i fra og girer den opp. Gå gjerne langt unna slik at hunden må løpe langt og fort så det blir gøy :D Når du har stoppet og snudd roper du bare på hunden og den som holder hunden slipper den. Denne metoden bruker man på valper og for å holde på farten når de blir større :)

Håper noe av dette kan hjelpe :) Jeg tror du bare må begynne litt på nytt med lineføringen slik som jeg beskreiv ovenfor og bare gå ett skritt første gangene før du øker med flere skritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ser ikke om du har skrevet det eller prøvd det, men han guttedyret jeg trener er også litt sånn "ish dette er så treigt og kjedelig" og liker nok AG bedre, så det å gå "på plass" satt ikke helt i starten MEN da jeg begynte å jogge, så løpe, så gå, så gå sakte og varierte det endel så det blei gøy da blei han mye bedre. :)

Innkalling er det Caro gutten er stjerne på, aldri slått feil, da vi trente det i starten så var det en person som holdt han igjen mens jeg løp i motsatt retting og ropte, danset osv. Da jeg sa kom! da slapp personen og bikkja løper alt det han er god for og kommer! :) Du kan jo også bare be bikkja sitte og bli for så å løpe alt du er god for og be bikkja komme etterhvert som du løper. :) Ikke vær for fokusert på att den skal komme på plass i første omgang, bare få den til å komme. :) Noen få tips fra her, vet ikke om du har prøvd de før eller noe slik men. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Se litt på hvordan du oppfører seg når du trener på triks i forhold til lydighetsøvelser. I utgangspunktet er det ingen forskjell for hunden å lære å gå slalom mellom beina og å gå lineføring. Så siden hunden syns trikset er mer moro gjør kanskje du noe forskjell? Blir du trengere, mer alvorlig, mindre belønning, annerledes belønning el i lydighetstreninga?

Jeg belønner nesten hele tida deler av øvelser og hele øvelser. Kjeder med flere øvelser etter hverandre gjør jeg bare en skjelden gang for at han skal lære det også :)

Når det gjelder tannvisningen står det ingenting i regelverket at man får trekk hvis hunden flytter seg..?

Sent from my GT-I9100

Men det står at øvelsen starter med hunden i utgangsstilling og fører kan kommandere bli. Det betyr at hunden skal bli sittende, og om hunden flytter seg bryter den kommando og får dermed trekk. Men siden det viktigste med øvelsen er at dommer får se på tennene og at hunden lar seg håndtere, så får man som regel ikke mye trekk av at den reiser seg. Men trekk blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*masse bra tips*

Dette Monica skrev her er noen veldig gode tips!

Del opp i momenter og løs ut mye. Tren korte økter (f.eks 20 x 5 sekunder eller 5x5 minutter) hver dag og varier hvor ofte du løser ut og tar pauser.

Tren på de første skrittene lineføring (dvs: gå ett skritt og løs ut hunden og lek klovn med en ball). Etterhvert vil hunden få en høy forventning til at du kommer til å gjøre noe morsomt, og da vil også hunden engasjere seg mer.

Utfordringen med lydighet er at det ikke er noen motivasjon i seg selv for en hund. Det er det som gjør lydighet så mye mer utfordrene enn agility, rundering, gjeting eller jakt. Og det er det som gjør at man blir veldig god til å trene hund! Stå på!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå begynt å trene lydighet med den lokale (nyoppstartede) hundeklubben. De trener mot å ta bronsemerke, og jeg tenker da å hive meg på og prøve med Laika også. Vi har vel stort sett øvelsene inne, men alle må nok finpusses litt på. Men, jeg synes Laika er litt treig i denne sammenhengen. F.eks. ved innkalling, og med lineføring så kommer hun av og til for langt bak. Hvordan kan jeg få mer fart på henne, og få henne til å være litt mer engasjert?

Jeg prøver å belønne med både leke og godbiter, og jeg belønner ikke HVER øvele HVER gang. Prøver å gjøre det litt forutsigbart. Men, jeg synes likevel hun er litt treig. Hun liker å trene, men føler kanskje lydighet blir litt for "kjedelig" for henne. I agility klarer jeg jo såvidt å holde følge med henne...

Det som hjelper mest er å la henne gå slalom mellom bena først, det synes hun er kjempemorsomt, men vil ikke at hun skal være avhengig av å gjøre det hele tiden, før og underveis hver trening.

Så, hvordan bør jeg trene for å få henne mer engasjert og fartsfylt? :)

Og, et spørsmål til. Ved tannvisning, skal hunden sitte i utgangsstilling hele tiden, eller KAN den reise seg?

Mange bra tips her. Vi driver også og trener til bronsemerket! :)

Kravet til hunden under bronsemerkeprøven er at den ikke skal sette seg til motverge når bittet blir kontrollert. Vi har fått beskjed at det ikke gjør noe om den bryter sitten. Men i klasse 1 tror jeg de må sitte i ro? Så det er vel egentlig bare å trene på det :)

Du har jo fått masse tips allerede, men tenkte å si litt hva jeg har merket.

Hvis hunden er i en roligere sinnstemning, er hun vanskeligere å få til å trene. Da har jeg funnet ut at det er lurt å gire opp stemningen med feks å løpe eller leke litt. Du sier at hun liker agility? Kanskje varme opp med hopp over hinder eller en annen ag øvelse hun liker godt. Kan tenke meg at bare det at du blir med å løper litt rundt og tuller (sjekk din egen oppførsel som påpekt over her) kommer til å hjelpe stort.

En annen ting kan jo være å gi seg mens hunden fortsatt vil jobbe. Gjør hunden en bra øvelse, gi kjempebelønning og sett den i bilen..? Da kan det jo henne hun blir mer gira på å jobbe når hun faktisk er ute? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det står at øvelsen starter med hunden i utgangsstilling og fører kan kommandere bli. Det betyr at hunden skal bli sittende, og om hunden flytter seg bryter den kommando og får dermed trekk. Men siden det viktigste med øvelsen er at dommer får se på tennene og at hunden lar seg håndtere, så får man som regel ikke mye trekk av at den reiser seg. Men trekk blir det.

Jo, det vet jeg.. Men de har jo som regel ellers vært veldig flink å skrevet hvor mye man skal ha for trekk på det og det og slikt, så tenkte når det ikke sto noe om dette i dommeranvisningen, så såg ikke dommeren på dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg "stjeler" tråden litt jeg og håper jeg blir tilgitt :innocent:

Jeg har planer om å gå på bronsemerkekurs med hunden min. Hun er nå 6 mnd og blir vel nærmere 9 mnd før et aktuelt kurs begynner. Men er hun for ung da? Jeg skal på ingen måte påstå at hun er en engel og gjør alt jeg ber om, men hun kan en del basisferdigheter og planen er å trene videre på den enkle tingene som påplass, sitt, bli, fot og ikke minst ro frem til kurset begynner.

Hvor gammel/flink bør hun være før vi eventuelt starter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "stjeler" tråden litt jeg og håper jeg blir tilgitt :innocent:

Jeg har planer om å gå på bronsemerkekurs med hunden min. Hun er nå 6 mnd og blir vel nærmere 9 mnd før et aktuelt kurs begynner. Men er hun for ung da? Jeg skal på ingen måte påstå at hun er en engel og gjør alt jeg ber om, men hun kan en del basisferdigheter og planen er å trene videre på den enkle tingene som påplass, sitt, bli, fot og ikke minst ro frem til kurset begynner.

Hvor gammel/flink bør hun være før vi eventuelt starter?

Alder har veldig lite å si. Det er ikke vanskelige eller lange øvelser, og gjennom kurset vil du lære alle øvelsene steg for steg. Det går nok fint :) Amira var litt over 5 måneder da hun tok bronsemerket. Startet på valpekurs når hun var 3 mnd, så tok vi grunnkurs når hun var 4 mnd og bronsemerket når hun var 5 mnd. De andre hundene jeg har tatt det med har vært 6 mnd, 8 mnd og 6 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se litt på hvordan du oppfører seg når du trener på triks i forhold til lydighetsøvelser. I utgangspunktet er det ingen forskjell for hunden å lære å gå slalom mellom beina og å gå lineføring. Så siden hunden syns trikset er mer moro gjør kanskje du noe forskjell? Blir du trengere, mer alvorlig, mindre belønning, annerledes belønning el i lydighetstreninga?

Må bare slenge inn at det der er veldig sant, jeg. Men man tenker kanskje ikke over det alltid. Vi var på ukeskurs med Vegar Nordby i sommer, der hadde vi siste dag to konkurranser (Monti var i alle fall DØDSsliten den dagen, og jeg var spent på motivasjonen). Vi starta med en konkurranse han hadde satt sammen som innebar å gå slalom mellom beina, fvf på feil side men stoppe og ha utgangsstilling på rett side, rygge hunden i front, hoppe over og under hinder, etc. Det var rett og slett fascinerende å se hvor mye hundene og eiene senket skuldrene og hvordan alle hundene plutselig fikk fornyet energi og arbeidsglede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. bronsemerket! Hvor finner jeg "treminlister" hvor og når jeg kan ta det?? Jeg skal gå kl. 1 i romjulen og synes egentlig det hadde vært greit å fått rundet bronsemerket FØR vi går for sølvmerket :)

Bronsemerket er vel uoffisielt, så tror ikke man finner noen offentlige terminlister liksom. Ville kontaktet aktuelle brukshundklubber og hørt bare jeg. Jeg tok kurs med prøve nå i høst, og da var det noen som ikke hadde gått kurset som dukket opp for å ta prøven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. bronsemerket! Hvor finner jeg "treminlister" hvor og når jeg kan ta det?? Jeg skal gå kl. 1 i romjulen og synes egentlig det hadde vært greit å fått rundet bronsemerket FØR vi går for sølvmerket :)

Jeg bare fulgte med på de respektive hundeklubbene i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet sikkert hvordan det må gjøres for å få et "godkjent" bronsemerke?? Det var noen som sa at en hver trinn 1 instruktør kan gi deg det, men må det arrangeres av en klubb for at det skal bli godkjent eller kan jeg gå for en instruktør på "privaten"?? Er det mye papirarbeid for å få det gjennom??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er inne på diskusjonen bronsemerke...

Vi er nå ferdige med grunnkurs i hverdagslydighet. Har tatt valpekurs før det, og dyret er nå straks 7 mnd gammel. Jeg syns han gjør det veldig bra på banen, han digger det, og selger sjela si for en pølsebit. Perfekt er det selvfølgelig ikke enda, men har fått mye skryt av kurslederen for at han er så flink, og det er selvfølgelig veldig stas å høre :) Men... Spørsmålet nå er om vi skal ta videregående hverdagslydighet eller bronsemerket. Jeg vil ta bronsemerket før eller siden, men spørsmålet er om jeg burde ta det nå eller etter videregående hverdagslydighet. Kurslederen anbefalte selvfølgelig å ta det videregående kurset før bronsemerket, men det har vel litt å gjøre med at de tross alt ønsker at vi skal ta så mange kurs som mulig, og ikke hoppe over noe :P Føler det blir litt inhabilt å stole blankt på henne sånn sett, så derfor hører jeg med dere :P Vi har de fleste øvelsene til bronsemerket mer eller mindre inne, men mye må finpusses før vi tar prøven selvsagt. Ka tycks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er inne på diskusjonen bronsemerke...

Vi er nå ferdige med grunnkurs i hverdagslydighet. Har tatt valpekurs før det, og dyret er nå straks 7 mnd gammel. Jeg syns han gjør det veldig bra på banen, han digger det, og selger sjela si for en pølsebit. Perfekt er det selvfølgelig ikke enda, men har fått mye skryt av kurslederen for at han er så flink, og det er selvfølgelig veldig stas å høre :) Men... Spørsmålet nå er om vi skal ta videregående hverdagslydighet eller bronsemerket. Jeg vil ta bronsemerket før eller siden, men spørsmålet er om jeg burde ta det nå eller etter videregående hverdagslydighet. Kurslederen anbefalte selvfølgelig å ta det videregående kurset før bronsemerket, men det har vel litt å gjøre med at de tross alt ønsker at vi skal ta så mange kurs som mulig, og ikke hoppe over noe :P Føler det blir litt inhabilt å stole blankt på henne sånn sett, så derfor hører jeg med dere :P Vi har de fleste øvelsene til bronsemerket mer eller mindre inne, men mye må finpusses før vi tar prøven selvsagt. Ka tycks?

Må du ta hele kuret for å ta prøven der? Bronsemerket kan du jo ta når om helst. Hvis du føler dere er klare så er det jo bare å prøve seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg bor i borettslag med hund  Var det noe spesielt du tenkte på?
    • Noen som har hatt, eller har hund i borettslag/sameie??    
    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...