Gå til innhold
Hundesonen.no

Halsbånd som ikke sliter på pelsen


borderen
 Share

Recommended Posts

Er det noen som kan anbefale et halsbånd som ikke sliter på pelsen? Det skal brukes til en veldig langhåret brun border collie.

Jeg liker veldig godt lær og har nå et rundsydd sort halsbånd i mykt kalvelær. Men det sliter veldig på pelsen akkurat ved spenna og lager masse tover i pelsen. Han har også et vanlig Kifani-halsbånd (halvstrup) i fleece (ganske bredt), men det blir så tungt og ekkelt når han bader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv mener jeg at seler som ikke har klips i veien helt klart er det beste, vrir seg ikke rundt og sliter minst mulig på pels.

Men av halsbånd er det vel et bredt halvstrup jeg ville valgt, Non stop sine f.eks tåler nok godt vann uten å bli for tunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette halsbåndet har jeg, og det sliter ikke på pelsen verken på min Border Collie eller min Staffordshire. Halsbåndet er vattert og låsen er ikke i kontakt med hundens hals/nakke. Veldig fornøyd :thumbs:

post-11380-0-81718500-1348002269_thumb.j

Får de billig på divinedog.se, og jeg har på mine bestillinger sluppet unna både moms og toll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm halvstrup ville jeg ikke gått for. Det beveger seg jo og strammes inn hele tiden og da får enn større slitasje på pelsen. Nei gå for vanlig halsbånd. Jeg bruker kun de jeg lager selv og tørr ikke si at de ikke sliter på pelsen, men ingen av mine(og ingen av mine venners hunder) har slitasje på pelsen, og har ikke fått tilbakemeldinger på at det sliter på pels. Glatt stoff i halsbåndet tror jeg er tingen hvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer krav:

- Ikke slite på pelsen (dvs.. ikke noen spenner som lager masse tover)

- Ikke knæsje farger (tror jeg... det er til en brun hannhund, så det er ikke så mange farger som passer)

- Ikke trekke inn masse vann

- Være enkelt å holde i uten å lugge

- Helst være litt fint

Jeg bruker halsbåndet aktivt på trening for å få driv fremover og jeg kommer til å ha det på en del. Selvfølgelig kan han gå uten, men poenget er jo å finne det perfekte halsbånd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt fornøyd med ezydog halsbåndet til Harly. Har ike sett noen form for slitasje på pelsen :)

Edit; det skal ihvertfall passe til kravene dine. Her i Bergen er det jo veldig praktsik med utstyr som ikke trekker inn masse vann og tørker fort :P

Endret av *mokken*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Hurrta halvstrup på min en periode, og det har vaert døden for pelsen hans. Har nå et bredt, vanlig halsbånd i mykt kalveskinn, og det sliter veldig mye mindre på pelsen. Varierer med et rundsydd halvstrup i kalveskinn når jeg vil ha halvstrup. Kalveskinn funker finfint for meg i Bergensvaer i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstra mi har et "formsydd" lærhalsbånd, det er liksom sydd sånn at det ligger fint når man går båndtur og derfor ikke roterer/gnager. I forhold til at hun har på halsbånd 24/7 syns jeg det gnager veldig lite :lol: Halsbåndet har mykt elgskinn på innsiden og noe kraftigere lær på utsiden. Kan spørre henne hvor hun har kjøpt det :)

Edit: stryk siste! veit hun handler en del på loboo.se som har butikk i Umeå hvor hun bor, og fant det selvfølgelig der!

Endret av Pim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Easydog er ikke de beste i kulde, da flere har erfart at klipsen kan ryke. Og så passer det ikke til hunder som lærer på null komma niks at man kan vri seg ut av det. :whistle:

Ellers kan du jo ta kontakt med CM Design og høre om de kan hjelpe deg med de kravene. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt sliter pels dessverre,men Non stop sitt er det som setter minst spor. Det trekker ikke vann og er nøytralt med refleks. Jeg prøver å ha på halsbånd så lite som overhodet mulig. Eldstemann med størst krage får bare et retriverbånd løst rundt halsen akkurat der han må ha bånd på,går han løs har han ingenting rundt halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunter sitt tauhalsbånd er det mange som sier at ikke sliter på pelsen :)

Pelsen til min har ikke vist noen slitasje med noe halsbånd enda, så kan ikke si noe selv, men det er veldig glatt og blir liggende veldig godt om halsen på hunden, selv om det er litt smalt til hverdagsbruk så vi har det mest når vi trener...

http://www.fellnasen-shop.de/media/images/popup/Hunter_freestyle_Halsband_terracotta.jpg

Finns i fine nöytrale farger, jeg har terracotta til min toller og det har nesten samme farge som pelsen hans :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo litt over middels opptatt av at pelsen ikke skal slites av halsbånd, så jeg bruker et helt ordinært kjettingstrup (som ikke brukes med strupen men fester det i den andre ringen). Det glir godt i pelsen, suger ikke vann, er solid og holdbart. Enkelt og greit liksom :). Men ok - det er ikke så pent da, men det vises jo ikke i pelsen til pelsen, så :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dette funker helt utmerket på belgerpels iallefall. Har ikke noe som helst slitasje på pelsen.

http://tjenestehunds...ur/dressurlenke

Dette er ett helt fantastisk halsbånd når det kommer til pels - det sliter IKKE, men det MÅ være orginalen, det finnes billigere kopier der ute som suger big time. Originalen har også helsveisede ringer og er mer solide i så måte.

Jeg har brukt denne typen på mine belgerhannhunder med MYE pels rundt nakken i 10-12 år, og det er første båndet jeg har funnet som overhodet ikke sliter pels selv om hunden går med båndet hele tiden (om jeg glemmer å ta det av).

Anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rundsydd helstrup i elgskinn,mykt og fint. Sliter ikke pelsen til bernersennen og langhår schäfer. Bruker kjetting helstrup innimellom og gjør som Siri,fester båndet i den "andre" ringen.

Skinnbåndet har blitt badet med mange ganger,like mykt etterpå :D .

Endret av Toril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med et rundsydd lærbånd med kjettinghalvstrup? Det er det jo ingen spenner, og kjettingen vil gli bra? Eller? det har iallefall ikke slitt på pelsen til tolleren, som bruker det hver dag.Jeg synes liksom ikke at helstrup er noe godt hverdagshalsbånd jeg da.

tira-og-casper-nytt-halsbc3a5nd-og-valpepakke-008.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke noe om halsbånd som ikke sliter, men hva med å ta litt spraybalsam (natusan på matbutikken eller Showshine til hester) i kragen til hunden så pelsen ikke har så lett for å tove seg? (vet flere som har hunder med lang pels gjør akkurat dette med flott resultat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke det?

Fordi!

Neida. Det kommer jo an på hunden så klart. For MIN hund er det iallefall ikke et bra hverdagshalsbånd, siden han plutselig kan finne på å sette etter en katt. Ikke så gunstig for nakke og hals uansett halsbånd, men enda verre med et bånd som struper uten hemninger i tillegg. Jeg tenker og i forhold til hvis hunden skal ha på halsbånd hele dagen, slik mange hunder har. Det er ille nok å sette seg fast i vanlig halsbånd, men enda verre om hunden skulle være så uheldig å sette seg fast i den delen som struper. Jeg synes rett og slett det er litt skumle halsbånd. De fleste er og så smale at de lett "kiler" seg inn i halsen, og i kombinasjon med helstrup kan det vel gjøre stor skade på luftrøret hvis hunden rykker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi!

Neida. Det kommer jo an på hunden så klart. For MIN hund er det iallefall ikke et bra hverdagshalsbånd, siden han plutselig kan finne på å sette etter en katt. Ikke så gunstig for nakke og hals uansett halsbånd, men enda verre med et bånd som struper uten hemninger i tillegg. Jeg tenker og i forhold til hvis hunden skal ha på halsbånd hele dagen, slik mange hunder har. Det er ille nok å sette seg fast i vanlig halsbånd, men enda verre om hunden skulle være så uheldig å sette seg fast i den delen som struper. Jeg synes rett og slett det er litt skumle halsbånd. De fleste er og så smale at de lett "kiler" seg inn i halsen, og i kombinasjon med helstrup kan det vel gjøre stor skade på luftrøret hvis hunden rykker til.

Men nå forutsetter du at man bruker strupefunksjonen - det går an å bruke det uten den, skjønner du :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...